Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek lobbingowy do RZECZPOSPOLITEJ.
9 listopada 2007 r.
Model doskonalenia zarządzania PNJ
dr inż. Mirosław Recha, sekretarz Komitetu Polskiej Nagrody Jakości
W przyjętym i wprowadzanym obecnie w Polsce modelu gospodarczym zakłada się szczególną rolę zrównoważonego i otwartego rynku jako regulatora dostosowującego poziom jakości do możliwości i oczekiwań użytkowników.
Rozważania dotyczące korzyści wynikających dla Polski we wspólnym rynku europejskim są bezpodstawne, jeżeli nie zostanie podniesiony poziom jakości wyrobów i usług, jakie będą reprezentować gospodarkę polską na tym rynku.
Strategia projakościowa wymaga nadania jej bezwzględnej nadrzędności w realizowanych celach gospodarczych. Wprowadzanie systemów zarządzania jakością (normy ISO) oraz filozofii Zarządzania przez Jakość, czyli Total Quality Management (TQM), jest jedną z głównych dróg rozwoju polskiej gospodarki.
Zarządzanie przez Jakość jest koncepcją zarządzania polegającą na współdziałaniu wszystkich pracowników organizacji, która stawia w punkcie centralnym jakość jako sprawę nadrzędną, oraz zadowolenie klienta jako podstawę długotrwałego sukcesu swojej działalności, jak również zmierza do satysfakcji i korzyści pracowników i społeczeństwa, a także poprawy jakości życia w znaczeniu materialnym i duchowym.
Model Polskiej Nagrody Jakości daje uczestnikom, chcącym doskonalić swoje zarządzanie, perfekcyjne narzędzie, jakim jest samoocena organizacji w podstawowych obszarach jej działalności.
„Certyfikatem” dla organizacji doskonalących swoje zarządzanie jest udział we wdrażaniu „Modelu Doskonalenia Zarządzania PNJ” na różnych poziomach. Zasadniczym powinien być poziom regionalny (Regionalne Nagrody Jakości), kolejnym poziomem do porównania jest poziom krajowy, czyli Polska Nagroda Jakości. A najwyższym to start w Europejskiej Nagrodzie Jakości. n