Infrastruktura i Środowisko

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
11 września 2006 r.

Program Operacyjny

Infrastruktura i Środowisko

Rada Ministrów zaakceptowała kierunkowo w dniu 1 sierpnia 2006 roku projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, który – zgodnie z projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013 (NSRO) – stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w NSRO celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Głównym celem programu jest podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia społeczeństwa, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej.

Ponadto program zakłada realizację pięciu celów szczegółowych:

  1. Budowę infrastruktury zapewniającej, że rozwój gospodarczy Polski będzie dokonywał się przy równoczesnym zachowaniu i poprawie stanu środowiska naturalnego.
  2. Zwiększenie dostępności głównych ośrodków gospodarczych w Polsce poprzez powiązanie ich siecią autostrad i dróg ekspresowych oraz alternatywnych wobec transportu drogowego środków transportu.
  3. Zapewnienie długookresowego bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez dywersyfikację dostaw, zmniejszenie energochłonności gospodarki i rozwój odnawialnych źródeł energii.
  4. Wykorzystanie potencjału kultury i dziedzictwa narodowego o znaczeniu światowym i europejskim dla zwiększenia atrakcyjności Polski.
  5. Wspieranie utrzymania dobrego poziomu zdrowia siły roboczej.

PO Infrastruktura i Środowisko koncentruje się na działaniach o charakterze strategicznym i ponadregionalnym. Ponad 70% wydatków proponuje się przeznaczyć na realizację celów Strategii Lizbońskiej. Dzięki dostępnym środkom powinny zostać także zrealizowane zobowiązania akcesyjne (w szczególności w zakresie ochrony środowiska), jednak nie są one celem samym w sobie, ale elementem strategii osiągnięcia dużo szerszych celów programu.

Finansowanie

Na realizację Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 zostanie przeznaczonych 26 054,7 mln euro. Ze środków Unii Europejskiej będzie pochodziło 21 275,2 mln euro (w tym ze środków Funduszu Spójności – 18 927,6 mln euro (89%) oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – 2 347,6 mln euro (11%)), z publicznych środków krajowych – 3 754,5 mln euro, a ze środków prywatnych 1 025 mln euro.

Podział środków dostępnych w ramach projektu PO Infrastruktura i Środowisko wg sektorów:

  • transport – 15 146 mln euro,
  • ochrona środowiska – 4 249,8 mln euro,
  • energetyka – 1 002,2 mln euro,
  • kultura – 350 mln euro,
  • zdrowie – 150 mln euro.

W Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko przyjęto, że poziom współfinansowania ze środków wspólnotowych wynosi 85 proc. wszystkich środków publicznych, z wyjątkami gdzie występuje pomoc publiczna dla przedsiębiorców.

System wyboru projektów

  • Projekty kluczowe dla programu operacyjnego zostaną zidentyfikowane przez Instytucję Zarządzającą we współpracy z Instytucjami Pośredniczącymi w drodze strategicznego wyboru na podstawie odpowiednich dokumentów strategicznych i programowych.
  • Pozostałe projekty będą wybierane w drodze konkursu. W PO Infrastruktura i Środowisko nie przewiduje się na etapie wyboru projektów powoływania gremiów z udziałem partnerów społecznych. W ocenie technicznej projektów, za którą odpowiedzialne będą instytucje pośredniczące, będą uczestniczyć eksperci zewnętrzni niezależni od instytucji odpowiedzialnej za prowadzenie procedury konkursowej.

Obecnie trwają prace nad ewaluacją ex-ante projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, która ma na celu dokonanie oceny:

  • czy w programie właściwie zidentyfikowano problemy oraz wyzwania stojące przed krajem/sektorem, a co za tym idzie – czy zaproponowane strategie, priorytety i działania są właściwe oraz uzasadnione ekonomicznie;
  • czy dokument jest spójny z innymi dokumentami strategicznymi zarówno krajowymi, jak i unijnymi;
  • czy dokonano właściwej alokacji środków w stosunku do zidentyfikowanych potrzeb/problemów oraz możliwych do uzyskania efektów;
  • czy założone cele mogą zostać osiągnięte;
  • czy zaproponowany system wdrażania będzie skuteczny.

Program podlega także konsultacjom społecznym, które zakończą się w połowie października br. W trakcie konsultacji zostanie poddana ocenie także wstępna wersja prognozy oddziaływania na środowisko programu, która będzie podana do publicznej wiadomości na początku października. Uwagi i propozycje co do istotnych aspektów środowiskowych zawartych w PO IiŚ zgłaszać można m.in. na adres [email protected].

Po zakończeniu konsultacji zostanie przygotowany nowy tekst programu, który po przyjęciu przez Radę Ministrów będzie przedmiotem negocjacji z Komisją Europejską. n

 

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Stanowisko ds. Informacji i Promocji
tel. 022 461-33-09, 461-33-08
fax 022 461-33-10
e-mail: [email protected]
www.mrr.gov.pl