GEOLAND Consulting International Sp. z o.o.
od 1991 roku partner Presspubliki - wydawcy dziennika "RZECZPOSPOLITA"
o
logo
 Strona Główna   O nas   Cennik modułów   Badania czytelnicze   Księga Gości 
 
-->
--
 
 

APIA XXI w Europie Środkowo-Wschodniej

Infrastruktura - Środowisko - Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do "RZECZPOSPOLITEJ".
20 marca 2007 r.

in english

APIA XXI w Europie
Środkowo-Wschodniej

Rozmowa z Manuelem Perezem Sierrą - dyrektorem ds. planowania w APIA XXI i Alejandro Varonem - dyrektorem oddziału APIA XXI w Polsce

Jakiego typu usługi oferuje APIA XXI?

Manuel Perez Sierra: APIA XXI powstała w 1987 roku jako firma specjalizująca się w technicznym doradztwie przy inwestycjach infrastrukturalnych, wodno-kanalizacyjnych, związanych ze środowiskiem i rozwojem miast, a także budownictwie i nowych technologiach. Dziś, oprócz doradztwa, zajmujemy się także realizacją projektów, poprzez dwie nasze firmy: ASETYM i CORELLA. Ta ostatnia wyspecjalizowała się w pracach dla sektora cywilnego.

Strategia rozwoju APIA XXI przewiduje międzynarodową ekspansję. Gdzie obecnie działa firma?

MPS: APIA XXI ma oddziały w Santiago de Chile i w Boliwii. Podobny istnieje w Senegalu. W zeszłym roku powstał polski oddział APIA XXI IAC w Warszawie, skąd zarządzamy pracami w pozostałych krajach Europy Wschodniej. W tym roku zamierzamy aktywnie działać w Rumunii, Bułgarii i pozostałej części Półwyspu Bałkańskiego.

W ciągu ostatnich 30 lat Hiszpania rozwinęła swoją infrastrukturę. Polska jest na początku tej drogi. Jakich rad udzieliłby pan polskiemu rządowi?

Alejandro Varon: Polska staje przed wielkim wyzwaniem. Trzeba nie tylko rozwinąć, ale także zmodernizować olbrzymią sieć infrastruktury drogowej i kolejowej. Zadanie to będzie wymagało wielkich środków finansowych i umiejętności zarządzania nimi. Hiszpania zdobywała doświadczenie w tej dziedzinie przez wiele lat. Nie jest to łatwe zadanie, a im szybciej się do niego przystąpi, tym lepiej wykorzysta fundusze Unii Europejskiej. Czynnikiem decydującym będzie zatrudnienie właściwej i odpowiednio wyszkolonej kadry w publicznej administracji, uproszczenie wszystkich procedur, wczesne zdiagnozowanie i rozwiązanie zagadnień ekologicznych, skrócenie procedur konkursowych oraz branie pod uwagę nie tylko wysokości ceny oferty, lecz także jakości usług oferowanych przez firmę.

Polski oddział APIA XXI już zaangażował się w niektóre drogowe przedsięwzięcia. Co to za projekty?

AV: Pierwszy projekt wykonujemy dla stolicy. Przygotowujemy studium wykonalności projektu "architektonicznych, środowiskowych i akustycznych rozwiązań wraz z mostem i wiaduktami dla Trasy Łazienkowskiej, pomiędzy placem Na Rozdrożu a rondem Jazdy Polskiej". Projekt ten jest rezultatem współpracy Hiszpanii z Gminą Warszawa. Zyskał dotacje hiszpańskiego rządu. Ostatnio też wygraliśmy kontrakt na opracowanie raportu ekologicznego dla 4 sekcji autostrad A1 i A2, wynoszących około 280 km, w województwie łódzkim. Celem jest zaprezentowanie wpływu alternatywnych rozwiązań dla środowiska, co pozwoli, wraz z czynnikami technicznymi i ekonomicznymi, Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi na wybór optymalnego rozwiązania. Nie ukrywamy, że interesujemy się także inwestycjami w dziedzinie wodno-kanalizacyjnej i ekologicznej, ale generalnie chcemy uczestniczyć w rozwoju wszystkich gałęzi w Polsce.

Dziękuję za rozmowę.

Maria Weber