Jakość wody i ścieków przepustką Włocławka do Europy

Jakość i Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
9 listopada 2005 r.

Wyróżnienie w konkursie Polskiej Nagrody Jakości w kategorii małych i średnich organizacji produkcyjnych i usługowych

Jakość wody i ścieków przepustką Włocławka do Europy

Ubiegły rok przyniósł Włocławkowi, a konkretnie Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji bardzo spektakularne wyrazy uznania wobec osiągniętych poziomów produkcji wody i działań na rzecz dalszej poprawy w oczyszczaniu ścieków. Najpierw „Lider Jakości” w Kujawsko-Pomorskim Konkursie TQM, później krajowy tytuł „Mister Poland” i certyfikat „Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością”. Jak do tego doszło, czym firma zasłużyła na te i szereg innych wyróżnień?

Najpierw woda!

Na początku lat 90. sformułowano w przedsiębiorstwie wizję i swego rodzaju credo firmy. Mówiło ono, że spółka ma spełniać funkcje przedsiębiorstwa nowoczesnego, dobrze zorganizowanego, efektywnego, dbającego o klienta, świadczącego usługi na najwyższym poziomie. Z deklaracji tej musiał wyniknąć długofalowy program działania, który jest konsekwentnie realizowany.

Odbiorcami wody we Włocławku jest ok.125 tys. mieszkańców oraz wcale nie taki mały, choć bardzo uszczuplony przemysł. Najstarsze ujęcie wody – „Krzywe Błota” zostało wybudowane w 1935 roku. Po modernizacji zakończonej w 1999 roku, można z niego podać ok. 2 tys. m3 wody na godz. Jednocześnie, dzięki m.in. zastosowaniu nowoczesnych filtrów Culligana i zmienionej technologii uzdatniania wody, uzyskano bardzo korzystne, zgodne z normami UE parametry jakościowe wody.

Drugim ujęciem wody jest „Zazamcze”. Zbudowane w 1983 roku, również poddane modernizacji, którą zakończono w tym roku. Zaliczyć je można do kilku najnowocześniejszych w kraju i w Europie. Najmłodsze ujęcie – „Zawiśle” zostało zmodernizowane systemem gospodarczym. Mimo tego osiągnięto analogiczne do dwóch pierwszych stacji parametry jakościowe wody. W ten sposób we Włocławku posiadającym ponad 300 km sieci wodociągowej, w każdej dobie można przekazać do odbiorców nawet 30 tys. m3 na dobę.

W oczyszczaniu ścieków wielki krok niewielkiego miasta…

Jako jedno z pierwszych miast w Polsce Włocławek już w 1983 roku nie zrzucał do Wisły nieczyszczonych ścieków. Dysponował bowiem nowoczesną na owe czasy oczyszczalnią ścieków. Dziś wymaga ona modernizacji. Na ten cel przewidziano ponad 130 mln zł, z czego 65 proc. pochodzić będzie ze środków unijnych, z funduszu ISPA.

W roku ubiegłym rozpoczęto modernizację oczyszczalni ścieków, która powinna zostać zakończona na początku 2007 roku. Jednocześnie podejmowane są prace związane z modernizacją i rozbudową całej miejskiej sieci kanalizacyjnej. W efekcie, Włocławek skanalizowany będzie w ponad 95 proc. Trzecim zadaniem w ramach programu ISPA jest zbudowanie instalacji do obróbki i utylizacji osadów ściekowych, tj. ich suszenia i produkcji biogazu, który zostanie następnie wykorzystany dla celów produkcyjnych przedsiębiorstwa.

Modernizacja całego systemu oczyszczania ścieków rozwiąże problem ściekowy i okazać się powinna prawdziwie wielkim krokiem niewielkiego miasta ku nowoczesności.

ISO podstawą nowej „filozofii jakości”

– Osiągnięty przez MPWiK poziom w jakości produkcji wody i obsługi klienta dowodzi, że spółka prezentuje prawdziwie europejskie standardy. W marcu 2003 roku MPWiK otrzymało Certyfikat jakości ISO 9001 oraz 14001. Wdrożenie założeń wynikających z tych certyfikatów legło u podstaw wszystkich kolejnych sukcesów, wyróżnień, nagród i uznania dla MPWiK – mówi Stefan Wiśniewski, prezes Zarządu MPWiK Sp. z o.o. – Można m.in. wspomnieć przyznanie miejsca w „Panteonie Ekologii”, „Hity” – 2003, 2004, „Fair Play” – cztery edycje, „Gazele Biznesu”, „Firma Przyjazna Środowisku”, „Lider Rynku”).

Niejako podsumowaniem wszystkich wcześniejszych osiągnięć jest uzyskanie wymienionego już tytułu „Mister Poland” i certyfikatu „Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością”.

Program „Mister Poland – Europartner” powstał w 1996 roku i promuje wśród polskich przedsiębiorstw, świadczących usługi obywatelskie, ale także produkcyjne i usługowe – najwyższą jakość. Co jednak najciekawsze i niedające się przecenić – dotyczy nie tylko jakości samej produkcji, ale także wszystkich sfer pracy i życia, np. bhp, ochrony środowiska, bezpieczeństwa bytu itp.

– Pojęcie jakości w filozofii tego programu nie odnosi się tylko do produktu czy usługi, ale do jakości całego naszego życia i działania – cała reszta jest przecież tego pochodną. Liczyć się tutaj musi głównie współpraca między ludźmi. I dlatego np. bhp rozumiane jest nie tylko jako bezpieczeństwo i higiena pracy w zakładzie, ale głównie jako bezpieczeństwo naszego środowiska. Także ochrona środowiska jest tutaj o wiele szerzej pojmowana: w sensie zarówno działań proekologicznych, jak i dobrych, koleżeńskich stosunków w zakładzie, dobrych stosunków sąsiedzkich, współżycia między ludźmi w każdym miejscu i czasie. Wszystkie te obszary decydują przecież o poprawie jakości całości naszego życia i muszą się przełożyć na jakościowy efekt pracy. Czy nie za wcześnie u nas, w Polsce na tę „nadbudowę wysoko rozwiniętego kapitalizmu”? – zapytują niektórzy. Nie! Bowiem im wcześniej zaczniemy, tym szybciej będziemy do tych poziomów dochodzić w szerokim ogólnospołecznym zakresie – komentuje istotę tego programu prezes Stefan Wiśniewski.

MPWiK jako jedna z niewielu firm tej branży w Polsce wdrożyło system zarządzania jakością i zdecydowanie poprawiło swoje zarządzanie usługami na rzecz obywateli. Wreszcie, jako jedyna firma wodociągowa w Polsce, MPWiK weszło na ścieżkę totalnego zarządzania jakością – Total Qualitat Management, tj. realizowania owej swoistej filozofii i takiego pojmowania świadczenia swojej usługi na rzecz społeczności lokalnej. Wejście na tę ścieżkę świadczy o wysokim poziomie profesjonalizmu i świadomości jakości w załodze.

Kierunek „na jakość” kontynuowany jest w pracach modernizacyjnych oczyszczalni ścieków. Zastosowana tutaj będzie najnowocześniejsza technologia i takie same techniczne zdobycze.

Bogdan R. Bock

 

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.
we Włocławku

ul. Toruńska 146, 87-800 Włocławek
tel. centr. 0 54 23 01 700,
sekr. 0 54 23 01 711, fax 0 54 23 01 701
Dział Realizacji Projektów (ISPA):
054 23 01 720 do 725
e-mail: [email protected]
[email protected]
www.mpwik.wloclawek.pl