Beneficjent z doświadczeniem

Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
10 listopada 2006 r.

 

 

Beneficjent z doświadczeniem

Rozmowa z Ryszardem Turem, prezydentem Białegostoku

Kończy się pierwszy okres programowania środków unijnych po wejściu Polski w struktury UE. Jak pan z tej perspektywy ocenia przygotowanie Białegostoku do absorpcji tych środków?

Bardzo wysoko, choćby z tego względu, że miasto korzysta z tej formy dofinansowania, odkąd tylko pojawiła się taka możliwość. Staraliśmy się zatem początkowo o środki z funduszy przedakcesyjnych. Z niezłym zresztą skutkiem – Białystok był beneficjentem wszystkich edycji PHARE. Udało się dzięki temu zrealizować kilka bardzo ważnych inwestycji, poprawiających w znaczący sposób białostocki układ komunikacyjny. Mówię tu przede wszystkim o nowym tunelu pod torami kolejowymi. Inwestycja ta zdecydowanie poprawiła łączność południowo-zachodnich osiedli z resztą miasta. Łączą się z nią ściśle dwa inne projekty, również zrealizowane z pomocą środków PHARE. Po pierwsze, jest to budowa układu drogowego w rejonie tunelu, po drugie zaś – modernizacja znacznych części ulic: ks. J. Popiełuszki oraz Hetmańskiej. W ramach tego ostatniego projektu wybudowaliśmy też nowy odcinek Hetmańskiej o długości ok. kilometra, wraz z całą niezbędną infrastrukturą. Na wszystkie te inwestycje uzyskaliśmy w sumie z funduszy przedakcesyjnych dofinansowanie ok. 40 mln złotych. A dochodzi do tego przecież także szereg mniejszych, choć także ważnych projektów.

Na co zatem udało się pozyskać środki z funduszy strukturalnych, programowanych w latach 2004-2006?

Najważniejszym projektem, na który otrzymaliśmy w tym czasie dofinansowanie (prawie 43 mln na jeden projekt!), był pierwszy etap „Poprawy jakości funkcjonowania systemu transportu miejskiego”. W dużej mierze został on już zrealizowany – zmodernizowaliśmy bardzo ważny ciąg komunikacyjny w centrum miasta, trafiły także do Białegostoku pierwsze nowoczesne autobusy – w sumie będzie ich 43. Na przyszły rok pozostaje tylko zakończenie prac na ostatniej z przebudowywanych w ramach tego projektu ulic. Liczymy jednak, że uda się nam uzyskać dofinansowanie do realizacji dwóch kolejnych etapów tego projektu – środków tych zamierzamy szukać w ramach programu „Rozwój Polski Wschodniej”.

Ale nie jest to chyba jedyny białostocki projekt dofinansowany w ramach ZPORR?

Warto tu jeszcze choćby wspomnieć o budowie dwóch ważnych ulic w rejonie osiedla KTBS. Na tę inwestycję otrzymaliśmy prawie 6 mln złotych. Na dwóch projektach również jednak ten temat się nie kończy. Choćby ostatnio udało się nam wywalczyć dofinansowanie do rozbudowy sieci ścieżek rowerowych i budowy ścieżki do Supraśla. Wprawdzie początkowo projekt ten – ze względów pozamerytorycznych – dofinansowania nie uzyskał, ale został złożony ponownie. Walczyliśmy zatem do skutku.

Czy to oznacza, że Białystok pozyskuje środki wyłącznie na szeroko pojętą komunikację?

Sądzę, że w pierwszym okresie komunikacja była priorytetem nie tylko w Białymstoku. Nie oznacza to jednak, że nie staraliśmy się o dofinansowanie na inne cele. Miejska spółka Wodociągi Białostockie realizuje właśnie kolejny etap projektu poprawy jakości wody. Projekt ten otrzymał z funduszu ISPA dofinansowanie przeszło 41 mln złotych. Dzięki tej inwestycji już teraz białostocka woda ma jakość europejską.

Zbliża się kolejny, bardzo ważny dla polskich samorządów okres programowania środków UE. Czy Białystok jest gotów na nowe wyzwania?

Będzie to – o czym od dawna się mówi – okres szczególnie istotny dla samorządów Polski Wschodniej, w związku z tym, że poza środkami rozdzielanymi w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych otrzymują one szansę na pozyskanie dofinansowania z odrębnego programu, skierowanego właśnie do nich. Złożyliśmy już szereg wniosków do tego programu. Przeważają wśród nich inwestycje komunikacyjne – poza wspomnianymi już następnymi etapami projektu poprawy transportu chcemy także zrealizować choćby kolejne odcinki wewnętrznej obwodnicy miasta, czyli tzw. Trasy Kopernikańskiej. Chcielibyśmy też zmodernizować tzw. Trasę Generalską, opasującą miasto od północy, oraz przedłużyć ją w kierunku wschodnim. Program dla Polski Wschodniej nie daje niestety możliwości ubiegania się o dofinansowanie modernizacji bazy sportowej, a to dla Białegostoku również bardzo istotne zadanie. Środków na ten cel będziemy zatem szukać w RPO. Mamy już promesę samorządu wojewódzkiego, dotyczącą dofinansowania najważniejszej z tych inwestycji – gruntownej przebudowy stadionu piłkarskiego.

A edukacja? Kultura?

O tych sprawach oczywiście również pamiętamy. Białystok będzie liderem realizowanego wspólnie z uczelniami wyższymi projektu utworzenia Parku Naukowo-
-Technologicznego. Przekazaliśmy też teren pod budowę kampusu uniwersyteckiego. Najbardziej prestiżową inwestycją z wykorzystaniem środków unijnych, której realizacja rozpoczęła się w Białymstoku, jest budowa Europejskiego Centrum Sztuki – Opery Podlaskiej. W ten projekt również białostockie władze zaangażowały się bardzo intensywnie. Znaleźliśmy bardzo dobrą lokalizację i przekazaliśmy na ten cel grunt. Sądzę zatem, że w nadchodzących latach Białystok rozwijać się będzie nie tylko intensywnie, ale również harmonijnie.

Dziękuję za rozmowę.

AM

www.bialystok.pl