Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
18 października 2007 r.
Polska wyzwaniem dla francuskich specjalistów
Rozmowa z panem Frédéric Nicolon, członkiem Zarządu Egis Poland Sp. z o.o.
Rok 2007 okazał się przełomowy dla Grupy Egis…
Rok 2007 to rok przełomowy dla spółek z Grupy Egis – europejskiego lidera w zakresie infrastruktury transportu. W odpowiedzi na burzliwy rozwój rynku infrastruktury oraz zgodnie z obraną strategią konsolidacji Grupa Egis w Polsce świadczy od tego roku swe usługi pod nowymi nazwami i z nowymi logo, odpowiadającymi specjalizacjom w danej branży.
Przyjęcie jednolitych nazw dla wszystkich spółek Grupy ma na celu podkreślenie synergii między nimi i uświadomienie naszym klientom i partnerom kompleksowości usług, jakie ma do zaoferowania nowa, silna marka EGIS. Wydaje mi się, że tego typu kompleksowe podejście może być niezwykle istotną wartością w perspektywie planowanego wydatkowania rzędu 24 mld zł rocznie na rozbudowę sieci drogowej.
A jakie projekty transportowe w Polsce są najbardziej interesujące z punktu widzenia Grupy?
Przede wszystkim planowana rozbudowa sieci dróg i autostrad, również w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Oczywiście nasze zainteresowania nie ograniczają się do sektora drogowego, gdyż zasoby Egis pozwalają na realizację wszelkiego rodzaju projektów infrastrukturalnych współfinansowanych przez UE. Model PPP w Polsce dopiero wkracza w fazę intensywnego rozwoju i Grupa Egis, szczególnie dzięki spółce Egis Projects, ma już polskie doświadczenia w tej dziedzinie, czyli koncesje autostrad A2 i A4. Spółka może działać w charakterze długoterminowego kontrahenta i inwestora, integratora systemów oraz zarządzać eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury.
Ponadto Egis zamierza kontynuować świadczenie usług doradczych dla m.in. takich kluczowych klientów, jak GDDKiA, PKP, Zarządy Transportu i MPWiK, wykorzystując w tym celu doświadczenie 200 inżynierów zatrudnianych obecnie na blisko 30 projektach w Polsce oraz wiedzę ponad 500 specjalistów w spółkach zależnych. Egis uczestniczy również w rozwoju portów lotniczych w Polsce. Jest to szczególnie ważne w obliczu obecnych planów inwestycyjnych polskich lotnisk na ponad 1,2 mld PLN i związanej z tym aktualizacji planów rozwoju (Master Planów). Przecież zgodnie z prognozami w ciągu najbliższych 25 lat polskie porty lotnicze będą obsługiwały ponad 70 mln pasażerów rocznie.
Czy mógłby pan przybliżyć zakres kompetencji Grupy Egis?
Grupa na rynku polskim działa już od blisko 20 lat poprzez swoje wyspecjalizowane spółki, tj. Scetauroute, Semaly, Nexel Polska, Egis Projects, BCEOM, Sofreavia, Isis, Transroute. Łącząc ofertę poszczególnych spółek uzyskać można pełny obraz działalności Grupy Egis w Polsce. Oferta ta obejmuje kompleksową obsługę projektów z dziedziny transportu i ochrony środowiska, począwszy od etapu planowania inwestycji, poprzez projektowanie, prowadzenie nadzoru budowlanego, aż po pomoc techniczną, eksploatację i utrzymanie infrastruktury. Spółka Egis Poland, dawniej Nexel Polska, będzie realizowała pełny zakres usług oferowanych przez całą Grupę.
Które projekty obecnie realizowane przez Egis Poland uznaje pan za kluczowe?
Nietrudno dostrzec, iż Egis Poland wyraźnie zaznacza swoją obecność na mapie kraju, zarówno biorąc pod uwagę inwestycje drogowe, kolejowe, jak i gospodarkę wodno-ściekową. Jednak wśród kluczowych projektów realizowanych obecnie przez Egis Poland wyróżnić można zwłaszcza projekt budowy Obwodnicy Wrocławia A-8. Jesteśmy niezwykle dumni z jego wygranej, gdyż jest to prestiżowa inwestycja wśród tegorocznych zamówień publicznych.
Kolejnym powodem do dumy jest podpisanie umowy na realizację Planu generalnego jednego z najbardziej dynamicznie rozwijających się portów lotniczych w Polsce, a mianowicie lotniska Katowice-Pyrzowice. Warto o tym powiedzieć szerzej: współpracując z polskimi doświadczonymi firmami, zgodnie z międzynarodowymi standardami w tym zakresie, oferujemy Master Plan będący długofalową wizją rozwoju portu na rynku europejskim i globalnym. Jednocześnie obserwujemy wielkie ambicje poszczególnych województw i samorządów lokalnych w zakresie rozwoju portów lokalnych i regionalnych. Jest to zjawisko pozytywne, jednak wydaje się, że władze regionalne powinny skorzystać z doświadczeń europejskich, a szczególnie francuskich z ostatnich lat, gdzie w pewnym okresie było ponad 400 lotnisk, a teraz odbywa się proces ich konsolidacji. W Polsce teraz właśnie – podobnie jak kilka lat temu we Francji – porty lotnicze w regionach powinny mieć strategię rozwoju spójną z narodowym planem rozwoju transportu. Trzeba uczyć się od najlepszych – Polska nie ma czasu na kosztowne błędy i stratę czasu, szczególnie w obliczu takich wyzwań, jak najbliższe Euro 2012.
Dziekuję za rozmowę.
KH
Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
18 października 2007 r.
Poland – a challenge to French specialists
Interview with Mr. Frédéric Nicolon, member of the Management Board of Egis Poland Sp. z o.o.
2007 proved to be a breakthrough for the Egis Group…
2007 is a breakthrough year for companies in the Egis Group – a European leader in transportation infrastructure. In response to the fact development of the infrastructure market and in line with the approved consolidation strategy, the Egis Group in Poland starting this year has been providing services under new names and with new logos, corresponding to the special services offered.
Adoption of uniform names for all companies in the Group is to stress the synergies between them, and making our clients and partners aware of the comprehensive character of services offered by the new strong brand of EGIS. I think that this type of comprehensive approach may become an exceptional value in view of the planned expenditures of about 24 billion zlotys for the development for the road system.
What transportation projects in Poland are most interesting for the Group?
First of all, the planned expansion of a network of roads and highways, also within public and private partnership. Obviously, our interests are not restricted just to the road sector since the resources of Egis are sufficient to carry out all kinds of infrastructure projects co-financed by EU. The PPP Model in Poland is just beginning to develop and the Egis Group, in particular Egis Projects, already has relevant Polish experience, such as licences for A2 and A4 highways. The company may act as a long-term contractor and investor, system integrator and manage infrastructure operation and maintenance.
Furthermore, Egis intends to continue the provision of advisory services for inter alia such key clients as GDDKiA, PKP, Transportation Managers and MPWiK, basing on the experience of 200 engineers employed not at almost 30 projects in Poland as well as the know-how of over 500 specialists in subsidiary companies. Egis also participates in the development of airports in Poland. This is in particular important in consideration of existing investment plans of Polish airports for over 1.2 billion zlotys and the related update of Master Plans. The forecasts have it that within the coming 25 years Polish airports will be servicing over 70 million passengers annually.
Can you specify some details on the competence of the Egis Group?
The Group has been present in the Polish market for almost 20 years through its specialised companies. i.e. Scetauroute, Semaly, Nexel Polska, Egis Projects, BCEOM, Sofreavia, Isis, Transroute. Combining the offer of the companies you can acquire a complete picture of the operations of the Egis Group in Poland. The offer covers comprehensive project services in the area of transportation and environment protection, starting from the stage of investment planning, through designing, design supervision until technical assistance, infrastructure operation and maintenance. Egis Poland, formerly Nexel Polska, will be providing all the services offered by the entire Group.
Which projects now carried out by Egis Poland are key projects?
It is easy to notice that Egis Poland clearly marks its presence on the map of Poland in the areas of road, railway investments as well as water supply and sewage management. Among the key projects now carried out by Egis Poland there is the major project of construction of the Wrocław Ring A-8. We are proud to have been awarded the contract since this is a prestigious investment among this years public procurement orders.
Another reason we are proud of is the contract for the preparation of a Master Plan for the most dynamically developing airport in Poland – Katowice-Pyrzowice. It is worth a few words: collaborating with Polish experienced companies, in line with the relevant international standards, we offer a Master Plan that is a long-time development vision of the airport development in the European and global markets. We also notice the growing ambitions of some voivodeships and local governments with respect to development of local and regional airports. This is a positive phenomenon; however, we are of the opinion that the regional authorities should draw on European experience, in particular the recent French experience where there was a time that there were over 400 airports that are not being consolidated. It is the right time in Poland – like several years ago in France – that airports should have a development strategy cohesive with the national transportation development plan. You should follow the best – Poland has no time to commit costly errors and lose time, in particular faced with such challenges as the coming Euro 2012.
KH