ENERGIA XX – Prywatyzacja polskiej energetyki, cz. 3
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 299 (5464) 21 grudnia 1999 r.
Jak rozliczyć klienta zakładów energetycznych?
PPH Telmax sp. z o.o.
Zintegrowany System Obsługi Handlowej „JUPITER” jest najnowszą odpowiedzią polskiej branży informatycznej na zmiany, jakie wymusza nowe prawo energetyczne na systemach rozliczających odbiorców energii elektrycznej.
Autor systemu firma PPH Telmax sp. z o.o. z Bydgoszczy postawiła sobie za cel ujęcie w jednym systemie całego procesu obsługi klienta zakładów energetycznych począwszy od zgłoszenia się klienta do zakładu, wydania warunków technicznych, poprzez podpisanie umowy, wybór właściwej taryfy, ustalenia sposobu odczytów, dokonania odczytów, wystawienia rachunków za energię i usługi dodatkowe, a kończąc na windykacji należności. Elastyczność i prostota definiowania nawet najbardziej złożonych algorytmów rozliczeniowych w systemie pozwala na obsługę odbiorców przemysłowych i indywidualnych (tzw. mały i duży odbiór) za pomocą tych samych mechanizmów. Efektem obsługi całej sprzedaży w jednym systemie wg jednolitych zasad jest możliwość budowania sprawozdań w oparciu o jedno spójne źródło danych. Funkcjonalność systemu zgrupowana została w 15 modułach, do najważniejszych zaliczyć można:
- odczyty układów pomiarowych – obsługa wprowadzania stanów liczników do systemu. Dane mogą być rejestrowane za pomocą przenośnych urządzeń typu PSION lub wprowadzane w tradycyjny sposób ręcznie na podstawie książek odczytowych. System w tym ostatnim przypadku udostępnia możliwość skorzystania z wielowariantowych algorytmów szacowania zużycia energii dla danego odbiorcy.
- sprzedaż – generacja oraz wystawianie faktur i rachunków. Możliwa obsługa bezpośrednio w jednostce organizacyjnej zakładu energetycznego, w terenie poprzez zastosowanie dowolnych przenośnych urządzeń fakturujących lub przez zewnętrzne firmy zajmujące się świadczeniem usług druku i wysyłką rachunków.
- obsługa wpłat – rejestracja wpłat od odbiorców, inkasowanych przez pocztę, banki, a także opłat realizowanych bezpośrednio w kasach jednostek organizacyjnych zakładu energetycznego. Moduł posiada gotowe mechanizmy importu danych z zewnętrznych informatycznych systemów bankowych.
- windykacja – moduł, który oprócz zestawu narzędzi do śledzenia i analizy zadłużenia udostępnia komplet wzorów dokumentów do obsługi procesu windykacji (wezwania do zapłaty, decyzja o wyłączeniu, pisma skierowane do sądu o wszczęciu postępowania, zlecenia wyłączenia dla służb technicznych, itp.) Ilość i typ dokumentów możliwy do określenia przez końcowego użytkownika.
- klienci – miejsce, w którym ujęci zostali wszyscy klienci korzystający z usług zakładu energetycznego. Moduł gromadzi informacje na temat danego klienta (adres, NIP, REGON, itp.), które potem wykorzystywane są do generowania dokumentów finansowych. Istnieje możliwość zdefiniowania statystycznych grup odbiorców energii elektrycznej, które można wykorzystywać w pozostałych modułach systemu.
- umowy – miejsce gromadzące najpełniejsze informacje o odbiorcy energii elektrycznej dotyczące: adresu odbiorcy i płatnika, terminu zawarcia umowy i czasu jej obowiązywania, typu odbiorcy, rodzaju stosowanej taryfy i cyklu rozliczeniowego, itp. informacji charakterystycznych dla dotychczas stosowanych umów. Duża elastyczność tego modułu pozwala na gromadzenie informacji nie ujmowanych dotychczas w umowach.
- układy pomiarowe – ewidencja wszystkich typów układów pomiarowych wykorzystywanych w zakładzie w rozliczeniach z odbiorcami energii elektrycznej i ich szczegółowa typologia. Moduł bardzo pomocny służbom technicznym tak w zakresie ustalania dokładnej lokalizacji układów, jak i zautomatyzowaniu procesu obsługi układów pomiarowych w zakresie generowania dla nich zleceń montażu, wymiany i demontażu.
Założenia merytoryczne dla systemu „JUPITER” przygotowały wspólnie aż trzy duże spółki dystrybucyjne: STOEN Stołeczny Zakład Energetyczny S.A., Zakład Energetyczny Bydgoszcz S.A., „ENERGA” Gdańska Kompania Energetyczna S.A., stąd dokładne wpasowanie się w potrzeby przyszłych użytkowników. Aktualnie trwa wdrożenie systemu w Zakładzie Energetycznym Bydgoszcz S.A.
Na koniec parę informacji na temat technologii. System jest niezależny od platformy bazodanowej (preferowane INFORMIX v.7.3 i Oracle v.8.x). System został napisany za pomocą generatora aplikacji MAGIC v.8. Uzyskał pozytywną opinię biegłych na temat zgodności z nowym prawem energetycznym i ustawą o rachunkowości.
85-133 Bydgoszcz
ul. Lenartowicza 33-35
tel. (052) 582-11-11
fax (052) 340-40-98
http://www.telmax.com.pl
- Strona PPH Telmax sp. z o.o.