Jakość i rzetelność podstawą działania

Jakość VII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 262 (5427) 09 listopada 1999 r.

Jakość i rzetelność podstawą działania
Stawiamy na partnerską współpracę i długofalowy rozwój

 

PEGAS Sp. z o.o. zajmuje się instalatorstwem sanitarno-gazowym, a także kompleksową budową dużych obiektów gazowniczych. Firma powstała dziesięć lat temu, a założył ją mgr inż. Jerzy Pełka, który należy do grona wysokiej klasy ekspertów w branży gazownictwa w kraju i zagranicą. Spółka działa na terenie całego kraju w dwóch sektorach: handlowym i produkcyjnym. Od września tego roku spółka działa w systemie zapewnienia jakości, zgodnym z normami ISO 9002.

Czołowy produkt PEGAS-a – stacje redukcyjne – są wytwarzane z użyciem najlepszych jakościowo i technicznie urządzeń. Warto podkreślić, że wszystkie firmy współpracujące z legionowską spółką posiadają certyfikat ISO. Ten fakt stał się wyzwaniem dla firmy.

– Wdrożenie systemu zarządzania jakości zgodne z normami ISO jest potrzebą czasów. Nasi klienci posiadają certyfikaty i od nas też ich wymagają, dlatego zdecydowaliśmy się na jego wdrożenie – uważa Ewa Jakóbczak-Walczak, prezes PEGAS Sp. z o.o.

Wdrożenie systemu zarządzania jakością w firmie było niezwykle szybkie i sprawne. Spółka wystąpiła do firmy certyfikującej – Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji z wnioskiem o audyt wstępny, który przerodził się w audyt końcowy. Certyfikacją objęto produkcję, sprzedaż i serwis armatury i instalacji gazowych, w tym stacji redukcyjno-pomiarowych oraz nawanialni wtryskowych i kontaktowych.

– Uzyskanie certyfikatu ISO niejako automatycznie ustawia firmę wyżej na rynku od firm, które tego certyfikatu nie posiadają. Zapewnia, że klient będzie solidnie i rzetelnie potraktowany, daje gwarancję zorientowania się czy jest to rzetelny dostawca – uzupełnia Jerzy Pełka, właściciel PEGAS-a.

Gazownictwo jest specyficzną branżą. Klient nie może tu znać się na wszystkich uwarunkowaniach technicznych. Niektóre życzenia odbiorcy mogą wręcz działać na jego szkodę. Dlatego PEGAS nie ogranicza się tylko do sprzedaży wyrobów.

– Każda sprzedaż jest poprzedzona dokładnym poinformowaniem klienta co powinien od nas egzekwować, czego wymagać od dostarczonych przez nas produktów – informuje inżynier Pełka.

Szkolenia, które spółka organizuje, są adresowane także do dostawców oraz wszystkich podmiotów współpracujących z danym klientem. Partnerskie stosunki, które propaguje i wdraża spółka z Legionowa, mają na celu przede wszystkim dostarczenie informacji odbiorcom o produkcie oraz skoordynowanie całości robót przy danej inwestycji.

– Przez wysoką jakość rozumiemy nie tylko wysoką jakość wyrobu, ale także doprowadzenie do sytuacji, w której klient otrzymuje wyrób niejako z otoczką zapewniającą jego sprawne funkcjonowanie – twierdzi Jerzy Pełka.

Filozofia działalności PEGAS-a może wydawać się na pozór sprzeczna z czystym biznesem, rozumianym wyłącznie jako zarabianie na kliencie. Zdarza się, że przedstawiciele firmy sami namawiają potencjalnych odbiorców do odstępowania od zleceń, które będą ich drogo kosztowały, a nie przyniosą oczekiwanego efektu finalnego.

– Chcemy pokazać naszym partnerom jak uniknąć nadmiernych kosztów. Klient nabiera przekonania, że naszym celem nie jest natychmiastowe zarabianie, ale wybawienie go z kłopotów. Jestem przekonany, że ta filozofia zaowocuje w przyszłości – uważa Jerzy Pełka.

Filozofia działania firmy, ukierunkowana na jakość obsługi klienta i jakość dostarczanego mu produktu już przynosi wymierne efekty. W 1996 r. spółka PEGAS została uhonorowana nagrodą „MISTER POL-GAZ-EXPO 96” na Międzynarodowych Targach Pomorza i Kujaw za podziemny moduł redukcyjny. Trzy lata później na IV Międzynarodowych Targach Przyborów i Urządzeń dla Gazownictwa w Bydgoszczy, produkowana przez spółkę nawanialnia kontaktowa stałotemperaturowa typu NKS, przyniosła jej brązowy medal.

PEGAS współpracuje z licznymi biurami projektowymi. Dzięki tej współpracy produkty firmy są nowoczesne i bezpieczne.

Największym potencjałem firmy jest jej załoga. Około połowa pracowników firmy legitymuje się wyższym wykształceniem. Duża część załogi ma już długoletnie doświadczenie w branży, a spawacze posiadają najwyższe uprawnienia i kwalifikacje.

– Sprawne wdrożenie systemu zarządzania jakością daje jak najlepsze świadectwo załodze przedsiębiorstwa, jej kwalifikacjom i zaangażowaniu – podkreśla Ewa Jakóbczak-Walczak.

– Na początku – czyli dziesięć lat temu – w firmie byłem tylko ja. Kolejno przybywali pracownicy, którzy uczyli się ode mnie. Starałem się tworzyć zespół pracowniczy, który będzie samodzielnie realizował zadania, oczywiście nie jest to proces zakończony i chyba nigdy nie będzie zakończony – dodaje Jerzy Pełka.

Sukces firmy wywodzi się w dużej mierze ze sprawnego funkcjonowania zespołu, sprzyja temu szeroki zakres uprawnień pracownika. Zakres odpowiedzialności wyniknie z uprawnień automatycznie, w toku pracy całego zespołu. Zdaniem kierownictwa firmy nie ma sensu narzucać pracownikom sztywnych norm postępowania.

Wdrożenie systemu ISO umożliwiło jeszcze ściślejszą kontrolę na każdym etapie wytwarzania produktu. Oprócz oczywistych korzyści dla klientów, przyczyniło się jeszcze do ograniczenia kosztów, gdyż usuwanie usterek jest kosztowniejsze niż ścisły nadzór nad produkcją.

– Specyfika branży wymaga od nas dostarczania produktów absolutnie bezpiecznych. Ten obowiązek wynika także z przepisów państwowych – informuje inżynier Pełka.

– Mogę z pełną odpowiedzialnością podkreślić, że firma PEGAS prowadzi politykę przyjazną dla klienta – dodaje prezes Jakóbczak-Walczak.

PEGAS wykonuje gazowe stacje redukcyjne i redukcyjno-pomiarowe dla dowolnych ciśnień i przepustowości, punkty redukcyjne i redukcyjno-pomiarowe, nawanialnie stałotemperaturowe. W ofercie handlowej spółki znajdują się reduktory gazu do punktów redukcyjnych, reduktory gazu bezpośredniego działania, reduktory gazu pośredniego działania i zawory szybkozamykające, wyposażenie stacji redukcyjno-pomiarowych – filtry gazu, armatura odcinająca, zawory upustowe, armatura pomiarowa, gazomierze, przeliczniki objętości gazu światowych firm.

Firma PEGAS jest członkiem Polskiej Korporacji Techniki Sanitarnej, Grzewczej, Gazowej i Klimatyzacji.

logo

05-120 Legionowo, ul. Batorego 79/81
tel. (022) 774-13-33, 774-39-93, 774-34-15
fax (022) 784-11-43

Strona PEGAS Sp. z o. o.