Instytut XXI wieku

Jakość IX
Światowy Dzień Jakości, 9 listopada,
Europejski Tydzień Jakości, 6-12 listopada

Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 261 (5731) 08 listopada 2000 r.

Instytut XXI wieku
Rozmowa z Adamem Graczyńskim, senatorem RP, naczelnym dyrektorem Głównego Instytutu Górnictwa w Katowicach

Foto

Główny Instytut Górnictwa zawsze był związany z górnictwem. Kiedy rozpoczął swoją działalność?

Główny Instytut Górnictwa utworzony został w 1945 roku i w krótkim czasie stał się jednostką badawczą o ugruntowanej pozycji.

Wspólnym wysiłkiem znakomitych specjalistów pracujących w GIG tworzyliśmy górnictwo polskie. Wypracowaliśmy oryginalne technologie i zasady bezpieczeństwa górniczego, a znaczna część tych rozwiązań znalazła zastosowanie w górnictwie światowym.

Obecnie mamy nową sytuację. W wyniku transformacji gospodarczej i przeobrażeń strukturalnych, w przemyśle pojawiły się problemy związane z dostosowaniem do gospodarki rynkowej. Do tych zmian musiał się również dostosować GIG. Dlatego dla dalszego funkcjonowania w nowych realiach gospodarczych niezbędne było dostosowanie struktury oraz zakresu i formy działalności Instytutu do konkurencji rynkowej.

Jakie są aktualnie obszary działalności Instytutu?

Aktualnie GIG jest jednostką badawczo-rozwojową, pracującą na zasadach rynkowych, świadczącą interdyscyplinarne usługi badawczo-techniczne dla górnictwa, inżynierii środowiska oraz w zakresie wdrażania systemów jakości, a także na rzecz edukacji.

Odbiorcami naszych prac poza górnictwem są inne branże i sektory przemysłu oraz instytucje i urzędy administracji państwowej i samorządowej, a także partnerzy zagraniczni.

Misją Instytutu jest kreowanie nowoczesnych, energooszczędnych i czystych technologii, rozwiązań technicznych i przedsięwzięć służących kształtowaniu korzystnych relacji: człowiek – przemysł – środowisko.

Wielokrotnie podkreślał pan w swoich wystąpieniach znaczenie wiedzy we współczesnej organizacji. Proszę powiedzieć o kadrze Instytutu?

Obecnie w Instytucie zatrudnionych jest około 600 pracowników, w tym 120 osób z tytułami i stopniami naukowymi.

GIG posiada uprawnienia akademickie do nadawania stopnia doktora oraz doktora habilitowanego nauk technicznych w dyscyplinie górnictwo od 1962 roku oraz w dyscyplinie inżynieria środowiska od roku 1998.

W Instytucie postawił pan na jakość. Co zrobiono w GIG w tym zakresie?

Wraz z unowocześnianiem warsztatu badawczego, nadano priorytet zagadnieniom jakości naszych usług. Główny Instytut Górnictwa jako pierwszy instytut w Polsce, wdrożył system zarządzania jakością według normy PN-ISO 9001:1996 i uzyskał certyfikat Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji. W chwili obecnej wdrożony jest również system zarządzania środowiskowego według normy PN-ISO 14001:1998, który to fakt w okresie – mamy nadzieję, najbliższego miesiąca – będziemy mogli udokumentować certyfikatem PCBC. W przyszłym roku zamierzamy wdrożyć w GIG również system zarządzania bezpieczeństwem pracy. Aż 20 laboratoriów i Jednostka Certyfikująca Wyroby GIG posiada certyfikaty akredytacji, natomiast kolejne są w trakcie wdrażania systemów zapewnienia jakości według normy PN-ISO 45001.

W ramach dostosowania się do warunków i wymogów Unii Europejskiej, chcemy uzyskać status jednostki desygnowanej, a w przyszłości uprawnień jednostki notyfikowanej do oceny wyrobów na zgodność z wymaganiami Dyrektyw „Nowego podejścia” Unii Europejskiej.

Jak wpływa aktualna sytuacja rynkowa na działalność Instytutu?

Dostosowanie działalności Głównego Instytutu Górnictwa do warunków gospodarki rynkowej wymagało restrukturyzacji niemal wszystkich obszarów funkcjonowania Instytutu i nadanie aplikacyjnego charakteru wynikom wykonywanych prac naukowo-badawczych.

Proces restrukturyzacji rozpoczął się w 1991 roku i objął: restrukturyzację tematyki badawczej, restrukturyzację zatrudnienia, zmiany w zarządzaniu i przekształcenia własnościowe.

Zrezygnowano z wielu kierunków badawczych uznanych za nierozwojowe.

Równocześnie rozwinięto nowe kierunki działalności badawczo-usługowej, będące wyrazem przyjętej przez Instytut misji i zgodne z polityką naukową państwa. Wśród nich wymienić należy badania i usługi w zakresie inżynierii środowiska, wdrażanie systemów zarządzania bezpieczeństwem pracy, jakością w laboratoriach i przemyśle, środowiskiem oraz działalności edukacyjnej i szkoleniowej.

Komercjalizacja wyników prac naukowo-badawczych i rynkowa orientacja prowadzonej działalności usługowej wpłynęła na zmianę struktury przychodów. Przy malejącym udziale dotacji budżetowej – co stanowi zagrożenie dla realizacji zadań statutowych Instytutu, konieczne było zwiększenie przychodów z działalności rynkowej, które obecnie wynoszą ponad 80% przychodów ogółem. Uzyskanie takiej zmiany struktury przychodów było możliwe poprzez koncentrację badań i usług związanych z aktualnymi potrzebami przemysłu i regionu.

Co jest podstawą sukcesu GIG?

Jak już wspomniałem, wartością rynkową naszego Instytutu jest kapitał intelektualny. Inwestowanie w kapitał ludzki to również stworzenie w GIG warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych poprzez staże i stypendia zagraniczne, studia podyplomowe, kursy językowe, informatyczne, liczne szkolenia. Rocznie około 400 pracowników Instytutu korzysta z tych możliwości, szkoląc się i podnosząc swoje kwalifikacje zawodowe.

Wzrost efektywności uzyskano wprowadzając motywacyjny system płac i nowatorską formę świadczenia pracy na zasadach teleworkingu.

Poza wiedzą i doświadczeniem kadry naukowej Instytutu liczy się również zmodernizowana baza naukowa i informatyczna. Przeprowadzone w ostatnich latach działania inwestycyjne oraz zakupy aparatury badawczej pozwoliły uzyskać światowy standard wyposażenia aparaturowego bazy laboratoryjnej Instytutu.

W GIG wprowadzono partycypacyjny styl zarządzania, spłaszczono strukturę organizacyjną oraz zmieniono kulturę organizacyjną, która w chwili obecnej oparta jest na zaufaniu.

W celu podniesienia konkurencyjności, sprawności i jakości pracy poza zakupami specjalistycznej aparatury naukowo-badawczej na liście priorytetów znalazł się również sprzęt komputerowy oraz profesjonalne oprogramowanie, co pozwoliło na stworzenie w Instytucie największej w Polsce lokalnej sieci komputerowej z dostępem do sieci Internet.

Co Instytut zyskał dzięki wdrożeniu TQM?

Efekty uzyskiwane przez Instytut uwidoczniły się w postaci wysokiej jakości prowadzonych prac naukowych i badawczo-usługowych dla około 10 tysięcy klientów, stabilną sytuacją finansową, korzystnym wizerunkiem zewnętrznym i wewnętrznym Instytutu, rozszerzeniem kręgu instytucji współpracujących, zarówno z kraju, jak i z zagranicy, unowocześnieniem warsztatu badawczego oraz poprawą warunków pracy.

Jesteśmy organizacją uczącą się i w dobie gospodarki ery informacji chcemy być Instytutem XXI wieku.

Dziękuję za rozmowę.

Logo

Główny Instytut Górnictwa
40-166 Katowice, pl. Gwarków 1
tel. (032) 258-16-31 do 39
fax (032) 259-65-33
e-mail: [email protected]
www: http://www.gig.katowice.pl

Informacja o firmie Główny Instytut Górnictwa