Kierunek na światową jakość

Jakość VII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 262 (5427) 09 listopada 1999 r.

Kierunek na światową jakość
Wypowiedź Bogdana Rogali, prezesa Zarządu Philips Lighting Poland S.A.

logo

Nagroda Specjalna w V edycji konkursu Polskiej Nagrody Jakości

foto

Pracownicy Philips Lighting Poland S.A. w Pile doskonale pamiętają słowa, jakie skierował do nich w 1998 roku bawiący w tej firmie z okazji 40-lecia pilskiego przemysłu oświetleniowego premier Jerzy Buzek: „To, co uzyskaliście, jest wspaniałe. Sprostaliście światowym wymaganiom jakościowym. Produkujecie nowoczesne wyroby po konkurencyjnej cenie. Szczególnie ten ostatni fakt zasługuje na wielkie uznanie”. I dalej: „Życzę wam wszystkim, by nie tylko dlatego, że jesteście firmą oświetleniową, wasza przyszłość była świetlana”.

Życzenia te z całą pewnością nie były „na wyrost”, albowiem droga, jaką przeszła ta firma w Polsce w okresie ośmiu zaledwie lat, prowadzi prosto do celu, którym jest pozycja lidera na rynku oświetleniowym.

Trzeba było jednak na nią ciężko zapracować, aczkolwiek dobrym punktem startu były liczące się nie tylko na rynku krajowym osiągnięcia Pilskiej Fabryki Żarówek Lumen i późniejszych Zakładów Sprzętu Oświetleniowego Polam, którego większość udziałów zakupił w 1991 roku znany na świecie holenderski koncern Philips Lighting BV z Eindhoven.

Lider na polskim rynku

Od momentu prywatyzacji obroty Philips Lighting Poland S.A. wzrosły ponad 30-krotnie. Dziś firma, która jest wizytówką Piły, zajmuje pierwszą w Polsce pozycję wśród wytwórców wyrobów oświetleniowych, plasując się też na czele listy producentów tych wyrobów w całym koncernie Philips. Trzeba też wiedzieć i o tym, że 80 procent produktów ze znakiem fabrycznym Philips Lighting Poland S.A. trafia na rynek światowy, znajdując chętnych odbiorców w dziesiątkach krajów na wszystkich kontynentach. Warto wspomnieć, że do klientów z Unii Europejskiej trafia rocznie 300 milionów najnowocześniejszych wyrobów z napisem „Made in Poland” wyprodukowanych w Pile.

Wyroby te znajdują zastosowanie w przemyśle, handlu, budownictwie, szkolnictwie, służbie zdrowia, transporcie, kulturze i sporcie. Philips Lighting Poland S.A. oferuje energooszczędne i tradycyjne źródła światła, oprawy oświetleniowe i cale systemy świetlne. W ofercie firmy znajduje się także cała gama specjalistycznych wyrobów, ale również baterie i latarki. Znaczną część wyrobów można obejrzeć w „zastosowaniu”, w jedynym tego typu obiekcie w Europie Środkowo-Wschodniej: Centrum Zastosowań Światła. Tu, w zaaranżowanych warunkach, prezentowane jest oświetlenie biur, sklepów, wystaw sklepowych, a także – obiektów architektonicznych na przykładzie makiety miasta. Centrum Zastosowań Światła pozwala na prowadzenie nowoczesnego marketingu, ale przede wszystkim służy do szkoleń współpracujących z firmą hurtowników, projektantów, architektów, instalatorów czy pracowników zakładów energetycznych. Rocznie w Centrum Zastosowań Światła w Pile bywa od 4.500 do 5.000 osób.

Zarządzanie przez jakość

O pozycji pilskiej firmy na rynku polskim decydują nie tylko inwestycje (155 mln dolarów w latach 1991-98) ukierunkowane na najbardziej nowoczesne technologie i maszyny, poprawę warunków pracy i ochronę środowiska oraz infrastrukturę logistyczną i handlową, nie decyduje o tym również wielkość zatrudnienia, które wzrosło z 2900 do ok. 3500 osób. Czynnikiem decydującym okazuje się jakość w najbardziej szerokim tego słowa znaczeniu.

Najnowsze badania dowodzą, że na strukturę osiągania przez firmę sukcesu składają się w 10 procentach środki techniczne i w 40 procentach – technologie. O tej „reszcie”, czyli pozostałych 50 procentach, przesądza przygotowanie kadr oraz sprawność systemów zarządzania, a więc czynnik ludzki.

Ujmując kwestię jeszcze inaczej, chodzi o zarządzanie przez jakość: Total Quality Management (TQM). Jest to po prostu filozofia zarządzania. O tym, iż Philips Lighting Poland S.A. kieruje się tą właśnie filozofią, świadczą uzyskane certyfikaty jakości ISO, przyznane przez firmę KEMA Registered Quality.

Oto kalendarium sukcesów pilskiej firmy w tej dziedzinie:

 

  • 1994 rok, lipiec: certyfikat ISO 9002 obejmujący produkcję lamp żarowych, fluorescencyjnych lamp wyładowczych wraz ze świetlówkami kompaktowymi oraz półfabrykatów do tych lamp;
  • 1995 rok, grudzień: certyfikat ISO 9001 w zakresie marketingu, zakupów i sprzedaży produktów oświetleniowych; i wreszcie
  • 1998 roku, luty: certyfikat ISO 14001 obejmujący system zarządzania środowiskiem naturalnym.

 

Wszystkie światła na środowisko

I nad tym ostatnim z certyfikatów warto się nieco zatrzymać, ponieważ sprawa wykracza poza zakres działania firmy, a więc produkcji, marketingu i sprzedaży. W grę wchodzi mianowicie kwestia świadomości ekologicznej otoczenia, w jakim przychodzi funkcjonować firmie.

Uznając nadrzędny charakter tego problemu, Philips Lighting Poland S.A. zobowiązał się do stosowania przyjaznych dla środowiska programów i metod działania, do ciągłego ograniczania niekorzystnego oddziaływania na środowisko oraz do wdrażania zasad tzw. ekologicznego projektowania (eco-design) najnowszych wyrobów i procesów technologicznych.

Podejmowaniu działalności w tym zakresie towarzyszyła świadomość, iż jej efektami interesują się w coraz większym stopniu nie tylko klienci. Równie istotny jest image firmy w oczach społeczności lokalnych i organizacji ekologicznych, stanowiących najbliższe jej otoczenie.

Zasada, jaką kieruje się koncern Philips, a tym samym również Philips Lighting Poland S.A., opiera się na przekonaniu, iż lepiej jest zapobiegać niż usuwać skutki, a więc ekologiczna profilaktyka.

Wszystko to sprawia, iż firma pilska znalazła się pośród pierwszych w Polsce producentów, którzy spełniają międzynarodowe wymagania w zakresie zarządzania środowiskiem naturalnym, dając tym samym dobry przykład wielu firmom krajowym, których świadomość ekologiczna nie nadąża za wymogami czasu.

Pogoń za doskonałością

Zdobycie trzech certyfikatów ISO nie zadowala jednak firmy, która w najlepiej pojętym interesie klienta oraz własnym podjęła wysiłki na rzecz utrwalenia swej pozycji na rynku polskim poprzez sięgnięcie po nowe trofea.

Wysiłki te zostały uwieńczone kolejnymi sukcesami, takimi jak zdobycie w 1999 r. Wielkopolskiej Nagrody Jakości oraz nagrody specjalnej w V edycji konkursu Polska Nagroda Jakości (PNJ) w kategorii przedsiębiorstw zagranicznych. Uroczyste wręczenie tej ostatniej nastąpi w dniu 11 listopada br. w Warszawie.

Do nagrody tej kwalifikują się firmy, które poprzez wdrożenie zarządzania przez jakość zwiększyły stopień zadowolenia klientów, społeczności i władz lokalnych, nadto osiągnęły wydatną poprawę w zakresie procesów produkcyjnych, wyrobów, usług, ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa i ochrony pracy.

Nasza droga do satysfakcji klienta

wykres

Wszystkie te kryteria Philips Lighting Poland spełnił.

Posiadając certyfikaty ISO i PNJ firma sposobi się do drugiego etapu, jakim będzie zdobycie certyfikatu Philips Quality Award (PQA), obejmującego takie zagadnienia zarządzania przez jakość jak: rolę kierownictwa, proces poprawy jakości, systemy jakości oraz współdziałanie z klientami i odbiorcami na zasadach partnerskich. PQA stanowi pomost łączący normy ISO oraz European Quality Award (EQA).

Od 2000 roku firma chce pójść jeszcze dalej, podejmując zabiegi wokół zdobycia certyfikatu Philips Business Excellence (PBE), który jest odpowiednikiem certyfikatu European Quality Award (EQA) i stanowi wyraz najwyższego uznania dokonań na drodze do kompleksowego zarządzania poprzez jakość (TQM).

Wyzwanie globalnego rynku

Uporczywe wspinanie się do góry nie jest dyktowane tylko czczą ambicją firmy, która zdaje sobie doskonale sprawę z tego, że jakość stanowi podstawowy parametr konkurencji i że przez jakość prowadzi najkrótsza droga do klienta. Reszty nie trzeba już chyba dopowiadać.

Zarządzanie przez jakość, przypominam, jest efektem zbiorowego wysiłku zorientowanego na ustawiczne doskonalenie organizacji we wszystkich aspektach, sferach i zakresach działalności firmy; to również wyższa jakość wyrobów i usług, pracy, konstrukcji, technologii, procesów i systemów wytwórczych, marketingowych, informacyjno-decyzyjnych oraz wszelkich innych ukierunkowanych na pełne zaspokojenie potrzeb klientów. Tak należy rozumieć TQM, które jest dzisiaj wymogiem konkurencji na rynku globalnym i odpowiedzią na wyzwanie, przed jakim stają uczestnicy wyścigu do obecności na światowym rynku produktów i usług. Do wyścigu tego staje również Philips Lighting Poland S.A.

Zarządzanie bezpieczeństwem pracy

Systemowe podejście do zarządzania bezpieczeństwem pracy to kolejna, jedna z pierwszych w Polsce, inicjatyw Zarządu Philips Lighting Poland. Dla poprawy sposobu kontroli warunków bezpieczeństwa i higieny pracy podjęto decyzję o wdrożeniu systemu zarządzania bezpieczeństwem pracy (SZBP). Ponieważ do tej pory Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) nie opracowała normy przedstawiającej wymagania dla takiego systemu – dla jego budowy wykorzystano w Philips Lighting Poland model zarządzania środowiskiem określony w normie ISO 14001. Zastąpiono w nim odpowiednio, istniejące odniesienia do problemów ochrony środowiska, relacjami do zagadnień bezpieczeństwa pracy.

Proces certyfikacji odbędzie się w oparciu o wymagania określone w normie KEMA dla systemów zarządzania bezpieczeństwem pracy, która została opracowana na podstawie normy brytyjskiej BS 8800, a pierwszy audyt certyfikujący ten system planowany jest w listopadzie br.

Liczy się tylko złoto

Firma pilska jest nie tylko bywalcem, ale i laureatem wielu prestiżowych nagród na krajowych i międzynarodowych targach. Oto rejestr uzyskanych w ostatnich trzech latach trofeów targowych:

 

  • 1995 rok – „Złota Iskra” dla lampy Mastercolour CDM-T na II Międzynarodowych Targach ELEKTROEXPO;
  • 1996 rok – Złoty Medal dla świetlówek kompaktowych Ecotone z zapłonem elektronicznym na Międzynarodowych Targach Poznańskich; Grand Prix im. Tadeusza Kwiatkowskiego dla nowej generacji świetlówek TLD Super 80 oraz energooszczędnych opraw ulicznych do lamp wyładowczych rodziny SGS na Międzynarodowych Targach Gdańskich HOUSEBUILDING; złoty medal dla lampy Mastercolour QL na IV Międzynarodowych Targach Poznańskich DOMEXPO;
  • 1997 rok – „Złota Iskra” dla lampy indukcyjnej QL na IV Międzynarodowych Targach ELECTROEXPO; Złoty Medal dla baterii Powerlife na Międzynarodowych Targach Poznańskich DOMEXPO;
  • 1998 rok – „Złota Iskra” dla lampy SON PIA na V Międzynarodowych Targach ELEKTROEXPO.

Z roku na rok Philips Lighting Poland S.A. utrwala osiągniętą już w Polsce pozycję, sytuując się coraz wyżej w wielu rankingach prasowych: jeszcze dwa lata temu firma zajmowała 19 pozycję na liście „Złota 500 największych prywatnych firm produkujących w Polsce” miesięcznika „Home Market”, a już rok później zajęła 10 pozycję.

Rośnie też z każdym rokiem ranga firmy w skali regionalnej: ranking „Głosu Wielkopolskiego” pod nazwą „Złota Setka Wielkopolski” dowiódł, iż firma pilska nie ma sobie równych pod względem osiąganego zysku, sprzedaży, inwestycji i eksportu przy uwzględnieniu wskaźników ekonomiczno-finansowych określających kondycję firmy.

Trzeba wszak pamiętać o tym, iż u podstaw sukcesów Philips Lighting Poland S.A. znalazła się troska o trzy cechy: jakość, jakość i jeszcze raz jakość.

Notował Lech Z. Niekrasz

Philips Lighting Poland S.A.
64-920 Piła, ul. Kossaka 150
tel. 0-67 351-30-00
fax 0-67 351-31-04
Więcej o Philips Lighting Poland S.A.: http://www.lighting.philips.com.pl

Strona Philips Lighting Poland S.A.