Laureat Polskiej Honorowej Nagrody Jakości

Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
10 listopada 2006 r.

Laureat Polskiej Honorowej Nagrody Jakości

Certyfikat dla Komendy Stołecznej Policji

Nadinspektor Ryszard Siewierski, były I zastępca Komendanta Głównego Policji został tegorocznym laureatem Polskiej Honorowej Nagrody Jakości, przyznawanej przez Krajową Izbę Gospodarczą.

Kapituła tej nagrody doceniła ogromną pracę nadinspektora oraz jego zespołu przy wdrażaniu systemu zarządzania jakością ISO 9001 w Komendzie Stołecznej Policji, którą kierował w latach 2002-2005.

„Kiedy objąłem funkcję komendanta stołecznego, o policji stołecznej mówiło się źle. Warunki pracy w poszczególnych jednostkach były „siermiężne” zarówno dla policjantów, jak też obywateli. Nie było gdzie usiąść, telefony były wiecznie zajęte, a policjanci zaganiani. Do okratowanych obiektów mieszkańcy niechętnie przychodzili. Aby wypełnić powierzone nam zadania musieliśmy się zmienić i poprawić relacje pomiędzy policją a obywatelem. Zanim KSP przeprowadziła audyt i otrzymała w 2005 roku certyfikat systemu zarządzania jakością ISO 9001, rozpoczęliśmy reorganizację komendy stołecznej i modernizację poszczególnych obiektów. Powstała jedna forma organizacyjna składająca się z Komendy Stołecznej, 7 komend rejonowych na terenie miasta Warszawy oraz 9 komend powiatowych Policji. Zrozumieliśmy, iż nasze problemy wynikają z mechanizmu funkcjonowania wielkiej metropolii, jaką staje się Warszawa z ciążącymi ku niej powiatami. Jednym z naszych postulatów było stworzenie projektu ustawy metropolitalnej, która obejmowałaby teren działania Komendy Stołecznej i jednostek podległych, tworzących garnizon stołeczny. Do dziś nie powstała, ale my działamy tak, jakby istniała. Stworzyliśmy spójny system organizacyjny.

Na mocy ustawy z 13 listopada 2002 roku o zmianie ustawy o Policji – Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31 grudnia 2002 r. w ramach Komendy Stołecznej utworzono 7 komend rejonowych Policji, posiadających status komend powiatowych, a sama Komenda Stołeczna stała się odpowiednikiem komendy wojewódzkiej z właściwościami wynikającymi z ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy. Wspólnie z wykładowcami Politechniki Warszawskiej rozpoczęliśmy szkolenie oficerów, którzy po rocznym kursie otrzymali tytuł menedżera zarządzania jakością i audytora wewnętrznego. Dopiero wtedy zdecydowaliśmy się na wdrożenie systemu ISO 9001 i wprowadzenie jednakowych standardów dla wszystkich jednostek. W toku postępowania audytowego przekonaliśmy się, iż należy poddać weryfikacji ponad 200 procedur związanych z zarządzaniem jednostek i komórek. Pierwszy certyfikat otrzymała Komenda Rejonowa – Śródmieście, która na co dzień musi borykać się z największymi w stolicy problemami. W jej ślady poszły następne jednostki. Procedury certyfikacyjne były prowadzone przez znane krajowe instytucje audytorskie, jak również konsultowane i weryfikowane przez renomowane firmy z Danii i Niemiec, co gwarantowało osiągnięcie międzynarodowych standardów oraz niezależność ocen.

W efekcie tych wszystkich działań – certyfikacji poddała się cała Komenda Stołeczna, co zostało uwieńczone uzyskaniem certyfikatu jakości w lipcu 2005 r.

Naszym celem i misją była realizacja ustawowych obowiązków oraz spełnienie oczekiwań społeczeństwa. Chciałem, abyśmy zbudowali i tworzyli po prostu dobrą instytucję o wysokiej kulturze; instytucję dla obywatela. Zależało mi też na zbudowaniu profesjonalnego zespołu, dlatego też cały proces traktowałem jako element doskonalenia zawodowego. Okazało się, że trzeba zmienić wszystko, począwszy od kultury osobistej policjantów, po remonty i inwestycje oraz w konsekwencji zbudować organizację, która wraz innymi partnerami społecznymi profesjonalnie zarządza swoimi zasobami. Obywatel stał się podmiotem. Dziś można się do nas łatwo dodzwonić lub zgłosić do centrum skarg, gdzie można bez okazywania dokumentu tożsamości przedstawić swój problem. Poprawiliśmy też warunki przyjmowania i obsługi mieszkańców. Sukces okazał się wymierny. O ile w 2002 roku codziennie dzwoniło do nas z prośbą o interwencję około 300 osób, to dziś ta liczba wynosi ponad 3500, między innymi dlatego, że do policji warszawskiej łatwo się dodzwonić, a ona sama nie pozostaje obojętna na zgłoszony problem. Zmieniła się także nasza organizacja pracy, o czym świadczą nawet takie „drobiazgi”, jak szybka możliwość dotarcia do sprzętu przeciwpożarowego.

Zabytkowy Pałac Mostowskich, po którym wstydziłem się oprowadzać zagranicznych gości, został wyremontowany i poddany konserwacji. Podpisaliśmy z Ferdynandem Ruszczycem, dyrektorem Muzeum Narodowego w Warszawie, akt powołania Muzeum Policji w Pałacu Mostowskich, o statusie filii Muzeum Narodowego. Utworzenie muzeum i dalszy remont obiektu udało się sfinansować ze środków Unii Europejskiej, przeznaczonych na kulturę. Mój kolega, komendant policji w Helsinkach powiedział, że po paryskiej prefekturze, to najpiękniejsza komenda stołeczna w Europie. Za przywrócenie świetności obiektowi minister kultury wyróżnił mnie odznaką „Gloria artis”. Ale nie tylko Pałac Mostowskich zasługuje na uwagę. Obiekt komendy w Mińsku Mazowieckim dostał nagrodę za wystrój architektoniczny. Poprawa funkcjonalności i estetyki dotknęła też wyraźnie wszystkie jednostki.

Nie lubię określenia „zarządzanie przez jakość”; raczej używam słów „narzędzie pracy” lub „proces edukacyjny”, ale bez względu na słownictwo system ten stworzył nam możliwości rozwoju. Zaproponowaliśmy mieszkańcom stworzenie „mapy miejsc niebezpiecznych w stolicy” oraz zorganizowanie Rewirów Dzielnicowych Policji. Pierwszy z nich powstał na Powiślu, obecnie oddawane są następne. Nie byłoby to możliwe bez ogromnego wysiłku i wsparcia władz miasta. W ten sposób budowaliśmy więzi pomiędzy administracją lokalną a mieszkańcami, którzy mogli się przekonać, że mają realny wpływ na to, co się dzieje w ich najbliższym otoczeniu. Dzięki temu obywatele stolicy mogą się czuć bardziej bezpiecznie, a Policja jest im bardziej przyjazna i dostępna.

Bezpieczeństwo stolicy poprawiło się ewidentnie, dziś Warszawa nie jest już najniebezpieczniejszym miastem w Polsce, a w porównaniu z innymi stolicami europejskimi jest jedną z najbardziej bezpiecznych metropolii.”

AM

www.ksp.waw.pl