TELESTRADA – transmisja przyszłości

Teleinformatyka VII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 112 (5885) 15 maja 2001 r.

Prezentacja możliwości Grupy Kapitałowej TP S.A.

TELESTRADA – transmisja przyszłości

TELESTRADA to największa impreza promocyjna w historii Grupy Kapitałowej TP S.A. prezentująca wspólne osiągnięcia i potencjał grupy. Jej celem jest przybliżenie klientom i pracownikom szerokiej gamy usług i produktów stanowiących efekt wspólnego działania wszystkich spółek i jednostek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej TP S.A. TELESTRADA to też obraz możliwości komunikacyjnych XXI wieku, lekcja jutra i scena dla futurystycznych pokazów, które już dziś stają się teraźniejszością.

Grupa Kapitałowa TP S.A. pragnie tym samym przedstawić możliwości technologii komunikacyjnych, jakie dziś i w niedalekiej przyszłości będą kształtować nowe oblicze „globalnej wioski”. Po raz pierwszy w Polsce, w tak ogromnym wymiarze, przedstawiamy perspektywy rozwoju i teraźniejszość technologii cyfrowej w szeroko rozumianej telekomunikacji, Internetu oraz samej telekomunikacji. TELESTRADA pokazuje jednocześnie wizerunek Grupy Kapitałowej TP S.A. – w pełni przygotowanej na potrzeby i wyzwania nowego stulecia, które między innymi dzięki wykorzystaniu nowoczesnych zintegrowanych technologii komunikacyjnych w coraz większym stopniu łączy ludzi.

Od lutego do czerwca, w dziesięciu największych miastach w Polsce usługi Grupy Kapitałowej TP S.A. można nie tylko zobaczyć, ale też na miejscu złożyć zamówienie na niektóre z nich. Impreza obok charakteru promocyjno-handlowego ma też aspekt edukacyjny. Z jednej strony będzie można poznać nowoczesne usługi oraz produkty, a z drugiej skorzystać z fachowego doradztwa, jak je wykorzystać, aby najlepiej służyły w domu, szkole, firmie lub instytucji.

TELESTRADA to nie tylko prezentacja możliwości Grupy Kapitałowej TP S.A., to także „transmisja przyszłości”, pokazująca wszystkim jak zmieniać będzie się świat dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technik komunikacyjnych. TELESTRADA udowadnia nam wszystkim, iż przyszłość staje się już teraźniejszością, a nowe stulecie upłynie pod znakiem idei globalnej telekomunikacji. Grupa Kapitałowa TP S.A. wkracza w nowy wiek nie tylko jako lider polskiej telekomunikacji gotowy sprostać największym technologicznym wyzwaniom, ale też jako grupa pełna nadziei i optymizmu, gotowa wykorzystać szansę współtworzenia nowego obrazu świata.

TP S.A. – lider polskiej telekomunikacji

Telekomunikacja Polska S.A. jest największym operatorem telekomunikacyjnym w Polsce. Ponad dziesięć milionów klientów oraz szeroki wachlarz nowoczesnych usług teleinformatycznych to atuty, z którymi spółka wchodzi w XXI wiek. Rozwojowi spółki sprzyja obecność TP S.A w międzynarodowej grupie telekomunikacyjnej France Telecom oraz stabilna pozycja na rynku polskim.

Telekomunikacja Polska S.A powstała w 1991 roku. Wówczas jednostkę organizacyjną „Polska Poczta, Telegraf i Telefon” podzielono na Państwowe Przedsiębiorstwo Użyteczności Publicznej „Poczta Polska” i utworzono z części telekomunikacyjnej spółkę akcyjną Skarbu Państwa, która od tej pory działa pod nazwą Telekomunikacja Polska S.A.

W listopadzie 1998 roku akcje spółki debiutowały na warszawskiej (ok. 5%) i londyńskiej (ok. 10%) giełdach papierów wartościowych. Około 15% akcji trafiło w ręce pracowników TP S.A. oraz PPTiT. 25 lipca 2000 r. minister Skarbu Państwa podpisał umowę o zbyciu 35% akcji TP S.A. konsorcjum France Telecom – Kulczyk Holding. W 2001 r. Ministerstwo Skarbu Państwa zamierza sprzedać w ofercie publicznej od 15 do 30% akcji.

Dziesięć milionów klientów

W końcu 2000 roku liczba klientów TP S.A. wynosiła 10 252 360 (w miastach 7 896 882 i na wsi 2 355 478). Gęstość linii telefonicznych (liczba linii na 100 mieszkańców) wynosi ogółem 26,52 (w miastach 33,65, na wsi 15,96). W sieci TP S.A. działała prawie 100 tys. automatów telefonicznych (publicznych aparatów samoinkasujących). Automaty na karty magnetyczne szybko wypierają starsze, działające na żetony, te pierwsze stanowią już 86% zasobów TP S.A., dzięki czemu zwiększa się dostępność takich usług, jak połączenia międzymiastowe i międzynarodowe oraz połączenia dwukierunkowe. Spółka instaluje już aparaty następnej generacji uruchamiane kartą elektroniczną (chipową). Na ulicach polskich miast pod koniec ubiegłego roku pracowało ich już ponad 40 tysięcy.

Nowa jakość telefonii stacjonarnej

Podstawową usługą oferowaną przez Telekomunikację Polską S.A. pozostają telefoniczne połączenia miejscowe i strefowe, międzymiastowe i międzynarodowe. Usługa ta ma charakter powszechny, dostępna jest dla wszystkich abonentów TP S.A. i świadczona jest przy wykorzystaniu publicznej sieci telefonicznej.

Funkcjonujące w sieci TP S.A. miejscowe centrale cyfrowe (a jest ich obecnie ponad 75%) stwarzają możliwość świadczenia szeregu usług dodatkowych, takich jak:

  • przekazywanie wywołań w przypadku nieobecności abonenta lub zajętej linii,
  • połączenia oczekujące,
  • połączenia trójstronne,
  • realizacja połączeń za pomocą numerów skróconych,
  • ograniczenie połączeń wychodzących,
  • automatyczne budzenie,
  • automatyczne wybieranie określonego numeru po podniesieniu słuchawki aparatu telefonicznego.

Nowoczesne usługi TP S.A.

TP S.A. jest głównym w Polsce dostawcą usług dzierżawy łączy telekomunikacyjnych. Głównymi jej klientami w zakresie dzierżawy są m.in. operatorzy telefonii komórkowej, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, instytucje finansowe oraz dostawcy usług internetowych. Na zlecenie Ministerstwa Finansów TP S.A. stworzyła sieć o bardzo wysokich parametrach przesyłu danych zapewniającą łączność pomiędzy tym ministerstwem i urzędami skarbowymi, urzędami kontroli skarbowej, ośrodkami izb skarbowych oraz ośrodkami szkoleniowymi. TP S.A. świadczy podobne usługi dla innej wielkiej instytucji – Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dzierżawa łączy polega na udostępnieniu klientowi stałego, łączącego dwa punkty łącza telekomunikacyjnego o określonych parametrach przesyłu.

Od 1 kwietnia 1998 r. oferuje swoim klientom usługi ISDN, czyli sieci cyfrowej z integracją usług. ISDN oprócz tradycyjnych połączeń telefonicznych zapewnia możliwość szybkiej transmisji danych. Transmisja w sieci ISDN jest w pełni cyfrowa. Jedno podstawowe łącze ISDN umożliwia instalację do ośmiu urządzeń (telefon, fax, modem, itd.), z których każde może posiadać niezależny numer, a dwa z nich mogą pracować równocześnie. W lutym 1999 wprowadzono nowe usługi Sieci Inteligentnej, takie jak teległosowanie, połączenie z podziałem opłaty, numer uniwersalny. Wprowadzono także usługę poczty głosowej. Trwa pilotażowy okres wprowadzania usługi SDI (szybki dostęp do Internetu). Do kwietnia br. z SDI skorzystało już 30 tysięcy klientów.

TP S.A. jest właścicielem sieci radiofonicznych i telewizyjnych stacji nadawczych i retransmisyjnych, za pośrednictwem których świadczy usługi radiodyfuzji (nadawania drogą radiową sygnałów programów radiofonicznych i telewizyjnych) oraz przesyłu sygnałów radiowych i telewizyjnych. Najważniejszymi klientami TP S.A. są: Telewizja Polska S.A., Polsat, TVN, Polskie Radio S.A. oraz prywatne ogólnopolskie, regionalne i lokalne stacje radiowe.

W listopadzie 2000 r. Telekomunikacja Polska S.A. podpisała list intencyjny z firmą TE.S.A.M. dotyczący świadczenia usług personalnej łączności satelitarnej systemu Globalstar w Polsce. Dzięki tej umowie rozpoczęto świadczenie usług satelitarnej łączności ruchomej systemu Globalstar na terytorium Polski. Globalstar jest cyfrowym systemem telekomunikacyjnym bazującym na konstelacji 48 satelitów.

TP S.A. świadczy usługi teleinformatyczne (przede wszystkim transmisji danych) przy wykorzystaniu dwóch sieci transmisyjnych POLPAK i POLPAK-T, a także poprzez system VSAT, który umożliwia transmisje danych drogą satelitarną. Spółka oferuje dostęp do Internetu z publicznej sieci telefonicznej oraz umożliwia wymianę poczty elektronicznej w systemie POLKOM400.

Ponadto TP S.A. uczestniczy w międzynarodowych organizacjach i porozumieniach o charakterze niedochodowym, powołanych do budowy i eksploatacji wspólnych przedsięwzięć infrastrukturalnych (np. podmorskie systemy kabli telekomunikacyjnych) oraz w międzynarodowych organizacjach łączności satelitarnej (Eutelsat, Intelsat, Inmarsat, Intersputnik).

PTK Centertel – pionier telefonii komórkowej

Polska Telefonia Komórkowa Centertel to pierwszy na polskim rynku operator sieci telefonii komórkowej. Spółka rozpoczęła działalność 19 czerwca 1992 roku, kiedy to nastąpił oficjalny start analogowej sieci telefonii komórkowej NMT 450. Kolejna ważna data w rozwoju firmy to 25 sierpnia 1997 roku. W tym dniu Ministerstwo Łączności RP ogłosiło zwycięstwo spółki w przetargu koncesyjnym na budowę i eksploatację najnowocześniejszej w kraju cyfrowej sieci telefonii komórkowej GSM 1800 (uruchomiona 1.03.1998 r.). 1 marca 2000 r. uruchomiono dwuzakresową sieć GSM 900/1800.

Od 5 lat spółka posiada stabilną strukturę własnościową: jej udziały posiadają: TP S.A. (66%) oraz France Telecom (34%). Od początku swego istnienia Centertel przykłada szczególne znaczenie do jakości obsługi klienta. Różnice pomiędzy jakością oferowanego przez konkurencyjne firmy sprzętu, technologii oraz usług stają się dla przeciętnego nabywcy niedostrzegalne, co oznacza, że właśnie poziom obsługi decyduje o satysfakcji klienta.

Jeszcze w 1999 roku spółka zakończyła proces certyfikacji jakości w obszarze obsługi klienta. Certyfikat ISO 9002, przyznany przez renomowany British Standard Institute oznacza, iż jakość stosowanych w spółce procedur oraz standardów obsługi klienta pokrywa się z najlepszymi europejskimi wzorcami i rozwiązaniami.

Efektem prac nad ISO 9002 było także powstanie m.in. Automatycznego Biura Obsługi Klienta (IVR – Interactive Voice Response), dzięki któremu każdy obecny oraz potencjalny użytkownik sieci IDEA – poprzez skomputeryzowany system obsługi – może natychmiast otrzymać dostęp do wszelkiej informacji związanej z funkcjonowaniem sieci telefonii komórkowej (w tym również do informacji dotyczących własnego abonamentu, zobowiązań, nowych propozycji) nie czekając na połączenie z konsultantem Biura Obsługi Klienta PTK Centertel. Gwarancją rzetelności i kompletności udzielanych użytkownikowi informacji jest odpowiednio skonfigurowana i nieustannie uzupełniana komputerowa baza danych. Jeżeli jednak obsługa realizowana przez IVR okaże się niewystarczająca, użytkownik może natychmiast zażądać połączenia z konsultantem. Nowocześnie wyposażone i zorganizowane Call Center jest czynne przez całą dobę i wszystkie dni w roku. IVR to podstawowy instrument procesu standaryzacji obsługi klienta w PTK Centertel.

Strategia rozwoju

Zarząd PTK Centertel postanowił przyjąć nową strategię rozwoju spółki, której podstawowe elementy to:

  • szybka budowa sieci,
  • wprowadzenie nowych technologii (przede wszystkim rozwój multimedialnych i biznesowych usług dodanych),
  • umacnianie marki,
  • opracowanie oferty handlowej odróżniającej od konkurencji,
  • otworzenie nowych segmentów rynku.

Nowa strategia marketingowa zakłada przejście IDEI do wyższych segmentów rynku, przy czym spółka skupiła się na zbudowaniu ofert harmonijnie zaspokajających potrzeby użytkowników indywidualnych i biznesowych. Nowa oferta IDEI jest kierowana do różnych grup klientów. Każdej z grup odbiorców (segmentów rynku) IDEA oferuje specyficzne, dopasowane do potrzeb rozwiązania telekomunikacyjne. Przykładem jest właśnie POP, adresowany do wszystkich, którym zależy głównie na niskiej cenie usługi. Oprócz rozszerzenia i zmodyfikowania dotychczasowej oferty, powstanie nowa marka, adresowana wyłącznie do sfery biznesu.

TP Internet – wiodący dostawca usług internetowych

TP Internet sp. z o.o. jest jednym z wiodących dostawców usług internetowych na polskim rynku. Spółka została powołana jako internetowa część Grupy Kapitałowej Telekomunikacji Polskiej S.A. i posiada kapitał zakładowy w wysokości 87 milionów złotych.

Unikatową cechą świadczonych przez firmę usług jest ich pełna integracja z systemem kompleksowej obsługi klienta on-line. TP Internet oferuje infrastrukturę dla prezentacji firm i ich ofert w sieci WWW, dzierżawę serwerów o funkcjonalności zaprojektowanej na potrzeby małych, średnich, jak i dużych firm. Zarówno dla firm, jak i klientów indywidualnych świadczy usługi utrzymywania stron WWW oraz kont pocztowych, które umożliwiają elastyczną konfigurację dokonywaną indywidualnie przez użytkownika, a także pełne wsparcie techniczne ze strony specjalizowanego biura obsługi klienta on-line. W oparciu o tworzoną strukturę klucza publicznego będzie oferować rozwiązania pozwalające na zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa usług i produktów oferowanych w sieci.

Dążymy do stworzenia i zaoferowania partnerom na rynku bezpiecznej platformy dla gospodarki elektronicznej w Polsce. Dostęp do infrastruktury właściciela, jego możliwości logistycznych, technologicznych oraz inwestycyjnych, pozwala świadczyć usługi internetowe o masowym charakterze. To czyni z TP Internet lidera na polskim rynku internetowym, jeśli chodzi o zakres i zasięg usług, strukturę cenową oraz serwis. TP Internet jest twórcą horyzontalno-wertykalnego portalu www.portal.pl, który jest rozwijany jako portfolio serwisów partnerskich oraz stanowi platformę do rozwijania usług bezpiecznego handlu elektronicznego.

(JK)