Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
19 czerwca 2008 r.
3 x 20 a problemy Polski
Wyzwania, jakie niesie Pakiet Energetyczny dla Polski, poruszała IV Międzynarodowa Konferencja NEUF 2008, zorganizowana przez Procesy Inwestycyjne Sp. z o.o., Stowarzyszenie ETA i Instytut im. E. Kwiatkowskiego pod honorowym patronatem prof. Macieja Nowickiego, ministra środowiska.
Na konferencji zaprezentowane zostały m.in. zagadnienia zintegrowanej polityki w kwestii energii i środowiska, efektywności energetycznej, redukcji i handlu CO2, współpracy i konkurencyjności na rynkach wewnętrznych.
Szczególnie ważna była dyskusja na temat proponowanego przez UE nowego Systemu Handlu Emisjami. Przedstawiciele DG TERN (Derek Taylor) i DG Environment (Piotr Tulej) przekonywali do zasadności systemu i jego zalet. Nie mogli się z nimi zgodzić uczestnicy konferencji, zwracając uwagę na skutki, jakie Pakiet przyniesie dla polskiej energetyki, a to znaczy całej gospodarki.
Konferencja potwierdziła, że dla europejskiego rynku energii najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii, wzrost efektywności i konkurencyjności. Aby cena energii była konkurencyjna, musimy w bardziej efektywny sposób wykorzystywać istniejące połączenia transgraniczne i inwestować w nowe moce wytwórcze. Polska energetyka, zapóźniona w stosunku do innych państw UE, musi te działania podjąć ze zdwojoną siłą oraz doprowadzić do pełnej liberalizacji, deregulacji rynku i dostosowania do nowoczesnych standardów informatycznych, mówił Derek Taylor. Zadaniem polskiego rządu powinno być wypracowanie praktycznego rozwiązania problemów, tzn. zwiększenia efektywności energetycznej, wzrostu udziału OZE, obniżenia CO2 oraz nawiązania konstruktywnej współpracy z KE w celu uwzględnienia racji krajów o wysokim nawęgleniu, m.in. Polski.
Ważną częścią konferencji była dyskusja o konkurencyjności. Nawiązując do tej kwestii Grzegorz Burnat, Sales Manager EMC2 zaakcentował główne czynniki innowacji, jakimi są dbałość o klienta i konkurencyjność rynku. Polskie przedsiębiorstwa energetyczne działają w warunkach oligopolu. Jedynym regulatorem rynku jest URE, a brak realnej konkurencji z zagranicy nie zmusza do działań innowacyjnych. Aby przedsiębiorstwa energetyczne stały się efektywne, konieczne jest właściwe traktowanie klienta. Klient zadowolony to klient dobrze poinformowany. Wymaga to przetwarzania i zabezpieczenia dużej ilości informacji, transparentnych procesów. Stąd ważna rola narzędzi informatycznych oraz działów IT odpowiadających za tak ważny zasób, jakim jest informacja. Jednak to zarządzający podejmują inicjatywę prowadzącą do zastosowania innowacyjnych rozwiązań wspierających narzędzia IT. Firmy IT posiadają rozwiązania stosowane w przedsiębiorstwach efektywnie działających na rynkach całego świata, wdrażają u swoich klientów innowacyjne strategie zarządzania informacjami, takie jak zarządzanie cyklem życia informacji, wirtualizacja środowisk przetwarzania i składowania danych czy zarządzania treścią. Pozwala to efektywnie działać, w pełni wykorzystywać wartość biznesową informacji i elastycznie odpowiadać na potrzeby biznesowe klientów. Zastosowanie takich narzędzi wpływa na konkurencyjność i możliwość rozszerzenia działalności na rynki zagraniczne. n
Organizatorzy:
Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
19 czerwca 2008 r.
3 x 20 vs. Poland’s problems
The challenges that are presented by the Power Packet to Poland were discussed at IV International Conference NEUF 2008, organised by Procesy Inwestycyjne Sp. z o.o., the ETA Association and the E. Kwiatkowski Institute under the honorary patronage of Prof. Maciej Nowicki, minister of environment.
The conference focused e.g. on the issues of integrated power and environment policies, energy efficiency, reduction of and trade in CO2, co-operation and competition in internal markets.
The discussion on the Emission Trading System proposed by the EU was of particular importance. Representatives of GD TERN (Derek Taylor) and of DG Environment (Piotr Tulej) were presenting arguments on the justification of the system and its advantages. The participants of the conference remained unconvinced and referred to the effect of the Packet for Polish power industry and the entire economy.
The conference confirmed that security of energy supplies, improved efficiency and competitiveness are most important for the European power market. In order to have competitive energy prices we must more effectively use the existing cross-border connections and invest in new generation facilities. „Poland’s power industry, backward in relation to other EU countries, must take double efforts and achieve full liberalisation, market deregulation and upgrade to modern IT standards,” said Derek Taylor. It is the task for the Polish government to develop pragmatic solutions to the problems, i.e. improved power efficiency, increased share of renewable energy sources, reduced CO2 emissions and establishment of constructive collaboration with the European Commission so that the arguments of countries with a high coal share in energy generation, like in Poland, could be taken into consideration.
Another important part of the conference was the discussion on competitiveness. Grzegorz Burnat, Sales Manager EMC2 put stress on key innovation factors, such as quality client service and market competitiveness. Polish power enterprises operate as an oligopoly. URE is the sole market regulator and lack of real foreign competition does not enforce innovation. In order for the power producers to become efficient, clients should be treated properly. A satisfied client means a well informed client. This requires the processing and storing of much information, transparent processes. Therefore the major role of IT tools and departments responsible for such important information resources. It is the management that takes up initiatives to apply innovative solution supporting IT tools. IT companies possess solutions used in enterprises operating efficiently in markets of the whole world, implement innovative information management strategies with their clients, such as information life-cycle management, virtualisation of processing and data storage environments or content management. This support efficient operation, fully draw on the business value of information and flexibly respond to client’s business needs. Such tools support competitive advantages and expansion to foreign markets. n
Organizatorzy: