Certyfikat dobrej pracy

Jakość XVI
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 137 (6820) 14 czerwca 2004 r.

10-lecie Polskiej Nagrody Jakości

Certyfikat dobrej pracy

Wypowiedź Mirosława Rechy, sekretarza Polskiej Nagrody Jakości

Polska Nagroda Jakości od dziesięciu lat promuje nowoczesne systemy zarządzania, podkreślając, że w filozofii jakości najważniejszy jest człowiek, jego aspiracje, komfort pracy i życia. Chcemy, aby z problematyką jakości zapoznawali się już uczniowie gimnazjów, by wyznaczała standardy działania także rządu, parlamentu i administracji.

Idea ustanowienia Polskiej Nagrody Jakości była odpowiedzią na nową sytuację gospodarczą, w jakiej znalazły się krajowe przedsiębiorstwa na początku lat dziewięćdziesiątych. Zaistniała wówczas konieczność opracowania przez nie nowej wizji oraz strategii działania, a także zmiany systemów zarządzania. To właśnie wdrażanie koncepcji zarządzania przez jakość było milowym krokiem w rozwoju polskiej gospodarki. PNJ stała się wyzwaniem dla firm, które wdrażają systemy zarządzania oparte na filozofii TQM (Total Quality Management).

W tym roku obchodzimy jubileusz – Polska Nagroda Jakości liczy sobie już 10 lat. Tworząc ją oparliśmy się na Modelu Znakomitości Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością, która w 1991 r. ustanowiła Europejską Nagrodę Jakości. Należymy do tej organizacji, w imieniu Fundacji możemy przyznawać polskim firmom i instytucjom pierwszy i drugi stopień znakomitości Europejskiej Nagrody Jakości. Przyznawanie tych wyróżnień odbywa się w pewnym cyklu. Poczynając od nagród regionalnych, poprzez Polską Nagrodę Jakości do Europejskiej Nagrody Jakości. Dziesięć edycji Polskiej Nagrody Jakości wskazuje, że jest to najbardziej istotne dla konkurencyjności organizacji oraz najbardziej prestiżowe wyróżnienie w kraju. Nie jest łatwo sprostać kryteriom, które musi spełnić firma bądź instytucja ubiegająca się o PNJ. Przede wszystkim powinna posiadać certyfikat ISO 9000. Wymagane jest również przygotowanie samooceny działalności.

Laureaci PNJ otrzymują wyróżnienia zespołowe, indywidualne i honorowe. Nagrody zespołowe są przyznawane przedsiębiorstwom, które poprzez wdrożenie Zarządzania przez Jakość doprowadziły do wzrostu satysfakcji klientów, własnych pracowników oraz innych osób związanych z przedsiębiorstwem. Osiągnęły też w ten sposób znaczącą poprawę jakości pracy oraz sukces rynkowy. Przyznając nagrody indywidualne chcemy wyróżniać indywidualnie osoby, które wnoszą znaczący wkład do polskiej szkoły jakości. Polska Honorowa Nagroda Jakości może być przyznawana osobom i zespołom za szczególne zasługi dla rozwoju jakości w Polsce. O nagrodę zespołową mogą ubiegać się przedsiębiorstwa oraz organizacje publiczne, np. administracja czy policja. Obecnie opracowujemy kryteria dla organizacji edukacyjnych – szkół średnich i wyższych.

Często pojęcie „jakość” ograniczamy tylko do samego produktu. Jest ono jednak znacznie szersze. Zarządzanie przez Jakość zawarte w idei Polskiej Nagrody Jakości, jest filozofią kształtującą pozytywne relacje pomiędzy: produktywnością, konkurencyjnością i jakością wyrobów oraz usług, ochroną środowiska, bezpieczeństwem i higieną pracy, a także pomiędzy kierownictwem i pracownikami oraz pomiędzy przedsiębiorstwem i społeczeństwem.

Nieraz zdarza się, że np. pochłonięci analizą wskaźników ekonomicznych, zmagając się z konkurencją na rynku zapominamy o człowieku, który w filozofii zarządzania jakością jest najważniejszy. Dla niego przecież wytwarzane są produkty, otwierane uczelnie. Dlatego w Polskiej Nagrodzie Jakości bardzo mocno stawiamy na człowieka. Na szczęście coraz mniej jest firm, które kierują się wyłącznie dążeniem do szybkiego zysku, coraz więcej natomiast takich, które dostrzegają, że ludzie są najważniejsi.

Przez ostatnie lata wiele się zmieniło w naszym kraju w podejściu do jakości. Przedsiębiorstwa, szczególnie duże i średnie rozumieją, że jakość jest dla nich sprawą kluczową. Dla nas dziesięć lat istnienia PNJ było bardzo pracowitym okresem. Wystarczy wspomnieć, że przeszkoliliśmy około 10 tys. ludzi, ponad 600 organizacji. Problematykę jakości wykładamy również na studiach podyplomowych. Ale to nie wszystko. Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem do szkół gimnazjalnych przedmiotu: „Wstęp do jakości”. Gotowy program chcemy przedstawić Ministerstwu Edukacji. Wydaje nam się ważne, aby młodzież od początku wiedziała czym jest jakość.

W innych państwach rządy kładą ogromny nacisk na promocję jakości. U nas, mam wrażenie, dzieje się to od przypadku do przypadku. Rząd i parlament mają chyba za mało czasu, aby poważnie zająć się tą problematyką. Warto podkreślić, że państwo również, a może szczególnie powinno dbać o wysoką jakość swego działania, mam tu na myśli rząd, parlament, administrację. Organizacje państwowe i rządowe, podobnie jak przedsiębiorstwa, powinny również dokonywać samooceny, aby wiedzieć, które obszary działalności wymagają naprawy.

Polska Nagroda Jakości jest wyróżnieniem bardzo prestiżowym. Ale w naszym przedsięwzięciu najważniejsza nie jest sama nagroda, istotne jest, że PNJ promuje wdrażanie nowoczesnej koncepcji zarządzania. I tak też odbierają ją uczestnicy naszego konkursu. n