Dla nas najważniejszy jest klient

ENERGIA XX – Prywatyzacja polskiej energetyki, cz. 3
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 299 (5464) 21 grudnia 1999 r.

Dla nas najważniejszy jest klient
Rozmowa z Krzysztofem Konaszewskim, prezesem Zarządu, dyrektorem generalnym STOEN S.A.

Misją STOEN jest nieprzerwane dostarczanie energii elektrycznej o właściwych parametrach

foto

W stulecie swej działalności przed STOEN S.A. stoją nowe wyzwania związane z restrukturyzacją polskiego sektora energetycznego. Jak określiłby pan pozycję i specyfikę działania firmy oraz najważniejsze kierunki działań spółki?

STOEN działa w warunkach szybko rozwijającej się aglomeracji i wzrastającego w związku z tym zapotrzebowania na energię elektryczną. W stolicy buduje się coraz to nowe centra biurowe, przybywa osiedli mieszkaniowych, sprzętu biurowego, informatycznego itd. Cieszy mnie rozwój Warszawy, ale trzeba pamiętać, że powoduje on stały wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną i to mimo stosowania coraz nowocześniejszych urządzeń energetycznych. Stawia to przed naszą firmą odpowiedzialne zadanie koordynacji z rozwojem stolicy stałego rozszerzania i unowocześniania infrastruktury energetycznej.

Transformacja gospodarcza w naszym kraju ma między innymi doprowadzić do faktycznego wprowadzenia zasad wolnego rynku w energetyce. Już dziś część największych klientów może kupować energię elektryczną bezpośrednio od wytwórców. Taka sytuacja wskazuje na potrzebę zmian w naszej dotychczasowej działalności, podkreśla wagę planowania strategicznego oraz aktywnych metod współpracy z kontrahentami.

Współczesne warunki funkcjonowania sektora elektroenergetycznego wymagają od nas dostosowania organizacji firmy do nowych warunków i oczekiwań rynku, zapewnienia sprawnego działania w warunkach konkurencji oraz przygotowania firmy do prywatyzacji. foto

Prywatyzacja spółki przyczyni się zapewne do jej sprawniejszego funkcjonowania i konkurencyjności w warunkach liberalizacji rynku energii. Czy STOEN jest już przygotowany do tego procesu?

STOEN jest przygotowany do prywatyzacji praktycznie już od dwóch lat. Musimy jednak pamiętać, że prywatyzacja naszej firmy będzie jedynie fragmentem szerokiej operacji prywatyzacji podsektora dystrybucji energii.

Mówiąc o przygotowaniach firmy do prywatyzacji mogę powiedzieć, że dążymy do tego, aby struktura spółki odpowiadała nowym zadaniom, jakie pojawią się na rynku energii. W nowej sytuacji niezbędna staje się mobilność firmy na rynku. Jest to na pewno pole do popisu dla firmy-inwestora otwartej na innowacje, zdolnej do szybkiego, elastycznego reagowania na sygnały płynące z rynku, a co najważniejsze – potrafiącej skutecznie dyskontować rysujące się dla niej szanse na tym rynku.

Czy zgodzi się pan z twierdzeniem, że STOEN pełni jakby funkcję służebną wobec odbiorców energii – mieszkańców Warszawy?

Tak. Na pierwszym miejscu stawiamy dobro klienta. Misją spółki jest nieprzerwane dostarczanie energii o właściwych parametrach.

W trosce o klientów wprowadziliśmy nowe standardy obsługi. Są one np. w zakresie rocznego czasu awaryjnych wyłączeń ostrzejsze niż przewiduje to prawo energetyczne. U nas wynoszą one 36 godzin, a prawo przewiduje 48 godzin. Dotyczy to również czasu jednorazowej awaryjnej przerwy: w STOEN wynosi ona 16 godzin, prawo energetyczne dopuszcza 24 godziny.

Nowe standardy obsługi klientów obejmują także jakość dostaw energii elektrycznej – wartość napięć w sieci niskiego napięcia winna zawierać się w granicach 198-231 V. Jeśli napięcie jest wyższe niż dopuszczalne, to natychmiast je korygujemy. Na indywidualne rozpatrywanie spraw mogą liczyć klienci mający problemy z uregulowaniem zadłużenia za dostarczoną im energię, wystarczy, że zgłoszą się do naszej placówki, zgodnie z miejscem swego zamieszkania. Osoby niepełnosprawne i w podeszłym wieku mogą oczekiwać przyjazdu do swego domu pracownika STOEN. Nowocześnie jest zorganizowany tryb załatwiania reklamacji, skarg i wniosków.

Standardy obsługi wiążą się zapewne z polityką jakości firmy.

Polityka jakości została ogłoszona w 1996 r. i zapoczątkowała działania zmierzające do uzyskania przez STOEN certyfikatu zgodności zarządzania z wymaganiami normy ISO 9002. Polityka jakości była skierowana w dużej mierze do naszych klientów, a o jej celach już wspomniałem, dodam jeszcze, że do rezultatów wdrożenia systemów jakości można zaliczyć jeszcze stosowanie urządzeń energetycznych bezpiecznych dla środowiska, nieustanne podwyższanie kwalifikacji pracowników oraz kreowanie postępu technicznego.

Cykl przygotowania STOEN do certyfikacji trwał dwa lata i zakończył się we wrześniu 1998 r. pomyślnym wynikiem auditu certyfikującego. Biorąc pod uwagę wielkość firmy i brak tego typu wzorców certyfikacji w naszym sektorze, mogę powiedzieć, że proces certyfikacji odbył się bardzo szybko i sprawnie.

Otrzymanie certyfikatu ISO oznacza wymierne skutki dla samej spółki, jak i jej klientów. Do takich efektów należących do technicznej sfery działalności firmy należy z pewnością fakt uzyskania pełnej wiarygodności metrologicznej monitoringu, kontroli i badań czy też prowadzenie monitorowania ciągłego parametrów napięcia oraz częstotliwości dostarczanej energii na poziomie 110 i 15 kV oraz częściowo 0,4 kV. Nie mniej istotne jest inwestowanie w tych miejscach sieci elektroenergetycznej, gdzie dotrzymywanie parametru napięcia nie było możliwe nawet w normalnym układzie pracy sieci. Zauważalnym tego efektem jest zmniejszenie awaryjności urządzeń oraz szybsze zlokalizowanie i naprawa ewentualnych awarii.

Warto podkreślić, że zapewnienie odpowiednich standardów jakości osiągamy nie tylko dzięki rozwojowi infrastruktury technicznej, ale również jest ona związana z rozpoznaniem rynku dostawców STOEN. System spełnia zatem rolę narzędzia służącego badaniu sprawności firmy i co za tym idzie właściwemu zaspokojeniu potrzeb klientów. Zapewniam, że uzyskanie certyfikatu ISO jest dopiero początkiem zarządzania jakością. System jest ciągle doskonalony i dostosowywany do potrzeb i oczekiwań klientów.

Z punktu widzenia klienta równie ważny, jak poziom obsługi, jest również poziom cen dostarczanej przez państwa energii.

Prawo energetyczne daje nam możliwość prowadzenia odpowiedniej polityki cenowej, w tym także kształtowania taryf dla energii elektrycznej. Ceny powinny być tak kalkulowane, aby odzwierciedlały uzasadnione koszty zakupu energii ponoszone przez STOEN oraz uzasadnione koszty dostarczania energii do klientów. W skład ceny za energię elektryczną wchodzą koszty zakupu energii, opłata abonamentowa zawierająca koszty odczytów urządzeń pomiarowych oraz fakturowania. Zaś stawka za przesył energii elektrycznej składa się z opłaty stałej za moc przyłączeniową i opłaty zmiennej dotyczącej kosztów obsługi technicznej grupy taryfowej.

Staramy się zapewnić naszym klientom najkorzystniejsze ceny poprzez zminimalizowanie kosztów ponoszonych przez STOEN. Dzięki możliwościom, jakie daje prawo energetyczne, eliminujemy subsydiowanie skrośne, które polega na pokrywaniu kosztów dotyczących jednej grupy taryfowej przychodami pochodzącymi od innej grupy. Dzięki temu stawki płacone przez klientów stają się rzeczywistym odzwierciedleniem faktycznych kosztów usług.

Warto dodać, że nad zasadnością opracowywanych cen i stawek taryfowych czuwa Urząd Regulacji Energetyki.

Działalność usługowa STOEN nie kończy się tylko na sprzedaży energii.

Stale poszerzamy naszą ofertę usługową, skierowaną zarówno do klientów indywidualnych, jak i podmiotów gospodarczych. Między innymi świadczymy doraźne naprawy domowe, chociaż nie zawsze możemy ingerować w sieci wewnętrzne, które są własnością zarządców budynków wielorodzinnych. Dlatego też oferujemy swoje usługi spółdzielniom mieszkaniowym i zarządcom budynków komunalnych. Występowaliśmy też jako inwestor zastępczy wielu inwestycji elektroenergetycznych.

Oferujemy również prowadzenie eksploatacji i napraw urządzeń elektroenergetycznych SN i nn, które są własnością naszych odbiorców, ponadto usługi polegające na lokalizacji miejsca uszkodzeń linii kablowych oraz wykonywanie pomiarów skuteczności ochrony przeciwpożarowej. STOEN chętnie – w miarę swych możliwości finansowych – włączy się w prace dokonywane w ramach remontu instalacji elektrycznej, zabezpieczenia przed kradzieżą energii.

W przyszłości chcemy oferować naszym klientom pakiety usług zawierające, prócz energii elektrycznej, także dostęp do telewizji kablowej i Internetu oraz usługi telekomunikacyjne. W grudniu 2005 r. rynek energii zostanie całkowicie uwolniony. Odbiorcy będą mogli wybrać własnego dostawcę, niezależnie od ilości zużywanej energii. Dlatego musimy być konkurencyjni na tym rynku. Warto dodać, że na inwestycje przeznaczamy około 100 mln zł rocznie.

Czy spółkę będzie można dostrzec także w innych – oprócz energetyki – dziedzinach życia gospodarczego?

Przykładem takiej działalności może być utworzenie spółki do zarządzania naszymi warszawskimi nieruchomościami. Analizujemy również możliwości współpracy z zewnętrznymi partnerami w dziedzinie usług telekomunikacyjnych.

W interesie każdej firmy leży bowiem rozwijanie wszelkiej działalności, która może przynosić zyski. Szczególnie pożądana jest dywersyfikacja firmy monokulturowej, takiej jak spółka dystrybucyjna, stwarza jej nowe perspektywy rozwoju. To w równej mierze interes firmy, jak jej klientów. Otóż zyski osiągane w nowych obszarach aktywności, mogą być przeznaczone na rozwijanie działalności podstawowej, czyli – w naszym wypadku – dystrybucji energii. Dzięki temu dystrybutor wzmacnia strumień przychodów i zasila konto inwestycji i może sobie pozwolić na politykę niskich cen energii, zadbać o promocję, większe środki przeznaczyć na obsługę klienta, czyli poprawić swoją pozycję na rynku.

Mottem działalności STOEN jest między innymi: energetyka musi być nieszkodliwa dla środowiska i niewidoczna dla otoczenia. Jak praktycznie realizowane jest to hasło?

W pierwszej kolejności wspomnę, że STOEN realizuje swe działania proekologiczne między innymi poprzez współpracę z Europejskim Centrum Ekologicznym LOP. Posiadamy ponadto certyfikat członkostwa Klubu Zielonego Biznesu, dobrze to świadczy o tym, że nasza działalność proekologiczna została dostrzeżona i doceniona.

Działania przyjazne środowisku i otoczeniu to np. budowa stacji RPZ Śródmieście, o której istnieniu wielu mieszkańców nie wie oraz RPZ Pałac. Jest to pierwszy obiekt umieszczony pod ziemią, co pozwoliło zaoszczędzić dużo cennych terenów w centrum miasta. Inny przykład to kablowanie sieci napowietrznych 110 kV. Poprzez budowę sieci kablowych oszczędzamy tereny pod budownictwo. Stosowane przez nas transformatory nowej generacji charakteryzują się bardzo niskim poziomem hałasu, są one ponadto hermetyczne, co zmniejsza zagrożenie skażenia gleby olejem transformatorowym.

Rozmawiał P.J.

Historia firmy

Historia firmy sięga roku 1903, kiedy to powstała Elektrownia Warszawska na Powiślu. Przed wybuchem I wojny światowej moc elektrowni wynosiła 14 400 kW. W latach 1937-1939 wybudowano gmach administracji, który jest obecnie siedzibą zarządu STOEN.

W 1945 r. zarządzanie elektrownią przechodzi do Państwowego Zarządu Zakładów Energetycznych Okręgu Warszawskiego. Następnie w wyniku reorganizacji elektroenergetyki poszczególne dziedziny działalności przechodzą z elektrowni do Zakładu Sieci Elektrycznych m.st. Warszawy, Zakładu Zbytu Energii Elektrycznej. Pod koniec lat 50. oba zakłady łączą się i powstaje Zakład Energetyczny Warszawa – Miasto. W 1993 r. nastąpiło przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego Zakład Energetyczny Warszawa – Miasto w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa pod nazwą Stołeczny Zakład Energetyczny S.A. W 1996 r. zmieniono nazwę firmy na STOEN Stołeczny Zakład Energetyczny S.A. A od 6 maja 1999 r. obowiązuje nazwa STOEN Spółka Akcyjna.

Statystyka

STOEN SA jest spółką akcyjną ze 100-proc. udziałem Skarbu Państwa. Prowadzi swoją działalność na terenie Warszawy i okolic za pośrednictwem pięciu rejonów energetycznych. Od 10 marca 1999 r. posiada koncesję na obrót energią na terenie całego kraju, przyznaną przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Przedmiot działalności spółki

  • Wytwarzanie, przetwarzanie, przesyłanie i sprzedaż energii elektrycznej najwyższej jakości;
  • Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Warszawy i okolic;
  • Budowa, rozbudowa, modernizacja i remonty sieci oraz urządzeń energetycznych;
  • Eksploatacja urządzeń energetycznych;
  • Prowadzenie działalności handlowej i usługowej oraz inwestycyjnej, która umożliwia sprawne działanie firmy;
  • Świadczenie usług doradczych, konsultacyjnych, inżynierskich, telekomunikacyjnych, informatycznych.

Rejony Energetyczne STOEN

 

  • RE Wola – Żoliborz
    Obszar – 85,1 km2
    Liczba klientów – 190 922
    Liczba klientów na 1 km2 – 2.243 
  • RE Mokotów – Ochota
    Obszar – 163,5 km2
    Liczba klientów – 237.832
    Liczba klientów na 1 km2 – 1.455 
  • RE Praga Północ
    Obszar – 109,6 km2
    Liczba klientów – 96.390
    Liczba klientów na 1 km2 – 879 
  • RE Praga Południe
    Obszar – 111,5 km2
    Liczba klientów – 116.127
    Liczba klientów na 1 km2 – 1.042 
  • RE Śródmieście
    Obszar – 15,6 km2
    Liczba klientów – 81.541
    Liczba klientów na 1 km2 – 5.227
    (dane za 1997 r.)

STOEN zakupuje energię

Do ubiegłego roku jedynym kontrahentem spółki, jeśli chodzi o zakup energii elektrycznej, były Polskie Sieci Elektroenergetyczne. Obecnie STOEN zakupuje energię z róźnych żródeł. Zakład uczestniczy takźe w działaniach proekologicznych. W przyszłym roku będzie kupował energię elektryczną z Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych ma Targówku, której żródłem będzie proces spalania biomasy. Zgodnie z umową zawartą z firmą Hedeselskabet, STOEN zamierza kupować energię także z projektowanej elektrowni na biogaz, która będzie zbudowana na terenie kompostowni Radiowo.

Klienci STOEN

są podzieleni na cztery grupy taryfowe. O przynależności do poszczególnych grup decyduje poziom napięcia zasilania urządzeń elektroenergetycznych odbiorcy.

Taryfa A obejmuje tzw. wielki odbiór. Do tej grupy należy dziewięć wielkich zakładów przemysłowych.

Taryfa B obejmuje podmioty prowadzące działalność gospodarczą na nieco mniejszą skalę niż odbiorcy grupy A.

Taryfa C dotyczy podmiotów gospodarczych. Są one jednak bardzo zróżnicowane pod względem rodzaju prowadzonej działalności. Należą do niej m.in. banki, sklepy, punkty usługowe, przychodnie zdrowia itd.

Taryfa G obejmuje gospodarstwa domowe oraz hotele robotnicze, internaty itp.

Zakup energii elektrycznej

na potrzeby klientów wyniósł w ub.r. 5 451 917 MWh i był o 91 972 MWh, czyli o 1,72 proc. wyższy niż rok wcześniej. Współczynnik strat sieciowych w 1998 r. zmalał o 1,63 proc. w stosunku do roku poprzedniego i wyniósł 7,09 proc.

Ilość sprzedanej energii elektrycznej

dla odbiorców finalnych w roku 1998 wyniosła 4 952 GWh, była o 3,77 proc. wyższa niż w 1997 r.

Liczba klientów STOEN

wyniosła 732 090 i zwiększyła się o 1,3 proc. w porównaniu z 1997 r.

W sieci elektroenergetycznej STOEN

przeważają linie kablowe – stanowią ponad 78 proc. sieci elektroenergetycznej firmy. W ciągu minionego dziesięciolecia długość linii kablowych systematycznie rosła, średnio 205 km rocznie. Od roku 1997 do końca 1998 przybyło 351 km tych linii. W tym samym czasie ubyło linii napowietrznych.

Od lat rośnie liczba stacji transformatorowych. W ciągu ostatniego roku przybyło 226 stacji, co jest rekordem ubiegłego dziesięciolecia.

W posiadaniu STOEN znajdują się:

 

  • 63 duże obiekty energetyczne (RSM, RPZ),
  • 4.032 stacje transformatorowe wnętrzowe,
  • 361 stacji transformatorowych słupowych,
  • 25 innych obiektów (np. siedziby rejonów, zaplecza techniczne, tereny rekreacyjne),
  • Łączna powierzchnia obiektów wynosi około 600 000 m2.

Iskra, która oświetliła świat, nie zgaśnie

Przełom tysiącleci to szczególna okazja do refleksji nad przeszłością i przyszłością firmy. STOEN swój rodowód wywodzi od Elektrowni Miejskiej na Powiślu, która powstała w 1903 roku. Był to początek „wieku elektryczności” – prąd stawał się niezastąpiony w codziennym życiu i zyskiwał coraz większą rzeszę zwolenników. Było oczywiste, że ma przed sobą przyszłość i to… świetlaną.

Przez prawie pół wieku Elektrownia na Powiślu wytwarzała, przetwarzała, przesyłała, rozdzielała i sprzedawała energię elektryczną. Nadszedł rok 1949, a wraz z nim rozpoczęła się reorganizacja elektroenergetyki, trwająca do dziś. Okres transformacji wykorzystaliśmy miedzy innymi do opracowania i wprowadzenia Systemu Identyfikacji Wizualnej firmy.

Od 1996 roku działamy dla Państwa, używając nazwy marketingowej STOEN – początkowo jako dodatek do Stołecznego Zakładu Energetycznego. Teraz, już jako STOEN Spółka Akcyjna, kreujemy swój wizerunek firmy rodzimej, stołecznej, funkcjonującej w dziedzinie elektroenergetyki od zawsze. Chcemy być postrzegani przez Państwa – naszych klientów – równie dobrze, jak kiedyś, w latach przedwojennych, Elektrownia. Dzisiaj kontynuujemy tradycję w zakresie obrotu, przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej na terenie Warszawy i bliskich okolic. Handlujemy towarem, który jest motorem postępu.

Nasza działalność służy mieszkańcom stolicy od prawie wieku. Takie dziedzictwo nobilituje, ale i zobowiązuje. Blisko 1700 pracowników dba bezpośrednio i pośrednio o to, by w Państwa mieszkaniach i miejscach pracy nigdy nie zabrakło prądu. Nasi specjaliści stosują najnowsze technologie podnoszące sprawność sieci elektroenergetycznej i obniżające straty sieciowe.

Mija XX wiek – myślę, że „iskra, która oświetliła świat” nie zgaśnie, a przeciwnie – będzie w dalszym ciągu służyć ludziom, także za pośrednictwem STOEN.

Proszę przyjąć serdeczne życzenia na początek nowego tysiąclecia samych jasnych dni, opromienionych światłem płynącym ze STOEN.

Prezes Zarządu
podpis
Krzysztof Konaszewski

Mapa Warszawy z podziałem na Rejony Energetyczne i Biura Obsługi Klientów

wykres

Sprzedaż energii elektrycznej w latach 1987-1998 (GWh)

wykres

Długość linii energetycznych i ilość stacji transformatorowych

wykres

Struktura klientów STOEN

wykres

Sprzedaż energii elektrycznej w 1998 r.

wykres

Straty sieciowe energii elektrycznej w latach 1993-1998

wykres

logo

STOEN SA
00-347 Warszawa, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 41
tel. (022) 821-31-50, fax (022) 826-01-04
http://www.stoen.waw.pl