Jakość – Normalizacja i Środowisko
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
21 listopada 2012 r.
Europejskie Stowarzyszenie SPA
dr Kurt von Storch, menedżer ds. jakości
Według szacunku Europejskiego Stowarzyszenia SPA (ESPA) co roku około 18.000 organizacji działających w Europie w turystyce zdrowotnej i wellness osiąga obroty ok. 30 miliardów euro. Dysponując 750.000 miejsc pracy branża ta należy do największych pracodawców w Unii Europejskiej zarówno w dziedzinie ochrony zdrowia, jak i w turystyce i to właśnie w regionach o słabej infrastrukturze.
Europejskie Stowarzyszenie Spa jest jedyną centralną organizacją uznaną przez instytucje UE zajmującą się europejskimi kąpieliskami i uzdrowiskami. Od roku 1995 reprezentuje interesy krajowych stowarzyszeń ośrodków kuracyjnych, spa i wellness na scenie europejskiej.
ESPA upatruje swoje najważniejsze zadanie we wspomaganiu i umacnianiu swoich członków oraz ich ośrodków. Celem jest utrzymanie i doskonalenie bogatej w tradycje europejskiej kultury uzdrowiskowej i jej odpowiednie do obecnych czasów usytuowanie w krajowych systemach ochrony zdrowia w Unii Europejskiej i w środowisku międzynarodowej konkurencji.
Dla zrealizowania tego ESPA wytyczyła sobie następujące cele:
- zaktywizowanie wymiany doświadczeń, najlepszych praktyk i know-how;
- opracowanie programów produktów służących zdrowiu i wellness oraz koncepcji profilaktyki i rehabilitacji dla wszystkich ludzi mieszkających w Europie;
- wypracowanie we wszystkich funkcjonujących w Europie ośrodkach spa i uzdrowiskach standardów jakościowych, promowanie ich i doskonalenie;
- inicjowanie i wspieranie badań w balneologii.
Celem inicjatywy „EuropeSpa” jest opracowanie po raz pierwszy w Europie jednolitych kryteriów oceny kompetencji dla wszystkich ośrodków sanatoryjno-uzdrowiskowych oraz spa&wellness. Zintegrowane podejście „EuropeSpa” uwzględnia obok ogólnych aspektów jakościowych, ocenę stanu technicznego i bezpieczeństwa infrastruktury medyczno-rehabilitacyjno-relaksacyjnej, aspekty dot. ochrony środowiska, zakwaterowania, gastronomii i bezpieczeństwa żywności. Taki tryb postępowania zapewnia, że wszystkie ośrodki i zabiegi medyczne stają się przedmiotem jednolitych wymagań jakościowych, a dzięki temu mogą być obiektywnie porównywalne.
Kryteria „EuropeSpa” zostały opracowane w oparciu o międzynarodowe uregulowania i dyrektywy na szczeblu UE oraz krajowe standardy w zakresie bezpieczeństwa, higieny i infrastruktury terapeutycznej w ramach konsultacji z międzynarodowym komitetem ekspertów.
Program certyfikacji EuropeSpa ma zasięg europejski, wśród nagrodzonych obiektów są ośrodki m.in. z: Niemiec, Hiszpanii, Turcji, Włoch, Czech, Słowacji, Austrii, Rumunii, Bułgarii oraz Polski.
Wymagania, których spełnienie jest warunkiem uzyskania nagrody, zostały ujęte w katalogach kryteriów, które różnią się, w zależności od typu podmiotu:
A) sanatoria, uzdrowiska – EuropeSpa med.
B) ośrodki wellness – EuropeSpa wellness
C) hotele posiadające strefę spa – EuropeSpa Hotel Spa
PCBC S.A. na mocy porozumienia zawartego z ESPA i EuropeSpa med. & wellness gmbh uzyskała uprawnienia do realizacji programu certyfikacji w Polsce na zasadach wyłączności.
W październiku odbyło się szkolenie dla krajowych auditorów, którzy nie tylko pomyślnie zdali egzaminy potwierdzające ich kompetencje do prowadzenia samodzielnych ocen, ale również uczestniczyli w audicie prowadzonym przez dr. Kurta von Storcha w Klinice Uzdrowiskowej „Pod Tężniami” im. Jana Pawła II w Ciechocinku, która jako pierwsza w Polsce zdobyło nagrodę.