GNV czyli „zielony” gaz ziemny

Energia XXII – Ciepło, Elektroenergetyka, Gaz
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 86 (5556) 11 kwietnia 2000 r.

logo Gaz de France – szeroka wiedza i doświadczenie

GNV czyli „zielony” gaz ziemny
Gaz de France

 

Ruch samochodowy stanowi obecnie w wielu krajach główne źródło zanieczyszczenia powietrza i hałasu, szczególnie w dużych i średnich miastach. Ten kosztowny z punktu widzenia ochrony zdrowia, finansów i środowiska stan rzeczy skłania samorządy lokalne do podejmowania działań na rzecz wspierania komunikacji miejskiej z jednej strony, a z drugiej do promowania nowej generacji pojazdów wykorzystujących paliwa zastępcze.

Dzięki właściwościom pozwalającym zapewnić sprawność silników, poszanowanie środowiska, niezawodność i konkurencyjność, gaz ziemny do napędu pojazdów mechanicznych GNV (Gaz Naturel Véhicules), stanowi właściwą odpowiedź na nowe potrzeby miast, ich mieszkańców i przedsiębiorstw.

GNV to nowe paliwo złożone w 100% z nieszkodliwego dla zdrowia gazu ziemnego. Ze względu na ekologiczne zalety odnotowuje się w wielu krajach jego rosnące zużycie.

W przypadku zanieczyszczonych spalinami miast zalety GNV są niepodważalne: gaz ten nie zawiera siarki, ołowiu i takich jak benzen czy butadien węglowodorów uważanych za rakotwórcze. Przy spalaniu GNV poziom emisji tlenku azotu, tlenku i dwutlenku węgla jest niższy od dopuszczalnego poziomu określonego normami europejskimi. Poza proekologicznym charakterem silniki na gaz ziemny wykazują niski poziom drgań i są cichsze od tradycyjnych. W związku z tym wolniej się zużywają, zapewniając pasażerowi większy komfort. W miastach nowej generacji, które mają zaoferować swoim mieszkańcom lepszą jakość życia, pojazdy napędzane GNV mają już zapewnione miejsce!

Autobus pionierem ulicy

Symbolem tego „nowego miasta” stał się pojazd napędzany wyłącznie paliwem GNV. Większość europejskich producentów umieszcza w swych katalogach autobusy wykorzystujące w 100% gaz ziemny. We Francji przeanalizowano około setki projektów i zamówiono już blisko 700 autobusów na GNV. Rozwiązania stosujące GNV upowszechniają się w skali światowej: w Europie jeździ już 1500 autobusów na GNV, na świecie 5000 przy tendencji wzrostowej. Tak więc GNV staje się głównym paliwem alternatywnym dla komunikacji miejskiej.

We Francji, na przykład, popyt wciąż rośnie. Wśród licznych metropolii regionalnych, które zdecydowały się wzbogacić swój tabor o autobusy na GNV, można wymienić Aix-en-Provence, Besan˜on, Bordeaux, Colmar, Dunkierkę, Le Mans, Nancy, Nantes, Niceę, Paryż, Poitiers i Strasburg. Liczba autobusów wykorzystujących GNV stanowi obecnie średnio 30%, a w niektórych miastach nawet 50% taboru.

By sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu w tej dziedzinie, przedsiębiorstwo Gaz de France utworzyło w 1998 r. firmę dystrybucyjno-handlową „GNVert”. Jej działalność jest zorientowana na zaopatrzenie w GNV samorządów lokalnych, służb komunalnych eksploatujących park samochodowy (komunikacja miejska, oczyszczanie miast) oraz przedsiębiorstw.

foto
Autobus na GNV w mieście Poitiers we Francji
© MEDIATHEQUE Gaz de France, fot. A. Couturier

GNVert oferuje swoim klientom cały wachlarz usług, w tym business plany, analizy opłacalności, opracowanie projektów, realizację techniczną, zaopatrzenie w gaz, utrzymanie i konserwację, 24-godzinny serwis i proponuje rozwiązania dostosowane do każdego przypadku „pod klucz”. Zaopatrując począwszy od 20 ciężkich pojazdów (w okresie trzech lat), przedsiębiorstwo zobowiązuje się do zapewnienia konkurencyjnej ceny za kilometr w stosunku do paliw tradycyjnych.

W praktyce użytkownicy GNV korzystają z możliwie największej elastyczności w sferze zarządzania. Mogą sami zbudować i eksploatować swoją stację GNV lub zdecydować się na opcję zindywidualizowanej usługi paliwowej „pod klucz”. GNVert może zaprojektować i zbudować stację oraz zaproponować niezbędne wyposażenie; może również podjąć się pełnego sfinansowania urządzeń do dystrybucji, zapewnić eksploatację stacji i jej pełne utrzymanie wraz z konserwacją przez cały okres wykorzystywania pojazdów. Ponadto, podczas uruchomienia stacji, GNVert zapewnia szkolenie personelu stacji.

Zaangażowanie Gaz de France na rzecz GNV znajduje również odbicie w ekspertyzach dotyczących projektowania obwodów wysokociśnieniowych do pojazdów na GNV, a w szczególności w pomocy przedsiębiorstwom przemysłowym przy wytwarzaniu zbiorników. Ponadto Gaz de France jest partnerem doradcą francuskich i europejskich instytucji opracowujących przepisy w tej dziedzinie.

Pierwszy w świecie program dystrybucji samochodowego gazu ziemnego przeprowadzono w Meksyku poprzez MEG International (spółkę należącą w połowie do Gaz de France, a w połowie do kanadyjskiej firmy elektroenergetycznej Hydro-Québec). Przewidywał on przystosowanie 1000 mikrobusów do użytkowania GNV i wybudowanie stacji napełniania. W wyniku przetargu grupa Gaz de France zaangażowała się również w budowę i eksploatację dwóch stacji przeznaczonych do zaopatrywania w paliwo pojazdów policji.