Infrastruktura - Środowisko - Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do "RZECZPOSPOLITEJ".
20 marca 2007 r.
in english
Cement w Narodowym Programie Budowy Dróg
Przemysł cementowy działający w Polsce włącza się do Narodowego Programu Budowy Dróg przewidzianego na lata 2007-2013. - Nasze zakłady są w stanie dostarczać na czas ilości cementu zgodne z zapotrzebowaniem - zapewniał Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu podczas konferencji Polskiego Kongresu Drogowego, która 6 marca odbyła się w Warszawie.
Polskie zakłady cementowe należą do najnowocześniejszych w Europie. To efekt inwestycji modernizacyjnych prowadzonych przez właścicieli zakładów. Wielkość tych nakładów w ciągu ostatnich kilkunastu lat sięgnęła 6 miliardów złotych. W efekcie polskie cementownie są nie tylko jednymi z najnowocześniejszych w Europie, ale także bardziej energooszczędne i ekologiczne. Według oficjalnej prognozy rządu, wykonanej na zlecenie ministra środowiska pod potrzeby alokacji CO2, w latach 2011-2012, zużycie cementu będzie na poziomie 18-19 mln ton, a w optymistycznych wariantach może nawet przekroczyć 20 mln ton. Dzisiejsze możliwości produkcyjne cementowni sięgają 18 mln ton. W związku z tymi prognozami branża cementowa planuje kolejne modernizacje i budowę nowych linii produkcyjnych. Konkretne plany i decyzje producentów poznamy jeszcze w tym roku.
- Jestem przekonany, że nasze zakłady są w stanie dostarczać na czas ilości cementu zgodne z zapotrzebowaniem - zapewnia Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu. Jego zdaniem, do niepokojących sygnałów należą sugestie wykonawców inwestycji drogowych tłumaczących, że wzrost cen surowców, w tym cementu, znacznie wpłynął i podniósł, nawet o kilkadziesiąt procent, wartość ofert w przetargach na budowę lub remonty dróg.
- Te sygnały wymagają przedstawienia pewnego rachunku. Według danych przyjmowanych przez polską administrację rządową, w oparciu o analizę zrealizowanych dotychczas inwestycji autostradowych, średnie zużycie cementu na 1 km budowanej autostrady wynosi ok. 4 tys. ton. Przyjmując, wg danych dostępnych w ofertach cementowni, średnią cenę cementu na poziomie 240 złotych za tonę, otrzymujemy koszt cementu w realizacji 1 km na poziomie ok. 950 tys. zł - tłumaczy Jan Deja. - Przyjmując, że przeciętna cena realizacji 1 km autostrady wynosi ok. 22 mln zł, to udział cementu w kosztach budowy autostrady jest na poziomie 4,0% i tylko w niewielkim stopniu wpływa na rzeczywiste koszty realizacji inwestycji autostradowych.
W chwili obecnej już kilka ważnych odcinków polskich autostrad i dróg posiada nawierzchnię z betonu cementowego. Nawierzchnię taką posiada np. odcinek autostrady A4 na zachód od Wrocławia oraz jej odnoga - autostrada A18 w kierunku Olszyny. Drogą krajową posiadającą nawierzchnię betonową jest 12-kilometrowy fragment "gierkówki" na odcinku Polichno - Wolbórz. Z betonu powstają obwodnice miast, np. obwodnica Młodzieszyna.
W Europie Zachodniej autostrady i drogi o nawierzchni betonowej, ze względu na swoje zalety, od wielu lat są często stosowanym rozwiązaniem. Z punktu widzenia inwestora najważniejszą cechą dróg o nawierzchni betonowej jest niższe "whole life costs", czyli łączne koszty budowy i użytkowania drogi.
O tym, że jest to prawda, przekonują samorządowcy. Prezydenci, burmistrzowie i wójtowie najlepiej wiedzą jak wydawać pieniądze podatników. To ich inicjatywie i gospodarskiemu podejściu zawdzięczamy zbudowanie kilkuset kilometrów lokalnych dróg betonowych na terenie kraju w ciągu ostatnich 10 lat. Dla nich droga betonowa jest inwestycją wielopokoleniową. Wiedzą co i dla kogo budują.
Stowarzyszenie Producentów Cementu
www.polskicement.pl
|