Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 czerwca 2007 r.
WFOŚiGW w Krakowie
Finansowanie ochrony środowiska się sprawdza
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie, tak jak inne Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska, działa na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska tekst jednolity Dz.U. z 2006 r. nr 129, poz. 902 ze zmianami. Jego celem jest finansowanie zadań zarówno inwestycyjnych, jak i nieinwestycyjnych na terenie województwa małopolskiego oraz zadań regionalnych, które chociaż częściowo swoim oddziaływaniem wpływają na stan środowiska w województwie małopolskim.
Powyższe cele i zadania są realizowane poprzez bardzo jasne i przejrzyste kryteria, które dają inwestorowi możliwość wglądu na każdym etapie podejmowanych decyzji, a także prawo otrzymania merytorycznej odpowiedzi w przypadku podjęcia przez fundusz negatywnej decyzji. Tych ostatnich jest bardzo mało i stanowią mniej niż 2% wszystkich rozpatrywanych wniosków.
Podstawą działania są kryteria i procedury opracowane wspólnie z Uniwersytetem Harvardzkim i przyjęte do stosowania przez Radę Nadzorczą Funduszu w 1995 r., a wchodzące w życie od 1 stycznia 1996 r. (później nieznacznie zmodyfikowane).
Procedury te zakładają dwuetapowy sposób rozpatrywania wniosków inwestycyjnych. Inwestor rozpoczyna kontakt z funduszem od złożenia Karty Informacyjnej Zadania, która jest bardzo skróconą wersją pełnego wniosku. Zawiera podstawowe informacje o inwestorze, dane na temat potencjalnego oczekiwanego efektu ekologicznego, kosztów zadania i kwot oraz form (pożyczka, dotacja) oczekiwanej pomocy z funduszu, a także stosunków własnościowych w miejscu realizowanej inwestycji. Dane te, mają dać funduszowi podstawę do przyznania promesy na rozpatrzenie pełnego wniosku i przyszłego finansowania zadania. Ten etap ma na celu także to, aby inwestor, w przypadku negatywnej decyzji funduszu, nie ponosił znaczących kosztów związanych z przyszłą realizacją projektu. Na tym etapie fundusz ocenia także, poprzez wskaźnik ekologiczno-finansowy
maksymalny koszt zadania, który jest rynkowo uzasadniony. Wskaźnik ten oblicza się jako średnią kroczącą z ostatnich 12 miesięcy kosztów zadań z danej grupy tematycznej, np. ochrona wód rzeczywiście wykonanych bez względu na źródła finansowania zadania. Stosowanie tego wskaźnika zapobiega „wyciąganiu” przez inwestora zbyt dużych kwot funduszu (nieuzasadnionych ekonomicznie) – są to tanie, publiczne pieniądze i muszą być racjonalnie wydawane.
Po pozytywnym rozpatrzeniu Karty Informacyjnej Zadania inwestor składa pełny wniosek. Na tym etapie następuje pełna i dokładna analiza projektu pod kątem jego technicznej i ekonomiczno-finansowej wykonalności. Fundusz wymaga, aby inwestor stosował możliwie najlepsze, dostępne na rynku technologie, a także, aby projekt był uzasadniony ekonomicznie, ale nie generował zbyt dużych zysków dla inwestora, ale także aby projekt nie pogrążał inwestora. Fundusz finansuje zadania, dla których NPV5% > 0 i równocześnie NPV15% < 0.
Po ocenie ekonomiczno-finansowej projektu inwestycyjnego następuje rankingowanie zadań w obrębie danej grupy tematycznej, np. ochrona powietrza czy ochrona wód. Listy rankingowe są układane wg efektywności przedsięwzięcia ekologicznego, który jest porównaniem wielkości uzyskanego efektu ekologicznego i jego wagi dla danego środowiska poprzez przyznanie określonej liczby punktów, a także zagregowanego wskaźnika NPV dla środków funduszu i NPV dla inwestycji. Taki sposób rankingowania zadań preferuje bardziej zadania finansowane za pomocą pożyczek niż dotacji i bardziej za pomocą pożyczek krótkoterminowych niż długoterminowych.
Zadania są wybierane do finansowania według wskaźnika EPE od wartości największych do najmniejszych.
Taki sposób oceny projektów pozwolił wydać kwotę ponad 912 mln PLN na zadania ekologiczne w latach 1994-2006.
Fundusze Ochrony Środowiska, oprócz finansowania zadań ekologicznych zostały powołane także po to, aby generować zyski, a następnie przekazywać je jako etap końcowy na finansowanie zadań ekologicznych (inwestycyjnych i nieinwestycyjnych).
W Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie w latach 1994-2006 wypracowany został zysk wynoszący prawie 250 mln PLN, co stanowi ponad 55% posiadanych na koniec 2006 r. aktywów, które wynosiły 449.817 tys. PLN.
Należy podkreślić, że koszty działalności funduszu do jego aktywów są bardzo niskie i wynosiły 0,68% na koniec 2006 r. Na świecie przyjmuje się, że obsługa aktywów w tego typu instytucjach często przekracza 2-3%.
Podsumowując, należy zaznaczyć, że w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie, cele związane z utworzeniem funduszu są dobrze realizowane, tzn. profesjonalnie są wydawane pieniądze na realizowane zadania, a fundusz generuje zyski przeznaczając je w ostatecznie na finansowanie zadań. Fundusze ekologiczne są często jedynym preferencyjnym źródłem finansowania zadań ekologicznych dla inwestorów, w tym gmin i inwestorów komunalnych.
Wojewódzkie Fundusze wspomagają także absorpcję środków unijnych na zadania z zakresu ochrony środowiska, udzielając pożyczek (pomostowych) płatniczych i preferencyjnych na uzupełnienie dotacji unijnych. Polski system finansowania zadań z zakresu ochrony środowiska stał się wzorem do stworzenia podobnych systemów finansowania ekologii w krajach Europy Środkowej i Wschodniej oraz niektórych krajów Azji. Przy próbie jego likwidacji należy się zastanowić jak to zrobić, aby nie „wylać dziecka z kąpielą”.
Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 czerwca 2007 r.
Province Fund for Environment Protection and Water Management in Krakow
The financing of the environment protection comes true
Province Fund for Environment Protection and Water Management in Krakow, just like other Province Funds for Environment Protection, acts on the basis of the act on Environment Protection Law, uniform text Journal of Laws from 2006, no 129, item 902 with further amendments. Its aim is financing of both, investment and non-investment tasks on the area of małopolskie province as well as regional tasks, which at least in the part influence on the environment in małopolskie province condition.
The above mentioned aims and tasks are realized by means of clear criteria, which give the investor the possibility of insight on every stage of the decisions undertaken and also the right to give substantial reply in case of taking the negative decision by the fund. The latter ones are very little in number and the comprise for less than 2% of all the motions considered.
The basis of action are the criteria and procedures elaborated together with the Harvard University and accepted for usage by the Fund Supervision Board in 1995, which came into force on January 1st, 1996 (little modified later).
The procedures assume a two-stage way of considering the investment motions. The investor starts his contact with the fund from placing the Task Information Card, which is a very short version of the full motion. It includes the basic information about the investor, data on the potential expected ecological effect, the costs of tasks and sums as well as forms (loan, subsidy) of the expected aid from the fund, and also the property relationships in the place of the investment realized. The data shall give the fund the basis for giving the promise for considering the full motion and future financing of the task. The stage also aims at the fact, that the investor, in case of a negative fund’s decision, did not bear any essential costs connected with the future project realization. On the stage the fund evaluates also, by means of ecological and financial rate,
the maximum cost of the task, which is market justified. The rate is calculated as the moving average of the last 12 months of the task costs from the given theme group, e.g. protection of water which were carried out regardless of the source of the task financing. The application of the rate prevents from „taking” by the investor, too much money from the fund (economically unjustified) – they are cheap, public money and they have to be spent rationally.
After the examination of the Task Information Card with a positive result, the investor places a full motion. On the stage, a full and precise analysis of the project in terms of its technical and economical and financial practicability takes place. The fund requires for the investor to use the possibly the best, available on the market, technologies, and also, for the project to be economically justified but did not generate too much profit for the investor, and also for the project not to absorb the investor. The fund realizes the tasks, for which NPV5% > 0 and at the same time NPV15% < 0.
After the economical and financial evaluation of the investment project, the rating of tasks in the given theme group, e.g. air protection or water protection, takes place. The rating lists are made according to the ecological undertaking effectiveness, which is the comparison of the size of the ecological effect achieved and its importance for the given environment by means of giving the stated amount of points and also the aggregate NPV rate for the fund resources and NPV for the investment. The way of tasks rating prefers the tasks financed by means of loans more than by means of subsidies and more by means of short-term loans than the long-term ones.
The tasks for financing are chosen according to EPE rate starting from the biggest ones to the smallest ones.
The way of project evaluation allowed to spend the sum of over 912 million PLN for ecological tasks in the years 1994-2006.
Environment Protection Funds, apart from ecological tasks, have also been established to generate profits, and then hand them over as a final stage for the financing of ecological tasks (investment and non-investment ones).
In the Province Fund for Environmental Protection and Water Management in Krakow, in the years 1994-2006 the profit of almost 250 million PLN was worked out, what comprises for over 55% of the assets possessed at the end of 2006 which amounted 449.817 thousand PLN.
It has to be underlined that the costs of the fund activity to its assets are very low and amounted 0,68 at the end of 200. Worldwide, it is assumed that the assets management in the type of institutions exceeds 2-3%.
Summing up, it has to be remarked that in the Province Fund for Environment Protection and Water Management in Krakow, the aims connected with the creation of the fund, are realized well, that is the money for the realized tasks are spent professionally and the fund generates the profits assigning them finally for tasks financing. Ecological funds are often one preferential source of financing ecological tasks for investors, including communes and commune investors.
The Province Funds support also the absorption of the Union resources for the tasks from the field of environment protection, giving cash and preferential loans (bridging ones) as a supplement of European Union subsidies. Polish system of financing tasks in terms of environment protection became the formula for the creation of similar systems of ecology financing in the countries of Middle and East Europe as well as some Asian countries. When trying to liquidate them, it shall be considered how to do it, not to „throw out the baby with the bath water”. n