Jak rozwiązać problem handlu emisjami w przedsiębiorstwie?

Energia – Środowisko
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
nr 63 (7052) 16 marca 2005 r.

Jak rozwiązać problem handlu emisjami w przedsiębiorstwie?

Wypowiedź Marcina Podwojskiego, specjalisty ds. rozwiązań biznesowych, SAP Polska Sp. z o.o.

Wejście w życie systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych spowoduje znaczące zmiany w polskiej gospodarce. Dlatego warto przygotować się do funkcjonowania w nowych warunkach. Firma SAP przygotowała rozwiązanie, które ma wspomagać przedsiębiorstwa we wszystkich zagadnieniach związanych z systemem handlu emisjami.

Choć znajdujemy się w przededniu wejścia w życie nowego systemu, wciąż nie wiadomo, jakie będą szczegółowe regulacje. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem rozporządzeń do ustawy o handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i innych substancji wprowadzanych do powietrza, które mają w szczególności sprecyzować zasady monitorowania i raportowania emisji przez przedsiębiorstwa. W tej chwili na stronach internetowych Ministerstwa Środowiska dostępne są jedynie tłumaczenia decyzji Komisji nr 2004/156/WE z dnia 29 stycznia 2004 r., ustanawiającej wytyczne dotyczące monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych. Ten dokument ma stanowić podstawę przy tworzeniu rozporządzeń do polskiej ustawy.

Wprowadzany w Unii Europejskiej Wspólnotowy System Handlu Emisjami przewiduje możliwość obrotu uprawnieniami do emisji CO2. Przedsiębiorstwa, które dzięki inwestycjom zmodernizują technologię produkcji w sposób umożliwiający zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, będą mogły sprzedać niewykorzystane – zaoszczędzone uprawnienia przedsiębiorstwom, które tych uprawnień będą w danym momencie potrzebowały. Uzyskane w ten sposób przychody wpływać będą na wysokość stopy zwrotu z inwestycji.

Pojawiają się jednak opinie, że zgodnie z propozycją Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień wiele przedsiębiorstw nie tylko nie będzie w stanie zaoszczędzić, ale może im zabraknąć uprawnień do emisji CO2. Ich motywacja do przeprowadzenia inwestycji proekologicznych będzie w takim przypadku wynikała głównie z chęci uniknięcia kar za nadmierną emisję. Kary mogą być bowiem bardzo dotkliwe. W pierwszym okresie wyniosą one 40 euro za każdą tonę dwutlenku węgla wyemitowaną bez ważnego uprawnienia, natomiast po 2007 r. będzie to już 100 euro. Obok przedsięwzięć inwestycyjnych rozwiązaniem może być również nabycie potrzebnych uprawnień na rynku, co również wiąże się z koniecznością poniesienia odpowiednich kosztów.

Wysokość kar, koszty związane z nabyciem uprawnień na rynku czy też oszczędności z tytułu niewykorzystania limitu mogą być bardzo istotne dla ekonomicznego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Co równie ważne, system przewiduje, że jeśli w jednym roku firma przekroczy dopuszczalną emisję, to nie tylko zapłaci karę, ale także z przyszłorocznej puli zostanie odjęta taka ilość uprawnień, ile wynosiło przekroczenie w roku bieżącym. Dlatego warto już dziś przygotować się do funkcjonowania w nowym systemie i uzbroić się w odpowiednie narzędzia informatyczne i biznesowe.

Mimo że nie są jeszcze znane wszystkie szczegóły funkcjonowania nowej ustawy, już dziś można, a nawet trzeba rozpocząć przygotowania pozwalające firmie ocenić skalę i zakres działań, które należy podjąć, aby spełnić wymogi prawne. Dobrym wyjściem jest nawiązanie współpracy z firmą SAP. Nasza firma wprowadziła już na rynek rozwiązanie, które ma wspomagać przedsiębiorstwa we wszystkich zagadnieniach związanych z systemem handlu emisjami. Rozwiązanie SAP pozwala zintegrować i zebrać wszystkie dane, związane z wpływem prowadzonej działalności na środowisko. Dane te gromadzone są z różnych systemów informatycznych działających w przedsiębiorstwie i przetwarzane, tak aby na bazie rzeczywistych informacji uzyskać wymagane raporty.

Warto pamiętać, że raporty dotyczące emisji dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych, które przedsiębiorstwa będą musiały przygotowywać, mają podlegać audytowi i weryfikacji. Oznacza to, że trzeba będzie wykazać pochodzenie danych, ich źródła, tak aby wyspecjalizowani audytorzy mieli możliwość jednoznacznego zweryfikowania raportu lub sprawozdania. Rozwiązanie, które proponujemy może skutecznie wspomóc przedsiębiorstwo w tym działaniu. Warto podkreślić, że jest ono niezależne od platformy technologicznej systemów źródłowych i zapewnia niespotykany dotąd poziom ich integracji.

Drugi aspekt działania przedsiębiorstwa w nowych warunkach dotyczy inwestycji związanych z ograniczeniem emisji dwutlenku węgla. Dzięki naszemu rozwiązaniu możemy kompilować dane dotyczące inwestycji z tym, co będzie się działo po zmniejszeniu lub zwiększeniu emisji gazów cieplarnianych. Uzyskamy w ten sposób odpowiedź na pytania: jakie konsekwencje ekonomiczne będzie miała inwestycja, ile uprawnień do emisji zdołamy zaoszczędzić, ewentualnie ile trzeba będzie dokupić na wolnym rynku?

Trzecie zagadnienie dotyczy systemu rachunkowości. Uprawnienia do emisji dwutlenku węgla będą stanowiły aktywa niematerialne, które będą musiały być odpowiednio zaksięgowane, ponieważ podlegają wymianie handlowej. W tym zakresie SAP czyni odpowiednie kroki, aby obszar rachunkowości finansowej w ramach rozwiązania ERP, spełniał wymagania prawne dotyczące księgowania operacji związanych ze zbyciem uprawnień.

Proponujemy unikatowy i uniwersalny produkt na rynku, gotowy do wdrożenia. Przedsiębiorstwa, które zechcą z nami współpracować, mogą liczyć na szeroką pomoc. Przede wszystkim staramy się mieć jak najpełniejszą i najbardziej aktualną wiedzę dotyczącą systemu handlu emisjami. Przedsiębiorstwo zwraca się do nas z określonym problemem, który staramy się rozwiązać. Mam tu na myśli nie tylko zainstalowanie systemu czy jego parametryzację, ale także, a może nawet przede wszystkim, pomoc w dziedzinie biznesowej, rynkowej i prawnej. Warto podkreślić, że sam produkt SAP do zarządzania emisjami powstał na podstawie wieloletnich doświadczeń, które SAP zebrał na całym świecie. n