Autostradą A2 do Europy

Energia XXIV cz. 1
10 lat Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A.
50 lat służb dyspozytorskich

Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 214 (5684) 13 września 2000 r.

Autostradą A2 do Europy
Z Nowego Tomyśla do Konina już w 2004 roku

 

Już w 2004 roku pojedziemy autostradą z Nowego Tomyśla przez Poznań do Konina. Ten 150-kilometrowy odcinek powstanie w całości za pieniądze prywatne, bez dotacji Skarbu Państwa. Droga ta przyczyni się do rozwoju przylegających gmin i powiatów. Stanowić będzie również pomost łączący centrum Polski z krajami Unii Europejskiej.

Autostrada Wielkopolska SA posiada koncesję na budowę i eksploatację dwóch odcinków autostrady A2 od granicy niemieckiej do Konina: Nowy Tomyśl – Konin (150 km) i Świecko – Nowy Tomyśl (104 km). Pierwszy z tych odcinków wkrótce uzyska zamknięcie finansowe, a to oznacza, że prace przygotowawcze w terenie rozpoczną się jeszcze w tym roku.

Bez dotacji państwa

Budowa A2 to przedsięwzięcie pionierskie w Polsce, wymagające skomplikowanych ustaleń, negocjacji finansowych, licznych badań ruchu i prac projektowych. Pierwszy odcinek autostrady A2 jako pierwszy w Polsce budowany będzie bowiem w systemie BOT (build-buduj, operate-utrzymuj, transfer-przekaż państwu po okresie koncesji). To oznacza, że powstanie on bez dotacji państwa, w całości za pieniądze prywatne. Takie finansowanie jest trudniejsze do pozyskania dla koncesjonariusza, ale za to nie niesie obciążeń dla podatników.

Środki na budowę pierwszego odcinka autostrady A2 pochodzić będą z trzech źródeł:

 

  • środków własnych spółki Autostrada Wielkopolska SA (kapitał własny i pożyczka podporządkowana),
  • kredytów długoterminowych udzielonych przez konsorcjum banków komercyjnych Credit Lyonnais i Commerzbank,
  • podporządkowanej pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego gwarantowanej przez Skarb Państwa.

Autostrada Wielkopolska SA spodziewa się, że warunki finansowania oferowane przez banki komercyjne oraz EBI zostaną w najbliższym czasie ostatecznie zaakceptowane przez rząd. Możliwe będzie wtedy uzyskanie wymaganego zamknięcia finansowego jeszcze przed planowanym terminem 29 października 2000.

Silni akcjonariusze

Tak wielkiej inwestycji mogły się podjąć jedynie firmy o dużym potencjale finansowym i silnej pozycji w gospodarce Polski. Udziałowcami Autostrady Wielkopolskiej SA są m.in. Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA, Kulczyk Holding SA, Elektrim-Autoinvest SA, Wielkopolski Bank Kredytowy SA, WARTA SA, Orbis SA, oraz kilka zachodnich firm budowlanych: Grupa Bau Holding (Strabag Osterreich z Austrii i Strabag International GmbH z Niemiec), niemiecki Teerbau, NCC ze Szwecji, Impregilo z Włoch oraz Transroute-Egis z Francji.

Jednym z głównych akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej SA (posiadającym prawie 20% udziałów) są Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA. Udział tej firmy w projekcie jest korzystny zarówno dla PSE SA, jak i dla koncesjonariusza. Z jednej strony Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA otrzymają szansę na udział w inwestycjach towarzyszących w pasie autostradowym (np. budowa energetycznych i telekomunikacyjnych linii przesyłowych), a z drugiej obecność w projekcie tej – jednej z największych polskich firm – podnosi jego rangę i ułatwia przyciągnięcie solidnych partnerów.

Komfort jazdy i oszczędności

Nie trzeba chyba przekonywać przyzwyczajonych do korków Polaków, że autostrada to przede wszystkim wymierne korzyści dla nas wszystkich – jej użytkowników. Któż nie chce zamienić zatłoczonych i niebezpiecznych dróg na szybką bezkolizyjną arterię. Często jednak nie uświadamiamy sobie, że przejazd nawet płatną autostradą bardziej nam się opłaca. Wystarczy tylko spojrzeć na niektóre korzyści, jakie daje autostrada:

 

  • odciążenie istniejącej sieci drogowej, w tym miasta Poznania,
  • skrócenie czasu podróży nawet o 1/3,
  • oszczędności w zużyciu paliwa o 25-30%,
  • poprawa jakości środowiska naturalnego – autostrady generują 40% mniej spalin niż zwykłe drogi,
  • ośmiokrotne zwiększenie bezpieczeństwa podróży.

Szansa dla Polski

Budowa autostrady A2 ożywi wzrost gospodarczy kraju. Pośrednio i bezpośrednio przyczyni się do powstania kilkunastu tysięcy nowych miejsc pracy. Obszary znajdujące się w pasie przyautostradowym mogą liczyć na znaczne zwiększenie inwestycji, a co za tym idzie na większe wpływy z podatków, ograniczenie bezrobocia, wzrost obrotów handlowych. To wszystko powinno przynieść w dłuższej perspektywie wzrost zamożności ich mieszkańców. Sieć autostrad wzmocni więzi pomiędzy poszczególnymi regionami Polski i krajami Unii Europejskiej, powodując wzrost dochodów z turystyki.

Budowa autostrady A2 to wymierne zyski dla Skarbu Państwa. Plan finansowy przygotowany przez Autostradę Wielkopolską nie przewiduje żadnych zwolnień podatkowych. Firma odprowadzi do budżetu państwa kilkanaście miliardów złotych z tytułu podatków. AW SA przez okres trwania koncesji ma obowiązek samodzielnego pokrywania wszelkich kosztów eksploatacji, utrzymania i remontów wybudowanej przez siebie autostrady. Ocenia się, że wyniosą one kilka miliardów złotych. Dodatkowo koncesjonariusz zobowiązał się do przekazywania do Skarbu Państwa do 50% zysków spółki po opodatkowaniu.

Przez cały czas realizacji projektu to Państwo jest właścicielem gruntów pod autostradę. Po upływie okresu koncesji odnowiona autostrada zostanie nieodpłatnie przekazana państwu wraz ze wszystkimi urządzeniami.

Autostrady wiele kosztują, ale ciężar tych kosztów nie musi obciążać obywateli i państwa. Tak będzie budowana autostrada A2. Spółka Autostrada Wielkopolska SA jest zdeterminowana, by jak najszybciej doprowadzić do rozpoczęcia budowy. Wszyscy chcemy już podróżować do Europy bezpiecznie i komfortowo.

Planowana sieć autostrad w Polsce

Mapa

Zaznaczono dwa odcinki A2, które zostaną wybudowane przez „Autostradę Wielkopolską” SA