Chcemy uczestniczyć w spełnieniu ambitnych planów rozwoju infrastruktury w PolsceWe want to participate in realization of ambitious plans of infrastructure development in Poland

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 marca 2007 r.

Chcemy uczestniczyć w spełnieniu ambitnych planów rozwoju infrastruktury w Polsce

Polska szybkimi krokami zmierza do uruchomienia środków europejskich funduszy na inwestycje infrastrukturalne z budżetu 2007-2013. To szczególne wyzwanie, bo środków będzie kilkakrotnie więcej i czas realizacji inwestycji będzie rygorystycznie odmierzany. Wniosek jest jednoznaczny. Polscy beneficjenci tych środków muszą z dużym wyprzedzeniem planować prawidłowe przygotowanie projektów infrastrukturalnych, kładąc szczególny nacisk na jakość analiz projektów koncepcyjnych, budowlanych. Należy optymalnie wykorzystać potencjał wykonawczy firm zaangażowanych w przygotowanie projektów. Oznacza to konieczność zwiększenia mocy przerobowych firm doradczych, planistycznych, projektowych czy zajmujących się ochroną środowiska. Podobne wyzwania stoją przed firmami budowlanymi, dostawcami surowców i materiałów czy wreszcie administracją rządową.

To była jedna z przesłanek podjęcia przez kierownictwo SENER, Ingenieria y Sistemas strategicznej decyzji ulokowania oddziału firmy w Polsce. Firma weszła w kolejne 50-lecie działalności uruchamiając działalność w Polsce.

SENER jest prywatną firmą inżynieryjną, obejmującą doradztwo i wdrażanie systemów, której głównym celem jest dostarczanie społeczeństwu i klientom najbardziej efektywnych rozwiązań technologicznych. SENER uznawany jest obecnie za czołową, interdyscyplinarną, hiszpańską firmę inżynieryjną, wyróżniającą się od początku realizowaniem projektów o wysokiej wartości dodanej i zdolnością przystosowania się do konkretnych potrzeb każdego klienta.

Działalność firmy SENER charakteryzują trzy podstawowe cechy: dbałość o jakość, niezależność i stała innowacyjność. Firma założona w 1956 r., początkowo specjalizowała się w projektach okrętowych i przemysłowych, lecz szybko zdywersyfikowała swoją działalność, rozszerzając zakres usług na energetykę, procesy chemiczne, budownictwo i projekty kosmiczne.

Z poziomem sprzedaży 549 milionów EUR osiągniętym w roku 2005, SENER zatrudnia obecnie 3.500 wysoko wykwalifikowanych specjalistów, głównie inżynierów z wyższym wykształceniem i techników (65% inżynierów, 25% techników).

Pion Inżynierii Lądowej i Architektury firmy SENER realizował projekty dotyczące infrastruktury transportowej, takie jak: lekkie systemy kolejowe i koleje konwencjonalne (Madryt, Barcelona, Bilbao, Walencja, Lizbona, Rzym, Meksyk, Medellin, Santiago de Chile, Buenos Aires, Algier, Oran), szybka kolej (Hiszpania, Portugalia, Francja, Algieria, Włochy i Stany Zjednoczone), drogi i porty, systemy transportu miejskiego, a także projekty architektoniczne i hydroinżynieryjne.

Osiągnięcia firmy SENER w zakresie infrastruktury lotniskowej potwierdza, między innymi, długoletnia działalność na lotniskach w Madrycie, Barcelonie, Bilbao, Palma de Mallorca, Guadalajara (Meksyk) czy w Saragossie.

W Polsce SENER wykonywał projekty dotyczące portów lotniczych. Był zaangażowany w projekt powiększenia lotniska Fryderyka Chopina. Projekt obejmował stworzenie planów sytuacyjnych, instalacji elektrycznych, paliwowych, systemu handlingowego bagażu, systemu bezpieczeństwa, projekt planu sytuacyjnego terminala oraz inne studia. W ramach konsorcjum firm hiszpańskich, SENER przygotował studium wykonalności dla nowego centralnego lotniska dla Polski. Projekt zawierał analizę alternatywnych lokalizacji, wybór najlepszej lokalizacji, projekt konceptualny infrastruktury lotniskowej i ekonomiczne analizy wykonalności.

SENER posiada biura w Madrycie, Barcelonie, Bilbao, Walencji, Buenos Aires, Lizbonie i Meksyku D.F. W 2006 roku SENER jako SENER spółka z ograniczoną odpowiedzialnością uruchomiła biuro także w Warszawie, co stanowi kolejny krok w międzynarodowym rozwoju firmy. Biuro w Polsce daje możliwość oferowania przez SENER kompleksowych usług dla administracji centralnej, samorządów regionalnych i lokalnych oraz przedsiębiorstw publicznych i prywatnych.

Obecnie, plany rozwoju infrastruktury transportowej są wyzwaniem w procesie modernizacji polskiej gospodarki, która w najbliższych latach dysponować będzie niepowtarzalną szansą nadrobienia zaległości w tej dziedzinie. SENER posiada ugruntowane doświadczenie w krajach o bardzo zbliżonej do polskich warunków sytuacji gospodarczo-politycznej, co pozwala na zastosowanie zdobytej wiedzy technologicznej.

W pierwszej fazie swojej działalności w Polsce, SENER planuje skupić się na obszarze projektów infrastrukturalnych dotyczących obszaru transportowego – głównie dróg, lotnisk oraz kolei. Poprzez udział w przetargach publicznych planujemy rozbudować portfolio przyszłych projektów i nawiązać współpracę z nowymi partnerami. Kluczem do zrozumienia potrzeb wszystkich uczestników rynku infrastrukturalnego jest współpraca z administracją centralną, lokalnymi samorządami, biurami projektowymi czy ośrodkami naukowymi.

W przyszłości SENER planuje uzupełnić zakres usług o projekty z dziedziny energetyki, inżynierii procesowej i ochrony środowiska. SENER Sp. z o.o., nie będąc biurem handlowym zagranicznej firmy inżynieryjnej, pragnie realizować polskie projekty oraz projekty w innych krajach.

W miarę poznawania rynku, SENER zakłada utworzenie nowych biur. W celu uzyskania lepszej pozycji na rynku polskim przewiduje przejmowanie innych firm. SENER od wielu lat uczestniczy w realizacji projektów w różnych krajach. Pracownicy SENER przywykli do pracy poza Hiszpanią i są bardzo zainteresowani transferem know-how w projekty w Polsce. Przykładem tutaj mogą być koleje szybkich prędkości.

Polska stoi przed historyczną szansą uruchomienia planu budowy linii szybkich prędkości. Projekty wdrażające nowoczesne technologie są bardzo kosztowne, ale ich urzeczywistnienie będzie miało kolosalne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Polski. Problemy takich krajów, jak Francja czy Niemcy z finansowaniem szybkich kolei dają asumpt do stwierdzenia, że zapewnienie finansowania europejskiego dla tych projektów byłoby kluczowym atutem w stworzeniu sieci szybkich kolei w Polsce. Oczywiście będzie to realne w kolejnej perspektywie budżetowej po 2013 roku. Jednak hiszpańskie doświadczenia wskazują, że proces przygotowania takich inwestycji trwa często ponad dziesięć lat.

Celem SENER Sp. z o.o. jest zatrudnienie kilkudziesięciu pracowników do końca 2008 roku, których większość będzie realizować polskie projekty.

Zdając sobie sprawę z problemu firm inżynieryjnych, które borykają się z brakiem doświadczonej kadry, SENER rozpoczął ścisłą współpracę z polskimi uczelniami technicznymi. Przykładem może być Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, którego studenci i absolwenci zasilili szeregi SENER w biurach w Madrycie, Bilbao i Barcelonie, a w przyszłości wzmocnią obsadę biura projektowego SENER Sp. z o.o. w Warszawie.

Plany inwestycyjne firmy SENER są realizowane w oparciu o długoterminową strategię. Zamiarem firmy jest stabilny, stopniowy rozwój w Polsce poprzez dzielenie się wiedzą i doświadczeniem (zdobytym w trakcie 50-letniej działalności w Hiszpanii i Europie) z polskimi specjalistami, zarówno w obszarach techniki, jak i zarządzania. Bogate doświadczenie SENER, poparte ścisłą współpracą z polskimi profesjonalistami oraz firmami, ma szansę wpłynąć na rozwój i modernizację infrastruktury transportowej oraz innych dziedzin życia, istotnych dla rozwoju Polski. Z punktu widzenia firmy SENER, Polska ma kluczową rolę w rozwoju na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej.

n

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 marca 2007 r.

We want to participate in realization of ambitious plans of infrastructure development in Poland

At a quick pace Poland heads for actuation of resources of European funds for infrastructural investments from the budget 2007-2013. This is a special challenge, because resources will be several times larger and the lead time of the investment will be strictly measured. The conclusion is univocal. The Polish beneficiaries of these resources must plan a correct preparation of infrastructural projects in a large anticipation, emphasizing especially quality of analyses of conceptive, building projects. It is necessary to use optimally the executive potential of firms committed into the preparation of projects. It means the necessity of the enlargement of processing forces of advisory, planner, project or liable for the environmental protection firms. Similar challenges stand before building firms, tradesmen of raw produce and materials or at last government administration.


Extension and modernization of the terminal building and land development of the airport in Saragossa.

It was one of the premises of making by the management SENER, Ingenieria y Sistemas a strategic decision about location of the firm department in Poland. The firm entered into the following 50-year period of the activity starting an activity in Poland.

SENER is a private engineering firm, enclosing an advising and an initiation of systems that’s the main goal is delivering to the society and customers of the most effective technological solutions. Nowadays SENER is found as frontal, interdisciplinary, Spanish engineering firm, distinguishing itself from the beginning by realizing projects of high added value and adaptability to concrete needs of every customer.

Activities of the firm SENER characterize three basic guilds: care for the quality, independence and constant innovativeness. The firm has been established in 1956, at first it has specialized in shipping and industrial projects, but quickly it diversified its activity, widening the scope of services on the energy production, chemical processes, building industry and cosmic projects.

Representing the sale level of 549 millions EUR reached in the year 2005, SENER employs nowadays 3.500 high qualified specialists, mostly engineers with higher education and technicians (65% engineers, 25% technicians).

Continental Engineering and Architecture Department of the firm SENER realized projects concerning forwarding infrastructure, such as: light rail transit systems and conventional railways (Madrid, Barcelona, Bilbao, Valencia, Lisbon, Rome, Mexico, Medellin, Santiago de Chile, Buenos Aires, Algiers, Oran), quick railway (Spain, Portugal, France, Algeria, Italy and United States), roads and ports, municipal transport systems, as well as architectural and hydro engineering designs.

Successes of the firm SENER within the range of the airport infrastructure confirms, among other things, many years’ activity on airports in Madrid, Barcelona, Bilbao, Palma de Mallorca, Guadalajara (Mexico) or in Saragossa.

In Poland SENER performed projects concerning airports. It was committed into a project of increasing of the Frederic Chopin airport. The project enclosed a creation of location plans, electric and fuel fittings, handling system of baggage, safety system, project of a location plan of the terminal and other studies. Within the range of the consortium of Spanish firms, SENER prepared a feasibility study for a new central airport for Poland. The project enclosed an analysis of alternative locations, choice of the best location, conceptive project of the airport infrastructure and economic feasibility analyses.

SENER possesses offices in Madrid, Barcelona, Bilbao, Valencia, Buenos Aires, Lisbon and Mexico D.F. In 2006 SENER as SENER Limited Liability Company arranged an office also in Warsaw, what constitutes a following step in the international development of the firm. An office in Poland gives SENER a possibility to offer complex services for the central administration, regional and local autonomies and public and private companies.

Nowadays, development plans of forwarding infrastructure are a challenge in the process of modernization of Polish economy, which in the nearest years will have at its disposal an unrepeatable chance to make up leeway in this sphere. SENER possesses established experience in countries with very nearing to Polish circumstances of economic-political situation, what enables the use of the gained know-how.

In the first phase of its activity in Poland, SENER plans to concentrate on the area of infrastructural projects concerning the forwarding area – mostly roads, airports and railways. In the way of participation in public auctions we plan to extend the portfolio of the future projects and to establish cooperation with new partners. A key to understanding of needs of all participants of the infrastructural market is cooperation with the central administration, local autonomies, designing departments or scientific centres.

In the future SENER plans to complete the scope of services by means of projects from the sphere of energy production, process engineering and environmental protection. SENER Ltd., which is not a commercial office of a foreign engineering firm, wishes to realize Polish projects and projects in other countries.

To the extent of recognition of the market, SENER plans to create new offices. For the purpose of obtainment of a better position on a Polish market it foresees taking over of other firms. For many years now SENER sits in on the realization of projects in different countries. The personnel of SENER became accustomed to work outside of Spain and are very interested in transferring of know how into projects in Poland. An example can be here high speed railways.

Poland stands before a historic chance of an actuation of a building plan of a high speed line. Projects initiating modern technologies are very expensive, but their realization will have an enormous meaning for the economic development of Poland. Problems of such countries, as France or Germany with the financing of quick railways prompt to state, that the assurance of a European financing for these projects would be a key trumps in creation of a network of quick railways in Poland. Of course it will be workable in the following budget perspective after the year 2013. The Spanish experiences show however, that the process of the preparation of such investments lasts often over ten years.

Goal of SENER Ltd. is employment of tens workers to the end the year 2008 and the most of them will realize Polish projects.

Being awake to the problem of engineering firms, which tackle with the lack of experienced personnel, SENER began a close cooperation with Polish technical colleges. An example can be Civil Engineering Department of Warsaw Polytechnic, that’s students and graduates supplied ranks of SENER in offices in Madrid, Bilbao and Barcelona, and in the future they will strengthen the cadre of designing department SENER Ltd. in Warsaw.

Investment programmes of the firm SENER are realized basing on the long-term strategy. An intention of the firm is a stable, gradual development in Poland by means of fission of knowledge and experience (gained under 50-ty years lasting activity in Spain and Europe) with Polish specialists, both in areas of technique, as well as management. The wide experience of SENER, backed up by means of close cooperation with Polish professionals and firms, has a chance to bear on development and modernization of forwarding infrastructure and other spheres of life, essential for development of Poland. In firms SENER Opinion, Poland constitutes a key role in the development on markets of Central and Eastern Europe. n