Infrastruktura Regionalnego Systemu Informacji PrzestrzennejInfrastructure of the Regional Spatial Information System (RSIS)

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
19 grudnia 2007 r.

Infrastruktura Regionalnego Systemu Informacji Przestrzennej

Istotną cechą społeczeństwa informacyjnego jest powszechny dostęp do informacji. Cecha ta została uwieczniona w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w postaci zapisu „Każdemu zapewnia się wolność pozyskiwania i rozpowszechniania informacji”.

80%1) informacji, którą posługujemy się na co dzień ma swoje odniesienie przestrzenne, czyli swój unikatowy adres. Niektóre źródła podają, że informacja przestrzenna, jej pozyskanie, przetworzenie i archiwizacja pochłania aż 60% wszystkich sił i środków kierowanych na informatykę stosowaną2). W polskim systemie prawa prawie 100 aktów prawnych reguluje sposób pozyskiwania i przetwarzania informacji przestrzennej przez 18 resortów. A przecież otaczający nas świat jest jeden i nie można go opisywać na 100 różnych sposobów.

Wiedza o obiektach w przestrzeni i ich wzajemnych relacjach jest niezbędna do uruchomienia tak oczekiwanych i wypatrywanych usług publicznych świadczonych przez Internet. Wyobraźmy sobie, jak można wydać jakąkolwiek decyzję wynikającą z Prawa budowlanego, gdy obie strony, obywatel i urzędnik, nie będą mieć dostępu do tej samej, przygotowanej w identyczny sposób, informacji o nieruchomości i jej otoczeniu. Plan Informatyzacji Państwa zakłada uruchomienie takiej usługi do końca 2009 roku.

Ten jeden z możliwych scenariuszy wskazuje już na konieczność utworzenia ogólnodostępnego portalu, w którym obywatel nawet korzystający z Internetu okazjonalnie, będzie mógł otrzymać niezbędne informacje. Takie portale są już tworzone w dużych miastach (w tym również w Łodzi). Projekt „Infrastruktura Regionalnego Systemu Informacji Przestrzennej” ma za zadanie pomóc mniej zasobnym samorządom w organizacji obiegu informacji. Należy pamiętać, że proces powstawania informacji zaczyna się w gminie i w oparciu o tę informację można budować pakiet usług publicznych. Jeśli usługa ma się kończyć wykonywalną decyzją administracyjną, musi być świadczona na podstawie rzetelnej, gwarantowanej informacji. Problem ten jest na tyle ważny, że podlega unijnym regulacjom prawnym. W dniu 12 lutego 2007 roku Parlament Europejski przyjął tekst dyrektywy ustanawiającej Infrastrukturę Informacji Przestrzennej w Europie (INSPIRE). Dyrektywa ta oznacza zobowiązanie terminowego utworzenia Polskiej Infrastruktury Informacji Przestrzennej, która będzie stanowiła część INSPIRE. Polska zobowiązana jest do wprowadzenia w życie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych wynikających z dyrektywy INSPIRE nie później niż do 15 maja 2009 roku.

Istotą koncepcji infrastruktury informacji przestrzennej jest interoperacyjność, czyli współdziałanie. Mówi się o współdziałaniu na poziomie organizacyjnym pomiędzy partnerami współtworzącymi infrastrukturę; technicznym obejmującym technologię oraz standardy informacyjne i telekomunikacyjne; oraz semantycznym prowadzącym do ujednolicenia terminów i pojęć. Oznacza to, że z biegiem lat „Kowalski” mając jakąkolwiek sprawę w dowolnym miejscu Europy (10 czy 1000 km od domu) będzie potrafił się poruszać po meandrach urzędów.

Ta piękna wizja będzie się materializować jeszcze przez wiele kolejnych lat. Jak napisano we wstępie, informacja jest bardzo kosztowna i żadnego społeczeństwa nie stać na natychmiastową jej realizację.

Ale!

Już dziś w oparciu o nieźle zorganizowany i prowadzony na terenie województwa łódzkiego państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, możliwe jest uruchomienie usług publicznych w zintegrowanym regionalnym geoportalu. W zasobie tym są zgromadzone fotomapy z lat 1996, 2004, 2007 (na obszar aglomeracji łódzkiej), ale również fotomapy historyczne z lat 60. – 70. ubiegłego stulecia. Wielu współpracujących partnerów (współtwórców RSIP) posiada zgromadzone informacje o stanie środowiska, warunkach geologicznych i hydrologicznych. Już dziś możliwy jest szybki kontakt potencjalnego inwestora (bez względu na to, z jakiego zakątka świata pochodzi) z właścicielem gruntów przeznaczonych w planach zagospodarowania na cele inwestycyjne itp., co przyczynia się do szybkiej i rzetelnej promocji województwa, jak również intensyfikuje rozwój gospodarki szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw nie posiadających własnych służb inwestycyjnych. Wart uwagi jest również fakt, że portal taki wykorzystywany w edukacji stwarza równe szanse młodzieży z małych ośrodków dostępu do urzędowej informacji. Zdecydowanie ma to wpływ na kształtowanie przyszłych obywateli społeczeństwa informacyjnego.

Uznając ogrom zastosowań baz danych RSIP, Samorząd Województwa Łódzkiego zdecydował o przeznaczeniu 8 mln euro z Regionalnego Programu Operacyjnego na projekt „Infrastruktura Regionalnego Systemu Informacji Przestrzennej Województwa Łódzkiego”, umieszczając go w „Indykatywnym Wykazie Indywidualnych Projektów Kluczowych dla Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013”.

1) źródło – uzasadnienie do planu informatyzacji państwa

2) z wykładów prof. Bogdana Neya – Instytut Geodezji i Kartografii

www.rpo.lodzkie.pl

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
19 grudnia 2007 r.

Infrastructure of the Regional Spatial Information System (RSIS)

Common access to information is an essential characteristic of information-based society. This characteristic has even been included in the Constitution of the Republic of Poland, in the provision that „Every citizen has the liberty to obtain and to disseminate information.”

It is notable that as much as 80%1) of information that we use daily has a spacial reference or a unique address. According to some sources, spatial information and the work involved in its obtaining, processing, and archiving, consume as much as 60% of all resources allocated to applied information technology.2) The degree of complexity of Polish laws is illustrated by the fact that collection and processing of spatial information by the 18 government departments is regulated by nearly 100 legal acts. However, we live in one world and it cannot be described in 100 different ways.

Knowledge of objects in space and their mutual relations is necessary for initiating the long-awaited provision of public services on the internet. Let us imagine how a decision under the Construction law can be issued if both parties, the citizen and the official, do not have access to the same information about a piece of real estate and its surrounding. According to the national information technology development plan, such services are to be provided starting from the end of 2009.

One of the possible scenarios indicates the need to build a free-access portal where the citizen who uses the internet only occasionally will be able to obtain the information he needs. Such portals are already being built in large cities (to include Łódź). The ”Infrastructure of the Regional Spatial Information System” project serves the purpose of assisting the less-affluent local governments in organizing the flow of information. One needs to remember that it is the information provided by the communes that is a basis for creation of the public service package. If the service is to end in an enforceable administrative decision, it has to be performed on the basis of solid and confirmed information. This issue is even more important because is is covered by laws of the European Union. On 12 February 2007, the European Parliament passed a directive to establish a Spatial Information Infrastructure in Europe (INSPIRE). Under the directive Poland is obligated to build on time the Polish Spatial Information Infrastructure that will constitute a part of the INSPIRE. Poland has taken the obligation to implement the statutory, executory, and administrative provisions under the INSPIRE directive no later than on 15 May 2009.

The essence of the concept of spatial information infrastructure is its interoperability or cooperation. One can talk about cooperation on the organizational level between partners participating in the construction of the infrastructure, on the technical level, including technology as well as information and telecommunication standards, and on the semantic level aimed at establishing uniform terms and definitions. Consequently, with time, Mr. Smith who has an issue to resolve in any part of Europe (whether it is 10 or 1000 km away from his home) will be able to penetrate the intricacies of relevant government institutions.

This optimistic vision take shape over many years. As mentioned in the first passage of this article, this information infrastructure is very costly and no country can afford to implement it immediately.

However!

Based on the well-organized state geodesy and cartography ressources of the Łódzkie province, public services in an integrated regional geoportal can already be implemented today. The ressources include photo-maps of the Łódź metropolitan area made in 1996, 2004, and 2007, as well as historical maps made in the 1960’s and 1970’s. Many cooperating partners (creators of the RSIS) have collected information on the status of the natural environment and on geological and hydrological conditions. Even now a potential investor (regardless of his country of origin) can contact the owner of land assigned for investment purposes in the local zoning plan, which contributes to a quick and solid promotion of the province and speeds up its economic development, especially for small and medium size companies who do not have their own investment departments. Notably, the use of the portal by institutions of the education system provides students from small towns with equal chances to access official information. This, in turn, helps educate the citizens to participate in the information-based society.

Understanding the multitude of applications of the RSIS, the Local Government of the Łódzkie Province decided to allocate 8 million euro of the Regional Operational Program for the ”Infrastructure of the Regional Spatial Information System of the Łódzkie Province” project and to place it in the ”List of Individual Projects Essential to the Regional Operational Program for the years 2007 – 2013.”

1) source – substantiation for the plan to establish a common information system in all government and public institutions

2) lectures of Professor Bogdan Ney of the Geodesy and Cartography Institute

www.rpo.lodzkie.pl