Jakość i Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
9 listopada 2005 r.
Laureat konkursu Polskiej Nagrody Jakości w kategorii organizacji publicznych
Jakość w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Elblągu
Wypowiedź Elżbiety Gelert, dyrektora WSZ w Elblągu
Wojewódzki Szpital Zespolony w Elblągu to placówka, której priorytetem jest rozwiązywanie problemów zdrowotnych pacjentów i ich rodzin. Szpital ten podejmując nowatorskie działania w obszarach medycznych, jak i zarządzania firmą synchronizuje powstałe zależności w celu ciągłego podwyższania jakości świadczonych usług.
W dniu 27 września 2005 roku w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej odbyło się posiedzenie plenarne Komitetu Polskiej Nagrody Jakości wyłaniające laureatów i wyróżnionych nagród zespołowych XI edycji konkursu Polskiej Nagrody Jakości, laureatów Polskiej Honorowej Nagrody Jakości oraz laureatów VIII edycji konkursu Polskiej Indywidualnej Nagrody Jakości im. prof. Edwarda Kindlarskiego. Tytuł laureata w kategorii „organizacje publiczne” otrzymał Wojewódzki Szpital Zespolony w Elblągu.
Przyznana nagroda jest potwierdzeniem, iż zarządzający organizacją dyrektor naczelny Elżbieta Gelert obrała słuszną drogę Zarządzania przez Jakość (TQM – Total Quality Management). Ścisłe zależności pomiędzy produktywnością, konkurencyjnością i jakością usług, ochroną środowiska, bezpieczeństwem i higieną pracy, a także pomiędzy kierownictwem i pracownikami oraz pomiędzy przedsiębiorstwem i społeczeństwem to podstawowe cechy zarządzania przez jakość. Poszczególne obszary oraz powstające pomiędzy nimi zależności są w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym analitycznie monitorowane, korygowane i podlegają cyklicznej ocenie. Zarządzanie przez jakość w tej placówce to jednym słowem ciągłe doskonalenie realizowanych usług w korelacji z zarządzaniem marketingowo-strategicznym, zarządzaniem wiedzą i zasobami pracującego personelu oraz zarządzaniem środowiskowym.
O słuszności metody zarządzania może świadczyć fakt, iż Wojewódzki Szpital Zespolony w Elblągu wielokrotnie poddawał się ocenie niezależnych, zewnętrznych instytucji oceniających metody zarządzania firmą, a co najważniejsze oceniających jakość świadczonych usług medycznych. To przecież nie przypadek, że niezależne od siebie instytucje klasyfikują Wojewódzki Szpital Zespolony na pierwszych miejscach, przyznając prestiżowe nagrody. Certyfikat akredytacyjny wydany przez Ośrodek Akredytacji Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w Krakowie, certyfikat Zintegrowanego Systemu Zarządzania w zakresie trzech norm: PN-EN ISO 9001:2001 Zarządzanie Jakością, PN-EN ISO 14001:1988 Zarządzanie Środowiskowe, PN-N-18001:2004 Zarządzanie Bezpieczeństwem i Higieną Pracy (obejmujący całość zakładu), I miejsce w ogólnopolskim rankingu szpitali tygodnika „Newsweek Polska” 2005, V miejsce w kraju w rankingu Najlepszych Szpitali dziennika „Rzeczpospolita” 2005, Najlepszy Szpital Publiczny w woj. warmińsko-mazurskim „Rzeczpospolita” 2005, Lider Rynku – Euro Leader 2005, Panteon Polskiej Ekologii to dowody na profesjonalizm i słuszność metod zarządzania w szpitalu.
Ciągła poprawa jakości świadczonych usług, ujednolicenie zasad sprawowania opieki nad pacjentem, zminimalizowanie ewentualnych niedogodności związanych z hospitalizacją, ale również poprawa jakości pracy i współpracy z partnerami zewnętrznymi i wewnętrznymi została opisana i wdrożona do realizacji w około (proces twórczy) 250 procedurach, standardach, algorytmach i instrukcjach. Ujęty w nich schemat działania umożliwia realizację celowej, spójnej polityki jakości pozwalającej na uzyskanie efektu wysokiej kultury pracy, jakości procesu i usługi, jakości zarządzania oraz jakości stylu życia.
Znajomość wybranych przez placówkę celów znana jest wszystkim pracownikom szpitala, którzy bez względu na zajmowane stanowisko uczestniczą w ich realizacji. Budowanie wspólnego, zespołowego sukcesu inspiruje do twórczego zaangażowania i samodzielnego podejmowania celów operacyjnych. Racjonalne wykorzystanie społecznego potencjału wartości moralnych, wiedzy i umiejętności, doświadczenia, pomysłowości i inicjatywy to jeden z ważnych obszarów działalności zakładu. W tym obszarze Zarządzanie przez Jakość ma charakter zadaniowo-konsultacyjny. Jego specyfiką jest delegowanie przez przełożonych na podwładnych (wg ich kompetencji) obowiązków i uprawnień niezbędnych do wykonania powierzonych im zadań. Przełożony ustala cele i zadania niezbędne do ich osiągnięcia, wyznacza osoby odpowiedzialne oraz termin wykonania, po czym sprawdza, czy wyznaczone cele zostały osiągnięte w zakładanym terminie. Pozwala to na określenie predyspozycji pracowników do podejmowania zadań z podziałem na stopień trudności.
Dewizą Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego jest dobra jakość ochrony zdrowia potęgowana przez właściwe postępowanie, podjęte w odpowiednim czasie, kierowane przez właściwych ludzi i zakończone satysfakcją pacjenta i możliwie najlepszym wynikiem klinicznym. Motorem napędowym dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu są jego klienci/pacjenci, ich podmiotowość, a nie przedmiotowość. To dla pacjentów oraz dla ich rodzin Szpital Wojewódzki w Elblągu zdobywa „trofea” niezależnych zewnętrznych instytucji, potwierdzając tym samym profesjonalizm i rzetelność realizowanych zadań.
Wojewódzki Szpital Zespolony w Elblągu
82-300 Elbląg, ul. Królewiecka 146
tel. centrala (055) 234-41-11
tel. sekret. (055) 234-62-11
tel./fax (055) 234-56-12
e-mail: [email protected]
www.szpital.elblag.pl