Istotny element bezpieczeństwa państwa

Energia XXXVII / Ochrona Środowiska XIX
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 294 (6674) 18 grudnia 2003 r.

Rurociągi objęte systemem zapewnienia bezpieczeństwa urządzeń technicznych umieszczanych na rynku i eksploatowanych na obszarze Polski

Istotny element bezpieczeństwa państwa

Urząd Dozoru Technicznego, działając w oparciu o ustawę z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, podejmuje czynności w kierunku zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych, eksploatowanych w Rzeczypospolitej Polskiej. Rodzaje urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu określa Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.

W ustawie określono urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu, jako urządzenia mogące stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska wskutek, m.in.: rozprężania cieczy lub gazów znajdujących się pod ciśnieniem różnym od atmosferycznego oraz rozprzestrzeniania się materiałów niebezpiecznych podczas ich magazynowania i transportu.

Nie ulega wątpliwości, że rurociągi: technologiczne, pary łączące kocioł z turbogeneratorem i przesyłowe, w tym rurociągi przesyłowe gazu ziemnego, mogą stwarzać zagrożenia, o których mowa powyżej.

Dlatego też, na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1998 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie dozoru technicznego (Dz.U. nr 162, poz. 1131 wraz z późniejszymi zmianami), podjęto decyzję objęcia rurociągów przesyłowych i technologicznych do materiałów niebezpiecznych dozorem technicznym.

Rozporządzenie dotyczy rurociągów przesyłowych i technologicznych w części stanowiącej urządzenia techniczne, w rozumieniu przepisów o dozorze technicznym, i obejmuje rurociągi do materiałów niebezpiecznych o właściwościach trujących, żrących i palnych, pod ciśnieniem wyższym niż 0,05 MPa i średnicy nominalnej większej niż DN 25 (wyprodukowane lub przebudowywane po dniu wejścia w życie rozporządzenia) przeznaczone do:

  • gazów sprężonych, gazów skroplonych, gazów rozpuszczonych pod ciśnieniem, par oraz tych cieczy, dla których nadciśnienie pary przy najwyższej dopuszczalnej temperaturze jest wyższe niż 0,05 MPa;
  • cieczy, których pary przy najwyższej dopuszczalnej temperaturze mają nadciśnienie niższe niż 0,05 MPa, jeżeli iloczyn nadciśnienia cieczy i średnicy nominalnej rurociągu DN jest większy niż 200 MPa.

Objęcie dozorem technicznym tych rurociągów, w aspekcie zagrożeń związanych z ciśnieniem nie oznacza, że w odniesieniu do tych urządzeń nie należy również spełnić wszystkich innych wymagań prawnych wynikających z obowiązujących aktów prawnych, a dotyczących innych zagrożeń, w tym m.in. ustaw: Prawo budowlane, o ochronie przeciwpożarowej itd.

W odniesieniu do rurociągów technologicznych i rurociągów pary łączących kocioł z turbogeneratorem mają zastosowanie, w zakresie projektowania i wytwarzania, wymagania zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych (Dz.U. nr 99, poz. 912), wdrażające Dyrektywę 97/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 maja 1997 r. w sprawie zbliżenia przepisów prawnych państw członkowskich dotyczących urządzeń ciśnieniowych. W zakresie eksploatacji będzie obowiązywać rozporządzenie MGPiPS, wydane na podstawie ustawy o dozorze technicznym, obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych.

Rurociągi przesyłowe, w odniesieniu do których brak uzgodnień prawnych na poziomie UE, są regulowane prawnie na poziomie krajowym. To oznacza, że Polska, jak każde pozostałe państwo członkowskie UE, ustala własne krajowe przepisy. Odpowiednie rozporządzenie dotyczące projektowania, wytwarzania i eksploatacji znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych. Do czasu wydania rozporządzenia, działając na podstawie art. 8 ust. 6 i 7 ustawy o dozorze technicznym, Urząd Dozoru Technicznego uzgadnia odpowiednie warunki techniczne. Obecnie, uzgodnienia te są prowadzone w oparciu o projekt warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać rurociągi przesyłowe do materiałów niebezpiecznych, opracowany w UDT.

Objęcie dozorem technicznym rurociągów jest niezwykle ważnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa technicznego państwa. W sytuacji gospodarczej otwartego dostępu do rynku przesyłu i dystrybucji paliw gazowych i ropopochodnych oraz rozczłonkowania struktur Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa na liczne spółki przesyłowe i dystrybucyjne, istnieje konieczność egzekwowania akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa, jednakowego dla wszystkich podmiotów działających na rynku. Powszechną praktyką w państwach członkowskich UE jest odwoływanie się, w ramach systemu służącego eliminacji zagrożeń, do inspekcji prowadzonych przez niezależną, od wytwarzającego i eksploatującego, stronę trzecią.

W Polsce do prowadzenia zadań strony trzeciej, w odniesieniu do zagrożeń wskutek rozprężania transportowanego gazu oraz jego rozprzestrzenienia się, został wyznaczony Urząd Dozoru Technicznego, dysponujący kadrą techniczną i siecią oddziałów, pozwalających na sprawne działanie na terenie całego kraju.

Koszty związane z objęciem dozorem urządzenia technicznego określa cennik wydawany w formie rozporządzenia przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Finansów, a tym samym koszty te są pod państwową i społeczną kontrolą.

inż. Alicja Gach

 

Istotny element bezpieczeństwa państwa

Energia XXXVII / Ochrona Środowiska XIX
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 294 (6674) 18 grudnia 2003 r.

Rurociągi objęte systemem zapewnienia bezpieczeństwa urządzeń technicznych umieszczanych na rynku i eksploatowanych na obszarze Polski

Istotny element bezpieczeństwa państwa

Urząd Dozoru Technicznego, działając w oparciu o ustawę z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, podejmuje czynności w kierunku zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych, eksploatowanych w Rzeczypospolitej Polskiej. Rodzaje urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu określa Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.

W ustawie określono urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu, jako urządzenia mogące stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska wskutek, m.in.: rozprężania cieczy lub gazów znajdujących się pod ciśnieniem różnym od atmosferycznego oraz rozprzestrzeniania się materiałów niebezpiecznych podczas ich magazynowania i transportu.

Nie ulega wątpliwości, że rurociągi: technologiczne, pary łączące kocioł z turbogeneratorem i przesyłowe, w tym rurociągi przesyłowe gazu ziemnego, mogą stwarzać zagrożenia, o których mowa powyżej.

Dlatego też, na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1998 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie dozoru technicznego (Dz.U. nr 162, poz. 1131 wraz z późniejszymi zmianami), podjęto decyzję objęcia rurociągów przesyłowych i technologicznych do materiałów niebezpiecznych dozorem technicznym.

Rozporządzenie dotyczy rurociągów przesyłowych i technologicznych w części stanowiącej urządzenia techniczne, w rozumieniu przepisów o dozorze technicznym, i obejmuje rurociągi do materiałów niebezpiecznych o właściwościach trujących, żrących i palnych, pod ciśnieniem wyższym niż 0,05 MPa i średnicy nominalnej większej niż DN 25 (wyprodukowane lub przebudowywane po dniu wejścia w życie rozporządzenia) przeznaczone do:

  • gazów sprężonych, gazów skroplonych, gazów rozpuszczonych pod ciśnieniem, par oraz tych cieczy, dla których nadciśnienie pary przy najwyższej dopuszczalnej temperaturze jest wyższe niż 0,05 MPa;
  • cieczy, których pary przy najwyższej dopuszczalnej temperaturze mają nadciśnienie niższe niż 0,05 MPa, jeżeli iloczyn nadciśnienia cieczy i średnicy nominalnej rurociągu DN jest większy niż 200 MPa.

Objęcie dozorem technicznym tych rurociągów, w aspekcie zagrożeń związanych z ciśnieniem nie oznacza, że w odniesieniu do tych urządzeń nie należy również spełnić wszystkich innych wymagań prawnych wynikających z obowiązujących aktów prawnych, a dotyczących innych zagrożeń, w tym m.in. ustaw: Prawo budowlane, o ochronie przeciwpożarowej itd.

W odniesieniu do rurociągów technologicznych i rurociągów pary łączących kocioł z turbogeneratorem mają zastosowanie, w zakresie projektowania i wytwarzania, wymagania zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych (Dz.U. nr 99, poz. 912), wdrażające Dyrektywę 97/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 maja 1997 r. w sprawie zbliżenia przepisów prawnych państw członkowskich dotyczących urządzeń ciśnieniowych. W zakresie eksploatacji będzie obowiązywać rozporządzenie MGPiPS, wydane na podstawie ustawy o dozorze technicznym, obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych.

Rurociągi przesyłowe, w odniesieniu do których brak uzgodnień prawnych na poziomie UE, są regulowane prawnie na poziomie krajowym. To oznacza, że Polska, jak każde pozostałe państwo członkowskie UE, ustala własne krajowe przepisy. Odpowiednie rozporządzenie dotyczące projektowania, wytwarzania i eksploatacji znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych. Do czasu wydania rozporządzenia, działając na podstawie art. 8 ust. 6 i 7 ustawy o dozorze technicznym, Urząd Dozoru Technicznego uzgadnia odpowiednie warunki techniczne. Obecnie, uzgodnienia te są prowadzone w oparciu o projekt warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać rurociągi przesyłowe do materiałów niebezpiecznych, opracowany w UDT.

Objęcie dozorem technicznym rurociągów jest niezwykle ważnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa technicznego państwa. W sytuacji gospodarczej otwartego dostępu do rynku przesyłu i dystrybucji paliw gazowych i ropopochodnych oraz rozczłonkowania struktur Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa na liczne spółki przesyłowe i dystrybucyjne, istnieje konieczność egzekwowania akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa, jednakowego dla wszystkich podmiotów działających na rynku. Powszechną praktyką w państwach członkowskich UE jest odwoływanie się, w ramach systemu służącego eliminacji zagrożeń, do inspekcji prowadzonych przez niezależną, od wytwarzającego i eksploatującego, stronę trzecią.

W Polsce do prowadzenia zadań strony trzeciej, w odniesieniu do zagrożeń wskutek rozprężania transportowanego gazu oraz jego rozprzestrzenienia się, został wyznaczony Urząd Dozoru Technicznego, dysponujący kadrą techniczną i siecią oddziałów, pozwalających na sprawne działanie na terenie całego kraju.

Koszty związane z objęciem dozorem urządzenia technicznego określa cennik wydawany w formie rozporządzenia przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Finansów, a tym samym koszty te są pod państwową i społeczną kontrolą.

inż. Alicja Gach