Każda firma powinna wejść na „schody jakości”

Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
23 czerwca 2009 r.

Każda firma powinna wejść na „schody jakości”

Rozmowa z Wojciechem Henrykowskim, prezesem Zarządu PCBC S.A.

PCBC weszło jesienią 2008 roku w nowe 50-lecie swej działalności. Na starcie pojawiły się dwa problemy: nowe wyzwania wynikające z szybkiego postępu cywilizacyjnego oraz ogólnoświatowy kryzys, który również dotyka polskiej gospodarki. W tym roku mija też 5 lat od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Jaki był udział PCBC w dostosowaniu polskiego prawa do unijnego?

Biorąc pod uwagę przemiany, jakie zachodzą w Polsce od 20 lat i tradycje „poprzedniego pokolenia” naszej instytucji, uważam, że odnieśliśmy sukces. Znaleźliśmy miejsce w gospodarce wolnorynkowej i dobrze sobie radzimy. W ciągu 15 lat działania PCBC liczba wydanych certyfikatów dla nowych klientów wzrosła z 3 w 1993 roku do 4381 na koniec 2008 roku. Mamy też współudział w przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, co chcemy przypomnieć jesienią tego roku, podczas obchodów Europejskiego Tygodnia Jakości. W tym roku organizujemy je właśnie pod hasłem „5 lat obecności Polski w UE”. PCBC ma wkład w przygotowywaniu aktów prawnych i regulacji dotyczących oceny systemów zgodności z normą ISO oraz w negocjacjach związanych ze swobodnym przepływem towarów.

Czy aktualnie potrzeba zmiany prawa w dziedzinie zarządzania jakością?

W Polsce i UE obowiązuje zasada, iż co nie jest zakazane, jest dozwolone. Niestety, nie zawsze działa ona na korzyść gospodarki i przedsiębiorców. Problem polega na działalności zbyt wielu firm certyfikujących, które oferują certyfikaty bez wartości, ponieważ za nimi nie stoi rzetelna ocena wdrożonego systemu. Niestety, ich działalność wpływa na deprecjację certyfikatów. A prawo jest wobec nich bezradne. Aby firmy nie wydawały bezużytecznie pieniędzy, powinny, ogłaszając przetarg czy konkurs na jednostkę certyfikującą, stawiać odpowiednie wymagania. Jakie? To właśnie powinno regulować prawo.

Jesienią, podczas obchodów 50-lecia, niewiele się jeszcze mówiło o kryzysie w Polsce. Dziś widać go już w wielu dziedzinach. Czy kryzys dopadł PCBC?

Mamy dobrą sytuację finansową. W 2008 roku osiągnęliśmy zaplanowany przychód. Na razie więc kryzys nas nie dopadł. Ale zaczynamy go dostrzegać wśród naszych klientów. Widać to po rezygnacji niektórych firm z systemu zarządzania jakością czy odsunięciu decyzji o wdrożeniu takiego systemu w najbliższym czasie. Firmy występują też z prośbami o rozłożenie płatności na raty lub ich obniżenie. Sytuacja PCBC jest światłem odbitym gospodarki. My sami obecnie nie potrzebujemy pomocy. Ale zdajemy sobie sprawę, że nasi czy też potencjalni klienci mogą wpaść w problemy i poszukają wtedy oszczędności. Wówczas problemy finansowe również mogą wystąpić u nas. Dla mnie ważniejsza jest pomoc dla polskich firm, ponieważ istnieje szansa, iż postawią na stosowanie narzędzi podnoszenia jakości, co może przełożyć się na ich pozycję na rynku. Staną się naszymi klientami i lepiej zniosą kryzys. PCBC może pomóc też przedsiębiorcom, np. szkoląc pracowników z zakresu zarządzania jakością. Nasi eksperci mogą też służyć pomocą Ministerstwu Gospodarki. Jeśli natomiast pakiet antykryzysowy przełoży się na poprawę sytuacji w gospodarce, to również my utrzymamy dotychczasowy status finansowy.

Eksperci twierdzą od lat, że wprowadzanie innowacyjności w firmie daje szansę na przetrwanie trudnego okresu na rynku. Czy polscy przedsiębiorcy to rozumieją?

Aby odpowiedzieć na to pytanie posłużę się przykładem gospodarki chińskiej, która przechodzi przez kryzys bez specjalnych problemów, m.in. dlatego, że postawiono tam na wdrażanie systemów zarządzania jakością. W Chinach ponad 160 tys. firm uzyskało certyfikaty ISO 9001:2000, podczas gdy w Polsce tylko 8 tysięcy. Udział Chin w światowym eksporcie rośnie z roku na rok. O ile w 2006 roku wyniósł 5,9 procent, o tyle w następnym już 8,2 procent. W tej chwili czas gra na korzyść tej gospodarki i o tym powinni pamiętać polscy przedsiębiorcy. Innowacyjność niesie za sobą postęp, a zatem i sukces. Natomiast z badań prowadzonych przez PKPP „Lewiatan” wśród MSP w 2007 roku wynika, że innowacyjność nie cieszy się uznaniem polskich przedsiębiorców. Na pytanie o czynniki decydujące o konkurencyjności zaledwie 0,9 procent rozmówców wymieniło innowacyjny charakter produktów i usług, a prawie 60 procent postawiło na cenę, co często oznacza niską jakość produktu lub usługi.

Czy PCBC działa na chińskim rynku?

PCBC współpracuje z rynkiem chińskim poprzez różne agencje, z którymi mamy podpisane umowy. W tym sensie jesteśmy obecni na rynku chińskim, ale bardziej aktywnie działamy w Turcji, Korei i Indiach.

Dziękuję za rozmowę.

MW

Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A.
02-699 Warszawa, ul. Kłobucka 23A
tel. centr. 022 46-45-200, fax 647-12-22
www.pcbc.gov.pl