Bezpieczeństwo informacji jest gwarancją sukcesu

Teleinformatyka VII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 112 (5885) 15 maja 2001 r.

Bezpieczeństwo informacji jest gwarancją sukcesu

Na bezpieczeństwo w firmie warto postawić. Transmisja danych stała się już podstawowym sposobem wymiany informacji, a w połowie roku 2001 powinien zostać usankcjonowany prawnie podpis elektroniczny. Usprawni to w znacznym stopniu funkcjonowanie gospodarki. Wpłynie też na gwałtowny rozwój e-biznesu. Jednak pośród ogólnej euforii nie należy zapominać o czekających zagrożeniach. I właśnie na tym polu należy zwrócić szczególną uwagę na zabezpieczenie przesyłanych danych. Firmy powinny zdać sobie sprawę z zagrożeń, jakie mogą się zdarzyć w drodze od nadawcy do adresata, jak na przykład przechwycenie danych przez konkurencję lub inne niepowołane osoby czy modyfikacja owych danych, która to może nawet bardzo stabilne przedsiębiorstwo w krótkim czasie doprowadzić do ruiny.

Korzystanie z poczty elektronicznej w coraz większym stopniu jest stałym elementem działalności bardzo wielu firm i w związku z tym zapewnienie bezpiecznej wymiany informacji stało się problemem o znaczeniu podstawowym. Decyzja o wyborze systemu poczty elektronicznej opartej na rozwiązaniach stosowanych w kryptografii przyczynia się niewątpliwie do poprawy bezpieczeństwa w firmie.

Istnieje szereg zagrożeń dla bezpieczeństwa wiadomości przesyłanych drogą elektroniczną. Do najczęściej spotykanych należą:

  • ujawnienie – w momencie gdy do informacji zawartych w wiadomości uzyska dostęp niepowołana osoba;
  • podszywanie – gdy użytkownik udaje innego użytkownika (np. autora wiadomości);
  • modyfikacja wiadomości – kiedy nastąpi zmiana treści wiadomości podczas jej „drogi” do nadawcy.

Istnieją jednak narzędzia, które umożliwiają w sposób skuteczny pokonanie tych wszystkich zagrożeń. Tym narzędziem jest kryptografia. Można ją określić jako zbiór metod do wykorzystania w celu efektywnego zabezpieczenia informacji. Każdy tekst można przekształcić w sposób niemożliwy do odczytania przez osobę, dla której ta wiadomość nie jest przeznaczona.

Aby ograniczyć dostęp do treści wiadomości wszystkim niepowołanym osobom należy ją zaszyfrować. Dokonuje się tego za pomocą różnych algorytmów stosując klucz. Dostęp do tego klucza mają tylko te osoby, dla których treść wiadomości jest przeznaczona. Użycie algorytmu deszyfrującego jest również kontrolowane kluczem powiązanym z kluczem stosowanym do szyfrowania danych.

Istnieją dwa główne rodzaje kryptografii:

  1. kryptografia z kluczem symetrycznym – w algorytmach szyfrowania i deszyfrowania wykorzystuje się ten sam tajny klucz.
  2. kryptografia z kluczem asymetrycznym – w algorytmach wykorzystuje się nawzajem uzupełniającą się parę kluczy:
    • klucz publiczny, znany powszechnie,
    • klucz prywatny, znany jedynie właścicielowi.

Przy pomocy klucza prywatnego (unikalnego) można odszyfrować wszystko, co jest szyfrowane za pomocą klucza publicznego.

Bezpiecznym systemem, który bazuje na narzędziach, jakie zapewnia kryptografia, jest system POLKOM400. Został uruchomiony w grudniu 1995 roku i jest administrowany i udostępniany przez Telekomunikację Polską S.A. – Centrum Systemów Teleinformatycznych „Polpak”. System ten wyposażony jest w specjalne mechanizmy szyfrujące.

Odbiorcami usługi są firmy, które chcą bezpiecznie przesłać informacje, mając przy tym pewność, że nie trafią one w niepowołane ręce (nie gwarantuje tego poczta internetowa). Usługa przeznaczona jest dla firm, które mają do czynienia z tajemnicą państwową lub służbową, z ochroną własności intelektualnej lub ochron danych osobowych. W szczególności usługa przeznaczona jest dla banków, administracji państwowej, policji, urzędów celnych, wojska, firm spedycyjnych, firm mających do czynienia z problemem ochrony własności intelektualnej, np. wydawnictw, firm informatycznych.

System POLKOM400 może współpracować z innymi systemami pocztowymi na całym świecie. Mechanizmy bezpieczeństwa realizują funkcje bezpiecznej transmisji wiadomości poprzez sieci teleinformatyczne. Mechanizmy automatycznego generowania potwierdzeń zapewniają nadawcy otrzymanie potwierdzenia, iż wysłana wiadomość została dostarczona do skrzynki pocztowej odbiorcy oraz została przez niego poprawnie odczytana. Zawartość wiadomości umożliwia odbiorcy sprawdzenie, czy została ona przesłana bez żadnych modyfikacji, zapewniając tym samym jej poufność.

Głównymi zaletami tego systemu są:

  1. mechanizmy szyfrowania według różnorodnych algorytmów zapewniające bezpieczny transfer wiadomości pocztowych;
  2. systemy bezpiecznej poczty elektronicznej umożliwiające uwierzytelnienie wiadomości.

Zabezpieczenie transmisji danych odbywa się na wielu poziomach:

  1. na poziomie sieci transmisyjnej – sieci Polpak i Polpak-T,
  2. na poziomie aplikacji X.400 – używanie haseł,
  3. na poziomie szyfrowania i uwierzytelnienia modułem Security.

Zastosowanie tych zabezpieczeń w systemie POLKOM400 gwarantuje bezpieczeństwo przesyłanych wiadomości. Informacja jest losowo szyfrowana za pomocą klucza symetrycznego, który następnie jest szyfrowany kluczem publicznym odbiorcy i w postaci zaszyfrowanej dołączany do wiadomości. Odbiorca deszyfruje klucz symetryczny swoim kluczem prywatnym.

Podstawowe wartości, jakie można uzyskać dzięki zastosowaniu bezpiecznej poczty elektronicznej, to: identyfikacja, uwierzytelnienie, autoryzacja, integralność, niezaprzeczalność i poufność wiadomości.

Świat zmienia się coraz szybciej, dysponujemy coraz nowocześniejszymi technologiami, coraz potężniejszymi maszynami. Powinniśmy jednak pamiętać, że oprócz niewątpliwych korzyści, proces ten niesie ze sobą także nowe zagrożenia. Już w niedalekiej przyszłości liczba popełnianych przestępstw w sieci będzie znacznie większa. Należy temu przeciwdziałać – wybrać system, który zapewni maksymalną ochronę i bezpieczeństwo przesyłanych danych.

Stawiając na bezpieczny system wymiany informacji, twoja firma zapewni sobie bezpieczną przyszłość i stabilny rozwój.

Telekomunikacja Polska S.A.
Centrum Systemów Teleinformatycznych „Polpak”
ul. Nowogrodzka 47a, 00-695 Warszawa
Pion Obsługi Klienta
tel. (022) 52-30-518, 52-30-519
infolinia: 0 800 120 811
e-mail: [email protected]