Firma z widokiem na świat

Infrastruktura II
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 55 (6132) 6 marca 2002 r.

„Miarą sukcesu, jaki odnieśliśmy w Polsce, jest bogaty rejestr zrealizowanych, prestiżowych inwestycji”

Firma z widokiem na świat

Wypowiedź Uwe Krügera, prezesa Zarządu HOCHTIEF Polska

Niezwykle wysoko cenię sobie możliwość zaprezentowania na tych łamach znanej również na polskim rynku budowlanym firmy, która szczyci się piątym w świecie miejscem wśród 225 największych potentatów w swojej branży (źródło: Engineering News Record ENR: The Top 225 International Contractors, wydanie z 20 sierpnia 2001 r.), zatrudniając ok. 37 tysięcy pracowników w wielu krajach. Firma tą jest HOCHTIEF AG z siedzibą w Essen i z portfelem zamówień, których wartość w 2000 roku wyniosła ponad 13 miliardów euro.

HOCHTIEF buduje wszędzie, jak świat długi i szeroki. Mówiąc bardziej precyzyjnie, HOCHTIEF reprezentowany przez swoje spółki zależne i stowarzyszone jest obecny na najważniejszych rynkach świata, a więc w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, na Bliskim Wschodzie, w Azji, Australii i Oceanii oraz w Afryce Południowej.

W roku ubiegłym świętowaliśmy 125-lecie naszego koncernu. Z okazji tej odbyło się wiele uroczystości oraz imprez kulturalnych, których zwieńczeniem było otwarcie ufundowanej przez naszą firmę galerii poświęconej twórczości tej miary artystów, co Wassily Kandinsky i Paul Klee. O randze galerii świadczy fakt przyznania jej przez UNESCO statusu światowego dziedzictwa. W uroczystościach jubileuszowych udział wzięły tysiące klientów i pracowników oraz innych zaproszonych gości, którym przybliżyliśmy historię i sukcesy naszej firmy mając świadomość, że przekonanie klientów o szerokim zakresie naszych kompetencji i wysokiej jakości świadczonych przez nas usług odgrywa niezwykle istotną rolę w procesie wyboru kooperanta. Dlatego HOCHTIEF przywiązuje tak wielką wagę do kształtowania w wieloraki sposób swojego wizerunku i prezentowania swoich wszechstronnych możliwości.

Strukturę koncernu tworzy sześć pionów dopasowanych do potrzeb klienta oraz zorientowanych na poszczególne usługi i rynki.

I tak HOCHTIEF AirPort zajmuje się projektowaniem i budowaniem portów lotniczych na świecie oraz wykonywaniem wszelkich funkcji związanych z ich obsługą i eksploatacją.

HOCHTIEF Construction, które prowadzi działalność obejmującą budownictwo kubaturowe i inżynieryjne w Niemczech, w tym także budowę szlaków komunikacyjnych, tuneli, mostów oraz portów lotniczych, a także konserwację pomników kultury.

HOCHTIEF Development jest jednostką przedsiębiorstwa zajmującą się realizacją całości projektu od pomysłu, poprzez uregulowanie stosunków prawnych po zarządzanie obiektem (Facility Management).

HOCHTIEF Development posiada swój oddział również w Polsce, którego działalność koncentruje się głównie na sektorze obiektów biurowych o najwyższym standardzie.

HOCHTIEF North America koncentruje się na działalności spółek stowarzyszonych w Północnej Ameryce – Turner Corporation z główną siedzibą w Dallas, Kitchell Corporation z siedzibą w Phoenix oraz Aecon z siedzibą w Toronto, na które przypada blisko 60 procent wszystkich realizowanych przez HOCHTIEF projektów.

W zakresie kompetencji HOCHTIEF International leży kontrola nad aktywnością pozostałych spółek zagranicznych działających w Argentynie, Australii, Brazylii, Czechach, Grecji, Holandii, Polsce, Republice Południowej Afryki, Rosji i Wielkiej Brytanii.

I wreszcie HOCHTIEF Services wykonuje usługi logistyczne na rzecz wszystkich pionów koncernu.

Filozofię działania naszego koncernu ująć można następująco: planowanie – finansowanie – budowanie – zarządzanie. Optymalne rozwiązanie powstaje w wyniku współpracy specjalnie powoływanych zespołów naszych inżynierów, techników i handlowców z klientem. Zespoły mają możliwość korzystania z najlepszych doświadczeń zdobywanych w trakcie wieloletniej praktyki na całym świecie. Takim właśnie podejściem kierował się HOCHTIEF, podejmując projektowanie, finansowanie, budowę i zarządzanie portem lotniczym w Atenach. Obiekt ten uzyskał drugie miejsce w rankingu najlepszych lotnisk w Europie i szóste na świecie. Rankingi te przeprowadziło Stowarzyszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA), które przyznało temu portowi najwyższe oceny, m.in. za komfort i wygodę hal oczekiwań, przejrzystość oznakowania oraz szybką i bezpieczną obsługę systemu przyjmowania i wydawania bagażu. Dlatego traktujemy tę inwestycję jako jedno z naszych najnowszych osiągnięć, które stanowiąc najlepszą wizytówkę naszej firmy mówią same za siebie. Warto więc przypomnieć, jak do tego doszło.

W 1991 roku rząd grecki ogłosił przetarg na budowę „pod klucz” portu lotniczego w systemie Build-Own-Operate-Transfer, co znaczy, że firma prywatna planuje i wykonuje inwestycję, nabywa w niej udziały i eksploatuje przez uzgodniony w umowie okres, po czym przekazuje ją na własność władzom publicznym. Wybudowane kosztem 2,1 miliarda euro lotnisko okazało się największą do tej pory inwestycją infrastrukturalną Grecji. Spółka Międzynarodowy Port Lotniczy „Eleftherios Venizelos” w Atenach jest pierwszym i jedynym dotąd w skali światowej przykładem udanego partnerstwa publiczno-prywatnego w sektorze portów lotniczych (BOT). Do rządu greckiego należy 55, a do konsorcjum, na którego czele stoi HOCHTIEF AirPort, 45 procent akcji spółki, zaś okres wspólnego zarządzania lotniskiem opiewa na 25 lat. Należy przy tym podkreślić, że państwo pozostaje właścicielem udziałów. HOCHTIEF, odpowiedzialny za management, dostarcza know-how, przy czym państwo ew. gminy pozostają ważnym partnerem. Na takich zasadach współpracy opierała się realizacja przez nas lotnisk w Hamburgu i Düsseldorfie.

Lotnisko w Atenach zajmuje całkowitą powierzchnię użytkową 1.244 hektarów i posiada dwa niezależne oraz równoległe pasy startowe o długości 3.800 i 4.000 metrów, co umożliwia 65 startów i lądowań na godzinę, a także 92 stanowiska samolotów, do których prowadzą 24 rękawy. Na obszarze kontroli biletów zainstalowano 144 stanowiska odpraw. Uzyskana dzięki temu przepustowość wynosi 16 milionów pasażerów rocznie, zaś przepustowość szczytowa 6.000 pasażerów na godzinę. Do ich dyspozycji stoją 4-piętrowy terminal główny o 14 wyjściach i terminal-satelita. Przepustowość można zwiększyć do 50 milionów rocznie poprzez dobudowę dodatkowych budynków-satelitów oraz jeszcze jednego terminalu głównego.

Nowe lotnisko ateńskie charakteryzuje niezwykle wysoki poziom zastosowanych środków bezpieczeństwa. W odróżnieniu od większości międzynarodowych portów lotniczych, w Atenach cały bagaż pokładowy podlega prześwietlaniu za pomocą ultranowoczesnej techniki i sprawdzaniu przy użyciu tomografii komputerowej. Zdolności przeładunkowe ateńskiego lotniska wynoszą 300.000 ton rocznie.

Port lotniczy „Eleftherios Venizelos” łączy z centrum Aten pozostająca w gestii rządu greckiego sześciopasmowa autostrada, której projekt umożliwi w przyszłości budowę połączenia kolejowego.

Na specjalną uwagę zasługuje fakt, iż 80 procent podwykonawców stanowiły firmy greckie, co jest zgodne z kultywowaną przez HOCHTIEF zasadą wykorzystywania na zagranicznych budowach lokalnego potencjału wykonawczego.

Rozpoczęta 1 lipca 1996 roku budowa trwała 51 miesięcy. Uroczyste otwarcie lotniska odbyło się 27 marca 2001 roku. Jest to data pamiętna nie tylko dla Grecji, ale i dla koncernu HOCHTIEF, który oddał dotąd do użytku ponad 40 portów lotniczych na wszystkich kontynentach (m.in. Międzynarodowy Port Lotniczy Warszawa Okęcie.)

Jednym z wielu rynków, na których działa od kilku lat z dużym powodzeniem HOCHTIEF, jest również Polska. Obecność naszej firmy na tym rynku datuje się od 1996 roku, w którym doszło do powstania HOCHTIEF Polska Sp. z o.o. W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, źródłem odnoszonych na tym rynku korzyści jest umiejętne łączenie posiadanego przez koncern know-how z wiedzą, doświadczeniem i potencjałem sprawdzonych polskich przedsiębiorstw budowlanych.

Pierwszym naszym krokiem na gruncie polskim było nawiązanie już w 1990 roku współpracy z warszawską firmą BUDOKOR przy budowie portu lotniczego Okęcie. HOCHTIEF wystąpił nie tylko w roli generalnego wykonawcy nowego terminalu pasażerskiego wraz z zapleczem i terminalu cargo, ale również zorganizował finansowanie całej tej inwestycji. Start ten uznaliśmy za udany, nabywając 3 lata później udziały Budokoru (Warszawa). Kolejnym krokiem było nabycie w 1995 roku akcji poznańskiej firmy Poz-Building, zaś w 1996 roku dołączyła do nas firma krakowska Kpis-Cracovia. Stopniowo HOCHTIEF przejął wszystkie udziały tych firm i zintegrował je w jednolitej strukturze HOCHTIEF Polska. O tym, że decyzje te okazały się równie trafne co i zachęcające do rozwijania zaangażowania, świadczy fakt, że już na koniec 2000 roku obroty HOCHTIEF Polska wyniosły 857,5 miliona złotych, co zapewniło nam 1 miejsce w rankingu wydawnictwa Murator – „LISTA 100”. Stało się to możliwe dzięki synchronizacji znajomości tego rynku z filozofią działania koncernu.

Miarą sukcesu, jaki odnieśliśmy w Polsce, jest bogaty rejestr zrealizowanych już prestiżowych inwestycji. Wszystko to rokuje nadzieje na dalszy rozwój i pomnażanie korzyści, które będą wspólnym udziałem HOCHTIEF Polska i związanych z naszym koncernem firm polskich.

Polska ma szczególne znaczenie dla koncernu HOCHTIEF, ponieważ stanowi centralny punkt jego rozwoju w Europie Środkowej. Dalszy rozwój koncernu bazuje na wysokich kompetencjach i sukcesach odnoszonych podczas realizacji projektów przez naszych współpracowników w Polsce.

Szeroko zakrojony rządowy program wspierania inwestycji infrastrukturalnych tworzy doskonałą podstawę do prowadzenia takiej działalności oraz może posłużyć jako przykład dla innych krajów w Europie Środkowej.

Prawne uwarunkowania ramowe sprzyjające realizacji projektów typu PPP (Partnerstwo Publiczno-Prywatne) i BOT stanowią wsparcie dla inwestycji prywatnych.

Przykład Aten, jak również innych licznych projektów autostrad, jakie HOCHTIEF realizował na całym świecie, potwierdza, jak dobrze może przebiegać współpraca między państwem a firmami prywatnymi przy wspólnym finansowaniu inwestycji.

Zasada takiej współpracy stawia przed Polską duże szanse na jej drodze wchodzenia do Unii Europejskiej.

HOCHTIEF Polska jest gotów poprzez swoje zaangażowanie wesprzeć Polskę w podejmowanych na tej drodze działaniach. n

 

Wybrane inwestycje zrealizowane dotąd w Polsce:

  • Międzynarodowy Port Lotniczy Warszawa Okęcie
  • Pałac Sprawiedliwości w Warszawie
  • Centrum Giełdowe w Warszawie
  • Drukarnie w Warszawie, Pile i Tychach dla Agory – wydawcy „Gazety Wyborczej”
  • Rozbudowa portu lotniczego w Balicach k. Krakowa
  • Zespół ekspozycyjno-handlowy Euromarket w Krakowie
  • Park Wodny w Krakowie
  • Centrum handlowo-rozrywkowe Sadyba Best Mall w Warszawie
  • Budynek biurowy i apartamentowce Holland Park (ING) w Warszawie
  • Centrum Handlowe „Galeria Dominikańska” we Wrocławiu
  • Zakład produkcji cementu i betonu w Dąbrowie Górniczej

Największe i najciekawsze realizacje koncernu HOCHTIEF:

  • Konserwacja świątyń skalnych w Abu Simbel (Egipt)
  • Most na Bosforze (Turcja)
  • Lotnisko w Jeddah (Arabia Saudyjska)
  • Most Wschodni nad cieśniną Wielki Bełt (Dania i Szwecja)
  • Siedziba RWE w Essen (Niemcy)
  • Obserwatoria astronomiczne La Silla w Andach (Chile)
  • Commerzbank Tower we Frankfurcie nad Menem będąca najwyższym – 300 metrów – biurowcem w Europie (Niemcy)
  • Szybkie połączenie między Taipei i Kaoshiung (Tajwan)
  • Tunel Herren pod rzeką Trave w Lubece (Niemcy)
  • Centrum Kongresowe w San Diego (USA)
  • Siedziba Giełdy Towarowej w Nowym Jorku (USA)
  • Centrum sprzedaży Hewlett-Packard w Jalisco (Meksyk)
  • Rainbow Promenade w Las Vegas (USA)
  • Rozbudowa Pałacu Kongresów w Montrealu (Kanada)
  • Autostrada Wschodnia, Sydney (Australia)
  • Kasyno Star City w Sydney (Australia)

Dr Uwe Krüger urodził się w 1964 roku. Studiował fizykę, chemię i ekonomię we Frankfurcie, Braunschweig i Nowym Jorku, pracując potem naukowo. Karierę zawodową rozpoczął w 1993 roku w firmie konsultingowej w Chicago. Zajmował się też doradztwem w zakresie strategii rozwoju przedsiębiorstw, logistyki oraz technologii informatycznych w Ameryce Północnej, Azji i Europie. Na zlecenie Komisji Europejskiej brał również udział w reorganizacji i prywatyzacji dużych europejskich przedsiębiorstw państwowych. Od 1997 roku jest związany zawodowo z koncernem HOCHTIEF, w którym kierował stworzonym przez siebie działem controllingu. Był też odpowiedzialny za restrukturyzację działalności HOCHTIEF w zakresie budownictwa lądowego. Od 1999 roku kierował centralnym działem ds. rozwoju koncernu, uczestnicząc w tworzeniu jego nowych struktur w Niemczech. Od grudnia 2001 roku piastuje stanowisko prezesa Zarządu HOCHTIEF Polska z siedzibą w Warszawie.

 


HOCHTIEF Polska Sp. z o.o.

01-737 Warszawa, ul. Elbląska 14
tel. (022) 560-07-11, fax (022) 633-98-10
www.hochtief.pl

Kapitał zakładowy – 29.908.000 zł, Prezes Zarządu – dr Uwe KrŁüger,
Wiceprezesi Zarządu: dr Josef Niedworok, Andrzej Rybarczyk