Bytom to już inne miastoBytom is now a different city

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
22 czerwca 2006 r.

Bytom to już inne miasto

Wypowiedź Krzysztofa Wójcika, prezydenta miasta Bytomia

Najważniejsze projekty

Budowa bytomskiego odcinka Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej – Etap II

Powstanie odcinek drogi głównej o długości 2,2 km i drogi łączące o długości 0,8 km. Zbudowane zostaną m.in. tunel pod torami kolejowymi i trzy wiadukty. Dwupoziomowy węzeł z ul. Strzelców Bytomskich stanowić będzie połączenie dojazdowe do autostrady A-1 i dalej do lotniska w Pyrzowicach. Planowany okres realizacji przedsięwzięcia to maj 2006 – czerwiec 2008. Łączna wartość inwestycji wynosi ponad 83 mln zł, z czego 75 procent kosztów pokryje dotacja z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Pozostałe 25 procent nakładów poniesie gmina Bytom.

Kontynuacją II etapu inwestycji, po jej zakończeniu, będzie budowa odcinka drogi długości 2 km od ulicy Nowocelnej do skrzyżowania ulic: ks. Frenzla i Miechowskiej. Przewidywany koszt inwestycji wyniesie ok. 50 mln zł. Na realizację III etapu gmina wystąpi z wnioskiem o dofinansowanie ze środków unijnych.

W 2000 r. zakończono budowę I etapu obwodnicy, wybudowano łącznie 1,4 km nowej drogi. Zmodernizowano i przebudowano ulicę Dworską i Nowy Dwór, powstały trzy łącznice i dwa mosty. Obwodnica stanie się jednym z najważniejszych elementów infrastruktury miasta o znaczeniu ponadlokalnym. Usprawni ruch kołowy w północno-zachodniej części aglomeracji śląskiej.

Modernizacja ulic

Dzięki unijnym funduszom w Bytomiu zostanie zmodernizowanych czternaście ulic. Gmina zgłosiła czternaście projektów do dofinansowania w ramach programu Phare: Łagodzenie społecznych skutków restrukturyzacji hutnictwa Inicjatywa III – Małe projekty infrastrukturalne w gminach hutniczych. Wszystkie projekty zostały zaakceptowane i otrzymają dotacje w wysokości ponad 13 mln zł.

Bytom od wielu lat boryka się ze złą nawierzchnią wielu ulic. Jest to w dużej mierze skutek szkód górniczych oraz braku odpowiednich funduszy na modernizację ulic. Prace obejmą między innymi wymianę nawierzchni i regulacje krawężników po obu stronach jezdni, wymianę chodników, pasów zieleni. Prace budowlane zostaną ukończone przed 1 listopada 2006 r.

Ochrona środowiska

Kompleksowa poprawa gospodarki wodno-ściekowej

Projekt obejmuje likwidację trzech i modernizację dwóch oczyszczalni ścieków, budowę kanalizacji w dzielnicach nieskanalizowanych, modernizację kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej. Inwestycja jest współfinansowana z Funduszu Spójności. Wartość dotacji wynosi prawie 50 mln euro.

Modernizacja systemów grzewczych w placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych

Objęła 21 projektów zrealizowanych w latach 2001 – 2003. Projekty dotyczyły wymiany systemów grzewczych w placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych na terenie Bytomia. Celem było ograniczenie niskiej emisji, a także wprowadzenie ekonomicznych sposobów zaopatrywania w energię cieplną. Dofinansowanie pochodziło z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach – łącznie 1,9 mln zł.

Projekty edukacyjne

Adaptacja budynku na potrzeby Politechniki Śląskiej w Bytomiu dofinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego – 3,37 mln zł.

Projekt dotyczył rewitalizacji budynku przy ul. Wrocławskiej 120 i jego adaptacji na cele edukacyjne.

Programy stypendialne

dla uczniów i studentów Gminy Bytom dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego – łącznie 391 519 zł.

W ramach projektów przyznawane są stypendia dla najuboższych studentów z terenu Bytomia oraz uczniów bytomskich szkół ponadgimnazjalnych kończących się maturą, pochodzących z terenów wiejskich. n

Bytom należy do ścisłej czołówki polskich miast, które najlepiej potrafią pozyskać i wykorzystać fundusze pomocowe Unii Europejskiej. Dzięki nowym inwestycjom zmienia się charakter i wizerunek miasta, z przemysłowego molocha na bardziej przyjazne mieszkańcom, rozwijające nowoczesną gospodarkę, dbające o środowisko naturalne.

Bytom przez wiele lat był postrzegany, zgodnie z prawdą, jako miasto żyjące z węgla i stali. To 200-tysięczne miasto jeszcze nie tak dawno wypracowywało ponad 1 procent dochodu narodowego Polski. Jednak przemiany gospodarcze w ostatnich latach znacząco wpłynęły na sytuację naszego miasta. Wystarczy wspomnieć, że w Bytomiu zamknięto sześć kopalń i dwie huty. Siłą rzeczy miasto musiało znaleźć nowe kierunki rozwoju. Zostały one zawarte w strategii rozwoju miasta, którą przyjęliśmy w 2000 r. na lata 2001-2015.

Podstawowym celem, wyznaczonym przez strategię jest zmiana oblicza miasta na bardziej przyjazne mieszkańcom. Takiego, które wykorzysta swoje atuty, mam tu na myśli historię, walory turystyczne, będzie rozwijać nowoczesne gałęzie przemysłu i usług, jak np. wysokospecjalistyczną medycynę. Ponadto chcemy odwrócić sytuację, która do tej pory była piętą achillesową Bytomia, mianowicie stan środowiska naturalnego. Jakby na przekór przeszłości miasta ciężkiego przemysłu, ekologia staje się tym rodzajem działań, które będą promować miasto.

Na przekór trudnościom

Jesteśmy już na dobrej drodze, aby strategia została wdrożona w życie. Do tego potrzeba wielu inwestycji, które wymagają nie tylko pomysłów i projektów, ale przede wszystkim pieniędzy. Naszym najważniejszym zadaniem było więc zapewnienie finansowania dla projektów inwestycyjnych w warunkach finansowej zapaści miasta. Warto wspomnieć, że tylko z tytułu ustawowych umorzeń podatkowych, pomniejszono nasz budżet o ponad 100 mln zł, znacząco zmniejszyły się również wpływy z podatków. W takiej sytuacji jedynym sensownym rozwiązaniem było pozyskiwanie środków zewnętrznych.

Szczęśliwie dla nas projekty powstały w czasie, kiedy Polska wchodziła i weszła do Unii Europejskiej. Przygotowaliśmy się do nowych warunków, tworząc specjalny referat ds. integracji europejskiej. Ponadto oddłużyliśmy gminę, ponieważ warunkiem ubiegania się o środki unijne było zapewnienie wkładu własnego na realizację inwestycji. Przygotowaliśmy dobre projekty. Dzięki tym staraniom pozyskaliśmy 350 mln zł na realizację 33 projektów „unijnych”. Pod względem pozyskiwania i wykorzystywania środków z Unii Europejskiej jesteśmy gminą wyróżniającą się w Polsce.

Zaczęło się od oczyszczalni

Zrealizowaliśmy już projekty inwestycyjne finansowane z unijnych programów przedakcesyjnych. Jednym z takich projektów była budowa oczyszczalni ścieków Centrum. Koszt inwestycji w wysokości ok. 32 mln zł został w połowie sfinansowany ze środków pomocowych. Dzisiaj nie mamy obaw przed realizacją kolejnych projektów. Najważniejsze zrealizowane i rozpoczęte to m.in. kompleksowa modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w Bytomiu, jest to projekt kompatybilny z budową wspomnianej oczyszczalni ścieków. Bardzo ważne dla rozwoju miasta i stanu środowiska są inwestycje w budowę i modernizację dróg. Rozpoczęliśmy już drugi etap budowy miejskiej obwodnicy, na tę inwestycję pozyskaliśmy 72 mln zł. Wykorzystaliśmy również środki na remonty miejskich dróg, pochodzące z programu dla gmin pohutniczych. Do końca października tego roku inwestycje zostaną ukończone.

Przyjazne miasto

Liczymy nie tylko na środki unijne, ale staramy się również przyciągać do miasta kapitał prywatny. Dużym projektem, a zarazem sporym wyzwaniem jest zabudowa placu Kościuszki. Inwestycja ta zmieni znacząco oblicze miasta. Wspomniany plac był dawniej zabudowany, lecz w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku zburzono budynki. Podjęliśmy decyzje o sprzedaży tego terenu firmie zagranicznej, jednocześnie sprawując nadzór nad projektem. Chcemy, aby powstało tam centrum kulturalne, usługowe i handlowe. Znajdzie w nim zatrudnienie około 850 osób. Przy sprzedaży tego terenu nie tylko cena była istotna, ale również koncepcja zagospodarowania.

Jednym z priorytetów jest dla nas zmiana struktury społecznej miasta. Jeszcze osiem lat temu w Bytomiu nie było ani jednej szkoły wyższej. Dzisiaj mamy wydziały i oddziały Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji, Politechniki Śląskiej, Akademii Medycznej. Jestem przekonany, że młodzi ludzie, dobrze wykształceni, mają większą szansę na znalezienie pracy w Bytomiu.

Nasze miasto cieszy się zainteresowaniem inwestorów. Ciekawym projektem, zwłaszcza w mieście typowo przemysłowym, jak nasze, było stworzenie doliny sportowej Dolomity. Powstała ona na terenach po kamieniołomach, można tu przez cały rok jeździć na nartach, rowerach górskich, organizowane są imprezy sportowe. Inwestycję zrealizowali prywatni przedsiębiorcy z pewną pomocą miasta, które chce być postrzegane jako gmina przyjazna inwestorom.

Przyjazne miasto to takie, które oferuje mieszkańcom możliwość kształcenia, znalezienia pracy, posiadające dobrze rozwiniętą i nowoczesną infrastrukturę, ale także umożliwiające interesujące zagospodarowanie wolnego czasu. Pod tym względem Bytom ma także bogatą ofertę kulturalną, działa u nas Opera Śląska, teatr, galerie sztuki, czynna jest najstarsza kolejka wąskotorowa w Europie.

Kolejnym krokiem będzie odnawianie pięknych secesyjnych kamienic Bytomia. Przygotowaliśmy już dokumentację, liczymy, że Polska przystąpi do programu „Urban” i będziemy mogli pozyskać na to środki.

Bytomski Park Przemysłowy

Warto jeszcze wspomnieć o zagospodarowaniu terenów poprzemysłowych. Mam tu na myśli ponad 200 ha w centrum miasta należących do Skarbu Państwa, które nie były poddawane rekultywacji. Dzięki staraniom gminy powstał tu Bytomski Park Przemysłowy. Na zagospodarowanie tego miejsca pozyskujemy środki pozabudżetowe. Liczymy na inwestorów, szczególnie interesują nas projekty dotyczące nowoczesnych technologii. Jednocześnie chcemy zachować i zagospodarować dawne budowle przemysłowe, jest bardzo wiele możliwości ich wykorzystania, np. na centra handlowe, kulturalne, rozrywkowe itp. Strategia rozwoju miasta tworzy spójną całość, jest realizowana systematycznie, krok po kroku, dlatego przynosi widoczne sukcesy. Nic więc dziwnego, że naszym inwestycjom i projektom z zainteresowaniem przyglądają się inne gminy.

Dynamicznie zmieniamy wizerunek Bytomia, jest jeszcze wiele pozostałości starego, ale widać wyraźnie, że powstaje już nowe miasto. n

Poprawa gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy Bytom” – artykuł ukazał się 15 listopada 2005 r. n

Urząd Miejski w Bytomiu
ul. Parkowa 2, 41-902 Bytom
tel. (032) 281-20-51 (centrala)
fax (032) 281-58-75
e-mail: [email protected]
www.um.bytom.pl
www.bytom.pl
Liczba mieszkańców: 186 200
Powierzchnia: 69,32 km2

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
22 czerwca 2006 r.

Bytom is now a different city

Statement by Krzysztof Wojcik, Mayor of Bytom

The most important Bytom projects

Construction of the Bytom section of the North Ring Road of Upper Silesian Agglomeration – Phase II.

Under the project, a 2.2 km of main road and 0.8 km of linking roads will be constructed. As well as that a tunnel under the railway and three overpasses. A two-story flyover leading from Strzelców Bytomskich Street will constitute a linking road to A-1 motorway and then further to Pyrzowice airport. The planned implementation period for the project is May 2006-June 2008. The total value of the investment amounts to over 83 million PLN, 75% of which will be financed from EU structural grants under the Integrated Regional Operational Programme (IROP). The remaining 25% of investment outlays will be covered by Bytom municipality.

The third phase of the investment will consist of construction of a 2 km section of the road connecting Nowocelna Street with the crossroad between Ks. Frenzla Street and Miechowska Street. The expected cost of the investment is around 50 million PLN and the municipality will apply for EU funding.

The 2000 saw completion of the first phase of the ring road – in total 1.4 km of new road was constructed. As well as that, Dworska Street and Nowy Dwór Street were rebuilt and three linking roads and two bridges were constructed. The ring road will be one of the most important elements of the city infrastructure of supralocal significance as it will facilitate road traffic in the North-Western part of the Silesian Agglomeration.

Road modernisation

Thanks to EU funds fourteen roads in Bytom will be modernised. The municipality applied for co-funding of fourteen projects under the Phare programme: Mitigating Social Effects of the Steel Industry Restructuring, Initiative III – Small infrastructure projects in steel municipalities. All projects have been approved and will be awarded funding of over 13 million PLN.

For many years Bytom has been struggling with low quality of road surface. This is in great part a result of mining activities and the lack of sufficient funds for road upgrade. Modernisation will include, among others, replacement of road surface, regulation of kerbs on both sides of the road, replacement of pavements and green belts. Completion of work is scheduled for the 1st of November 2006.

Environmental protection investments

Comprehensive improvement of water and sewerage management system.

The project includes closure of three and modernisation of two wastewater treatment plants, construction of sewerage systems in areas which are not covered by the sewer system, modernisation of drainage system and water supply network. The funding for the project is close to 50 million euros.

Modernisation of heating systems in education facilities and in care and educational centres.

Under this task, 21 projects were executed in 2001-2003. They included replacement of heating systems in educational facilities and care and educational centres in Bytom. The aim of the projects was to reduce low emission and introduce economic ways of heat supply. The projects of total value of 1.9 million PLN were financed by the Voivodeship Fund for Environmental Protection and Water Management in Katowice.

Educational projects

Building adaptation for the needs of Silesian Polytechnics in Bytom.

Co-funding from the European Regional Development Fund under the Integrated Regional Operational Programme – 3.37 million PLN. The project consists of revitalizing a building located at 120, Wrocławska Street and its adaptation for educational purposes.

Scholarship programmes for students of Bytom municipality

Co-funding from the European Social Fund under the Integrated Regional Operational Programme – in total 391 519 million PLN.

Under the projects scholarships are granted to students from poor families in Bytom and to countryside students from secondary schools which end with maturity examination. n

Bytom is among the leading Polish cities which know how to obtain and use European Union assistance funds. Thanks to new investments the city is turning from an industrial behemoth into a resident-friendly city which furthers economic development and environmental protection.

For many years Bytom has been perceived, and rightly so, as a coal and steel city. Until quite lately the 200-thousand city used to contribute over 1% to the national income. However, along with economic changes which have taken place in recent years the city’s situation has changed considerably. Suffice to say that six coal mines and two steelworks have been closed down in Bytom. As a result, the city had to identify new paths of development which were subsequently included in its development strategy for 2001-2015 adopted in 2000.

The main goal of the strategy is to turn Bytom into a more resident-friendly city; one which knows how to make use of its advantages, in terms of its history and tourist attractiveness, and how to develop modern industry sectors and business services, such as highly-specialized medicine. The city also seeks to improve what for a long time has been its Achilles heel – environmental protection. As if in spite of the city’s history which has always been linked tightly with heavy industry, ecology has become a tool for the city’s promotion.

Despite difficulties

We are on a good way to implement the city development strategy. We still need a lot of investment requiring not only ideas but concrete projects and, most of all, money. Our priority was therefore to provide funding for investment projects which could be implemented in the period of the city’s financial depression. It is worth mentioning that only due to statutory tax depreciation tax incomes decreased considerably and the city budget fell by over 100 million PLN. This situation forced us to look for external funding.

Luckily, preparation of our projects coincided with Poland’s accession to the European Union. We have prepared the city for the new conditions by establishing a European Integration Unit in Bytom City Hall. Furthermore, since one of the conditions to apply for EU money was to provide own funding, we have written off debts of the municipality. And, finally, we have prepared good projects. Thanks to our efforts we have been granted 350 million PLN for 33 EU projects. Today, we are a leading municipality in Poland in terms of obtaining and using European Union funding.

We started from waste water treatment plant

We already have experience in executing investment projects funded from EU pre-accession funds. One of such projects involved construction of „Centrum” Wastewater Treatment Plant. Half of the investment cost of around 32 million PLN was financed from EU assistance funds. Today we are prepared to implement subsequent projects. The most important of them, either completed or launched, include i.a. a comprehensive upgrade of water supply and sewage treatment system in Bytom and construction of „Centrum” wastewater treatment plant. Of special importance for the development of the city and environmental protection are also investments in road construction and modernization. We have launched the second phase of the city ring road for which we have obtained 72 million PLN in aid. We have also carried our road repairs funded under the programme for revitalization of former steel municipalities. These investments are scheduled to be completed by the end of October this year.

Friendly city

We are not only counting on EU money but also making endeavours to attract private capital. A large but challenging project which will change greatly the city’s image consists of the development of Kościuszko Square. Although the square was once developed, in the 1970s the buildings located in it were demolished. We have decided to sell this area to a foreign company yet to retain supervision over the project. We would like to construct a new cultural, commercial and service centre in the square and thus create around 850 jobs. It is important to note however that before selling the land we took into account not only the price but also the proposed concept of spatial arrangement of the square.

Our priority is also to change the city’s social structure. Only eight years ago there was no higher education institution in Bytom. Today we have several faculties of Higher School of Economy and Administration, Silesian Polytechnics and Medical Academy. I am convinced that young educated people will now have better employment opportunities in Bytom.

Bytom is also attractive for investors. Given the industrial profile of the city, an interesting project is Dolomity Sports Valley located in a former quarry site. Dolomity Sports Valley offers all-year round skiing and biking opportunities and is a perfect site for various sports events. The investment was implemented by private entrepreneurs with help from the city, which seeks to boost its investor-friendly profile.

A friendly city is one which creates education and job opportunities, has well-developed and modern infrastructure and offers leisure time facilities. Bytom boasts a rich offer of cultural activities: the town features the Silesian Opera, a theatre and art galleries. It also has the oldest narrow-gauge railway in Europe.

The next step will consist in restoration of beautiful Art Nouveau buildings. We have already prepared the necessary documentation and we hope that Poland joins the URBAN Programme so that the city could obtain financial assistance for this project.

Bytom Industrial Park

Another important issue is the arrangement of post-industrial areas. I mean here over 200 hectares of state owned land in the city centre which has never been reclaimed. Thanks to the efforts made by the municipality, the city has been granted extra-budgetary funding for the development of the newly created Bytom Industrial Park. We are also continuously seeking investors. While projects based on modern technologies are of special interest to us, we would also like to invest in the development of former industrial buildings. Post-industrial buildings could be adopted to fulfil various new functions, for instance, they could be turned into commercial, cultural or entertainment centres. Since the city’s development strategy forms a cohesive whole and is systematically being implemented, it brings evident benefits. It is no surprise therefore that our investments and projects arouse interest from other municipalities. We are dynamically changing the city’s image. There is still a lot of the old but new Bytom is visibly emerging. n

 

Urząd Miejski w Bytomiu
ul. Parkowa 2, 41-902 Bytom
tel. (032) 281-20-51 (centrala)
fax (032) 281-58-75
e-mail: [email protected]
www.um.bytom.pl
www.bytom.pl
Liczba mieszkańców: 186 200
Powierzchnia: 69,32 km2