Nowa jakość – SieradzA New Quality – Sieradz

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
11 września 2006 r.

Nowa jakość – Sieradz

Rozmowa z Barbarą Mrozowską-Nieradko, prezydentem Sieradza

Sieradz czeka na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie przyznania środków z Funduszu Spójności na realizację projektu wodno-kanalizacyjnego o wartości 124 mln zł, z czego 55 procent ma pochodzić z UE. Projekt sieradzki należy do jednych z największych i najlepszych w województwie łódzkim. Co sprawiło, że dopiero teraz miasto przystąpi do jego realizacji?

Eksperci twierdzą, iż projekt dotyczący modernizacji stacji uzdatniania wody, budowy kanalizacji sanitarnej i deszczowej stanowi pod względem technicznym i ekonomicznym doskonały przykład opracowania wniosku. Jego historia sięga 2000 roku, kiedy przystąpiliśmy do pierwszych prac koncepcyjnych. Cztery lata później – w sierpniu 2004 roku, zarejestrowaliśmy wniosek w Komisji Europejskiej. Od tego momentu byliśmy gotowi do jego realizacji. Obecnie mamy zapewnienie ministra rozwoju regionalnego, że dostaniemy na ten cel pieniądze. Ostateczna decyzja ma zapaść w Brukseli w październiku tego roku. W ciągu minionych 2 lat dokończyliśmy prace przygotowawcze dla robót budowlanych wraz z pozwoleniami na budowę. W ramach wkładu własnego ogłosiliśmy przetarg na Inżyniera Kontraktu. Wkrótce ukaże się ogłoszenie przetargowe na Konsultanta, czyli firmę odpowiedzialną za przygotowanie dokumentacji do kontraktów wykonawczych, oraz na wykonawcę modernizacji Stacji Uzdatniania Wody. Pozostałe przetargi, do których jesteśmy przygotowani, czekają na decyzję Komisji Europejskiej.

Czy realizacja projektu to tylko likwidacja istniejących szamb na terenie miasta, czy też ma on znaczenie strategiczne dla rozwoju miasta i dla mieszkańców?

Po zakończeniu inwestycji uzyskamy nową jakość parametrów wody pitnej, nowoczesną technologię jej uzdatniania, możliwość likwidacji przydomowych, nieszczelnych szamb i komfort odprowadzania ścieków do oczyszczalni ścieków. Jest to podstawowy cel projektu, a jego strategiczne znaczenie dla rozwoju miasta i mieszkańców wyraża się w możliwości uzbrojenia terenu w infrastrukturę techniczno-sanitarną, w ślad za istniejącą już siecią wodociągową. Całość projektu wiąże się jednocześnie z ochroną naszych wód gruntowych oraz środowiska naturalnego. Sieradz leży w centralnej części Polski, nad rzeką Wartą i w pobliżu zbiornika Jeziorsko. Wodę czerpiemy z zasobów wód głębinowych i zależy nam na ich ochronie przed zanieczyszczeniem oraz na likwidacji nielegalnych zrzutów ścieków i odpadów. Jeśli zezwolimy na rozwój budownictwa mieszkaniowego na terenach nieskanalizowanych, to musimy się zgodzić na powstawanie szamb i kosztowny wywóz nieczystości. A tego właśnie chcemy uniknąć.

Mieszkańcy uzyskają możliwość poprawy warunków życia, ale czy nie odbije się to nadmiernie na ich budżetach domowych?

Będziemy pić dobrą wodę, ale z drugiej strony przyjdzie nam dołożyć z własnej kieszeni. Mogę jednak mieszkańców chociaż częściowo uspokoić, że zapłacą o 55% mniej niż gdyby inwestycja była finansowana w całości ze środków własnych miasta. Dotacja z Funduszu Spójności pozwoli bowiem znacząco zmniejszyć koszty. Z drugiej strony przy realizacji inwestycji będzie pracować wiele firm lokalnych i regionalnych, dających zatrudnienie mieszkańcom miasta i okolicy. Przyniesie to wymierne zyski nie tylko tym firmom i mieszkańcom, ale także samemu miastu w postaci dodatkowych przychodów budżetowych. Konieczna będzie pewna korekta cen wody i ścieków. Z myślą o uboższych mieszkańcach miasta planujemy wprowadzenie działań osłonowych, które pozwolą złagodzić skutki tych podwyżek. Korzyści też odniesie MPWiK w Sieradzu, które obejmie swoimi usługami większą liczbę odbiorców i poszerzy zakres działalności, dzięki czemu uzyska pozytywny efekt w postaci obniżenia jednostkowych kosztów stałych, a tym samym niższego ich wpływu na cenę.

Czy realizacja wspomnianych inwestycji zakończy proces rozbudowy infrastruktury miasta?

Tak, ale dotyczy to przede wszystkim sfery rozbudowy podstawowej infrastruktury sieci sanitarnej. Potrzebne są kolejne inwestycje, np. modernizacja oczyszczalni ścieków. Poza tym, w obszarze starego miasta, sieć sanitarna wymaga rozbudowy bądź wymiany, gdyż jej parametry nie odpowiadają obowiązującym normom. Dla tej części miasta przygotowaliśmy dokumentację i będziemy ją realizować ze środków ZPORR lub naszych własnych. Równoległym zadaniem pozostanie przebudowa istniejącej i rozbudowa sieci kanalizacji deszczowej. Projekt przewiduje powstanie odbiorników ściekowych, co wymaga rozbudowy istniejącej sieci. Po zakończeniu tych zadań znikną ograniczenia w zakresie modernizacji i budowy dróg. Mamy już gotowy program w tej dziedzinie. Zakłada on wydatkowanie kolejnych 120 mln zł, czyli dwukrotność naszego budżetu.

Realizacja inwestycji będzie pewnie miała niebagatelne znaczenie dla rozwoju miasta, ponieważ zwykle rozbudowa infrastruktury przyciąga inwestorów?

Inwestorzy preferują gminy z dobrą infrastrukturą. Sieradz ma dobrą lokalizację, ale dziś to nie wystarczy. Konieczny jest równoległy, z wyżej wymienionymi inwestycjami, rozwój sieci dróg. Proces inwestycyjny będzie jednak, jak zwykle, zależał od możliwości finansowych miasta. Jeśli przepisy ustawy o finansach publicznych pozwolą nadal uznawać nieobciążanie długu budżetowego kredytami i pożyczkami zaciąganymi na sfinansowanie wkładu własnego, to mamy szansę na przyspieszenie budowy dróg. W tej chwili wdrażamy 8 projektów ze środków ZPORR województwa łódzkiego. Z tych funduszy finansujemy budowę infrastruktury drogowej, obejmującej strefy gospodarcze miasta Sieradza i gminy Sieradz. Koszt inwestycji wynosi około 5 mln zł, z czego 75% będzie pochodzić ze ZPORR. Wdrażamy też interesujący projekt w ramach programu Europejskie Sceny Teatralne im. Jaracza w województwie łódzkim. Dzięki temu zmodernizujemy scenę teatralną w Sieradzu. W zadaniu tym uczestniczą, poza naszym miastem, Łódź, Skierniewice, Piotrków Trybunalski i Radomsko. Koszt wynosi ponad 25 mln zł, z czego kilkanaście pochodzić będzie ze środków unijnych. Cieszę się z projektu pn. „Regionalna Platforma Cyfrowa”, powstającego przy współpracy ze starostwem wieluńskim, wieruszowskim i sieradzkim oraz miastami i gminami z tych powiatów. Projekt polega na wdrożeniu zintegrowanego systemu informatycznego, który obejmuje elektroniczny obieg dokumentów, świadczenie elektronicznych usług dla ludności oraz powszechny dostęp do internetu. Na ukończeniu znajduje się inny, bardzo ważny z punktu widzenia ochrony środowiska, projekt, finansowany ze środków ISPA, obecnie Fundusz Spójności. Chodzi o Zakład Utylizacji Odpadów „Orli Staw” w Prażuchach, wart 15 mln euro. Powstaje on we współpracy z 19 gminami z 2 województw: wielkopolskiego i łódzkiego. To przykład ciekawego doświadczenia współpracy wielu samorządów, dużych i małych w sąsiadujących ze sobą województwach.

Jaką rolę powinien pełnić Sieradz w województwie łódzkim? Miasto pełniło już funkcje wojewódzkie, a po ich likwidacji nastąpił zastój gospodarczy. Czy obecnie ma szansę wrócić na drogę rozwoju i zaistnienia w regionie łódzkim?

Sieradz pełni funkcję zachodniego podregionu województwa łódzkiego. Ma ważną rolę do spełnienia, ponieważ odległość do Łodzi jest znaczna, a mieszkańcy powinni mieć możliwość załatwienia swoich spraw w pobliżu miejsca zamieszkania. Zawsze uzupełnialiśmy funkcje stolicy regionu i nadal będziemy to czynić. Funkcję ośrodka regionalnego zapisaliśmy nawet w strategii rozwoju miasta. Droga rozwoju przed nami. Mam nadzieję, że sprzyjać jej będzie i położenie, i umiejętności współpracy z innymi samorządami. Ale także determinacja w realizacji potrzeb mieszkańców i pozyskiwania na ten cel środków, także unijnych.

Dziękuję pani za rozmowę.

Maria Weber

www.umsieradz.pl

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
11 września 2006 r.

 

 

A New Quality – Sieradz

Interview with Barbara Mrozowska-Nieradko, mayor of Sieradz

Sieradz is awaiting the European Commission’s decision on granting financial assistance under the Cohesion Fund for 120 million PLN-worth water and sewage projects to be co-funded in 55%. The Sieradz project is one of the best and largest in Łodź viovodeship. Why are you commencing it only now?

According to experts, a project for modernisation of a water treatment plant, construction of a sanitary sewer and storm water system is, as far as the technical and economic side is concerned, a perfect example of how to prepare a funding application. The origins of the project go back to the year 2000 when the conceptual work began. Four years later, in August 2004, we have filed the application with the European Commission and from then on we were ready to launch the project. We have been assured by the Minister of Regional Development that we would obtain funding for the project however the ultimate decision will be made this October in Brussels. In the course of the last 2 years we have completed preparations for construction works and obtained building permits. Within our own financial resources we have announced a tender for Contract Engineer. Soon, we will announce a tender for a Consultant – a company responsible for the preparation of documentation for work execution contracts – and for a contractor to provide modernisation of the Water Treatment Plant. The remaining tenders, which we are prepared to launch, are awaiting the European Commission’s decision.

Does the execution of the projects mean liquidation of the existing cesspools only or are they of strategic importance for the inhabitants and the town’s development?

After the completion of the investment, we will achieve new quality parameters of potable water, have a modern water treatment technology and the possibility to liquidate leaky residential cesspools and direct sewage to a treatment facility. This constitutes the principal purpose of the project. Its strategic importance for the inhabitants and the town’s further development consists in providing the town with a technical-sanitary infrastructure to complement the already existing water distribution system. At the same time, the project aims at environmental improvement and ground waters protection. Sieradz is located in the central part of Poland, on the Warta river, near Jeziorsko water reservoir. Since we draw water from a deep water aquifer we care about protecting it against pollution and illegal sewage and waste discharges. If we allowed for the development of residential construction in the areas which are not covered by the sanitary sewer system, this would mean creation of cesspools and costly waste collection – exactly what we want to avoid.

The inhabitants will be able to improve living standards, but will it not considerably cut their budgets?

To drink good water we will need to put our hands into our pockets. However, the inhabitants may remain calm as they will pay 55% less then if the investment were fully financed from the town’s budget. The Cohesion Fund assistance will allow us to significantly reduce costs. Moreover, the investment will involve many local and regional businesses which will create jobs for the inhabitants of Sieradz and its surrounding areas. This will bring measurable benefits not only for the companies and the inhabitants but also for the town itself as it will obtain additional income. Although water and sewage prices will need to be corrected slightly, we are planning to introduce protective measures for the less well-off inhabitants in order to moderate the effects of the increases. The project will be beneficial also for Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji in Sieradz as it will allow the company to gain new customers and expand the range of its activities thereby lowering the unit fixed cost influencing the price of services.

Will these investments complete the process of infrastructure development in the town?

Yes, but this concerns above all the basic sanitary sewer infrastructure. We need further investments, for instance to upgrade the sewage treatment plant. Besides that we need to develop or replace sanitary sewer lines in the old part of the town as they do not meet binding standards. We have prepared the necessary documentation and will realize it either from the Integrated Regional Operational Programme (IROP) or from the town’s budget. A parallel task will involve reconstruction and further development of the storm water system. The project envisages creation of sewage receiving tanks, which will require expansion of the existing sewage network. Completion of these tasks there will allow us to avoid restrictions in the case of road modernisation and construction. We have already dawn up a relevant programme. It envisages expenditure of 120 million PLN, which is the double of our budget.

Since infrastructure extension tends to attract investors, we may assume that the investments will be of considerable importance for the town’s development?

Investors prefer communes with good infrastructure. Although Sieradz enjoys a good location, today this is not enough. In parallel to the mentioned investments, we need to develop the road network. This, however, will, as it usually happens, depend on the town’s financial capabilities. Provided that the act on public finances continues to perceive credits and loans incurred for own financial contribution towards projects as factors which do not deepen the budget deficit, we stand a chance of accelerating road construction. Currently, we are implementing 8 projects financed under the IROP of Łódź voivodeship. These funds have been committed to construction of road infrastructure comprising economic areas of the town and the commune of Sieradz. The cost of the investment amounts to around 5 million PLN, of which 75% will come from IROP. We are also implementing an interesting project under the programme called Jaracz European Theatre Scenes in Łódź voivodeship. Thanks to this project we will modernize the theatre in Sieradz. Apart from our town, the participants of this task include Łódź, Skierniewice, Piotrków Trybunalski and Radomsko. The cost of the project amounts to over 25 million PLN, of which several million PLN will come from the EU budget. I am also happy about the project „Regional Digital Platform” which is being prepared in cooperation with the district authorities of Wieluń, Wieruszów and Sieradz and the towns and communes from these poviats. The project involves introduction of an integrated IT system comprising electronic data management, e-services and common internet access. As well as that, we are completing now an environmentally important project, financed under the ISPA (currently the Cohesion Fund), concerning construction of the 15 million euros-worth „Orli Staw” Waste Utilization Plant in Prażuchy in cooperation with 19 communes from 2 voivodeships: Wielkopolska and Łódź. The project is an interesting example of cooperation between local governments, both large and small, from neighbouring voivodeships.

What role should Sieradz play in Łódź voivodeship? The town has already been performing voivodeship functions, however, after they have been abolished, it entered the phase of economic stagnation. Does it now have a chance to come back on the growth path and strengthen its position in the Łódź region?

Sieradz is a southern sub-region of Łódź voivodeship and has an important role to play. Since the distance to Łódź is significant, the town should provide the inhabitants with the possibility of settling their matters near their place of residence. We have always complemented the region’s capital and we will continue to do so. We have even included into the town’s development strategy a provision according to which Sieradz fulfils the function of a regional centre. The road to growth is therefore open. I hope that our location and the ability to cooperate well with other local governments will foster our development. What is also important, however, is the determination to meet the inhabitants’ needs and to obtain financial support for this purpose, including EU assistance funds.

Maria Weber

www.umsieradz.pl