Oczywiste nie oznacza proste

Teleinformatyka VII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 112 (5885) 15 maja 2001 r.

Rozliczenia międzyoperatorskie

Oczywiste nie oznacza proste

Co miesiąc rachunek telefoniczny. Nikogo nie dziwi, choć jego wysokość wzbudzać może solenne postanowienia ograniczenia korzystania z linii telefonicznej. A gdyby tak co miesiąc zamiast jednego rachunku dostawać ich dwa, trzy… itd. Gdyby nie rozliczenia międzyoperatorskie, sytuacja taka byłaby normą.

Liberalizacja i demonopolizacja polskiego rynku w zakresie usług telekomunikacyjnych oraz lawinowy rozwój tychże spowodowały, że jako jeden z milionów abonentów masz możliwość wyboru spośród ciągle rosnącej liczby operatorów. Każdy z podmiotów świadczących usługi telekomunikacyjne dysponuje własną, rozbudowaną w mniejszym lub większym stopniu, infrastrukturą telekomunikacyjną, co powoduje, iż rozliczenie rozmowy telefonicznej z teściową wcale nie musi być taką prostą sprawą. Okazuje się, że zestawienie połączenia pomiędzy dwoma abonentami wymaga niejednokrotnie udziału sieci kilku operatorów. W takich warunkach, aby abonent nie był zaskakiwany kilkoma rachunkami telefonicznymi w miesiącu, w dodatku od różnych podmiotów, pojawia się konieczność rozliczeń pomiędzy operatorami świadczącymi usługi telekomunikacyjne.

Interconnect

Połączenia międzyoperatorskie mają miejsce zawsze, gdy nie jest możliwe kompletne połączenie poprzez sieć tylko jednego operatora. Najprostsza sytuacja to rozpoczęcie połączenia na sieci operatora A i jej zakończenie na sieci operatora B. Z bardziej skomplikowanymi sytuacjami mamy do czynienia, gdy połączenie wykorzystuje po drodze sieci kilku innych operatorów.

Gdy nie wiadomo, o co chodzi…

Operatorzy, w dbałości o swoich klientów, inwestują przede wszystkim w infrastrukturę teleinformatyczną, gdyż jej jakość od razu podlega weryfikacji. Ale nie jest to jedyny podmiot inwestycji. Niemniej ważne z punktu widzenia jakości usług jest inwestowanie w odpowiednie narzędzia wspomagające sposób rozliczania wykorzystania sieci.

Aby system mógł efektywnie wspomagać operatorów w rozliczeniach, niezbędne są dokładne zestawienia wykorzystania sieci, które umożliwiają fakturowanie innych operatorów w ramach rozliczeń międzyoperatorskich, a także weryfikowanie i regulowanie należności. Podstawowe wykorzystywane dane to informacje na temat ruchu telekomunikacyjnego pomiędzy sieciami różnych operatorów, które przekazywane są do systemu w postaci:

  • rekordów billingowych rejestrowanych przez systemy central cyfrowych,
  • danych na temat usług, które generują ruch międzysieciowy,
  • zagregowanych informacji na temat ruchu telekomunikacyjnego pomiędzy poszczególnymi operatorami,
  • danych ewidencyjnych dotyczących operatorów współpracujących ze sobą, umów, w oparciu o które przebiega współpraca oraz informacji technicznych o zasobach wykorzystywanych do obsługi ruchu międzysieciowego.

Dane te, jako podstawa do wystawiania faktur, są gromadzone i przetwarzane przez system rozliczeń międzyoperatorskich. Służą również do weryfikacji faktur od innych operatorów na podstawie informacji o różnego rodzaju usługach kończących się lub rozpoczynających w sieci właściciela systemu typu Interconnect.

Bardzo ważnym elementem procesu rozliczeń międzyoperatorskich jest element taryfikacji połączeń. Wycena dokonywana jest w oparciu o metodę zliczania jednostek, opcję impulsów pomiarowych lub dokładną taryfikację (do kilku miejsc po przecinku). W metodzie zliczania jednostek czas trwania połączenia w każdym paśmie czasowym powinien być zaokrąglany w górę do określonej jednostki (np. jednej minuty), a czas w każdym następnym paśmie odpowiednio modyfikowany dla kompensaty. W celu dokładnej taryfikacji, w oparciu o granice czasowe połączenia, system powinien dzielić połączenie na kombinację elementów dnia i rodzaju opłaty. Czas trwania lub jednostki taryfowe w każdym rodzaju opłat będą wtedy mnożone przez stawkę, dając koszt części połączenia odpowiadającej konkretnemu rodzajowi opłat. Dodatkową opcją powinna być godzina rozpoczęcia połączenia (Call Start Time) umożliwiająca ustalenie taryfy na poziomie stałym, związanym z opłatą obowiązującą w momencie rozpoczęcia połączenia.

Sprawne działanie akwizycji i taryfikacji danych jest ważne nie tylko z punktu widzenia operatora, ale i odbiorców jego usług. Podstawą rzetelnych rozliczeń są wszak rzetelne dane. Z uwagi na różnorodność gromadzonych informacji, liczbę i zróżnicowanie podmiotów biorących udział w rozliczeniach, system do rozliczeń międzyoperatorskich powinien udostępniać szeroki zakres parametryzacji funkcji rozliczeniowych oraz niezwykle elastyczną strukturę baz danych.

Z punktu widzenia sprawności działania operatora jego system informatyczny powinien zapewniać możliwości tworzenia raportów na temat aktywności międzysieciowej. Przykładowo: raport kosztów telefonii standardowej czy kosztów zależnych od miejsca inicjowania połączenia, raporty o wpływach i kosztach według kategorii: operator, produkt i usługa, zgodnie z wymaganiami umów o połączeniach krajowych lub międzynarodowych.

… chodzi o jakość

Zapewnienie podstawowej funkcjonalności systemu rozliczeń międzyoperatorskich jest gwarantem jednego tylko rachunku telefonicznego na miesiąc, funkcjonalność dodatkowa – łatwości i przyjemności jego wystawiania.

Jacek Nowak, Aneta Magda

WINUEL SA
53-611 Wrocław, ul. Strzegomska 56a
tel. (071) 356-30-00, fax (071) 356-30-01
e-mail: [email protected]
www.winuel.com.pl