Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
22 czerwca 2006 r.
Łódzki obszar metropolitalny to 1 148 370 ludności na obszarze 2 497 km2
Łódź dla swojego regionu
Wypowiedź Jerzego Kropiwnickiego, prezydenta Łodzi, przewodniczącego Rady Fundacji Unii Metropolii Polskich
Polska ma niepowtarzalną szansę ukształtować silną i konkurencyjną przestrzeń, z której będziemy korzystać przez kolejne dziesięciolecia. Rolą rządu i władz samorządowych jest jak najskuteczniejsze wykorzystanie tej szansy. Podejmując to wyzwanie należy pamiętać, że wkraczamy właśnie w kolejny okres unijnego programowania, a zapóźnienia cywilizacyjne naszego kraju wymagają koncentracji działań na strategicznych przedsięwzięciach.
Przy opracowywaniu programów operacyjnych na lata 2007-2013 w sposób szczególny powinny być dostrzeżone metropolie. Rozwój dużych miast zwykle wykracza poza ich granice administracyjne i ma duży wpływ na koniunkturę całego regionu czy nawet kraju. Wspólny wysiłek metropolii może prowadzić do zasadniczych przeobrażeń i wzrostu konkurencyjności przestrzeni całego państwa i co za tym idzie poszczególnych regionów. Za przykład niech posłuży ważna dla Polski inicjatywa budowy szybkiej kolei łączącej Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań oraz inicjatywa budowy autostrad A1, A2 i dróg ekspresowych S8 oraz S14. Ten system komunikacyjny wspomoże rozwój wszystkich miast. W Łodzi umożliwi stworzenie europejskiego centrum logistycznego, które gospodarczo ożywi region, stworzy miejsca pracy, zmodernizuje przestrzeń miejską i podniesie konkurencyjność regionu wobec podobnych w Europie.
Doskonałą ilustracją ponadregionalnej współpracy i rozwoju może się stać budowa transkontynentalnego lotniska. Decyzja o rozpoczęciu tej inwestycji powinna zapaść jak najszybciej. Stanie się ona bowiem impulsem pobudzającym koniunkturę na wszystkich poziomach gospodarki. Jego lokalizacja między Łodzią i Warszawą nie tylko połączy te dwie aglomeracje, które staną się bardziej atrakcyjne dla inwestorów, ale także doskonale uzupełni centralny węzeł komunikacyjny, tworzony przez wspomniane drogi ekspresowe, autostradę A2 i linie kolejowe, dające możliwość szybkich połączeń we wszystkich kierunkach. Jednocześnie zatrudnienie znajdzie około 30 tysięcy ludzi.
W Regionalnych Programach Operacyjnych na lata 2007-2013 musi się też znaleźć pula pieniędzy na rozwiązywanie problemów i finansowanie programów konkretnych metropolii. W przypadku metropolii łódzkiej do takich kluczowych projektów zaliczyć trzeba rozbudowę Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta Łódź-Lublinek, która pozwoli na stworzenie nowoczesnego, międzynarodowego lotniska, wspomagającego system polskich lotnisk regionalnych i skutecznie konkurującego na wolnym, europejskim rynku przewozów lotniczych. Konieczne jest także uwzględnienie rewitalizacji łódzkich obszarów poprzemysłowych, ponieważ realizacja tego projektu pozwoli na ożywienie społeczno-gospodarcze oraz turystyczne miasta poprzez nadanie starym fragmentom przestrzeni miejskiej nowych funkcji użytkowych. W poprzemysłowych budynkach mogą powstawać nowoczesne mieszkania, pracownie albo centra kulturalno-festiwalowe.
Podsumowując, niezbędne jest wypracowanie jasnej i jednolitej polityki metropolitalnej państwa. Konieczna jest zdecydowanie większa konkretyzacja unijnych programów regionalnych i sektorowych. Decydując o sposobie wykorzystania nowej puli unijnych pieniędzy warto imiennie wskazać i opisać najważniejsze, kluczowe dla kraju inwestycje infrastrukturalne. Jednocześnie trzeba również pamiętać, że mają one nie tylko integrować polską przestrzeń, ale też pomagać w skomunikowaniu Polski z pozostałymi krajami Unii Europejskiej. n
Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
22 czerwca 2006 r.
Łódź metropolitan area covers 2 497 square km and is home to 1 148 370 people
Łodź acts for its region
Statement by Jerzy Kropiwnicki, Mayor of Łódź
Poland has a unique chance to create a strong competitive edge for the coming decades. The role of the government and local authorities is to make use of this chance as effectively as possible. However, while taking up this challenge it should be borne in mind that we are now entering another EU programming period and that the civilisation gap between Poland and other EU states requires strategic projects.
While preparing the operational programmes for 2007-2013, particular attention should be paid to metropolises since the development of cities usually goes beyond their administrative borders and exerts a profound influence on the economic situation at the regional or national level. Joint effort of metropolises may bring about fundamental changes and boost competition in the country, hence, in individual regions. An example in point may be the initiative for construction of an express railway between Warsaw, Łódź, Wrocław and Poznań and another one involving construction of the A1 and A2 motorways and of the S8 and S14 express roads. This transportation system will facilitate the economic development in all these cities. In Łódź it will allow for creation of a European logistics centre which will improve the region’s economic and competitive position vis-a-vis other comparable EU regions.
An excellent example of supraregional cooperation and development could become construction of a trans-continental airport. The decision to launch the investment should be made as soon as possible for the project could provide a stimulus for growth at all levels of the economy. Thanks to its location between Warsaw and Łódź, the airport would link the two agglomerations and make them more attractive for investors. Moreover, it would strengthen the central transportation node made up of the mentioned express roads, the A2 motorway and railway providing fast connections in all directions. The investment could create 30 000 jobs.
The 2007-2013 Regional Operational Programmes should also provide a fund pool for solving problems and financing projects in metropolises. One of the key projects in the Łódź metropolis is extension of Władysław Reymont International Airport in Łódź-Lublinek. The project would allow for creation of a modern international airport which would support the network of regional airports in Poland and could become a strong player in the competitive European air transport market. Account should also be taken of revitalisation of post-industrial areas in Łódź with a view to social, economic and tourist revival through redevelopment of old fragments of urban space. Post-industrial buildings could be converted into modern apartment houses, studios or cultural-festival centres.
On the whole, we need a clear and coherent national metropolitan policy. The EU regional and sectoral programmes should therefore contain more detailed and concrete provisions. While deciding on the allocation of the new EU funding pool, we ought to identify and describe infrastructure investments which are of key importance for the country. We should also bear in mind that these investments should integrate the Polish urban space and at the same time link Poland with other EU states. n