GEOLAND Consulting International Sp. z o.o.
od 15 lat partner Presspubliki - wydawcy dziennika "RZECZPOSPOLITA"
o
logo
 Strona Główna   O nas   Cennik modułów   Badania czytelnicze   Księga Gości 
 
Dodatki w wersji online:  Jak szukać?
--
 
 

Nowoczesność i dobra tradycja

Jakość i Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
9 listopada 2005 r.

Laureat konkursu Polskiej Nagrody Jakości w kategorii wielkich organizacji produkcyjnych

Nowoczesność i dobra tradycja

Rozmowa z Maciejem Flemmingiem,
prezesem Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.

Trudno byłoby określić Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych jako typowo komercyjny podmiot gospodarczy. Niemniej jednak działalność firmy podlega prawom rynku. Na czym więc polega specyfika działania PWPW?

Specyfikę naszej działalności kształtują klienci. Oprócz Narodowego Banku Polskiego są to instytucje, które realizują obowiązki ustawowe, wydając różnego rodzaju dokumenty. Taki rodzaj produkcji zobowiązuje nas nie tylko do wysokiej jakości, ale także zapewnienia bezpieczeństwa produktów i ochrony danych osobowych. Obok banknotów w naszym portfelu zamówień są wszystkie najważniejsze dokumenty, którymi posługują się polscy obywatele, czyli dowody osobiste, paszporty, prawa jazdy, dowody rejestracyjne. Poza tym produkujemy także: banderole akcyzowe, karty płatnicze, lojalnościowe i wiele innych wyrobów. Odważnie weszliśmy na rynek nowych technologii, świadcząc usługi certyfikacji podpisu elektronicznego i aukcji elektronicznych. Obecnie pracujemy nad biometrycznym e-paszportem.

Historia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych zaczyna się 25 stycznia 1919 roku, kiedy decyzją premiera Ignacego Jana Paderewskiego utworzono Państwowe Zakłady Graficzne. W 1925 r. przekształcono je w Spółkę Akcyjną Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. Obecna siedziba firmy powstała w latach 1926-29. W czasie Powstania Warszawskiego budynek wytwórni był silnym punktem oporu powstańców.

W 1996 r. przywrócono wytwórni historyczną nazwę, a firma została wpisana na listę spółek o znaczeniu strategicznym dla gospodarki państwa. Trzy lata później zaczęto tworzyć grupę kapitałową. W czerwcu 2004 r. nastąpiło połączenie PWPW S.A. z Drukarnią Skarbową S.A.

PWPW S.A. produkuje dokumenty i druki wartościowe, karty plastikowe, druki akcydensowe. Klientami firmy są m.in. Narodowy Bank Polski, Poczta Polska, ministerstwa i inne instytucje rządowe, samorządowe oraz firmy.

Firma wdrożyła zintegrowany system zarządzania jakością, bezpieczeństwem i higieną pracy oraz środowiskiem. Jest także laureatem Polskiej Nagrody Jakości. n

Warto podkreślić, że działalność PWPW S.A. odbywa się w dość specyficznych warunkach. Nie mamy żadnych przywilejów na rynku, co jest ewenementem nie tylko na skalę Unii Europejskiej. Polski rynek jest zupełnie otwarty. Co więcej, nie doczekaliśmy się również ustawy, która precyzowałaby regulacje dotyczące tego rodzaju działalności. Przypomnę, że w drugiej połowie lat 90. był taki okres, że PWPW S.A. produkowała tylko dwa rodzaje banderol akcyzowych i znaczki, ponieważ produkcję innych krajowych dokumentów ulokowano za granicą. Tego nie ma w UE, gdzie rynek jest zamknięty dla konkurencji. Tym bardziej cieszy nas fakt, że wielu klientów darzy nas zaufaniem.

PWPW jest firmą przodującą w dziedzinie jakości. Świadczy o tym przyznanie jej Polskiej Nagrody Jakości, która jest wciąż elitarnym wyróżnieniem. Na czym polega polityka jakości w firmie i jaki jest jej cel?

Otrzymanie tego zaszczytnego wyróżnienia traktujemy jako wyraz docenienia naszej dziesięcioletniej pracy i osiągnięć. Na samym początku wyznaczyliśmy sobie ambitne zadanie dążenia do najlepszych standardów zarządzania firmą, które potwierdzają otrzymane certyfikaty. Dzięki ściśle określonej i skutecznie realizowanej polityce jakościowej dajemy klientom pewność, że produkt zostanie wykonany zgodnie z najlepszymi światowymi i powtarzalnymi procesami. Polityka jakości stała się szansą dla samej wytwórni, kiedy przed laty znaleźliśmy się w trudnej sytuacji finansowej i organizacyjnej. Był to jeden z podstawowych elementów pozyskiwania klientów i odzyskiwania dawnej pozycji.

Firma ma bogate tradycje historyczne, znajduje się w centrum Warszawy, w wyjątkowym otoczeniu. To nakłada na nas obowiązek umiejętnego korzystania ze środowiska. Chcemy być postrzegani jako firma, która w żaden sposób nie jest uciążliwa dla otoczenia. Nie zapominamy również o pracownikach. Jest to największy potencjał przedsiębiorstwa.

Specyfika produkcji nakłada konieczność zapewnienia wysokich standardów bezpieczeństwa produkcji i produktów. Na czym opiera się system bezpieczeństwa w wytwórni?

System bezpieczeństwa jest jednym z priorytetowych obszarów działalności wytwórni. Obejmuje on ochronę obiektów, produkcji, zasobów informacyjnych i informatycznych. Wszelkie procedury zabezpieczeń wspomagane są przez nowoczesne, elektroniczne systemy nadzoru. Klient musi mieć pewność, że produkt jest wytwarzany bezpiecznie i że trafia tylko do niego. Najważniejszym elementem tego systemu są ludzie i zaufanie do nich. Decydując się na zatrudnienie tutaj, przyjmują oni na siebie zobowiązanie do odpowiedniego zachowania się w miejscu pracy i poza nią.

Firma ma również bogate tradycje w działalności społecznej?

Tak, działamy na tym polu bardzo aktywnie, w wielu płaszczyznach: kulturalnej, charytatywnej, sportowej i innych. Pamiętamy o założycielu naszego przedsiębiorstwa Ignacym Janie Paderewskim. Z okazji Roku Paderewskiego pomogliśmy Filharmonii Pomorskiej - noszącej imię naszego założyciela - zakupić jeden z najlepszych w kraju fortepianów koncertowych. Z własnej inicjatywy odtworzyliśmy pianolowe nagrania Ignacego Jana Paderewskiego z początku XX wieku, zostaliśmy za to wyróżnieni nagrodą "Fryderyka" w dwóch kategoriach. We współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku przyczyniliśmy się do realizacji nagrania koncertu Adama Makowicza i Leszka Możdżera w nowojorskiej Carnegie Hall. Za nagranie tego koncertu przyznano - również nam - "Złotą Płytę".

Ponieważ w czasie Powstania Warszawskiego gmach wytwórni był jednym z bastionów polskiego oporu, to rzeczą naturalną jest dla nas wspieranie Muzeum Powstania Warszawskiego: m.in. wydrukowaliśmy dla tej placówki 200 tysięcy pamiątkowych biletów wstępu, zawierających m.in. zdjęcia i biogramy powstańców.

Opiekujemy się szkołą podstawową w Równi w Bieszczadach, która nosi imię Jana Staszela, społecznika, taternika i długoletniego pracownika naszej firmy. Współpracujemy z fundacjami, które zajmują się dziećmi specjalnej troski. Mamy również znakomite kontakty z państwem watykańskim, przygotowaliśmy m.in. papier listowy dla papieża Jana Pawła II.

Dziękuję za rozmowę.

Piotr Janczarek