Zintegrowany system zarządzania Navision Financials

Energia XXXI
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 139 (6216) 17 czerwca 2002 r.

 

Przedsiębiorstwo ciepłownicze PK Therma w Bielsku-Białej

Zintegrowany system zarządzania Navision Financials

PK Therma w swojej działalności wykorzystuje różnego rodzaju oprogramowanie obsługujące wybrane obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa. Niektóre z programów, stanowiące opracowania autorskie, były rozwijane latami dla własnych potrzeb. Należał do nich także, napisany w języku FoxPro, program obsługujący sprzedaż ciepła. We wrześniu 2000 r. rozpoczęto prace nad jego wymianą. Przyjęto założenie, że nowe rozwiązanie musi stanowić część systemu zintegrowanego, który będzie mógł docelowo objąć wszystkie sfery działalności przedsiębiorstwa. Określono następujące wymagania generalne – dotyczące całego systemu:

  • otrzymywane informacje będą zawsze aktualne, obejmujące także najnowsze, wprowadzone do systemu dane,
  • informacje prezentowane będą w użytecznej formie, stanowiącej gotową podstawę decyzyjną,
  • informacje będą dostępne w dowolnej chwili dla każdego uprawnionego użytkownika,
  • system zapewni spójność i integralność danych,
  • system zapewni bezpieczeństwo danych – ustanawianie uprawnień, zabezpieczenie dostępu hasłami, wbudowany mechanizm archiwizacji,
  • rozwiązanie będzie łatwe w dostosowaniu do bieżących wymagań,
  • producent oprogramowania zapewni jego nowoczesność i stały rozwój technologiczny,
  • dostawca systemu będzie partnerem, znającym branżę ciepłowniczą,
  • wdrożenie będzie można prowadzić etapowo, stopniowo obejmując kolejne działy i procesy,
  • system będzie otwarty – zapewniający możliwość prezentacji danych na mapie cyfrowej CAD Therm, umożliwiający wymianę danych z innymi programami.

Ustalono także szereg wymagań szczegółowych – związanych z funkcjonalnością, między innymi:

  • definiowanie, kalkulacja i ewidencja taryf,
  • swobodne definiowanie wielkości i składników związanych ze sprzedażą ciepła (zużycie, moc, przesyły, uzupełnianie, abonament, ryczałt, różne media, eksploatacja, itd.),
  • kartoteki odbiorców, źródeł ciepła, sieci, węzłów, obiektów i urządzeń,
  • odwzorowanie struktury systemu cieplnego – umożliwiające łatwą aktualizację oraz analizę skutków przełączeń i przebudowy,
  • swobodne definiowanie i realizacja warunków umownych sprzedaży (terminy, taryfy, zasady naliczeń, fakturowanie) dla poszczególnych miejsc odbioru,
  • odwzorowanie struktury organizacyjnej – zakłady, rejony, brygady, grupy,
  • swobodnie definiowana metoda pomiaru i sposób rozliczenia – różne typy liczników i przeliczeń wyników pomiaru na ilość ciepła, uwzględnianie parametrów pogody, rozliczenia liczników powiązanych (np. cwu, podzielniki),
  • obsługa wyłączeń, awarii, legalizacji, przekręcenia liczydła,
  • zestawienia i analizy obejmujące bilansowanie energii, straty ciepła i czynnika, koszty rzeczywiste systemu, itd.,
  • zarządzanie majątkiem i wyposażeniem technologicznym przedsiębiorstwa.

W styczniu 2001 podjęto decyzję o zakupie i podpisano z firmą Kelvin Sp. z o.o. umowę na wdrożenie – spełniającego określone przez PK Therma wymagania – systemu NavisionŽ Financials Energia.

Navision Financials powstał w duńskiej firmie Navision Software. Głównym założeniem przyświecającym twórcom tego systemu była prostota rozwiązań umożliwiających wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem. System dostarczany jest z kodem źródłowym, co daje praktycznie nieograniczone możliwości w zakresie dostosowania NAVISION do specyficznych wymagań klienta. Na przełomie lat 1995/96 pojawił się produkt NAVISIONŽ FINANCIALS. Oprogramowanie to sprzedawane jest w 126 krajach świata. Do dzisiaj sprzedano ok. 30 tys. licencji. W roku 1997 została opracowana polska wersja tego systemu. Podstawowe przesłanki uwzględnione podczas projektowania i rozwoju aplikacji pochodzą z wnikliwej analizy potrzeb przedsiębiorstw. Firma KELVIN, jako jeden z przedstawicieli Navision w Polsce, rozbudowała NavisionŽ Financials, opracowując dodatkowy moduł o nazwie ENERGIA, dostosowany do potrzeb przedsiębiorstw ciepłowniczych, a także dostawców energii elektrycznej, wody, gazu i usług telekomunikacyjnych.

Prace wdrożeniowe rozpoczęto od organizacji projektu, a następnie przeprowadzono analizę potrzeb.

W pierwszym okresie wdrożenia, trwającym od lutego do końca maja 2001 wprowadzono dane kartotekowe i przetestowano poprawność przetwarzania informacji o:

  • odbiorcach,
  • węzłach i konfiguracji sieci,
  • zasilanych obiektach,
  • licznikach,
  • taryfach i zasadach rozliczeń,
  • warunkach umownych sprzedaży ciepła.

Następnie wprowadzono dane transakcyjne i odczyty za okres od stycznia do kwietnia oraz przetestowano poprawność funkcjonowania rozwiązania sprzedaży ciepła, obejmującego:

  • odczyty liczników,
  • obliczenia,
  • fakturowanie,
  • faktury korygujące,
  • rozliczenia,
  • rozksięgowanie sprzedaży i VAT,
  • zestawienia i raporty.

Jednocześnie z procesem wdrożenia funkcjonalności sprzedaży ciepła rozpoczęto analizę zarządzania obszarem technologicznym przedsiębiorstwa w zakresie rodzaju danych i organizacji ich przetwarzania. Objęto nią informacje nt. sieci, węzłów, obiektów i urządzeń, ich struktury i zależności.

W październiku 2001 r rozpoczęto eksploatację przemysłową systemu sprzedaży NavisionŽ Financials Energia, zastępując nim dotychczasowe oprogramowanie.

Jednocześnie rozpoczęto wprowadzanie danych kartotekowych i testowanie poprawności przetwarzania informacji technologicznych w sieciach cieplnych i strukturze systemu, parametrach technicznych systemu oraz urządzeniach.

Dzięki dbałości o dokumentację, w PK Therma nie było potrzeby prowadzenia pospiesznej i kosztownej inwentaryzacji systemu. Duża ilość danych była zgromadzona w różnych bazach i wymagała jedynie wprowadzenia do NavisionŽ Financials Energia. Wszystkie informacje zapisane w postaci cyfrowej zostały automatycznie zaimportowane do nowego systemu. Wbudowany język i rozwiązania zawarte w NavisionŽ umożliwiły także automatyczną konfigurację, utworzenie relacji z katalogami i rejestrami. Ręcznie uzupełniono jedynie dane zapisane w dokumentach papierowych.

W listopadzie oprócz dotychczasowych użytkowników z systemu zaczęli korzystać pracownicy działu programowania i rozwoju ciepłownictwa oraz dyspozytorzy. Obecnie na ukończeniu są prace integracyjne z aplikacją mapy cyfrowej CAD Therm, w której dane z systemu będą udostępnione na mapie. Trwają także prace nad połączeniem z zewnętrznym modułem do obliczeń hydraulicznych. Elastyczność i otwartość NavisionŽ Financials Energia pozwoliła na szybkie prowadzenie prac wdrożeniowych, dzięki możliwości dopasowania systemu do potrzeb użytkowników oraz automatyzacji procesu transferu danych i konfiguracji. Mimo to trzeba było pokonać pewne trudności, wynikające ze zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń i organizacji pracy. W niektórych obszarach nastąpiła zmiana środowiska z trybu znakowego na graficzny. Użytkownicy rozpoczęli pracę na wspólnej bazie danych, aktualizowanej i uzupełnianej na bieżąco przez wszystkich upoważnionych operatorów. Konieczna była akceptacja faktu, że dane nie są własnością danego działu lub pracownika, ale przedsiębiorstwa.

Uruchomienie bieżącej pracy w nowym systemie nastąpiło płynnie i bez większych problemów dzięki temu, że wszystkie prace wdrożeniowe były prowadzone metodologicznie, z pełnym zaangażowaniem użytkowników. Rozpoczęcie wdrożenia od okresu testowego pozwoliło także łatwiej dostosować się przedsiębiorstwu do nowych rozwiązań.

W następnych krokach możliwe jest objęcie systemem zintegrowanym NavisionŽ Financials Energia gospodarki remontowej i inwestycyjnej, zarządzania zapasami, systemu finansowo-księgowego (z zarządzaniem środkami trwałymi ściśle powiązanym z częścią technologiczną) oraz innych obszarów. n