DIALOG bliżej Warszawy – Telefonia Lokalna zwiększa inwestycje i przygotowuje nowe usługi

Łączność V – Światowy Dzień Telekomunikacji
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 112 (5582) 15 maja 2000 r.

DIALOG bliżej Warszawy – Telefonia Lokalna zwiększa inwestycje i przygotowuje nowe usługi
Rozmowa z Jarosławem M. Janiszewskim, prezesem Telefonii Lokalnej S.A.

foto

Dlaczego Telefonia Lokalna zdecydowała się wystartować w kolejnym przetargu na koncesje w Warszawie i podwarszawskich gminach? Czy ten rynek jest interesujący również dla trzeciego operatora?

Istnienie konkurencji na rynku telekomunikacyjnym jest zjawiskiem naturalnym. W obszarach, gdzie działa już DIALOG, często spotykamy się z bardzo pozytywnym przyjęciem tylko dlatego, że stanowimy alternatywę dla operatora narodowego. Sądzę, iż abonenci równie szybko, jak do pierwszego złamania monopolu, przywykną do kolejnych firm świadczących usługi telekomunikacyjne w branży telefonii stacjonarnej. W tym kontekście wybór trzeciego operatora w Warszawie i okolicznych gminach jest tylko pewnym przyspieszeniem procesu liberalizacji rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Z drugiej strony obecny przetarg stworzył zupełnie inną sytuację niż wybór drugiego operatora – start trzeciej firmy będzie dużo trudniejszy, a uwolnienie rynku telekomunikacyjnego jest coraz bliższe. Te uwarunkowania uwzględniliśmy oczywiście w naszej ofercie przetargowej.

Abonenci ogółem

wykres

Telefonia Lokalna wygrała jednak przetarg tylko w podwarszawskich gminach. Zgodnie z wynikiem przetargu, kolejną sieć telefonii stacjonarnej w stolicy wybuduje Netia. Czy takie rozwiązanie satysfakcjonuje pana firmę?

Żałujemy, że wygraliśmy tylko jeden przetarg. Telefonia Lokalna przedstawiła bardzo dobrą ofertę kompleksowej budowy linii telekomunikacyjnych, zarówno w podwarszawskich gminach, jak i samej stolicy. Niemniej zdobycie kolejnego obszaru koncesyjnego, i to w tak atrakcyjnym miejscu o olbrzymiej dynamice rozwoju gospodarczego, stanowi znaczący element strategii rozwoju Telefonii Lokalnej. Warto przypomnieć, że DIALOG na dobre funkcjonuje już we Wrocławiu i kilku miastach Dolnego Śląska. Do pracy gotowe są nasze centrale w Bielsku-Białej i Łodzi. Jeżeli nie opóźni się proces wydawania koncesji, usługi telekomunikacyjne w podwarszawskich gminach moglibyśmy świadczyć już na początku przyszłego roku.

Ciągle jednak obszarem i powszechnością działania DIALOG nie jest w stanie konkurować z Telekomunikacją Polską, która przyłączyła już ponad 9 milionów abonentów.

Oczywiście, DIALOG działa na razie zaledwie w kilkunastu miastach i to nie na całym ich obszarze. Nie można linii telekomunikacyjnych budować jednocześnie w każdym miejscu. Ponadto proces demonopolizacji telekomunikacji nie przebiega w Polsce z odpowiednią dynamiką. 44 prywatnych operatorów w naszym kraju ma zaledwie kilkuprocentowy udział w rynku. Polityka Ministerstwa Łączności, które każe niezależnym firmom płacić olbrzymie pieniądze za koncesje, nie ułatwia kapitałochłonnych inwestycji. Ubiegły rok udowodnił, że przyjęta przez Ministerstwo Łączności strategia liberalizacji rynku telekomunikacyjnego jest niewłaściwa. Niektórzy operatorzy nie uregulowali opłat koncesyjnych z powodu trudności finansowych. Większości firm telefonii stacjonarnej zabrakło pieniędzy na budowę sieci. W zasadzie tylko Netia i Telefonia Lokalna z sukcesem prowadziły inwestycje i odnotowały znaczny wzrost infrastruktury telekomunikacyjnej.

Czy opłaty koncesyjne to jedyne utrudnienia? Lista zarzutów firm telekomunikacyjnych wobec Ministerstwa Łączności wydaje się dużo dłuższa.

Na pewno. Poważnym ograniczeniem zmian na rynku jest monopolistyczna pozycja TP S.A. ugruntowana dodatkowo przez przepisy prawa telekomunikacyjnego. Świetnie jest to widoczne w polityce taryfowej. Rozliczenia międzyoperatorskie są prowadzone na bazie taryf TP S.A. Mamy poważne problemy z budową punktów styku w kolejnych regionach koncesyjnych. Liczne formalności wydłużają ustalenia z TP S.A. do wielu miesięcy. Centrala DIALOGU w Zielonej Górze była gotowa do świadczenia usług 6 grudnia 1999 roku. Do ruchu została dopuszczona dopiero w marcu 2000 roku. Podobne problemy mamy w Bielsku-Białej i Legnicy.

TP S.A. nie musiała nigdy występować o żadną koncesję, a ustawodawca odgórnie założył, że operator narodowy może świadczyć wszelkie usługi. Tymczasem operatorzy niezależni muszą ubiegać się o koncesje osobno na transmisję głosu, osobno na Internet i osobno na transmisję danych. Koncesje na usługi internetowe i transmisję danych DIALOG otrzymał w marcu br., po prawie dwóch latach oczekiwania. Dlatego dopiero teraz przygotowujemy ofertę marketingową i koncepcję techniczną dla najbardziej wymagających klientów, dotyczącą teleinformatycznego segmentu rynku rozwijającego się obecnie najbardziej dynamicznie.

Telekomunikacja Polska coraz lepiej funkcjonuje w rynkowym otoczeniu, dynamicznie rozwijają się sieci telefonii komórkowej. W jaki sposób DIALOG chce utrzymać, a nawet wzmocnić swoją pozycję w branży telekomunikacyjnej?

Chcemy we wszystkich obszarach koncesyjnych dać abonentom alternatywę, możliwość wyboru drugiego nowoczesnego operatora, który buduje cyfrową sieć gwarantującą wysoką przepływność i świetną jakość. Korzystamy wyłącznie z najnowocześniejszego sprzętu firm o światowej renomie. Opieramy się na systemie pierścieni światłowodowych, co zapewnia niezawodność sieci oraz umożliwia skrócenie miedzianego odcinka instalacji dostępowej. DIALOG może zaoferować łącze cyfrowe od centrali aż do samego abonenta. Średni czas usunięcia uszkodzeń wynosił w ubiegłym roku we Wrocławiu w sieci DIALOG 0,37 dnia, wskaźnik sprawności usuwania uszkodzenia 90,34 proc. Stopa błędnych połączeń w lokalnej sieci jest równa 0,00 proc. Nasze urządzenia mają wbudowane wewnętrzne systemy autodiagnostyki, co w praktyce oznacza, że najczęściej o uszkodzeniu wiemy wcześniej niż nasi abonenci.

DIALOG obok jakości sieci wprowadza również międzynarodowe standardy obsługi klienta. Działa telecentrum, gdzie pod bezpłatnym numerem 0 800 42 45 48 można nie tylko uzyskać wszechstronne informacje o DIALOGU, ale również aktywować usługi, złożyć reklamację czy zamówić wizytę reprezentanta handlowego firmy. Dzięki centralnemu systemowi billingowemu sprawnie strzeżemy danych osobowych naszych abonentów.

Na całym świecie trwa gorączka internetowa. Ciągle jednak abonenci DIALOGU z Internetem muszą łączyć się za pośrednictwem numeru dostępowego TP S.A.

Mam nadzieje, że niedługo ta sytuacja ulegnie zmianie. Aż do marca br. byliśmy ograniczeni brakiem koncesji na świadczenie usług internetowych i transmisję danych. Już wspominałem, że proces wydawania dodatkowych koncesji przez Ministerstwo Łączności jest poważnym utrudnieniem w rozwoju operatorów prywatnych w Polsce. W chwili otrzymania koncesji natychmiast rozpoczęliśmy przygotowywanie naszej oferty internetowej. W pierwszej kolejności DIALOG zapewni dostęp do Internetu własnym abonentom. Później zaoferuje podobną usługę użytkownikom innych sieci telefonii stacjonarnych. Dostęp do Internetu w DIALOGU będzie świadczony poprzez komutowane łącza analogowe i ISDN. Chcemy zaoferować długo oczekiwane przez internautów opłaty zryczałtowane. Koszt podstawowego dostępu nielimitowanego, całodobowego wyniesie 85 PLN brutto, przy jednorazowej opłacie instalacyjnej 12,2 – 24,4 PLN brutto (w zależności od rodzaju łącza, na którym jest realizowany dostęp – analogowy lub ISDN). Każdy zainteresowany szybszym i bardziej niezawodnym dostępem do Internetu będzie musiał zainwestować w łącze ISDN – przy wymianie łącza analogowego na ISDN w DIALOGU opłata instalacyjna wynosi 360 PLN plus VAT.

Internetowa oferta DIALOGU przewiduje kilka atrakcji. Przede wszystkim opracowywane są takie rozwiązania, które umożliwią taryfikację wyłącznie za realny czas przebywania w Internecie bez płacenia za czas zestawienia połączenia do Internetu (logowanie, autoryzacja). Abonent DIALOGU będzie mógł korzystać z Internetu z dowolnego telefonu w naszej sieci, obciążając wyłącznie swoje konto. Zakończenie przygotowań technicznych i marketingowych planujemy w pierwszym półroczu br.

Koncesje

Mapa

ETAP I

XI 1998
– region Wrocław
XII 1998
– region Jelenia Góra
– region Wałbrzych
– region Elbląg

ETAP II

XII 1998
– region Legnica
XII 1999
– region Zielona Góra
– region Bielsko-Biała

ETAP III

III 2000
– region Łódź

ETAP IV

PLAN
– region Warszawa

Finanse

 

  • Przychody – 39 mln PLN
  • Strata – 47 mln PLN
  • Suma bilansowa – 1 213 mln PLN
  • Zainwestowane środki – 306 mln PLN
  • Założenia inwestycyjne na rok 2000 – 700 mln PLN

Sieć DIALOG wskaźniki 1999

 

  • Średni czas usunięcia uszkodzenia – 0,50 dnia, Wrocław – 0,37 dnia
  • Wskaźnik sprawności usunięcia uszkodzenia – 87,07%, Wrocław – 90,34%
  • Stopa błędnych połączeń w sieci lokalnej – 0,00%
  • Średni czas oczekiwania na uzyskanie dostępu – 1,10 m-ca

logo

Telefonia Lokalna SA
50-136 Wrocław, pl. 1 Maja 1/2
Telecentrum 0800 42 45 48
Internet: http://www.dialogok.pl