Energia XXIX
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 296 (6069) 19 grudnia 2001 r.
Znaczenie informacji w przedsiębiorstwie energetycznym
W państwach wysoko rozwiniętych jednym z kluczowych aspektów konkurencyjnych jest informacja. Wartości informacji w szybko zmieniających się warunkach gospodarczych nie można przecenić. Tylko organizacje uczące się, które dostosowują się do wymagań otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego, mogą sprostać coraz większej konkurencji i coraz większym wymaganiom klienta.
Zaspokajanie potrzeb informacyjnych w obszarach związanych z sektorem energii i gospodarką energetyczną jest misją Agencji Rynku Energii S.A. (ARE S.A.). Podstawowym zadaniem ARE S.A. jest dostarczanie przedsiębiorstwom energetycznym, agendom rządowym oraz międzynarodowym instytucjom związanym z energetyką informacji o funkcjonowaniu sektora paliwowo-energetycznego oraz poszczególnych jego podsektorów. ARE S.A. opiera swoją działalność informacyjną na najbogatszych w Polsce zbiorach danych o sektorze energetycznym. Zbiory te w formach elektronicznych i w formie literatury obejmują pełny zestaw informacji techniczno-statystycznych o funkcjonowaniu gospodarki energetycznej w Polsce i we wszystkich ważniejszych krajach świata.
Istotną grupę stałych klientów ARE S.A. stanowią instytucje rządowe, takie jak : Ministerstwo Gospodarki, Główny Urząd Statystyczny, Urząd Regulacji Energetyki. Ponadto odbiorcami usług ARE S.A. są wiodące organizacje międzynarodowe, takie jak Międzynarodowa Agencja Energii, Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej, Urząd Statystyczny Unii Europejskiej, Europejska Komisja Gospodarcza ONZ, Światowa Rada Energetyczna.
Oferta ARE S.A. kierowana jest przede wszystkim do przedsiębiorstw i firm działających w polskim sektorze energetycznym, m.in.: elektrowni , elektrociepłowni zawodowych, spółek dystrybucyjnych, kopalni, firm gazowniczych i rafinerii, towarzystw energetycznych. Obecnie ARE S.A. wykonuje umowę dla 9 najważniejszych przedsiębiorstw i towarzystw sektora.
ARE S.A. publikuje regularnie w formie biuletynów analityczno-statystycznych 30 tytułów miesięczników, kwartalników i roczników, a także wydawnictwa nieperiodyczne – w sumie ponad 70 pozycji. Ciągła sprzedaż wydawnictw prowadzona jest w siedzibie firmy.
W ramach działań marketingowych, w wyniku współpracy z poznańską firmą Alma Internet, powstała w 2001 r. platforma elektroniczna dla zasobów informacyjnych ARE S.A. pod nazwą Polski Rynek Energii (PRE), (www.polskirynekenergii.pl).
Mówiąc o różnych formach działalności ARE S.A., nie sposób pominąć organizowania szkoleń i konferencji. Adresatami seminariów są członkowie kierownictwa oraz pracownicy średniego szczebla przedsiębiorstw energetyki oraz konsumenci różnych nośników energii. W najbliższym czasie ARE S.A. zamierza zorganizować dużą konferencję, w związku z planowanym w I kwartale 2002 roku zakończeniem prowadzonych przez ARE S.A. prac nad krótkoterminową prognozą rozwoju sektora energii.
Inne dziedziny, którymi zajmuje się ARE S.A., to m.in.: przygotowywanie założeń polityki energetycznej państwa i związane z tym prace badawczo-prognostyczne, monitorowanie realizacji polityki energetycznej zgodnie z postanowieniami ustawy Prawo energetyczne, prowadzenie Banku Danych Gospodarki Paliwowo-Energetycznej na potrzeby statystyki publicznej i prac związanych z kształtowaniem polityki energetycznej i zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego kraju, sporządzanie krajowych i wojewódzkich bilansów energii, analizy i doradztwo w zakresie taryf oraz cen paliw i energii, analizy rynku kapitałowego i doradztwo inwestycyjne, doradztwo w zakresie planów rozwoju przedsiębiorstw energetycznych, analizy kosztów działalności tych przedsiębiorstw i ocena możliwości ich obniżenia przy zachowaniu wymaganych standardów jakości dostaw, usługi o charakterze konsultingowo-doradczym i studialnym w zakresie tworzenia rynku energii w Polsce.
ARE S.A. zatrudnia doświadczoną kadrę analityków, ekonomistów, informatyków i prawników. Co dziesiąty pracownik posiada tytuł doktora.
Obecnie w ARE S.A. przeprowadzana jest reorganizacja, polegająca między innymi na wdrożeniu systemu jakości według międzynarodowych norm ISO 9001. Uzyskanie certyfikatu ma być ukoronowaniem współpracy pracowników, dostawców i akcjonariuszy na rzecz osiągnięcia pełnego zadowolenia klientów.
Leszek Karski
specjalista ds. prawnych i marketingu
Agencji Rynku Energii S.A.
- Informacje o Agencji Rynku Energii S.A.