Infrastruktura według Siemensa

Infrastruktura II
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 55 (6132) 6 marca 2002 r.

Infrastruktura według Siemensa

Rządowy program wszechstronnej modernizacji infrastruktury Polski w latach 2002-2004 przywiązuje dużą wagę do sprawnego funkcjonowania transportu, do stanu kolei, lotnictwa i floty morskiej. Analizując założenia tego programu można, z punktu widzenia możliwości projektowych i produkcyjnych Siemensa oraz wielkiego dorobku w inwestycjach realizowanych „pod klucz” stwierdzić , że nie ma takiego zadania, które byłoby ponad nasze siły. Pragniemy pokazać na kilku przykładach działalności firm i branż Siemensa Spółka z o.o., jak na rynku polskim wygląda to w praktyce.

Lotniska, sterowanie ruchem i wysokie napięcia

Od końca lat 80. nowe fabryki i modernizowane zakłady w Polsce sięgają po nowoczesne technologie, zapewniające wysoką wydajność procesów produkcyjnych, energooszczędność, niezawodność i ochronę środowiska. Branża Industrial Solutions & Services Siemens Sp. z o.o. na polskim rynku projektuje i buduje „pod klucz” obiekty przemysłowe, montuje urządzenia i uruchamia obiekty, dostarcza pojedyncze specjalistyczne urządzenia i systemy dla różnych branż gospodarki.

Ostatnio w portfelu zamówień biura pojawiła się pozycja – porty lotnicze. Perspektywa przystąpienia Polski do Unii wymusza dostosowanie do norm europejskich.

Pierwszą z modernizowanych inwestycji był międzynarodowy port lotniczy Szczecin Goleniów, położony 40 km na północny wschód od stolicy województwa zachodniopomorskiego. Lądują tu m.in. samoloty rejsowe SAS obsługujące połączenia z Kopenhagą, działają punkty odpraw granicznej i celnej.

Kontrakt przewidywał wymianę oświetlenia. System oświetlenia nawigacyjnego jest oryginalnym rozwiązaniem Siemensa. Jest on energooszczędny – w stosunku do analogicznych rozwiązań starszych typów pozwala zaoszczędzić około 50 procent energii. W ramach kontraktu Siemens wykonał też generalny remont stacji transformatorowych lotniska. Sprzęt Siemensa spełnia surowe normy obowiązujące dla instalacji lotniskowych na całym świecie. Od lat eksploatowany jest na międzynarodowych lotniskach m.in. we Frankfurcie, Monachium, Wiedniu i Amsterdamie. System zainstalowany w Goleniowie to z pewnością jakościowy przełom w infrastrukturze polskiego lotnictwa cywilnego.

Rozwiązania Siemensa ułatwiają życie pasażerom na nowym dworcu lotniczym Poznań Ławica. Dziełem Siemensa I&S na poznańskim lotnisku są dwa systemy „pierwszego kontaktu” z pasażerami. Pierwszy z nich to system informacji wizualnej, czyli tablica informująca o przylotach i odlotach. Drugi – to system check-in, składający się ze stanowisk odprawy i transportu bagażu.

Całość projektu zrealizowano, zgodnie z założeniami, w wyjątkowo krótkim czasie. Od momentu podpisania kontraktu w dniu 7 czerwca do chwili ukończenia całej inwestycji minęły tylko cztery miesiące.

Poznań Ławica, wspomniany wcześniej Goleniów, a także będąca w toku modernizacja lotniska w Zielonej Górze to tylko trzy epizody w coraz rozleglejszych działaniach I&S w dziedzinie infrastruktury lotniskowej. Inwestycje te okazały się znakomitymi referencjami. We wrześniu 2001 zrealizowana została dostawa systemu oświetlenia nawigacyjnego dla lotniska wojskowego w Krzesinach koło Poznania. Jest to jedno z dwóch najważniejszych lotnisk NATO w Polsce.

Podobny system I&S instaluje obecnie na lotnisku wojskowym w Mińsku Mazowieckim, a już podpisany jest identyczny kontrakt na dostawy dla lotniska wojskowego w Darłowie. Wygląda na to, że branża I&S na trwałe związała się z sektorem infrastruktury lotniskowej w Polsce. Zagadnienie jest poważne nie tylko ze względu na bezpieczeństwo podróżnych, ale i konieczność dostosowania tej infrastruktury do norm europejskich i NATO.

I&S wykonuje inwestycję „pod klucz”, modernizując w pełni lotnisko Zielona Góra Babimost. Jest to inwestycja ogromna zarówno pod względem zakresu prac, jak i wartości, która wynosi ponad 11 milionów złotych. Zleceniodawcą jest Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”.

Władze samorządowe województwa lubuskiego wymogły na PP „Porty Lotnicze” doinwestowanie lotniska przed zawiązaniem spółki i przekazaniem lotniska lokalnym władzom. W ten sposób lotnisko Zielona Góra Babimost doczekało się szansy dorównania pozostałym w zakresie nowoczesności zasilania energetycznego i oświetlenia nawigacyjnego.

Inwestycja w Babimoście jest typowym zadaniem „pod klucz”. W wyniku szeroko zakrojonych działań akwizycyjnych, w których mocno zaakcentowano warunek kompleksowego wykonania usług, PP „Porty Lotnicze” po raz pierwszy w swojej historii zleciło jednej firmie całość prac. Zakres zadania inwestycyjnego obejmuje zatem wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej, projektu technicznego wraz z wszystkimi uzgodnieniami oraz dostaw urządzeń wraz z ich montażem i uruchomieniem. Dodatkowym zadaniem jest modernizacja stacji transformatorowych, które zasilają port lotniczy i gwarantują jego bezpieczne funkcjonowanie.

Przystępując do realizacji inwestycji Siemens I&S założył wprowadzenie istotnej innowacji. Chodzi o własny system komputerowego sterowania oświetleniem nawigacyjnym i monitoringu urządzeń energetycznych. Stworzony przez programistów I&S z Katowic, będzie to pierwszy krajowy system tego typu. Możliwość zastosowania własnego, polskiego produktu stwarza dużą przewagę nad konkurentami I&S w kolejnych przetargach. Szczególnie duże nadzieje Branża I&S wiąże z programem modernizacji lotnisk wojskowych w ramach programu Bezpieczeństwa Narodowego NATO.

Inwestycja w Babimoście została zakończona w połowie stycznia 2002. Lubuski port lotniczy jest wyposażony w najnowocześniejsze oświetlenie nawigacyjne wraz z systemem precyzyjnego podchodzenia do lądowania (PAPI).

Siemens w Poznaniu

„Parkomaty cywilizują Poznań”, „Działają bezbłędnie”, „Cywilizacja dotarła do Poznania” – takie entuzjastyczne tytuły pojawiły się na łamach regionalnej prasy następnego dnia po uruchomieniu parkomatów Siemensa na ulicach stolicy Wielkopolski. Poznań bardzo emocjonalnie podszedł do „epoki parkomatów”. Parkomaty działają już od miesięcy w 260 punktach miasta. Wszystkie będą monitorowane przez jedno centrum, a informacje o zapełnieniu się kasety monetami lub o awarii będą przekazywane do ośrodka kontroli systemem łączności GSM. W przypadku awarii służby serwisowe – tak przewiduje to umowa – usuną ją w ciągu trzech godzin.

Linia 110 kV Nowa Sarzyna – Leżajsk

40 kilometrów od Rzeszowa znajdują się w miejscowości Nowa Sarzyna Zakłady Chemiczne. Amerykańska firma Enron Power Construction z Houston wybudowała na ich terenie nowoczesną elektrownię produkującą energię w kombinowanym cyklu parowo-
-gazowym. Na mocy umowy z Polskimi Sieciami Energetycznymi elektrownia ta ma dostarczać moc do sieci publicznej. W tym celu trzeba było wybudować linię przesyłową łączącą elektrownię z systemem elektroenergetycznym PSE. Zadanie to powierzono Siemensowi, a jego realizacją zajęło się Biuro I&S. Projekt Nowa Sarzyna przewidywał budowę linii 110 kV oraz modernizację stacji rozdzielczych 110/15 kV. Całkowita długość linii, zawieszonej na 50 kratownicowych słupach, wynosi 13,5 kilometra. Biuro I&S zawarło z Enron PC umowę na realizację „pod klucz”, a więc obejmującą wykonanie dokumentacji technicznej, zorganizowanie i nadzór nad dostawami krajowymi i zagranicznymi, załatwienie spraw związanych z odszkodowaniami rolniczymi, montaż linii, uruchomienie i przekazanie do eksploatacji.

Kontrakt został podpisany w grudniu 1998 roku, a linia pracuje od grudnia 1999 roku – przez kilka pierwszych miesięcy tylko w trybie rozruchowym.

Linia w Sarzynie była inwestycją towarzyszącą głównemu projektowi, czyli budowie elektrowni. Doświadczenie w działaniu w tego typu przedsięwzięciach I&S zdobywało prowadząc inwestycje u Opla w Gliwicach, gdzie GM stosował te same zasady nadzoru i kontroli. Tutaj, warunki postawione przez inwestora zakładały szeroki udział usług i materiałów dostarczonych przez producentów krajowych, dlatego też Siemens dostarczył dla tej inwestycji jedynie aparaturę łączeniową. Skuteczność działania Siemensa I&S polegała zatem na zarządzaniu inwestycją, czyli zapewnieniu sprawnej koordynacji pracy partnerów i wielu podwykonawców. Według opinii Dariusza Jasaka czeka nas coraz więcej inwestycji, gdzie inwestor ma całkowitą kontrolę i nad terminową realizacją prac, i nad finansowaniem.

Transport szynowy może wygrać

Transport szynowy stoi przed swoją wielką szansą, może bowiem przejąć ogromną część usług transportowych w ruchu lokalnym i dalekobieżnym.

Siemens osiągnął pozycję jednego z trzech czołowych dostawców sprzętu dla transportu szynowego na świecie. Urządzenia sterowania ruchem kolejowym i komunikacji miejskiej, systemy zasilania, pojazdy szynowe, systemy zarządzania, serwis i utrzymanie, finansowanie, jak również rozwiązania pod klucz to oferta firmy Siemens dla infrastruktury transportu szynowego.

Jednym z najnowocześniejszych rozwiązań zarządzania ruchem kolejowym – spośród funkcjonujących w sieci Polskich Kolei Państwowych – jest najnowszej generacji nastawnica SIMIS-W zainstalowana w nastawni w Żywcu. Obsługuje ona odcinek torów na linii kolejowej Bielsko-Biała – Zwardoń. System przystosowano do współpracy z wieloma urządzeniami polskiej produkcji – sygnalizatorami, napędami zwrotnicowymi i systemem obsługi OSA BP. Podobne rozwiązanie, ale w znacznie większym zakresie, znajdzie zastosowanie na stacji Chorzów Stary. W ramach kontraktu budowana jest też bocznica kolejowa dla elektrociepłowni EC Chorzów.

Realizacja tych projektów zacieśni współpracę firmy Siemens z Polskimi Kolejami Państwowymi. W ramach planowanej integracji Polski z UE modernizowane będą główne europejskie szlaki szynowe, tak zwane korytarze, oraz instalowane będą centrale sterowania w największych miastach Polski. Do głównych korytarzy europejskich przechodzących przez Polskę należą:

  • E-20 (Berlin – Warszawa – Moskwa) z niedokończonym jeszcze odcinkiem Siedlce – Terespol na terenie Polski oraz centralami sterowania w Poznaniu i Warszawie.
  • E-30 (Drezno – Wrocław – Katowice – Kraków – Kijów) do całkowitej modernizacji na terenie Polski z centralami sterowania we Wrocławiu i Krakowie.
  • E-65 (Gdańsk – Warszawa – Katowice/Kraków) do całkowitej modernizacji z centrum sterowania w Gdańsku.

W projektach tych Siemens pragnie być wiodącym partnerem PKP.

Również kompleksowe zagadnienia, jak szybkie połączenie kolejowe między Łodzią a Warszawą, w skład którego wchodzi modernizacja infrastruktury, dostawa lub leasing nowoczesnych pociągów trakcyjnych, jak i finansowanie, leżą w kompetencji firmy Siemens.

Osobna grupa produktów i rozwiązań przeznaczona jest dla systemów transportu miejskiego. Obejmuje ona technikę kierowania i zabezpieczenia oraz telekomunikację dla ruchu lokalnego oraz kolei miejskiej, technikę kierowania dla autobusów i pojazdów tramwajowych, a także nową, dynamicznie rozwijającą się dziedzinę systemów dla automatycznego zarządzania sprzedażą biletów. Do licznych zrealizowanych przez firmę Siemens projektów należą np. linia metra w Atenach, w Singapurze i w Bangkoku. Budowa Linii Metra 2 w Warszawie w systemie PPP jest jednym z priorytetowych projektów firmy Siemens. Jako największy na świecie wykonawca projektów pod klucz Siemens dysponuje olbrzymim doświadczeniem i kompetencjami nie tylko w kompleksowej realizacji takich projektów, ale także w zakresie organizacji finansowania oraz w modelach współpracy z prywatnymi operatorami. Metro warszawskie jest właśnie takim projektem. Koncern Siemens jest zainteresowany rozbudową sieci linii metra w Warszawie i realizacją tego projektu jako główny wykonawca.

Równie ważnym tematem jest rozbudowa tramwajowej infrastruktury miejskiej. Do takich projektów również podchodzimy kompleksowo. Budowa szybkiej linii tramwajowej w Krakowie czy połączenie inwestycji infrastrukturalnych z przejęciem współodpowiedzialności za prowadzenie ruchu miejskiego.

Tego typu propozycje firma Siemens wraz ze partnerami złożyła już w Bydgoszczy, Szczecinie i Gdańsku.

Komfort i niskie podłogi

Dla zapewnienia optymalnej komunikacji miejskiej ważny jest lekki transport szynowy – pojazdy tramwajowe oraz pojazdy kolei miejskiej. Modułowość pojazdów, wysoka wydajność urządzeń, sprawny serwis oraz energooszczędność pozwalają na znaczną redukcję kosztów eksploatacji.

Ostatnią nowością w dziedzinie ruchu lokalnego jest Combino – tramwaj niskopodłogowy o konstrukcji modułowej, który niedługo będzie jeździł po Poznaniu.

Rozwiązania techniczne tramwaju Combino opierają się nie tylko na sprawdzonej i wypróbowanej technice. Przy wyborze rozwiązań technicznych były brane także czynniki ekonomiczne, bowiem nie tylko cena zakupu jest ważna przy określaniu ekonomiczności tramwaju. Równie istotne są koszty życia, atrakcyjność dla podróżnych, a co za tym idzie – stopień wykorzystania pojazdów.

Atrakcyjność Combino określają: ekonomiczna produkcja pojazdu, niskie koszty eksploatacji, spełnienie wymagań norm europejskich, atrakcyjność dla podróżnych – wysoki komfort i bezpieczeństwo, zapewniony dzięki 100% udziałowi niskiej podłogi – (bez stopni wewnątrz pojazdu), dobra widoczność z wnętrza pojazdu (ponad 90% widoczności), szerokie przejście wewnątrz, ciągły system poręczy, niski poziom hałasu, efektywna wentylacja i ogrzewanie wnętrza.

Combino jest technicznie i ekonomicznie szczególnie atrakcyjnym pojazdem dla komunikacji miejskiej. Projektując wnętrze tramwaju Combino starano się zapewnić przyjemną i przyjazną atmosferę. Dzięki dużym powierzchniom okiennym uzyskano nie tylko jasność i przejrzystość przedziału, ale także duże poczucie bezpieczeństwa. Całe wnętrze Combino – od czoła do końca pojazdu – jest przestronne i wolne od stopni, podestów czy innych przeszkód. Zaprojektowane siedzenia pasażerskie ze zintegrowanymi poręczami oferują wygodę i komfort siedzenia. System zamocowania siedzeń, „wandaloodporne” pokrycie, jak i odporna na niszczenie wykładzina podłogowa ułatwiają szybkie i dokładne oczyszczenie podłogi. W konstrukcji przewidziano miejsce dla wózków inwalidzkich i wózków dziecinnych.

Dotychczas zostało zamówionych ponad 500 tramwajów Combino do Poczdamu, Augsburga, Freiburga, Hiroszimy, Bazylei, Erfurtu, Nordhausen, Berna, Amsterdamu i Melbourne, co jest potwierdzeniem zalet tego pojazdu. Ponad 100 pojazdów jest już w eksploatacji, niektóre od 1997 roku. 14 tramwajów Combino dla Poznania jest pierwszym kontraktem w Europie Środkowej i stanowi kolejny element sukcesu tego typu pojazdu. Nasza firma ma nadzieję na zwiększenie dostaw pojazdów do miasta Poznania w ramach opcji kontraktu, a w przyszłości na dostawy do innych miast w Polsce. Istotną częścią naszej oferty jest zapewnienie wysokiej niezawodności pojazdu poprzez świadczenie pełnej obsługi serwisowej tramwaju.

AM, IS