Energia XXXVI
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 216 (6596) 16 września 2003 r.
Rola konsultingu w rynku energii
Konsulting to nic innego jak wspomaganie decyzji przedsiębiorstw specjalistyczną wiedzą teoretyczną i praktyczną w sprawach technicznych, gospodarczych, finansowych, zasobów ludzkich lub innych przez niezależnych konsultantów, posiadających odpowiednie przygotowanie specjalistyczne oraz doświadczenie praktyczne. Większość z tych porad dotyczy zachowań rynkowych przedsiębiorstw, w tym w szczególności produkcji, wymiany, kupna i sprzedaży towarów produkowanych przez dane przedsiębiorstwo. Każda firma konsultingowa powinna posiadać niezbędne umiejętności potwierdzone odpowiednimi listami referencyjnymi otrzymanymi od klientów. Zadaniem konsultantów jest doprowadzenie do poprawy funkcjonowania przedsiębiorstw poprzez optymalizację kosztów ich działalności, mogącą w konsekwencji doprowadzić do ograniczenia tych kosztów. Dzisiaj wygrywają na rynku te przedsiębiorstwa, które oferują tańsze i lepsze jakościowo produkty.
Możliwość tworzenia grup bilansujących stanie się dobrym przykładem na ograniczanie jednego z podstawowych kosztów działalności przedsiębiorstw, jakim jest zakup energii elektrycznej. Dotyczy to możliwości pełnego uczestnictwa w konkurencyjnym rynku energii uprawnionych do tego przedsiębiorstw. Dzisiaj część przedsiębiorstw korzysta z zakupu energii elektrycznej w różnych segmentach rynku, natomiast jeszcze nie posiada możliwości tworzenia grup bilansujących. Celem tworzenia takich grup będzie wspólne bilansowanie się przedsiębiorstw na rynku energii, polegające na ograniczaniu odchyleń od zaplanowanego zużycia energii elektrycznej w stosunku do rzeczywistego. Dlatego EPC S.A. biorąc aktywny udział w opracowaniu nowej koncepcji działania rynku bilansującego oraz modelu rynku energii elektrycznej w Polsce posiada kompleksową ofertę zarówno dla zakładów energetycznych, jak również dla przedsiębiorstw, dotyczącą odpowiednio tworzenia lokalnych rynków energii oraz grup bilansujących.
Optymalizacja kosztów z jednej strony wymagać może od konsultantów wiedzy z zakresu organizacji, zarządzania, sprzedaży i marketingu. Z drugiej zaś wymagać może od przedsiębiorstw wprowadzenia zmian w sposobie organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem. W szczególności dotyczy to zmian procesów produkcji, dystrybucji i sprzedaży towarów lub usług oraz obsługi klienta. Bowiem obecnie klient stał się bardziej wymagający. Spośród szerokiego asortymentu produktów musi wybrać ten jeden produkt lub usługę i na dodatek musi być przekonany o słuszności swojego wyboru. Stąd właśnie wynika potrzeba wykorzystywania przez przedsiębiorstwa firm konsultingowych, które są w stanie ogarnąć całą specyfikę produkcji oraz sprzedaży produktu. Posiadać muszą również zaplecze specjalistów z różnych dziedzin nauki i techniki.
Dzisiaj nie jest sztuką wyprodukować dany towar, tylko dobrze go sprzedać, tak aby zadowolić klienta. Dobrze sprzedany produkt lub usługa, a przede wszystkim satysfakcja klienta z jego zakupu, przekładać się będzie na poprawę wyników finansowych danego przedsiębiorstwa. Natomiast w dłuższej perspektywie czasu oczekiwać można zwiększenia przewagi konkurencyjnej danego przedsiębiorstwa oraz jego dynamicznego rozwoju.
Poza tym wiedza o kliencie staje się dzisiaj czynnikiem decydującym o utrzymaniu i pozyskiwaniu nowych klientów. W najbliższych latach nastąpi wzrost zapotrzebowania na różnego rodzaju nowoczesne technologie informatyczne, gromadzące i przetwarzające dane o klientach. Zdaniem konsultantów EPC S.A., najwięcej wdrożeń systemów informatycznych spodziewać się można w energetyce. Dotyczyć one będą zintegrowanych systemów zarządzania, systemów telefonicznej obsługi klienta, systemów billingowych, elektronicznego obiegu dokumentów, CRM oraz systemów wspomagania decyzji przedsiębiorstw. Pierwsze trzy systemy informatyczne pozwolą na lepsze zrozumienie i dopasowanie się do potrzeb klienta, natomiast system wspomagania decyzji pozwoli na wprowadzenie zmian wewnątrz przedsiębiorstwa wynikających z dostosowania się do ciągłych zmian legislacyjnych oraz dostosowania do konkurencji.
O sile firm konsultingowych w niedalekiej przyszłości stanowić będzie umiejętność powiązania przemysłu ze sferą naukowo-badawczą, na co zwrócono również uwagę w Narodowym Planie Rozwoju Polski. Już dziś część firm konsultingowych, takich jak EPC S.A., posiada zarówno własną kadrę zajmującą się pracami badawczo-rozwojowymi, jak i ma stałe kontakty z największymi ośrodkami naukowymi w Polsce i za granicą. Umożliwia to przepływ informacji oraz wiedzy z krajów rozwiniętych do rozwijających się, tak jak Polska. Najlepszym tego przykładem jest opracowywana obecnie koncepcja planowania rozwoju i modernizacji sieci przesyłowej. Nad opracowaniem tej metody pracuje zespół ekspertów złożonych z pracowników EPC S.A. przy współpracy z największymi ośrodkami naukowymi w Polsce oraz USA. Wynikiem tej pracy będzie system informatyczny planowania rozwoju i modernizacji sieci elektroenergetycznej, przy uwzględnieniu wszystkich wymagań rynkowych oraz niedyskryminacji uczestników rynku energii. Przewiduje się jego wdrożenie w drugiej połowie bieżącego roku. W przyszłości metoda ta może być zastosowana również w konsolidowanych właśnie zakładach energetycznych. Pozwoli ona również na ograniczenie wystąpienia awarii, które ostatnio zdarzały się w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, poprzez prawidłowe planowanie rozwoju sieci elektroenergetycznej.
Obecnie, zdaniem konsultantów EPC S.A., odbiorcy usług konsultingowych oczekują konkretnych efektów finansowych wynikających z oferowanego doradztwa oraz współuczestniczenia w ryzyku ich osiągania przez zatrudnianą do współpracy firmę konsultingową. Dzisiaj metoda taka stosowana jest przez EPC S.A. przy wykonywaniu audytów energetycznych przedsiębiorstw (sprawdzenie energochłonności) i audytów umów na dostawy poszczególnych nośników energii. Wówczas audytorzy otrzymują tylko pewną część swojego wynagrodzenia za pracę (tzw. część stałą), ponieważ drugą część (zmienną) otrzymują z efektów finansowych osiąganych przez przedsiębiorstwo, będących wynikiem przeprowadzonego audytu. Dodatkowym elementem audytu wdrażanym przez EPC S.A. są usługi brokerskie, polegające na kojarzeniu stron umowy na dostawę poszczególnych nośników energii. Oznacza to z jednej strony poszukiwanie tańszego niż dotychczas dostawcy energii, z drugiej – możliwość negocjacji warunków transakcji, przygotowywanie umów lub ich opiniowanie. Usługa ta będzie wkrótce dostępna również na stronie internetowej www.epc.pl.
Technologie internetowe są coraz powszechniej stosowane i akceptowane przez przedsiębiorstwa. Dlatego EPC S.A. wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, pracuje nad budową nowego portalu internetowego, umożliwiającego między innymi: prowadzenie konsultacji z klientem poprzez stronę internetową (czat z klientem), udostępnianie wiedzy na temat zaawansowania prac nad aktualnie realizowanym projektem, wymianę informacji oraz informacyjny serwis energetyki światowej rozsyłany poprzez pocztę elektroniczną.
Tomasz Lubicki
konsultant EPC S.A.
00-033 Warszawa, ul. Wojciecha Górskiego 9
tel. (022) 321-31-01, fax (022) 828-40-03
e-mail: [email protected]
www.epc.pl
- Informacje o EPC S.A.