Tworzyć wspólnie wizję nowoczesnej telekomunikacji

Teleinform@tyka VI – Dzień Łącznościowca
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 244 (5714) 18 października 2000 r.

Tworzyć wspólnie wizję nowoczesnej telekomunikacji
Rozmowa z Ireną Cydejko, prezesem Zarządu Spółki Telmont S.A.

Foto

Co nowego w Telmoncie?

Nasza firma istnieje na polskim rynku telekomunikacyjnym od ponad 37 lat. Początkowo jako przedsiębiorstwo państwowe, po rozpoczęciu wdrażania w naszym kraju na początku lat dziewięćdziesiątych radykalnych reform rynkowych uległo przekształceniom własnościowym i przeobraziło się w całkowicie prywatną spółkę akcyjną. Pragnęłabym przy tym podkreślić fakt, iż całość akcjonariatu naszego przedsiębiorstwa stanowią osoby fizyczne, w tym w ogromnej większości pracownicy naszej firmy. Taka struktura własnościowa jest, jak sądzę, unikalna wśród firm telekomunikacyjnych działających na polskim rynku. Powoduje to zwiększenie świadomości i wzrost zaangażowania każdego z naszych pracowników w realizację powierzanych mu zadań, gdyż swoją pracą każdy z nas pomnaża wspólną własność, co bezpośrednio wpływa na poziom uzyskiwanych przez każdego z nas dochodów. Umożliwia to również elastyczne kształtowanie struktur organizacyjnych firmy i szybkie reagowanie na potrzeby rynku. Odczuwam to bezpośrednio, gdyż ja również jestem akcjonariuszem tej firmy i, po powierzeniu mi przez koleżanki i kolegów tworzących Radę Nadzorczą Telmontu stanowiska prezesa zarządu, mam ułatwione zadanie w sprawnym kierowaniu naszą firmą. Właśnie na początku bieżącego roku przeprowadziliśmy pewne zmiany, które ogólnie mówiąc polegały na dostosowaniu wewnętrznych struktur organizacyjnych do bieżących potrzeb rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Przede wszystkim stworzyliśmy nowe piony techniczne, których zadaniem będzie koncentrowanie się na realizacji zadań związanych z projektowaniem i uruchamianiem bardzo popularnych wśród krajowych operatorów telekomunikacyjnych i, jak również sądzę, bardzo obecnie potrzebnych, szczególnie na obszarach wiejskich, bezprzewodowych systemów łączności abonenckiej. Wydzieliliśmy też współuczestniczący w budowie licznych traktów SDH dział systemów teletransmisyjnych. Bardzo przy tym liczymy na nasze włączenie się w planowaną budowę pierwszych w Polsce łączy dalekosiężnych wykorzystujących technologię WDM. Pod koniec ubiegłego roku przystąpiliśmy do wdrażania systemu kontroli jakości ISO i jego pomyślna implementacja w naszej firmie w bieżącym roku winna, moim zdaniem, również przyczynić się do poprawienia efektywności naszej pracy i zapewnienia naszym partnerom biznesowym pełnej satysfakcji, co jest jednym z naszych najważniejszych zadań. Dążąc do uzyskania większej efektywności naszej działalności, do zapewnienia właściwego poziomu współpracy z naszymi partnerami oraz uwzględniając wzrastającą rolę rynku i konieczność coraz bardziej aktywnego współdziałania z potencjalnymi inwestorami, stworzyliśmy również silne Biuro Handlu i Marketingu. Jego podstawowym zadaniem będzie aktywne poszukiwanie partnerów do współpracy we wszystkich dziedzinach, w których specjalizuje się nasza firma. Jestem przekonana, że ta nowa struktura będzie lokomotywą dla naszej firmy, która swoim dynamizmem i profesjonalnym podejściem do wytyczonych zadań pragnie zająć w najbliższym czasie pozycję aktywnego i kreatywnego uczestnika rynku telekomunikacyjnego w Polsce.

Co zaliczyłaby pani prezes do największych osiągnięć firmy w ostatnich dwóch – trzech latach?

Jak już wcześniej wspomniałam Telmont funkcjonował i funkcjonuje w różnych okresach historycznych. Wiązało się to z koniecznością przekształcenia sposobu jej pracy z silnie scentralizowanego trybu nakazowo-rozdzielczego na mechanizm odpowiadający wymogom gospodarki rynkowej. Pragnę przy tym podkreślić, że mowa tu o segmencie rynku, na którym trwa bardzo silna walka konkurencyjna. Bowiem rynek telekomunikacyjny w Polsce należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów gospodarczych, niesie za sobą oczekiwanie szybkich i dużych zysków, co z kolei dopinguje wielu chętnych do wzięcia udziału w tej grze o potencjalnie dużej puli nagród. Powoduje to zjawisko ostrej walki konkurencyjnej w naszej branży i obniżenie rentowności funkcjonowania podobnych do naszej firm projektowo-wykonawczych. Właśnie to zjawisko stało się zasadniczym elementem weryfikującym potencjał i wiarygodność firm uczestniczących w tej grze. Niczym papierek lakmusowy, efekty finansowe Telmontu i firm jemu pokrewnych, w tym okresie wykazały rzeczywiste możliwości tych organizmów. W tym miejscu muszę stwierdzić, że Telmont, dzięki swojej kadrze, tradycjom i poważnemu traktowaniu swoich obowiązków, wyszedł zwycięsko z tej próby. Nie tylko zwiększyły się obroty naszej firmy, lecz dzięki zaangażowaniu naszych pracowników rozszerzył się obszar jej działalności zarówno pod względem tematycznym, jak i terytorialnym. Pragnęłabym przy tym jeszcze raz podkreślić rolę, jaką odegrała nasza kadra, która, nawiasem mówiąc, w ostatnim okresie uległa znacznemu odmłodzeniu. Jej aktywność, przedsiębiorczość oraz tradycyjna solidność w połączeniu z młodością i doświadczeniem, doprowadziły do ugruntowania się pozycji Telmontu na rynku telekomunikacyjnym w tym niezwykle trudnym i burzliwym dla nas okresie. I to właśnie uważam za największe osiągnięcie w ostatnich latach.

Z czym Telmont wchodzi w tym roku na rynek?

Najbliższy czas winien dokonać weryfikacji prawidłowości podjętych przez nas działań organizacyjnych, co jest ściśle związane z przewidywanymi przez nas kierunkami rozwoju systemów telekomunikacyjnych w kraju. Chcemy, jak wcześniej wspomniałam, odgrywać bardziej znaczącą rolę w zakresie projektowania i uruchamiania systemów bezprzewodowej łączności abonenckiej oraz najnowszych rozwiązań technologicznych z dziedziny teletransmisji. Pragniemy również zwiększyć swoją aktywność w proponowaniu inwestorom najnowszych technologii opartych o kompleksowe rozwiązania sieciowe, bazujące na wykorzystywaniu niestandardowych mediów transmisyjnych (na przykład protokoły internetowe, linie wysokiego napięcia). Nowe, oferowane w tym roku przez nas rozwiązania, dotyczą m.in. możliwości budowy tzw. Call Center, które coraz powszechniej budzą zainteresowanie poważnych klientów biznesowych w Polsce oraz możliwości zbudowania w oparciu o oferowany przez nas sprzęt i rozwiązania programowe tzw. Biura Światowego (World Wide Office).

Jakie miejsce przypada firmie na polskim rynku telekomunikacyjnym?

Oceniając rezultaty wzmagającej się w ostatnim okresie konkurencji na polskim rynku telekomunikacyjnym wśród firm projektowo-wykonawczych, pragnęłabym zwrócić uwagę na to, że nasza spółka, o czym już mówiłam, nie tylko okrzepła i nabrała doświadczenia, lecz znacznie rozszerzyła terytorialnie i tematycznie obszar swojego działania. Dotyczy to również zrzeszonych we wspólnej z nami Grupie Kapitałowej Telmont S.A. spółek-córek, przede wszystkim spółki zajmującej się systemami teleinformatycznymi i systemami okablowania strukturalnego oraz instalacji wewnątrzbudynkowych, firmy Telmont – Teldata. Sądzę, że najlepszą i obiektywną oceną pozycji zajmowanej przez naszą firmę i firmy z nią stowarzyszone na polskim rynku teleinformatycznym są pozycje zajmowane przez nas w rankingach ogłaszanych corocznie przez wiodące czasopisma z branży teleinformatycznej. Ogłoszone wyniki badań w raportach niezależnego pisma telekomunikacyjnego „TELEINFO” wykazały, pomimo bardzo trudnych warunków zewnętrznych, wzrost pozycji Telmontu na rynku teleinformatycznym i umieściły naszą firmę w 1999 r. na 33. miejscu wśród stu pięćdziesięciu największych pod względem przychodów ze sprzedaży firm telekomunikacyjnych w Polsce (w 1998 r. byliśmy na 42. lokacie), na 6. miejscu pośród czterdziestu przedsiębiorstw oferujących telekomunikacyjne usługi instalacyjne zewnętrzne (na 8. miejscu w roku poprzednim) oraz na 31. miejscu wśród 300 firm informatycznych i telekomunikacyjnych według ich wartości (tutaj zanotowaliśmy wzrost o 5 miejsc w stosunku do 1998 roku). Inne z kolei pismo opiniotwórcze – „COMPUTERWORLD” – umieściło Telmont Holding na 23. miejscu wśród 103 firm telekomunikacyjnych działających w naszym kraju w 1999 roku. Jest mi niezmiernie przyjemnie podkreślić fakt, iż w opinii wyżej wspomnianych przeze mnie niezależnych czasopism branżowych, nasza firma przoduje wśród polskich firm, które są nam pokrewne i prowadzą podobną działalność. Nie powinno to jednak osłabiać naszej aktywności, ani też powodować powstania wrażenia o naszej chęci do rywalizacji za wszelką cenę. Jestem przekonana, że należy dążyć do nawiązania bardzo ścisłej współpracy między firmami projektowo-wykonawczymi pracującymi w branży telekomunikacyjnej w kraju. Dlatego też, korzystając z uprzejmości waszej gazety zwracam się do pokrewnych nam firm w kraju z propozycją do udziału w zorganizowaniu seminarium poświęconego rozważaniom nad metodami i formami naszej współpracy. Jestem głęboko przekonana, że nawiązanie takiej partnerskiej działalności skutkować będzie znacznym polepszeniem współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi, a co za tym idzie i zwiększeniem satysfakcji ich abonentów.

Jak widzi pani prezes najbliższą przyszłość firmy?

Sądzę, że przewidywane w najbliższym czasie poważne zmiany w strukturze własnościowej naszego narodowego operatora telekomunikacyjnego, jakim jest Telekomunikacja Polska S.A. pociągną za sobą nowe działania w jego sferze inwestycyjnej. Jestem również przekonana, że postępująca liberalizacja krajowego rynku telekomunikacyjnego, a przede wszystkim wzrost zaangażowania lokalnych i ostatnio międzystrefowych, niezależnych operatorów telekomunikacyjnych w naszym kraju, spowoduje znaczne ożywienie koniunktury w zakresie świadczenia usług projektowo-wykonawczych. Położenie geograficzne Polski wymusi budowę rozległych światłowodowych sieci telekomunikacyjnych zapewniających transmisję teleinformatyczną we wszystkich kierunkach. Już w chwili obecnej liczni eksperci pytani o pierwszoplanowe inwestycje w Polsce odpowiadają trzema słowami: światłowody, światłowody i jeszcze raz światłowody. W związku z tym bardzo optymistycznie patrzę na przyszłość mojej firmy. Widzę ogromne możliwości jej rozwoju. Korzystając z okazji pragnęłabym zachęcić młodych entuzjastów teleinformatyki do przyłączenia się do naszego dynamicznego zespołu i tworzenia wspólnie z nami wspaniałej wizji nowoczesnej telekomunikacji w Polsce. Ponownie zapraszam również do współpracy pokrewne nam firmy, gdyż jestem przekonana o tym, że ścisła współpraca i koordynacja naszych działań będzie stanowiła gwarancję naszego sukcesu, zaś nasz sukces będzie niewątpliwie źródłem pomyślności i satysfakcji u naszych partnerów biznesowych, oraz, co chyba jest najważniejsze, będzie przyczyniał się do zadowolenia abonentów telekomunikacyjnych, którymi jesteśmy przecież wszyscy. Czyli jednym słowem: sukces Telmontu, będzie sukcesem nas wszystkich.

Logo

TELMONT S.A.
04-238 Warszawa, ul. Szpacza 2
tel. (022) 611-44-44, fax (022) 611-44-00
e-mail: [email protected]
http://www.telmont.com.pl