GEOLAND Consulting International Sp. z o.o.
od 1991 roku partner Presspubliki - wydawcy dziennika "RZECZPOSPOLITA"
o
logo
 Strona Główna   O nas   Cennik modułów   Badania czytelnicze   Księga Gości 
 
Dodatki w wersji online:  Jak szukać?
--
 
 

Pierwszy marszałkowski

Jakość - Normalizacja - Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
10 listopada 2006 r.

Laureat konkursu Polskiej Nagrody Jakości w kategorii zespołowej: organizacje publiczne - administracja publiczna

Pierwszy marszałkowski

Rozmowa z Januszem Sepiołem, marszałkiem województwa małopolskiego

Wypowiedź
Adama Leszkiewicza, dyrektora Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego

Nagroda stanowi wyraz uznania dla pracowników. To ludzie, ich inwencja, zaangażowanie decydują o marce, o jakości działania, które odgrywa szczególne znaczenie w urzędzie regionalnej administracji samorządowej. Nasi pracownicy są największym kapitałem urzędu. Korzystając z okazji pragnę im podziękować za dotychczasową współpracę i życzyć sukcesów. Nagroda to nasz wspólny sukces. Dziękuję Zespołowi ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania za koordynację działań w zakresie zarządzania publicznego oraz Zespołowi, który przygotowywał aplikację do konkursu.

Wyrazy podziękowania składam marszałkom Januszowi Sepiołowi oraz Markowi Nawarze za wsparcie do tych działań na przestrzeni ostatnich 8 lat. Jestem pełen uznania też dla Ryszarda Rutkowskiego, który budował urząd przez pierwsze 4 lata i jego dokonania są obecnie kontynuowane.

Budując markę urzędu, w szczególności kładziemy nacisk właśnie na poszukiwania różnorodnych form współpracy z partnerami, stosujemy filozofię przyjaznej administracji, inwestujemy w pracowników. Szczególną wagę przykładamy do stosowanego od 8 lat budżetu zadaniowego, systemowych rozwiązań zarządczych, w tym odnoszących się do e-administracji. Dziękuję sekretarzom gmin i powiatów oraz wszystkim naszym partnerom, w tym z sektora biznesowego, od których czerpiemy najlepsze wzorce, za inspirowanie nas do doskonalenia, impuls do podejmowania zmian. Staramy się nie zawieść tych oczekiwań, a nasze działania będziemy kontynuować. n

Panie marszałku, urząd, którym pan kieruje, jest pierwszym urzędem marszałkowskim wyróżnionym główną nagrodą w konkursie Polska Nagroda Jakości. Trudno było?

Bardzo trudno, bo ranga i wymagania konkursu są bardzo wysokie, ale o tyle łatwiej, że procentują ośmioletnie starania, systematyczna praca, doskonalenie się naszych pracowników, nowoczesne metody zarządcze. W misji naszego urzędu, którą sformułowaliśmy, kiedy wdrażaliśmy system zarządzania jakością, napisaliśmy "Sprawny i skuteczny urząd regionalnej administracji publicznej realizujący z partnerami ustawowe i własne działania na rzecz rozwoju Małopolski". Sądząc z nagrody, udaje się tę misję wykonywać sumiennie.

Nowoczesne metody zarządcze, czyli?

Zintegrowany System Zarządzania oparty na Systemie Zarządzania Jakością i Systemie Zarządzania Środowiskowego. W tym roku ukończone zostaną prace uzupełnienia całości o dwa nowe komponenty: system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy oraz zarządzania bezpieczeństwem informacji. Ale same systemy bez ludzi o wysokich kompetencjach i dużej motywacji niewiele znaczą. Dlatego ważną przyczynę sukcesu upatruję w zastosowanych sposobach doskonalenia zawodowego. Wydaje się też, że udało nam się spoić nasz zespół pracowniczy w zgodnie pracującą i rozumiejącą się ekipę, dzięki metodom oceny i wynagradzania, ale jeszcze bardziej dzięki osobistym zaletom ludzi, z którymi mam zaszczyt pracować. Korzystając z okazji dziękuję wszystkim pracownikom Urzędu Marszałkowskiego za zaangażowanie, ofiarność i trud, który wkładają w pracę.

Myśli pan, że klienci urzędu podzielają pana wysoką ocenę urzędników?

Urząd Marszałkowski pod względem obsługi klientów jest dość wyjątkowy. Mamy zdecydowanie więcej partnerów niż klientów. Jeśli ktoś wyobraża sobie naszą pracę przez pryzmat urzędnika w zarękawkach stemplującego wpływające od stłoczonych w kolejce ludzi podania, to całkowicie się myli. My pracujemy przede wszystkim z instytucjami. Zarządzamy projektami współpracując z samorządami terytorialnymi, gospodarczymi, instytucjami trzeciego sektora, uczelniami, instytucjami kultury, placówkami służby zdrowia itd. Nie mam powodów, by sądzić, że ci nasi partnerzy nie cenią sobie pracowników mojego urzędu, przeciwnie, często spotykam się z wyrazami uznania pod ich adresem.

Główna nagroda w konkursie Polska Nagroda Jakości, to chyba duża satysfakcja dla pana w dniach, kiedy podsumowuje się kadencję.

Bardzo sobie cenię to wyróżnienie. Gala na Zamku Warszawskim, z udziałem najważniejszych osób w państwie, w dniu Święta Niepodległości jest dobitnym świadectwem znaczenia nagrody. Satysfakcję przynosi mi jednak fakt, że nie tylko ona świadczy o tym, że ostatnie cztery lata były dla Małopolski udane. Jesteśmy liderem w gospodarowaniu pieniędzmi ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - przyznaje to rząd, niezależni eksperci i media, poprawiliśmy znacząco swoją atrakcyjność inwestycyjną, świadczy o tym nie tylko nagroda tygodnika "Wspólnota", ale przede wszystkim decyzje inwestycyjne takich firm, jak bawarski producent ciężarówek MAN, które wybierają Małopolskę. Podwoiliśmy w tej kadencji majątek i budżet województwa. To wszystko są znaczące powody do satysfakcji. Ale i tak ostatecznie najważniejsza będzie ocena, którą wkrótce wydadzą wyborcy.

Dziękuję za rozmowę.

JCh


Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
31-156 Kraków, ul. Basztowa 22
tel. (012) 63-03-140
www.malopolskie.pl