Infrastruktura - Środowisko - Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do "RZECZPOSPOLITEJ".
20 marca 2007 r.
in english, español
Chcemy uczestniczyć w spełnieniu ambitnych planów rozwoju infrastruktury w Polsce
Polska szybkimi krokami zmierza do uruchomienia środków europejskich funduszy na inwestycje infrastrukturalne z budżetu 2007-2013. To szczególne wyzwanie, bo środków będzie kilkakrotnie więcej i czas realizacji inwestycji będzie rygorystycznie odmierzany. Wniosek jest jednoznaczny. Polscy beneficjenci tych środków muszą z dużym wyprzedzeniem planować prawidłowe przygotowanie projektów infrastrukturalnych, kładąc szczególny nacisk na jakość analiz projektów koncepcyjnych, budowlanych. Należy optymalnie wykorzystać potencjał wykonawczy firm zaangażowanych w przygotowanie projektów. Oznacza to konieczność zwiększenia mocy przerobowych firm doradczych, planistycznych, projektowych czy zajmujących się ochroną środowiska. Podobne wyzwania stoją przed firmami budowlanymi, dostawcami surowców i materiałów czy wreszcie administracją rządową.
To była jedna z przesłanek podjęcia przez kierownictwo SENER, Ingenieria y Sistemas strategicznej decyzji ulokowania oddziału firmy w Polsce. Firma weszła w kolejne 50-lecie działalności uruchamiając działalność w Polsce.
SENER jest prywatną firmą inżynieryjną, obejmującą doradztwo i wdrażanie systemów, której głównym celem jest dostarczanie społeczeństwu i klientom najbardziej efektywnych rozwiązań technologicznych. SENER uznawany jest obecnie za czołową, interdyscyplinarną, hiszpańską firmę inżynieryjną, wyróżniającą się od początku realizowaniem projektów o wysokiej wartości dodanej i zdolnością przystosowania się do konkretnych potrzeb każdego klienta.
Działalność firmy SENER charakteryzują trzy podstawowe cechy: dbałość o jakość, niezależność i stała innowacyjność. Firma założona w 1956 r., początkowo specjalizowała się w projektach okrętowych i przemysłowych, lecz szybko zdywersyfikowała swoją działalność, rozszerzając zakres usług na energetykę, procesy chemiczne, budownictwo i projekty kosmiczne.
Z poziomem sprzedaży 549 milionów EUR osiągniętym w roku 2005, SENER zatrudnia obecnie 3.500 wysoko wykwalifikowanych specjalistów, głównie inżynierów z wyższym wykształceniem i techników (65% inżynierów, 25% techników).
Pion Inżynierii Lądowej i Architektury firmy SENER realizował projekty dotyczące infrastruktury transportowej, takie jak: lekkie systemy kolejowe i koleje konwencjonalne (Madryt, Barcelona, Bilbao, Walencja, Lizbona, Rzym, Meksyk, Medellin, Santiago de Chile, Buenos Aires, Algier, Oran), szybka kolej (Hiszpania, Portugalia, Francja, Algieria, Włochy i Stany Zjednoczone), drogi i porty, systemy transportu miejskiego, a także projekty architektoniczne i hydroinżynieryjne.
Osiągnięcia firmy SENER w zakresie infrastruktury lotniskowej potwierdza, między innymi, długoletnia działalność na lotniskach w Madrycie, Barcelonie, Bilbao, Palma de Mallorca, Guadalajara (Meksyk) czy w Saragossie.
W Polsce SENER wykonywał projekty dotyczące portów lotniczych. Był zaangażowany w projekt powiększenia lotniska Fryderyka Chopina. Projekt obejmował stworzenie planów sytuacyjnych, instalacji elektrycznych, paliwowych, systemu handlingowego bagażu, systemu bezpieczeństwa, projekt planu sytuacyjnego terminala oraz inne studia. W ramach konsorcjum firm hiszpańskich, SENER przygotował studium wykonalności dla nowego centralnego lotniska dla Polski. Projekt zawierał analizę alternatywnych lokalizacji, wybór najlepszej lokalizacji, projekt konceptualny infrastruktury lotniskowej i ekonomiczne analizy wykonalności.
SENER posiada biura w Madrycie, Barcelonie, Bilbao, Walencji, Buenos Aires, Lizbonie i Meksyku D.F. W 2006 roku SENER jako SENER spółka z ograniczoną odpowiedzialnością uruchomiła biuro także w Warszawie, co stanowi kolejny krok w międzynarodowym rozwoju firmy. Biuro w Polsce daje możliwość oferowania przez SENER kompleksowych usług dla administracji centralnej, samorządów regionalnych i lokalnych oraz przedsiębiorstw publicznych i prywatnych.
Obecnie, plany rozwoju infrastruktury transportowej są wyzwaniem w procesie modernizacji polskiej gospodarki, która w najbliższych latach dysponować będzie niepowtarzalną szansą nadrobienia zaległości w tej dziedzinie. SENER posiada ugruntowane doświadczenie w krajach o bardzo zbliżonej do polskich warunków sytuacji gospodarczo-politycznej, co pozwala na zastosowanie zdobytej wiedzy technologicznej.
W pierwszej fazie swojej działalności w Polsce, SENER planuje skupić się na obszarze projektów infrastrukturalnych dotyczących obszaru transportowego - głównie dróg, lotnisk oraz kolei. Poprzez udział w przetargach publicznych planujemy rozbudować portfolio przyszłych projektów i nawiązać współpracę z nowymi partnerami. Kluczem do zrozumienia potrzeb wszystkich uczestników rynku infrastrukturalnego jest współpraca z administracją centralną, lokalnymi samorządami, biurami projektowymi czy ośrodkami naukowymi.
W przyszłości SENER planuje uzupełnić zakres usług o projekty z dziedziny energetyki, inżynierii procesowej i ochrony środowiska. SENER Sp. z o.o., nie będąc biurem handlowym zagranicznej firmy inżynieryjnej, pragnie realizować polskie projekty oraz projekty w innych krajach.
W miarę poznawania rynku, SENER zakłada utworzenie nowych biur. W celu uzyskania lepszej pozycji na rynku polskim przewiduje przejmowanie innych firm. SENER od wielu lat uczestniczy w realizacji projektów w różnych krajach. Pracownicy SENER przywykli do pracy poza Hiszpanią i są bardzo zainteresowani transferem know-how w projekty w Polsce. Przykładem tutaj mogą być koleje szybkich prędkości.
Polska stoi przed historyczną szansą uruchomienia planu budowy linii szybkich prędkości. Projekty wdrażające nowoczesne technologie są bardzo kosztowne, ale ich urzeczywistnienie będzie miało kolosalne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Polski. Problemy takich krajów, jak Francja czy Niemcy z finansowaniem szybkich kolei dają asumpt do stwierdzenia, że zapewnienie finansowania europejskiego dla tych projektów byłoby kluczowym atutem w stworzeniu sieci szybkich kolei w Polsce. Oczywiście będzie to realne w kolejnej perspektywie budżetowej po 2013 roku. Jednak hiszpańskie doświadczenia wskazują, że proces przygotowania takich inwestycji trwa często ponad dziesięć lat.
Celem SENER Sp. z o.o. jest zatrudnienie kilkudziesięciu pracowników do końca 2008 roku, których większość będzie realizować polskie projekty.
Zdając sobie sprawę z problemu firm inżynieryjnych, które borykają się z brakiem doświadczonej kadry, SENER rozpoczął ścisłą współpracę z polskimi uczelniami technicznymi. Przykładem może być Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, którego studenci i absolwenci zasilili szeregi SENER w biurach w Madrycie, Bilbao i Barcelonie, a w przyszłości wzmocnią obsadę biura projektowego SENER Sp. z o.o. w Warszawie.
Plany inwestycyjne firmy SENER są realizowane w oparciu o długoterminową strategię. Zamiarem firmy jest stabilny, stopniowy rozwój w Polsce poprzez dzielenie się wiedzą i doświadczeniem (zdobytym w trakcie 50-letniej działalności w Hiszpanii i Europie) z polskimi specjalistami, zarówno w obszarach techniki, jak i zarządzania. Bogate doświadczenie SENER, poparte ścisłą współpracą z polskimi profesjonalistami oraz firmami, ma szansę wpłynąć na rozwój i modernizację infrastruktury transportowej oraz innych dziedzin życia, istotnych dla rozwoju Polski. Z punktu widzenia firmy SENER, Polska ma kluczową rolę w rozwoju na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej.
n
|