Fundusz Spójności KE dla SieradzaCohesion Fund of the European Commission for Sieradz

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
11 września 2006 r.

Gospodarka wodno-ściekowa

Fundusz Spójności KE dla Sieradza

Wkrótce zapadnie w Brukseli decyzja o przyznaniu bezzwrotnej pomocy finansowej z Funduszu Spójności Komisji Europejskiej dla miasta Sieradza, które dzięki tym środkom będzie mogło dokończyć budowę sieci kanalizacji sanitarnej, rozbudować deszczową oraz unowocześnić stację uzdatniania wody. Łączny koszt przedsięwzięcia wynosi 31,0 mln euro. W zakresie kosztów kwalifikowanych miasto otrzyma 55% tej sumy. Pozostała część pochodzi ze środków własnych miasta Sieradza, gminy Sieradz i Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. Realizacja projektu potrwa 3 lata i zakończy się w 2009 roku.

Ogółem do wybudowania przewidziano 130 km kanalizacji sanitarnej i deszczowej, co wraz z modernizacją stacji uzdatniania wody stanowi kwotę 124,8 mln zł. Suma ta przekraczała możliwości finansowe miasta, którego budżet wynosił 60 mln zł, zaś na inwestycje samorząd mógł przeznaczyć jedynie 15% dochodów. Dlatego, gdy w 2002 roku pojawiła się szansa pozyskania środków finansowych z Funduszu Spójności, władze przystąpiły szybko do zakończenia prac koncepcyjnych i przygotowania wniosku. Ustalono, że będzie to wspólne przedsięwzięcie miasta Sieradza, gminy Sieradz oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. w Sieradzu. Partnerzy zawarli porozumienie, na mocy którego Beneficjentem zostało miasto Sieradz, reprezentowane przez prezydenta Barbarę Mrozowską-Nieradko, która pełni jednocześnie funkcję Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu (MAO). W sierpniu 2004 roku władze miasta złożyły wniosek do Komisji Europejskiej wraz ze studium wykonalności.

Porządkowanie infrastruktury

Sprawa unowocześnienia i rozbudowy sieci ciągnie się od połowy lat 90. W latach 1998-1999 oddano do użytku nowoczesną oczyszczalnię ścieków, która zastąpiła starą, zużytą technicznie, o niskiej wydajności i jakości oczyszczania ścieków oraz stację uzdatniania wody, usytuowaną w dzielnicy Męka wraz z siecią wodociągową dla prawobrzeżnej części Sieradza. Inwestycje sfinansowano korzystając z pożyczek z NFOŚiGW.

W następnych latach, w miarę posiadanych własnych środków finansowych, prowadzono rozbudowę sieci wodociągowej i sanitarnej. W ciągu siedmiu lat powstało około 42 km sieci wodociągowej i 25,7 km sieci sanitarnej.

Do wykonania pozostała:

  • budowa sieci kanalizacji sanitarnej w obrębie prawobrzeżnej części miasta,
  • rozbudowa istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej w lewobrzeżnej części miasta,
  • rozbudowa sieci kanalizacji deszczowej, budowa podczyszczalni wód deszczowych,
  • modernizacja głównej Stacji Uzdatniania Wody zasilającej najsilniej zurbanizowaną i zaludnioną część miasta.

Od chwili złożenia wniosku w Brukseli upłynęły 2 lata. W tym czasie samorządowcy organizowali spotkania konsultacyjno-informacyjne z mieszkańcami, podczas których udzielano wyjaśnień dotyczących projektu i omawiano korzyści wynikające z realizacji inwestycji. Poinformowano mieszkańców o obowiązujących polskich i unijnych przepisach dotyczących ochrony środowiska i zmianie parametrów wody i odbioru ścieków.

Jednocześnie wykonano dokumentację projektową, uzyskano pozwolenia na budowę dla trzech kontraktów budowlanych, a dla dwóch pozostałych pozwolenia są w trakcie przygotowania. W Urzędzie Miasta Sieradza utworzono Jednostkę Realizującą Projekt (JRP). Poza tym przygotowano dokumentacje przetargowe i ogłoszono przetargi na kontrakty usługowe, przetarg na Inżyniera Kontraktu oraz na Konsultanta. Gotowa jest również dokumentacja przetargowa na modernizację stacji uzdatniania wody. Przetargi te partnerzy organizują w ramach własnych finansów. W ten sposób po zapadnięciu decyzji będzie można sprawnie przystąpić do prac wykonawczych.

Mieszkańcy i środowisko

Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Sieradza poprawi ogólny stan sanitarny miasta oraz standard życia mieszkańców, który dorówna poziomowi europejskiemu.

Główna Stacja Uzdatniania Wody w Sieradzu została zbudowana na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Istniejące rozwiązania techniczne i technologiczne są już przestarzałe i kosztowne w eksploatacji. Modernizacja polegać będzie m.in. na zastosowaniu nowoczesnej technologii filtrów grawitacyjnych, dzięki którym mieszkańcy otrzymają wodę o lepszych parametrach. Instalacja tych filtrów stanowi warunek poprawy fizykochemicznej i organoleptycznej jakości wody. Równocześnie spowoduje dostosowanie parametrów do obowiązujących przepisów. Daje też podstawę do bezpiecznej i bezawaryjnej eksploatacji stacji przez następne 20 lat.

Stopień skanalizowania terenu miasta wzrośnie z 80,6% do 97,8%, natomiast na terenie gminy osiągnie poziom 67,5% (obecnie 1,5%).

Zostanie też rozwiązana znaczna część problemów z dużą ilością wód deszczowych wpływających do systemu kanalizacji sanitarnej oraz będących przyczyną powtarzających się podtopień, uszkadzających infrastrukturę budowlaną.

Podczyszczanie wód opadowych wpłynie na poprawę czystości rzek, do których wody te są odprowadzane – Żegliny i Warty. Ograniczony zostanie zrzut ścieków nieoczyszczonych do wód powierzchniowych, kanałów melioracyjnych i wsiąkających w grunt.

Ochrona wód powierzchniowych i gleby wiąże się w znacznym stopniu z ochroną wód podziemnych. Podstawowe zasoby wód podziemnych Sieradza znajdują się w poziomie wód górnokredowych, należących do niewielkiego powierzchniowo Głównego Zbiornika Wód Podziemnych, objętego wysoką ochroną. Teren zbiornika zajmuje ponad 45% powierzchni miasta, szczególnie jego środkowej zurbanizowanej części. Właściwie obszar ten winien być wykluczony spod zabudowy, ale jest to niemożliwe, dlatego ochrona zasobów wymaga kategorycznego przestrzegania wszystkich rygorów sanitarnych. Dostarczanie wody mieszkańcom ze zbiornika głębinowego to jeszcze jeden powód, aby zrealizować projekt.

Pozytywne efekty

Na rzece Warcie znajduje się zbiornik Jeziorsko, który stał się siedliskiem lęgowym dla wielu gatunków ptaków. Zrealizowanie przedsięwzięcia mającego na celu między innymi zmniejszenie ładunku biogenów i innych zanieczyszczeń odprowadzanych do środowiska wpłynie korzystnie na środowisko w zlewisku rzeki Żegliny i Warty, a pośrednio w zbiorniku Jeziorsko.

Oprócz doraźnych korzyści ekonomicznych i gospodarczych w postaci zatrudnienia lokalnych firm jako wykonawców i podwykonawców kontraktów, miasto zyska uzbrojenie terenu w infrastrukturę techniczną, które stworzą warunki dla rozwoju budownictwa jedno- i wielorodzinnego. W podstrefach Łódzkiej Strefy Ekonomicznej zwiększy się szansa na powstanie nowych zakładów produkcyjno-usługowych.

Realizacja przyjętej koncepcji uporządkowania gospodarki wodociągowej i kanalizacyjnej dowodzi, że w Sieradzu stawia się na kompleksowe rozwiązania z wykorzystaniem dostępnych możliwości finansowych i technicznych, a w szczególności środków finansowych z Unii Europejskiej.

Opr. Maria Weber

www.umsieradz.pl

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
11 września 2006 r.

 

 

 

Water and sewage management

Cohesion Fund of the European Commission for Sieradz

Brussels will soon issue a decision regarding granting Sieradz a non-repayable financial aid under the Cohesion Fund of the European Commission. The EU assistance will allow the town to complete construction of the sanitary sewer network, develop its storm water system and upgrade a water treatment plant. The total cost of the project amounts to 31 million euros. 55% of this sum will be covered by the EU grant awarded for the project’s eligible costs while the remaining part will come from the town budget, the Commune of Sieradz and Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. The project will take 3 years; its completion is scheduled for 2009.

In total, 130 km of sanitary and storm water sewer lines are planned to be constructed, which, including modernization of the water treatment plant, will require 124.8 million PLN in outlays. Given its 60 million PLN budget, the town alone was not financially capable of bearing those expenses; the authorities could commit only 15% of the town income to investment projects. That is why, when in 2002 the Cohesion Fund became available, the town immediately set out to complete the conceptual work and prepare the EU grant application. The project was agreed to become a joint undertaking of the town of Sieradz, the Commune of Sieradz and Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. in Sieradz. The partners signed an agreement under which the project Beneficiary is the town of Sieradz represented by Barbara Mrozowska-Nieradko, Town Mayor and Measure Authorising Officer (MAO). In August 2004, the town authorities filed the application and the project feasibility study with the European Commission.

Infrastructure improvments

Modernisation and development of the water and sewage system has been an issue since the mid 1990s. In 1998-1999 an old, technically worn out and inefficient wastewater treatment plant was replaced with a modern facility and a water treatment plant in Męka district was put into operation together with a water distribution network in the right riverbank of Sieradz. The investment was financed by loans awarded by the National Fund for Environmental Protection and Water Management.

In the following years, as far as was financially possible, the water distribution and sewer collection system was being further developed. In 7 years, around 42 km of water distribution and 25.7 km of sanitary sewer lines were constructed.

The remaining tasks include:

  • construction of a sanitary sewer network on the right riverbank of the town,
  • development of the existing sanitary sewer network on the left riverbank of the town,
  • development of a storm water network, construction of storm water pre-treatment plants,
  • modernisation of the main Water Treatment Plant supplying water to the most urbanized and densely populated part of the town.

Two years have passed since the filing of the project application in Brussels. During this time the town authorities arranged a number of consulting / informative meetings with the inhabitants with a view to explaining the particulars of the project and the benefits of the investments. The inhabitants have been informed about the binding Polish and EU legislation on environmental protection and the new quality parameters for water and treated sewage.

At the same time, project documentation has been prepared and building permits have been obtained for three construction contracts while two other permits are under preparation. Moreover, the Town Hall in Sieradz has created a Project Implementation Unit (PIU). Apart from that, bidding documentations have been prepared and tenders for service contracts, Contract Engineer and Consultant have been announced. Also, bidding documentation for modernisation of the water treatment plant is already in place and tenders are planned to be organized by the project partners within their own financial resources. In this way, after the EU decision is issued, it will be possible to continue works, rather than to launch them anew.

The inhabitants and environment

Enhancement of the water and sewage management in Sieradz will improve the overall sanitary conditions in the town and will bring the living standard up to the European level.

The main Water Treatment Plant in Sieradz was constructed at the turn of the 1980s. The existing technical and technological solutions are already outdated and the plant operation is costly. Modernization will involve, among others, introduction of modern gravitational filters to improve water quality in the town. Installation of these filters is a prerequisite for enhancement of the physics-chemical and organoleptic properties of water. At the same time, it will allow for alignment of water parameters with the binding requirements and will ensure safe and failure-free operation of the plant in the coming 20 years.

The sewer system coverage will grow from 80.6% to 97.8% in the town and will reach the level of 67.5% on the territory of the commune (against the current 1.5%).

The project will also help to solve the problem of stormwater entering the sanitary sewer system causing recurrent floods and damaging the building construction infrastructure.

Pre-treatment of storm waters will enhance water quality in the rivers they are discharged into, i.e. the Żegalina and the Warta. Moreover, the amount of untreated sewage dumped into surface waters and irrigation channels as well as sewage seeping into the solid will be reduced.

Surface waters and soil protection is connected in great part with underground waters protection. The main underground water reserves in Sieradz are located in the Upper Cretaceous aquifer which is part of the Main Underground Water Reservoir under strict environmental protection. The reservoir covers over 45% of the town, mainly its central urbanized part which should basically be excluded from construction works. This is, however, not possible. As a result, protection of the reservoir requires strict obedience to the sanitary regime. Water supplies from the deep-water reservoir is, therefore, yet another reason speaking in favour of the project.

Positive effects

The Warta river features Jeziorsko reservoir which became a nest site for many species of birds. A task aimed, among others, at reduction of biogens and other pollutants released into nature will improve the environment in the catchment area of the Żeglina and the Warta rivers and, indirectly, in Jeziorko reservoir.

Apart from the intermediate economic benefits in terms of the employment of local companies as contractors and subcontractors, the town will also gain technical infrastructure which will provide a basis for the development of single- and multi-family housing construction. Additional possibilities will also emerge for creation of new service-production companies in the sub-zones of Łódź Economic Zone.

Realization of the programme for improvement of water and sewage management proves that Sieradz pursues comprehensive solutions with the use of available financial and technical means, in particular EU financial resources.

Maria Weber

www.umsieradz.pl