Jakość otwiera bramę na świat

Jakość XVI
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 137 (6820) 14 czerwca 2004 r.

Nominacja do Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP w kategorii „Małe polskie przedsiębiorstwo”

Jakość otwiera bramę na świat

Rozmowa z Adamem Podobą, właścicielem firmy Alpex

W dniu naszego przystąpienia do Unii Europejskiej brukselska telewizja pokazała reportaż o dobrych polskich firmach, znalazła się w nim informacja także o Alpeksie. Jak udało się państwu tak szybko pokonać drogę od zakupu upadłej spółdzielni produkcyjnej do stworzenia firmy, która jest wizytówką Polski w UE?

Jednym zdaniem: naszą receptą na sukces na trudnym europejskim rynku jest najwyższa jakość i ciągłe inwestowanie w rozwój zakładu. Alpex został założony w 1993 r. jako firma rodzinna i taką pozostał do dzisiaj. Powstał na terenie dawnej spółdzielni produkcyjnej, ale był tworzony od podstaw. Od początku dążyliśmy do budowy własnej linii, produkującej soki zagęszczone. Powstała ona w 1996 r. dzięki specjalnej linii kredytowej, uruchomionej przez rząd, a przeznaczonej na rozwój przetwórstwa owocowego. Warunki udzielania pożyczki były atrakcyjne, jednak środki te wystarczyły na budowę najmniejszej możliwej linii. Wcześniej produkowaliśmy zagęszczony sok owocowy, zlecając tę usługę zakładom, które miały już linię do produkcji koncentratów.

Od początku myślałem o produkcji, która będzie przeznaczona na eksport. Polski rynek jest już nasycony, a spożycie krajowe nie jest tak duże jak na Zachodzie Europy, gdzie liderem są Niemcy. Podstawowym wymogiem, którego spełnienie otwiera drogę na tamtejsze rynki, jest bardzo wysoka jakość i bezpieczeństwo produktów. Firma Alpex od 1999 r. należy do unijnej organizacji SGF/IRMA (Protective Association of the Fruit Juice Industry). Jest to dobrowolny system kontroli jakości i autentyczności oraz higieny produkcji. Członkostwo w tej organizacji dało nam możliwość dotarcia do najbardziej wymagających odbiorców w Europie i na świecie. Certyfikat SGF/IRMA zwalnia odbiorców z obowiązku wykonywania bardzo kosztownych analiz laboratoryjnych produktu, ponadto nasi klienci mają pewność, że wyrób jest autentyczny, najwyższej jakości i bezpieczny.

Warto jeszcze dodać, że wysoka jakość produktu jest możliwa dzięki stałej kontroli procesu technologicznego od przyjęcia surowca po gotowy produkt. W naszej firmie wdrożyliśmy systemy ISO 9001 oraz HACCP.

Lokalizacja firmy zapewne także nie jest przypadkowa?

Firma Alpex jest położona w grójecko-wareckim zagłębiu sadowniczym. Stwarza to znakomite warunki do pozyskiwania najlepszych surowców. Łatwiej zweryfikować dostawców i ich produkty. Ponadto wiadomo, że transport i magazynowanie mają niekorzystny wpływ na jakość surowców. U nas wszystko jest na miejscu, praktycznie owoce prosto z sadów trafiają do naszego zakładu. Daje to gwarancję, że produkt końcowy ma doskonałe walory smakowe i jakość.

Jak ocenia pan pozycję firmy na rynku i kto jest głównym odbiorcą produktów Alpeksu?

Po modernizacji i rozbudowie zakładu, nasza firma ma około 5-proc. udział w krajowej produkcji zagęszczonych soków owocowych. Kolejna inwestycja współfinansowana z programu SAPARD zwiększy nasz potencjał produkcyjny dwukrotnie.

Odbiorcami wyrobów Alpeksu są głównie firmy niemieckie, do nich trafia ok. 70 procent całej produkcji. Znaczącą część wyrobów eksportujemy także do Holandii i USA. W ubiegłym roku weszliśmy również na rynek japoński. Japończycy dokonali bardzo wnikliwej analizy naszych produktów, ich dobra opinia pomyślnie rokuje naszej ekspansji na ten rynek. Niewielkie ilości produktów kupują od nas także polskie firmy, są to jednak pośrednicy handlowi, którzy potem wysyłają nasze koncentraty za granicę, np. do Kanady. Tym samym cała nasza produkcja trafia za granicę. Dlatego w Europie Zachodniej jesteśmy bardziej znani niż w Polsce.

Wspomniał pan, że zaczynaliście od niewielkiej linii produkcyjnej. Od tego czasu firma stale inwestuje, przekształcając się w duże przedsiębiorstwo. Jakie są główne kierunki i cele inwestycji?

Największy nacisk kładłem na jakość, wzrost produkcji, a także na ekologię. Rozmach tych inwestycji był rzeczywiście duży. Wystarczy wspomnieć, że w pierwszym sezonie po uruchomieniu linii produkcyjnej, czyli w 1997 r. wyprodukowaliśmy 3 tys. ton zagęszczonego soku owocowego. W sezonie 2003/2004 wytworzyliśmy już 12 tys. ton koncentratów. Cały czas inwestujemy. Normy UE kładą nacisk na rozdzielenie produkcji zagęszczonego soku z owoców kolorowych od koncentratów z jabłek. Ten wymóg ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i jakości produktów. Oczywiście my również zamierzamy dostosować się do nowych warunków, dlatego powstaje druga linia produkcyjna o tym samym potencjale, co już istniejąca. Docelowa zdolność produkcyjna osiągnie więc 24 tys. ton.

W ubiegłym roku rozbudowaliśmy chłodzoną tankownię, umożliwiającą bezpieczny załadunek cystern, które potem rozwożą nasz produkt po Europie. Natomiast do Japonii i USA zagęszczony sok trafia w specjalnych beczkach, dlatego uruchomiliśmy bardzo nowoczesną, aseptyczną linię do pakowania soku w beczki. Równolegle z rozpoczęciem produkcji uruchomiliśmy ekologiczną kotłownię zasilaną gazem oraz własną oczyszczalnię ścieków, które są również modernizowane wraz ze wzrostem potencjału firmy. Po zakończeniu rozbudowy zakładu zamierzam wdrożyć system zarządzania środowiskiem, zgodny z normą ISO 14000.

Związki Alpeksu z lokalnym środowiskiem nie ograniczają się wyłącznie do troski o ekologię. Jaką rolę pełni firma w swoim regionie?

Na pewno nie jesteśmy firmą, która znacząco przeciwdziała bezrobociu. Linia produkcyjna jest tak nowoczesna, sterowana od początku do końca przez komputery, że do jej obsługi potrzeba niewielu pracowników, ale za to wysoko wykwalifikowanych. Obecnie zatrudniamy 40 osób. Ważniejsze jest natomiast, że współpracuje z nami ogromna rzesza ludzi, głównie plantatorów. Dość wspomnieć, że w 2003 r. przerobiliśmy 80 tys. ton owoców, pochodzących z naszego regionu. Wpływa to bardzo korzystnie na sytuację ekonomiczną plantatorów.

Potrafimy również dzielić się z potrzebującymi, a takich w naszym regionie jest wielu. Prowadzimy szeroką działalność charytatywną, wspieramy szkoły, domy opieki społecznej, ochotnicze straże pożarne. Wspieramy dobre inicjatywy społeczne, jak np. Święto Kwitnącej Jabłoni. Otrzymaliśmy m.in. dwie statuetki: Lider Rynku i Eurolider. Ogromną satysfakcją jest dla nas nominacja do Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Piotr Janczarek


Łęczeszyce; 05-622 Belsk Duży
tel. (048) 661-11-76, 661-11-77
fax (048) 664-03-66
e-mail: [email protected]
www.alpex.com.pl

  • Informacje o firmie Alpex