Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 grudnia 2006 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
Fundusz Spójności – transport
Fundusz Spójności w sektorze transportu jest najważniejszym instrumentem pomocowym UE przeznaczonym na rozwój Trans-Europejskiej Sieci transportowej (TEN-T). Wdrażanie Funduszu Spójności w Polsce rozpoczęło się w roku 2004. Wcześniej – od roku 2000 do maja roku 2004 (tj. do akcesji Polski do Unii Europejskiej) – realizowany był program przedakcesyjny ISPA. Po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej wszystkie projekty ISPA stały się automatycznie projektami Funduszu Spójności.
Kwota dofinansowania ze środków Funduszu Spójności (łącznie z alokacją ISPA) przyznana polskiemu sektorowi transportu na okres lat 2000-2006 wyniosła 2 816, 3 mln EUR.
W okresie od roku 2000 do października 2006 r. Komisja Europejska zatwierdziła 34 projekty Funduszu Spójności w sektorze transportu o łącznej wartości 3 615,1 mln EUR (w tym koszty kwalifikowane 3 405,7 mln EUR) i przyznanym dofinansowaniu unijnym w wysokości 2 691,4 mln EUR.
W ramach zatwierdzonych do realizacji projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności do dnia 18 grudnia 2006 r. podpisano 135 kontraktów na łączna kwotę 2 255,1 mln EUR (70 drogowych, 60 kolejowych oraz pięć na pomoc techniczną dla MT). Od początku realizacji projektów (narastająco) do dnia 15 grudnia 2006 r. na rachunki beneficjentów przekazano środki Funduszu Spójności w wysokości 850,7 mln EUR, w tym w roku 2006 – 350 mln EUR.
Ministerstwo Transportu pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu dla transportowej części Funduszu Spójności (w tym funduszu ISPA). Zadania Instytucji Pośredniczącej obejmują:
- ocenę wniosków o dofinansowanie projektów i przekazywanie aplikacji do Komisji Europejskiej (via Ministerstwo Rozwoju Regionalnego),
- kontrolę ex-ante zamówień publicznych dla zaakceptowanych projektów,
- monitoring i kontrolę,
- weryfikację i przekazywanie do Komisji Europejskiej (via Ministerstwo Finansów) wniosków o płatności (zaliczkowe, pośrednie, końcowe).
Głównymi beneficjentami środków Funduszu Spójności w sektorze transportu są: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Monika Bieniaszewska
dyrektor Departamentu Funduszu Spójności w Ministerstwie Transportu
Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 grudnia 2006 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
Cohesion Fund – transport
Cohesion Fund is the key EU financial instrument designed to support development of Trans-European Transportation Network (TEN-T). Before Poland began to implement Cohesion Fund projects in 2004, it benefited from the ISPA pre-accession fund from 2000 until it’s accession to the European Union in May 2004. Upon EU enlargement, all ISPA projects automatically became Cohesion Fund projects.
The value of Cohesion Fund support (including ISPA allocations) granted to the Polish transport sector for 2000-2006 reached 2 816.3 million euros.
From 2000 until October 2006, the European Commission approved 34 Cohesion Fund projects in the area of transport of the total value of 3615.1 million euros (3405.7 million euros in eligible costs) and allocated 2691.4 million euros for their implementation.
By 18 December 2006, 135 contracts have been signed under Cohesion Fund projects for the total of 2255.1 million euros. They included 70 road contracts, 60 railway contracts and 5 contracts for technical assistance for the Ministry of Transport.
Since the beginning of projects’ implementation, Cohesion Fund disbursements have been systematically growing and have reached 850.7 million euros on 18 December 2006. Of this sum, 350 million euros have been disbursed in 2006.
The Intermediary Institution responsible for administration of Cohesion Fund aid (including ISPA) in the transport sector is the Ministry of Transport performs. The tasks of the Intermediary Institution include:
- assessment and submission of co-funding applications to the European Commission (through the Ministry of Regional Development),
- ex-ante control of public procurements under approved projects,
- monitoring and supervision,
- verification and submission of applications for payment (on account payments, interim payments, balance of assistance) to the European Commission (through the Ministry of Finance).
The main Cohesion Fund beneficiaries in the transport sector are Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad and PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Monika Bieniaszewska
Director, Cohesion Fund Department