Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
14 czerwca 2011 r.
Innowacje na dziś czy na jutro?
prof. dr hab. Włodzimierz Kurnik, rektor Politechniki Warszawskiej, członek Kapituły Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP
Trudno dziś jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie czy Polska jest w stanie dobrze wykorzystać środki unijne na wdrażanie programów innowacyjnych. Co innego bowiem oznacza absorpcja tych środków, a co innego efektywność ich wykorzystania. Myślę, że zanadto koncentrujemy się na promocji, szkoleniach i generowaniu podaży innowacji, a za mało na tworzeniu zapotrzebowania na nie. Brakuje dużych, odważnych projektów o strategicznym znaczeniu dla rozwoju kraju, w swych założeniach wymagających zastosowania innowacyjnych metod lub technologii. Jeśli na przykład mówimy o autostradach, to tylko o przetargach i kosztach, a nie o innowacjach, dzięki którym drogi miałyby większą wytrzymałość, trwałość i byłyby bardziej bezpieczne. Podobnie jest z kolejami. Prędkość 250 km/godz. oznacza standard, ale już prędkość 350 km/godz. wymaga innowacji technologicznych i organizacyjnych.
Ciągle mówimy o przedsiębiorczości, zamiast tworzyć warunki sprzyjające tworzeniu nowych przedsiębiorstw oraz zachęt do pozabudżetowego finansowania badań i rozwoju.
Wydaje się też, że w ramach strategii regionalnych działania i projekty się powtarzają. Tymczasem nie wszędzie potrzebne są takie same parki technologiczne, centra innowacji oraz inkubatory przedsiębiorczości. Wszyscy próbują robić to samo, bardziej w celu pozyskania środków, niż dla zaspokojenia rzeczywistych i dobrze uzasadnionych potrzeb. Zbudowane dziś ośrodki trzeba będzie w przyszłości utrzymać, już bez dopływu środków unijnych.
Tak więc, aby najlepiej wykorzystać wielką szansę, jaką są środki europejskie przeznaczone na zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki, potrzebne jest racjonalne planowanie rozwoju regionalnego oraz odważne programy i projekty państwowe, które pobudziłyby badania naukowe, wynalazczość i innowacje. n
Innowacyjne osiągnięcia PW
- Nanotechnologie filtracyjne do uzdatniania wody oraz do zastosowań medycznych.
- Linia technologiczna do produkcji filtrów do silników Diesla (wdrożenie USA).
- Nanotechnologie do zastosowań w przemyśle spożywczym (wdrożenie Rosja).
- Projekt samolotów bezzałogowych dla celów bojowych lub rozpoznawczych.
- Projekt samolotu szkolno-bojowego „Grot 2” do szkolenia pilotów myśliwców F-16.
n