Dążąc do doskonałości

Jakość XII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 139 (6216) 17 czerwca 2002 r.

PRO sp. z o.o. – laureat IV edycji Śląskiej Nagrody Jakości

Dążąc do doskonałości

Firma PRO sp. z o.o. z Bielska-Białej jest największym w Polsce producentem podstawowych narzędzi pomiarowych stosowanych w budownictwie: poziomnic, łat murarskich i kątownic budowlanych. Skala produkcji nie przekłada się w tym przypadku na wielkość zatrudnienia. W chwili obecnej przedsiębiorstwo zatrudnia zaledwie 54 osoby, a część załogi – z uwagi na status Zakładu Pracy Chronionej – to osoby sprawne inaczej.

Zwycięstwo w IV edycji Śląskiej Nagrody Jakości w tym roku oznacza, że firma PRO jest także liderem pod względem jakości produkowanych przez siebie wyrobów.

Jak osiąga się taki sukces? Wg prezesa Zarządu PRO sp. z o.o. Zbigniewa Mroza, to kombinacja marzeń i wiedzy.

– Kiedy prawie rok temu miałem zaszczyt odbierać wyróżnienie zdobyte przez moją firmę w III edycji Śląskiej Nagrody Jakości, zacytowałem pewien aforyzm: „Kiedy ktoś marzy samotnie, to jest to tylko marzenie – kiedy marzymy wszyscy razem, to staje się to rzeczywistością”. Z perspektywy tego jednego roku mogę powiedzieć, że nasze marzenia – moje i mojej załogi – zaczynają się urzeczywistniać – mówi prezes Mróz. – Era przemysłowa dobiegła końca – w chwili obecnej największym kapitałem organizacji staje się kapitał intelektualny. Zarządzanie wiedzą – wiedzą wszystkich zatrudnionych – to zasadniczy element procesu budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.

Na początku tej, niekończącej się, drogi do doskonałości był produkt wysokiej jakości – najlepsza poziomnica polskiej produkcji. Pierwsze egzemplarze pojawiły się na rynku w roku 1991. Potem było konsekwentne realizowanie strategii rozwoju przedsiębiorstwa, opartej na wizji zrodzonej w umysłach jego założycieli – Zbigniewa Mroza i Stanisława Pietrzko: „Wytwarzanie narzędzi, które zapewnią najwyższą jakość pracom budowlanym”.

Firma rozwijała się w błyskawicznym tempie. – Wprowadzając na masową skalę łaty murarskie na polski rynek, wymusiliśmy wysoką jakość prac wykończeniowych w budownictwie – podkreśla prezes Mróz.

Stopniowo rozszerzała się też oferta handlowa przedsiębiorstwa. W 1997 roku do asortymentu wprowadzono profile budowlane: aluminiowe i stalowe do suchych i mokrych tynków oraz profile do systemów ociepleń. Katalog wyrobów na rok 2002 zawiera kilkadziesiąt pozycji różnego typu poziomnic malowanych i anodowanych (łącznie z poziomnicą laserową), łaty murarskie i tynkarskie oraz kątownice budowlane. Co rok oferta przedsiębiorstwa wzbogaca się o nowe wyroby. A są to produkty z górnej półki jakościowej. Potwierdzeniem tego jest dążenie firmy do pełnego wdrożenia zasad Zarządzania przez Jakość.

Zaczęło się w roku 1999, kiedy to firma PRO dojrzała organizacyjnie do certyfikowania systemu jakości, zgodnego z normą PN-ISO 9002: 1996. Wdrożony system jakości to doskonały fundament, na którym firma – stawiająca na pierwszym miejscu zadowolenie klienta – może budować zupełnie nową jakość – jakość totalną (Total Quality Management).

Dlaczego właśnie TQM? Zapytany o to prezes Mróz daje następującą odpowiedź:

– Bo to coś więcej niż tylko teoria zarządzania. To kompleksowa filozofia podejścia do jakości. Wciąż odkrywam w niej nowe wyzwania, a zdobytą wiedzę starałem i staram się przekazać moim współpracownikom. Dążymy do stania się organizacją uczącą się, która nieustannie się doskonali i zmienia na wszystkich szczeblach. W mojej firmie zmiany te zaczęliśmy ode mnie samego. W roku 2001 rozpocząłem studia doktoranckie w Instytucie Organizacji i Zarządzania ORGMASZ w Warszawie. W chwili obecnej na 7 osób średniego szczebla kierowniczego, 4 są w trakcie podnoszenia swoich kwalifikacji bądź to poprzez studia podyplomowe, bądź też zaoczne studia magisterskie.

Poszerzanie zakresu swojej wiedzy nie ogranicza się wszak tylko do kierownictwa. W 2001 roku rozpoczęto w przedsiębiorstwie wdrażanie kompleksowego programu o nazwie Planowanie Strategii Rozwoju Personelu, którego celem jest m.in. stopniowe zapoznawanie z filozofią TQM wszystkich pracowników.

W sposób całościowy zarządza się również wszystkimi kontaktami z klientami, budując system w oparciu o bardzo popularny ostatnio CRM (Customer Relationship Management).

– Wciąż zadajemy sobie pytania: Jaką firmą będziemy za 5 lat? Jak to osiągniemy? – mówi prezes Mróz. – Z perspektywy tych kilkunastu miesięcy od podjęcia decyzji o rozpoczęciu wdrażania filozofii TQM mogę stwierdzić z pełną odpowiedzialnością, że Zarządzanie przez Jakość daje mi – jako przywódcy – głęboką wiedzę o mojej organizacji i jej otoczeniu, a przez to umożliwia podejmowanie trafnych decyzji strategicznych.

W planach strategicznych firmy PRO zapisano m.in. stopniowe rozszerzanie wolumenu eksportu – nie tylko poprzez zwiększanie swojej obecności na rynkach Rosji, Ukrainy czy Białorusi, ale także promocję swoich wyrobów w krajach Unii Europejskiej.

Oczywistą konsekwencją zwycięstwa w Śląskiej Nagrodzie Jakości jest także debiut w szrankach konkursu Polskiej Nagrody Jakości w roku 2003.

Grzegorz Skrudlik, pełnomocnik ds. systemu jakości


PRO sp. z o.o.
43-382 Bielsko-Biała, ul. ks. J. Londzina 29A
tel. +48 33 8183909, 8183910, fax +48 33 8183222
e-mail: [email protected]
www.firma-pro.pl

  • Informacje o firmie PRO