Billing – element nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem energetycznym

Energia XXV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 296 (5766) 20 grudnia 2000 r.

Billing – element nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem energetycznym
Wypowiedź Hieronima Szwabowskiego, kierownika Biura Strategii i Rozwoju Zakładu Energetycznego Koszalin S.A.

 

Systemy rozliczeniowe, billingowe, są jednym z istotnych elementów większych, interaktywnych systemów informatycznych, które zastępują dawne rozwiązania ewidencyjno-sprawozdawcze. Spółki obrotu, prowadząc sprzedaż energii powiązaną z równoległym jej zakupem, stają przed zadaniem optymalizacji kosztów własnych, podniesienia jakości i skuteczności działania, a systemy rozliczeniowe mają przedsiębiorstwom w osiągnięciu tego celu pomagać.

Nie mniej istotną rolą systemów billingowych jest efektywna obsługa klienta oraz funkcjonalny sposób odczytu układów pomiarowych. Należy podkreślić, że współczesne systemy rozliczeniowe muszą uwzględniać przede wszystkim potrzeby odbiorców.

Spółki dystrybucyjne są obecnie w fazie transformacji i różnicują swoją działalność, jednocześnie poszukując nowych kierunków rozwoju. Firmom niezbędne są jakościowo nowe, zintegrowane systemy informatyczne, przygotowane do pracy na poziomie operacyjnym, a jednocześnie wspomagające decyzyjność strategiczną na poziomie zarządzania holdingiem. Dotychczas wystarczające było ewidencjonowanie danych dla celów sprawozdawczo-rozliczeniowych. Dzisiaj trzeba efektywnie zarządzać majątkiem energetycznym, inwestycjami, obsługą klienta, finansami itp.

Współczesne systemy billingowe muszą spełnić jakościowo nowe oczekiwania, zarówno klientów, jak i spółek obrotu energią. Odbiorcy chcą m.in. maksymalnie skrócić czas reklamacji i oczekują pojawienia się w ofercie nowych usług i produktów. Spółkom obrotu energią będzie zależało na sprawnej i szybkiej pracy biura obsługi klienta, skróceniu czasu od momentu dokonania odczytu układów pomiarowych do chwili przeprowadzenia rozliczenia i wystawienia faktury, a także na możliwie najszybszym uzyskaniu informacji o dokonaniu wpłaty. Te wszystkie warunki powinny spełniać systemy rozliczeniowe – uwzględniając interes odbiorców energii zgodnie z prawem energetycznym. Dzisiaj potrzebą chwili jest kompleksowy system informatyczny łącznie z billingiem dla spółki obrotu energią.

W niedalekiej przyszłości przed spółkami obrotu energią, a także przed producentami oprogramowania rozliczeniowego, staną nowe wyzwania. Należy do nich realizacja elektronicznej transmisji odczytów z układów pomiarowych i obsługa transakcji elektronicznych związanych z płatnościami wykorzystującymi Internet lub telefonię komórkową. Systemy rozliczeniowe powinny być przygotowane do współpracy z oprogramowaniem obsługującym Giełdę Energii łącznie z centralizacją systemów billingowych na poziomie nowych spółek obrotu energią powstałych w wyniku wydzielenia z przedsiębiorstw dystrybucyjnych. Naturalną tendencją wśród firm dostarczających różnorodne media szerokiemu gronu odbiorców (energia, woda, gaz, łączność, telewizja) będzie ujednolicanie rozliczeń i współczesne rozwiązania technologiczne muszą takie procesy uwzględniać. Nastawienie proklienckie wymusi zastosowanie rozwiązań CRM (Customer Relationship Management – zarządzania relacjami z klientami) i Call Center, dla których jednym z podstawowych źródeł informacji będą właśnie systemy billingowe. Dzięki gromadzeniu z wielu lat danych spółki obrotu energią będą mogły prognozować sprzedaż, optymalizować zakup energii, jednak będzie to wymagało inwestycji w hurtownie danych i narzędzia do ich analizy.

Zakup systemów informatycznych nie zapewni sam z siebie sukcesu przedsiębiorstwu, nie stanie się źródłem nowej jakości w firmie. Jest to złudne przekonanie kadry menedżerskiej – w rzeczywistości konieczne jest jasne określenie wymiernych efektów biznesowych, do których wdrożenie ma doprowadzić, a także determinacja zarządów firm w realizacji przedsięwzięć informatycznych. Tylko wtedy kosztowne rozwiązania informatyczne wesprą skutecznie użytkowników na poziomie operacyjnym, a na poziomie zarządzania firmą będzie mowa nie o danych, lecz o informacji.