Potwierdzona jakość warszawskiego ciepłownictwa

Energia XXVI
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 61 (5834) 13 marca 2001 r.

Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej z certyfikatem ISO 9002 i nowymi planami w 2001 roku

Potwierdzona jakość warszawskiego ciepłownictwa

29 listopada 2000 roku Polskie Centrum Badań i Certyfikacji przyznało certyfikat ISO 9002. Tak więc Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej na początku trzeciego tysiąclecia znalazło się w ekskluzywnym gronie najlepszych europejskich firm, a tym samym udowodniło, że jest miejskim przedsiębiorstwem godnym zaufania.

SPEC certyfikat ISO traktuje z całą powagą: jako wyzwanie na drodze do doskonalenia, nie zaś jako kolejne trofeum. Nie jest to tylko sztuka dla sztuki, ale w swych działaniach na pierwszym miejscu stawiamy potrzeby i oczekiwania naszych klientów. Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej jest zakładem nowoczesnym, dobrze zarządzanym oraz gwarantującym swoim klientom terminową, bezawaryjną dostawę bezpiecznego i czystego ekologicznie czynnika grzewczego.

Wychodząc naprzeciw wymaganiom mieszkańców Warszawy, zintensyfikowaliśmy w ostatnich latach modernizację warszawskiego systemu ciepłowniczego. Został on przystosowany do wymagań klienta i umożliwia oszczędne gospodarowanie ciepłem. Warszawski system ciepłowniczy jest bezpieczny, niezawodny, a jego podstawowe wskaźniki techniczno-eksploatacyjne są porównywalne z analogicznymi w systemach zachodniej Europy. Dokonaliśmy ogromnego skoku w tej dziedzinie. Zdajemy sobie jednak sprawę, że utrzymanie systemu na wysokim poziomie wymaga dalszej jego modernizacji oraz odpowiedniej eksploatacji.

Efekty modernizacji

Pożyczka z Banku Światowego (75 mln USD w 1992 roku) oraz własne środki pozwoliły w latach 1992-2000 przeprowadzić modernizację systemu na ogromną skalę. Wymieniono w tym czasie między innymi: ponad 500 km sieci cieplnej na preizolowaną, ponad 5000 szt. kompensatorów, ponad 3 200 szt. zaworów i zasuw (od Dn 200 mm do Dn 1200 mm), ok. 171 000 szt. zaworów (od Dn 15 mm do Dn 150 mm), przyłączono 60 kotłowni do sieci gazowej i 28 do miejskiej sieci ciepłowniczej, zamontowano ponad 650 szt. węzłów kompaktowych z pełną automatyką, ok. 8500 szt. liczników ciepła, ponad 10 000 szt. regulatorów różnicy ciśnień i ok. 6600 szt. regulatorów pogodowych.

Jak ogromny skok jakościowy dokonał się w Stołecznym Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej, ilustruje poniższa tabela. Przedstawia ona uzyskane efekty w postaci procentowego zmniejszenia wskaźników, charakteryzujących pracę warszawskiego systemu ciepłowniczego w 2000 roku w stosunku do roku 1991.

Celem realizowanego przez SPEC od 1992 roku programu modernizacji warszawskiego systemu ciepłowniczego była nie tylko poprawa jakości i niezawodności jego funkcjonowania, lecz również uzyskanie maksymalnego obniżenia kosztów ciepła dla odbiorców. Z powodzeniem udało się to osiągnąć poprzez między innymi: zmniejszenie strat ciepła na drodze jego przesyłu ze źródeł wytwarzania do poszczególnych odbiorców; zmniejszenie do minimum liczby awarii sieci cieplnych i związanych z nimi uciążliwych dla odbiorców przerw w dostawie ciepła; całkowite wyeliminowanie letnich przerw remontowych; zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego oraz stworzenie możliwości technicznych dla odbiorców do oszczędzania ciepła.

Dziś możemy się poszczycić, że mieszkańcy Warszawy mają jedne z najniższych cen za ciepło w kraju.

Zamontowane we wszystkich węzłach liczniki ciepła gwarantują rzetelność rozliczeń za dostawę ciepła, zaś regulatory różnicy ciśnień z ograniczeniem przepływu zapewniają dostawę czynnika grzejnego do odbiorcy w odpowiedniej ilości i o odpowiednim ciśnieniu. Montaż regulatorów pogodowych pozwala na oszczędzanie ciepła w budynkach w zależności od temperatury zewnętrznej. Zostały więc stworzone odbiorcom możliwości zmniejszania opłat za ciepło. Paradoksalnie, efekty modernizacji przynoszą korzyści klientom, przedsiębiorstwu zaś tylko… satysfakcję i zadowolenie odbiorców.

Bank Światowy pozytywnie ocenił działania SPEC w zakresie wykorzystania pożyczki. Stwierdzono, iż nasze przedsiębiorstwo dokonało poważnego postępu w skutecznym zarządzaniu przedsięwzięciem i zyskało poważne doświadczenie we wdrażaniu nowoczesnych oraz efektywnych technologii i rozwiązań. Ponadto SPEC uzyskał rekomendację Banku Światowego do dzielenia się swoimi doświadczeniami w zakresie modernizacji systemu ciepłowniczego z innymi firmami ciepłowniczymi w kraju i za granicą.

Działania marketingowe

Bardzo istotnym elementem rozwoju przedsiębiorstwa jest skuteczny marketing. Od operatywności tego działu zależy pozyskiwanie nowych klientów, utrzymanie dotychczasowych, a także poszukiwanie nowych zadań dla przedsiębiorstwa. Można tego dokonać jedynie podejmując działania marketingowe ukierunkowane na rynek i rozszerzające zakres usług świadczonych przez SPEC.

Do dobrej tradycji weszły organizowane przez dyrekcję SPEC cykliczne spotkania z największymi odbiorcami ciepła (spółdzielniami mieszkaniowymi, zarządami budynków mieszkaniowych), a także spotkania kierowników poszczególnych ZEC-ów z odbiorcami. Celem tych spotkań jest przedstawienie aktualnej sytuacji, poinformowanie odbiorców o planach i realizowanych przedsięwzięciach, uzyskanych efektach. Wyjaśniane są rożne problemy i niejasności. Spotkania te są bardzo dobrze przyjmowane przez klientów SPEC.

Innym nurtem pracy marketingowej są bezpośrednie kontakty kierownictwa SPEC z władzami poszczególnych gmin. W spotkaniach tych chodzi nie tylko o zaprezentowanie przedsiębiorstwa, ale także o uzgodnienia kierunkowe dla nowych odbiorców w gminach. Dotychczas odbyły się spotkania w gminach: Białołęka, Targówek, Włochy, Wilanów, Ursus, a w Centrum w urzędach śródmiejskim i mokotowskim.

Bardzo dobre wyniki przynoszą rozmowy z inwestorami. W ostatnim czasie podpisano umowy z 6 inwestorami na dostawę ponad 7 MW ciepła. Jesteśmy w fazie wstępnych rozmów i pertraktacji z dużą grupą inwestorów. Pozytywne zakończenie tych rozmów dałoby podpisanie umów na około 300 MW.

SPEC systematycznie rozszerza zakres świadczonych usług. Naszą ofertą skierowaną do klientów jest m.in. doradztwo techniczne, konserwacja węzłów i instalacji wewnętrznych na zlecenie, sprawowanie funkcji inwestora zastępczego w zakresie realizacji sieci ciepłowniczych, wykonawstwo węzłów cieplnych.

Kierunki działania
na 2001 rok

Zmieniające się warunki gospodarcze (prywatyzacja, uwalniany rynek energetyczny, a także ocieplenie klimatu) stawiają przedsiębiorstwo przed koniecznością poszukiwania innych zadań, aby znaleźć nowych klientów. Planuje się więc rozszerzenie naszej oferty o nową działalność związaną ze sprzedażą chłodu na potrzeby klimatyzacji, wytwarzanego z wykorzystaniem warszawskiego systemu ciepłowniczego. Zaawansowane już są prace analityczne.

Aby nie zniweczyć już uzyskanych znaczących efektów, w dalszym ciągu jednym z głównych priorytetów SPEC jest oszczędna gospodarka. Dlatego prowadzone będą badania eksploatacyjne w zakresie nowych technologii układania sieci ciepłowniczych oraz sanacji magistral ciepłowniczych. Nowa metoda zamiast tradycyjnej wymiany skorodowanych rur pozwala na ich oczyszczenie, uszczelnienie i wzmocnienie (z gwarancją na 20 lat). Najistotniejsze jest jednak to, że metoda ta jest tańsza od tradycyjnej o 50%, a ponadto prace prowadzone są bez odkopywania rur, czyli bez utrudnień w ruchu ulicznym, co w Warszawie jest bardzo ważne. Nie bez satysfakcji należy stwierdzić, że zastosowanie tej metody przyniesie niebagatelne korzyści miastu.

„Kto nie idzie naprzód, ten się cofa” – to popularne hasło śmiało może być naszą, SPEC-owską dewizą. Odważnie poszliśmy naprzód na początku lat 90., gdy z wielkimi obawami, ale i nadziejami wzięliśmy z Banku Światowego pożyczkę na modernizację warszawskiego systemu ciepłowniczego. Po raz drugi poszliśmy naprzód w kwietniu 1998 roku, gdy zapadła decyzja o przystąpieniu do wdrażania systemu jakości w SPEC. Następnym naszym krokiem będzie wdrożenie TQM, czyli kompleksowego zarządzania jakością. Zdobycie zaś przez Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Mazowieckiej Nagrody Jakości, a potem Polskiej Nagrody Jakości i Europejskiej Nagrody Jakości to tylko kwestia czasu.

List kierownika Sektora Energii Europa i Azja Centralna Banku Światowego Henka Busza do dyrektora SPEC Janusza Mroza

Jestem bardzo zadowolony z owocnej współpracy ze SPEC Warszawa oraz doskonałego wykonania wdrażania – finansowanego przez Bank – programu modernizacji warszawskiego systemu ciepłowniczego. Od 1992 roku – kiedy przedsięwzięcie rozpoczęło się – SPEC dokonał poważnego postępu w skutecznym zarządzaniu przedsięwzięciem i zyskał poważne doświadczenie we wdrażaniu nowoczesnych oraz efektywnych kosztowo technologii i rozwiązań, jak również w zakupie wyposażenia – zgodnie z procedurami międzynarodowych przetargów.
Dobre osiągnięcia SPEC były potwierdzone regularnie przez Misję Banku Światowego, która odwiedzała przedsiębiorstwo corocznie, by ocenić postępy we wdrażaniu przedsięwzięcia oraz wyników finansowych SPEC.
W świetle powyższego – silnie popieram sugestię, że powinien Pan podzielić się swoimi doświadczeniami i wiedzą z innymi przedsiębiorstwami w Polsce i w innych krajach, które właśnie rozpoczynają podobne programy modernizacyjne ich systemów ciepłowniczych.
Życzę Panu sukcesów w rozwijaniu struktury współpracy z innymi przedsiębiorstwami.


Uroczystość wręczenia certyfikatu ISO 9002. Od lewej: zastępca dyrektora Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji Leszek Kielak, dyrektor Głównego Instytutu Górniczego prof. Adam Graczyński, dyrektor Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji Wojciech Henrykowski (wręcza certyfikat), dyrektor Stołecznego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej Janusz Mróz oraz pełnomocnik dyrektora ds. SJ w SPEC Adam Cudny.


02-591 Warszawa, ul. Stefana Batorego 2
tel. (48-22) 825-16-21
fax (48-22) 825-38-44
www.spec.waw.pl
e-mail: [email protected]

  • Informacje o firmie SPEC