Energia XXIX
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 296 (6069) 19 grudnia 2001 r.
Przede wszystkim konsolidacja
Rozmowa ze Stanisławem Łęskim, prezesem Zarządu Zakładu Energetycznego Łódź-Teren S.A.
Jest pan od niedawna prezesem Zarządu swojej firmy – prosimy o komentarz?
Tak, zostałem powołany na tę funkcję w bieżącym roku. W naszej firmie pracuję od 1985 roku, a od 1992 roku do czerwca br. kierowałem Rejonem Energetycznym w Radomsku. Rejon Energetyczny to kopalnia doświadczeń nabywanych w sferze obsługi odbiorców, eksploatacji sieci elektroenergetycznej i współpracy z pracownikami, którzy te odpowiedzialne zadania wykonują w sposób bezpośredni. To miejsce, w którym operacyjne i strategiczne cele dużej spółki dystrybucyjnej, jaką jest nasza firma, przekładają się na konkretne dokonania. Nowych obowiązków podjąłem się więc świadom nabytego kapitału, ale i skali wyzwań, dla kierownictwa firmy i jej załogi, które wynikają ze wspomnianych celów strategicznych.
Jak by pan zdefiniował te cele?
Są one oczywiście przełożeniem, na poziom spółki dystrybucyjnej, celów wynikających z polityki energetycznej państwa, a w tym z zapewnienia wymagań w zakresie bezpieczeństwa energetycznego. W najprostszym ujęciu powinniśmy więc dbać o racjonalny, ale i konkurencyjny poziom cen i opłat w taryfie dla energii elektrycznej, o doskonalenie obsługi klientów i poprawę standardów jakościowych tej obsługi oraz o dobrą współpracę z samorządem terenowym w zakresie planowania rozwoju, niezbędnego do zaspokajania obecnego i przyszłego zapotrzebowania na moc i energię elektryczną. Aby temu sprostać, musimy, w sposób ciągły i uwzględniający zmienność warunków zewnętrznych, restrukturyzować organizację firmy i techniki zarządcze oraz optymalizować koszty własne i zmniejszać straty sieciowe. Te dwa ostatnie czynniki, a więc poziom kosztów własnych i strat sieciowych postrzegamy nie tylko w aspekcie zasad kalkulacji taryfy dla energii elektrycznej, nad przestrzeganiem których czuwa Urząd Regulacji Energetyki, ale także w kontekście zapewnienia rozwoju firmy, który umożliwi właściwe realizowanie naszej misji dostawy energii dla odbiorców, w obecnych, niełatwych przecież warunkach gospodarczych, jak i w perspektywie.
Wspominając o doskonaleniu obsługi klienta, co ma pan na myśli?
Przede wszystkim to, iż sprzedaż energii elektrycznej i usług nie jest celem samym w sobie, a to oznacza, że trzeba promować jej walory użytkowe, w porównaniu z innymi nośnikami energii.
Po drugie to, iż określone prawem energetycznym standardy jakościowe dostawy energii powinny być punktem odniesienia do dalszych usprawnień oraz do stopniowego podwyższania parametrów technicznych o charakterze jakościowym.
Wreszcie to, iż odbiorcy i klienci nie mogą być mierzeni jedną miarą. Ten zwłaszcza aspekt jest już dziś szczególnie ważny. Zakład nasz jest jedną z największych spółek dystrybucyjnych w kraju. Działamy na obszarze 15,1 tys. km2, na którym zamieszkuje i pracuje ponad 1,5 mln ludzi. Posiadamy prawie 584 tys. odbiorców, reprezentujących wielką różnorodność potrzeb i oczekiwań, poczynając od takich klientów, jak Kopalnia Węgla Brunatnego Bełchatów, Elektrownia Bełchatów S.A. i trakcja PKP na kilku strategicznych szlakach kolejowych, a kończąc na drobnych gospodarstwach domowych i rolnych. To wymaga zintegrowania całokształtu obsługi odbiorców, w operatywnych, dobrze zorganizowanych agendach, zdolnych do wyjścia naprzeciw tym oczekiwaniom. Aktualnie takie agendy funkcjonują już w naszych Rejonach Energetycznych, gdzie w kulturalny i szybki sposób można uzyskać warunki przyłączenia, zawrzeć umowę przyłączeniową i uzyskać porady w zakresie racjonalnego użytkowania energii, a także uzgodnić sposób wykonania przyłącza, które może być realizowane, w zależności od woli przyszłego odbiorcy, przez nasze służby lub koncesjonowany zakład instalatorski. Teraz chodzi o to, aby ten zintegrowany, połączony z dalszym rozwojem form marketingowych sposób obsługi klienta został wzbogacony o nowe treści w skali całej naszej spółki oraz aby został on objęty procedurą certyfikacyjną.
Co może pan zaliczyć do głównych osiągnięć ZEŁ-T S.A.?
Nasza firma istnieje od 1937 roku. W 2002 roku minie 65 lat naszej działalności. Dorobek firmy jest więc efektem pracy kilku pokoleń, co ujmiemy w dokumentacji historycznej. Myślę, że do najistotniejszych osiągnięć dnia dzisiejszego mogę zaliczyć przede wszystkim:
- konsolidację z dużymi spółkami dystrybucyjnymi, takimi jak: Energetyka Poznańska S.A., Energetyka Szczecińska S.A., Łódzki Zakład Energetyczny S.A., Zakład Energetyczny Bydgoszcz S.A. i Zakład Energetyczny Gorzów S.A., z którymi tworzymy Energetyczne Konsorcjum Zachodnie, zdolne do aktywnego uczestnictwa na rynku energii elektrycznej, w interesie naszych klientów i odbiorców i z którym przygotowujemy się do przyszłej prywatyzacji,
- dobrą, partnerską, ale uwzględniającą konkurencyjność na wspomnianym rynku energii, współpracę handlową z wytwórcami tej energii, w tym z największym jej producentem, czyli Elektrownią Bełchatów S.A.,
- wysoki poziom zinformatyzowania firmy, który został wyróżniony trzecim miejscem w tegorocznym konkursie na najlepiej zinformatyzowane polskie przedsiębiorstwo w branży energetycznej, zorganizowanym przez miesięcznik TELEINFO,
- wyróżniający się poziom wyszkolenia załogi firmy, uzyskiwany dzięki programowi szkoleń, obejmującemu corocznie 40% kadry pracowniczej i kierowniczej,
- stabilną sytuacją gospodarczą firmy, charakteryzującą się uzyskiwaniem od lat dodatniego wyniku finansowego, mimo dużej zmienności warunków ekonomicznych; warto też wspomnieć, iż pod względem swoich przychodów nasza firma plasuje się w gronie stu pięćdziesięciu największych przedsiębiorstw działających w kraju.
Od wielu też lat jesteśmy jednym z liderów wdrażania i stosowania nowoczesnych technologii prac pod napięciem w eksploatacji sieci elektroenergetycznej i budownictwie sieciowym. Jesteśmy także aktywnym uczestnikiem działającej od niedawna Giełdy Energii.
Dużą rolę przywiązujemy do ochrony środowiska, stosując jako standardy wyłącznie takie rozwiązanie techniczne, które wyróżniają się walorami ekologicznymi oraz zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa, zarówno dla środowiska, jak i dla koniecznych prac eksploatacyjnych.
Dziękujemy za rozmowę.
Rozmawiał AN
Zakład Energetyczny Łódź-Teren S.A.
90-950 Łódź, ul. Piotrkowska 58
tel. (042) 675 20 00, fax (042) 675 20 01
e-mail: [email protected]
www.zelt.lodz.pl
- Informacje o Zakładzie Energetyczny Łódź-Teren S.A.