Mieć zawsze dobrą IDEĘ!

Jakość XIII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 263 (6340) 12 listopada 2002 r.

Dziesięć lat temu zadzwonił w Polsce pierwszy telefon komórkowy

Mieć zawsze dobrą IDEĘ!

Rozmowa ze Sławomirem Skrodzkim, prezesem Zarządu i dyrektorem generalnym Polskiej Telefonii Komórkowej CENTERTEL

Co powiedziałby pan prezes o sytuacji, w jakiej znalazła się ostatnio telekomunikacja?

W poprzednich kilku latach rynek telekomunikacyjny rozwijał się bardzo dynamicznie na świecie i w Polsce. Okazało się jednak, że rozwój ten nie był ewolucyjny, a przedmiotem oferty były, powiedziałbym, wręcz marzenia, co spowodowało, że rynek ten załamał się w ostatnim czasie. Mówiąc inaczej, zainwestowano duże pieniądze w przyszłość, która dziś jeszcze nie jest realna. Zainwestowano w technologie marzeń, a to kosztowało bardzo wiele. Dlatego dzisiaj telekomunikacja uchodzi za branżę dużego ryzyka i banki już nie finansują jej tak chętnie, jak parę lat temu. Z tych względów telekomunikacja przeżywa pewien regres, ale nie tyle technologiczny, ile raczej ekonomiczny. Dobrym tego przykładem jest Polska: telekomy generalnie rozwijają się, bo jest taka potrzeba, ale już nie tak dynamicznie. Wyjątkiem w całej branży telekomunikacyjnej w Polsce jest telefonia komórkowa. W ostatnich dwóch latach nie stwierdziliśmy jakiegokolwiek załamania, jeśli chodzi o rozwój tej technologii i zainteresowanie nowych klientów tą usługą. Średnio miesięcznie wszyscy trzej polscy operatorzy telefonii komórkowej pozyskują łącznie prawie 300 tysięcy nowych klientów. Wszyscy również rejestrują spadek średniej miesięcznej wysokości płaconych rachunków, czyli tak zwanego ARPU, a to nie oznacza nic innego jak ograniczanie kosztów ponoszonych przez użytkowników. Można by nawet mówić o pewnym zubożeniu społeczeństwa i przeznaczaniu przez klientów mniej pieniędzy na usługi telekomunikacyjne. Wiedząc jednakże, iż teleinformatyka jest niezbędnym elementem do rozwoju wszystkich dziedzin gospodarki, sądzimy, że trend rozwojowy telefonii komórkowej nadal będzie się utrzymywał. Oczekujemy bowiem, że gospodarka ruszy do przodu i że społeczeństwo będzie znacznie więcej korzystać także z telefonii komórkowej.

Jak na tym tle wypada na polskim rynku telekomunikacyjnym Centertel?

Zacznę może nietypowo… Otóż zgodnie z definicją Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty będziemy określeni jako „znaczący operator telefonii komórkowej”. Za takiego znaczącego operatora będą również uznani inni dwaj operatorzy, gdyż każdy posiada ponad 25 procent udziału w polskim rynku telefonii komórkowej. W związku z tym będziemy poddani szczególnym wymaganiom i regułom narzucanym przez ten urząd. Pragnę tutaj przypomnieć, że firma PTK Centertel – operator sieci IDEA – uzyskała koncesję na działalność cyfrowej telefonii komórkowej GSM/DCS prawie dwa lata później niż pozostali dwaj polscy operatorzy. Mimo to zajmujemy dzisiaj pozycję w pełni równorzędnego gracza na polskim rynku tej telefonii, oferując wysoką jakość usług na obszarze całego kraju i, jeśli posłużyć się oceną klientów, na poziomie porównywalnym, a niekiedy może nawet wyższym niż nasi konkurenci. Ze wzrostem poziomu naszej oferty idzie w parze szybkie tempo pozyskiwania nowych klientów. W końcu 2000 roku z sieci IDEA korzystało 1 650 000, rok później 2 800 000, a obecnie już ponad 4 000 000 klientów, co stanowi prawie 32% udziału w polskim rynku telefonii komórkowej. Jest to tempo szybsze od planowanego.

W jaki sposób firma zamierza umacniać zdobytą już pozycję?

Nie chciałbym dzisiaj jeszcze mówić o umacnianiu pozycji. Wiemy jedno: obecna czy przyszła pozycja nie jest nikomu dana raz na zawsze i dlatego trzeba o nią stale walczyć. Uważamy też, że bardzo trudno jest zdobyć na rynku pozycję lidera, a jeszcze trudniej ją utrzymać. Dlatego chcemy i będziemy osiągać więcej i więcej. Wszystko jest jeszcze przed nami. Mając wciąż wiele nowych pomysłów, kierujemy się zasadą, że najważniejsze to mieć zawsze dobrą IDE . Dlatego zamiarem naszym jest konsekwentna realizacja przyjętej w roku ubiegłym i dobrze odebranej przez rynek strategii, o czym świadczy pozyskiwanie każdego dnia wielu tysięcy nowych klientów. Wykorzystując osiągniętą dynamikę wzrostu i zalety oferty, chcemy pozyskiwać kolejne grupy klientów.

Co robi Centertel, by uporać się z konkurencją?

Konkurencją naszą są nie tylko dwaj operatorzy telefonii komórkowej, ale wszyscy inni operatorzy, którzy oferują usługi telekomunikacyjne i teleinformatyczne. Jest ich już w Polsce kilkunastu, a działalność będą rozpoczynać następni. Nas to jednak bynajmniej nie deprymuje, bowiem wszelką konkurencję postrzegamy jako naturalny i konieczny element każdego zdrowo rozwijającego się rynku. Konkurencja zmusza do wzmagania wysiłku, ciągłego rozwoju technologicznego i organizacyjnego, a także do optymalizacji procesów i kosztów działalności, a więc jest stymulatorem rozwoju. Musimy przecież mieć jakieś punkty odniesienia w naszej działalności i musimy też wiedzieć, gdzie możemy być jeszcze lepsi i co w tym celu należy poprawić. Z konkurencją radzimy sobie więc bardzo prosto: obserwujemy, analizujemy, poprawiamy i zmieniamy. Jesteśmy kreatywni i innowacyjni. Działamy szybko. Obniżamy własne koszty. Staramy się oferować to wszystko, czego nasz klient od nas oczekuje.

Czego więc mogą oczekiwać klienci IDEI w najbliższej przyszłości?

Jeżeli najbliższą przyszłością określimy ostatnie miesiące tego roku i rok 2003, to chcę powiedzieć, że mamy do zrealizowania wiele planów i wiele celów do osiągnięcia. Po pierwsze: będziemy intensywnie inwestować w rozwój infrastruktury GSM/DCS w celu dalszej poprawy pokrycia zasięgu i jakości sieci. Po drugie: uruchomimy wiele usług stosując nową platformę inteligentną i nową pocztę głosową, np. systemy do multimedialnego przesyłu obrazów tzw. MMS. Wdrożymy też bardziej wydajny system billingowy, a także system CRM do obsługi komunikacji z klientami. Wykorzystując dobrą współpracę w ramach Grupy Kapitałowej Telekomunikacji Polskiej będziemy również oferować wiele usług konwergentnych przy zastosowaniu wszystkich istniejących już możliwości technologii transmisji danych, jak WAP, GPRS oraz łączności internetowej i głosowej. Wszystko to pozwoli nam na zaoferowanie klientom wielu nowych i bardzo użytecznych usług, a także usprawni kontakty z nimi. Jestem przekonany, iż staniemy się dzięki temu jeszcze bardziej atrakcyjni dla wszystkich kategorii klientów: indywidualnych, biznesowych i korporacyjnych. Będzie to wydatne wzbogacenie dotychczasowej palety naszych propozycji w ramach IDEA Meritum, obejmującej Kontakt SMS, Taryfę Telemetryczną, IDE Nawigator, Pakiet dla Małych Firm oraz pakiet usług opartych o technologię GPRS, czyli obejmujących Mobilną Sieć Biurową, Mobilne Raportowanie Sprzedaży i Mobilny Dostęp do Systemów Finansowo-Księgowych (np. SAP). Nie muszę dodawać, że są to propozycje wyjątkowe, na jakie nie zdobyła się dotąd nasza konkurencja. Dużą popularnością wśród naszych klientów cieszą się liczne serwisy oparte na SMS i WAP, tani dostęp do Internetu poprzez GPRS i darmowy nielimitowany dostęp do WAP w ramach usług InterOptima oraz oczywiście ostatnia możliwość: Pakiet DoMowy, który zdobędzie zapewne wielu zwolenników, ponieważ spełnia już od dawna sygnalizowane oczekiwania klientów.

Jakie cele strategiczne stawia pan prezes przed firmą?

Nie kryję, że naszym celem strategicznym jest osiągnięcie pozycji lidera na rynku telefonii komórkowej w Polsce pod względem liczby użytkowników sieci i wartości obrotów. Cel ten zamierzamy osiągnąć poprzez dalszy dynamiczny rozwój technologiczny i techniczny sieci oraz podnoszenie jakości usług i obsługi klientów. Jestem pewien, że zdołamy zoptymalizować procesy i koszty oraz zapewnić podniesienie wydajności, tak że będziemy jeszcze chętniej wybierani przez nowych użytkowników telefonów komórkowych. Zdaję sobie sprawę, że jest to wielkie wyzwanie, jednakże stawiam na zaangażowanie naszych pracowników, których kreatywność i doświadczenie są największe na naszym rynku.

O czym będziemy rozmawiali za rok o tej porze?

Myślę, że podstawowym tematem naszej rozmowy będzie telefonia komórkowa trzeciej generacji, czyli UMTS. Zastanowimy się nad tym, czy będzie możliwe komercyjne uruchomienie tego systemu w 2004 roku i jakie będą tego konsekwencje. Porozmawiamy też o rynku telefonii komórkowej i o jej znaczeniu dla rozwoju gospodarki narodowej i wreszcie o nowych usługach, jakie będziemy oferować w następstwie szybkiego postępu w dziedzinie tej technologii. Mam na myśli nowe generacje telefonów komórkowych, które będą wyposażone, np. w kolorowe ekrany, a także w kamery umożliwiające korzystanie z multimediów systemu UMTS lub następnej generacji.

Co jeszcze chciałby pan prezes powiedzieć klientom PTK Centertel?

Przede wszystkim dziękuję im wszystkim za dotychczasowe zaufanie do naszej firmy. Wyrażam też pragnienie, aby byli oni zawsze zadowoleni z naszych usług oraz pragnę zapewnić, że będziemy dążyć do tego, by usługi te były coraz bardziej atrakcyjne. Sprawi to, że klienci nasi pozostaną z nami jak najdłużej. Korzystając z okazji chcę przypomnieć, że 18 czerwca tego roku minęło dziesięć lat od chwili, w której zadzwonił w Polsce pierwszy telefon komórkowy. Był to telefon pracujący w sieci naszej firmy, która wprowadziła Polskę na rynek mobilnych systemów łączności zwanej telefonią komórkową. Tak więc PTK Centertel stała się pionierem w dziedzinie budowy społeczeństwa informacyjnego w tej części Europy. Duże znaczenie dla tej misji miała współpraca z Grupą France Telecom i z Grupą Telekomunikacji Polskiej w zakresie wprowadzania najnowszych technologii. Cieszy nas to, że wydana ostatnio kronika dziesięciolecia PTK Centertel jest w zasadzie historią polskiej telefonii komórkowej. Wyrażam nadzieję, że druga dekada działalności przyniesie naszej firmie równie wiele sukcesów, a hasło „IDEA – pomysły dla ludzi” utrwali się w świadomości milionów naszych klientów jako gwarancja nowoczesnych i najwyższej jakości usług telefonii komórkowej.

Rozmawiał Lech Z. Niekrasz

Polska Telefonia Komórkowa Centertel Sp. z o.o. powstała w grudniu 1991 roku jako pierwszy w Polsce operator mobilnych systemów łączności w systemie NMT450i. Udziałowcami są Telekomunikacja Polska S.A. (66%) i France Telecom (34% udziałów). Do uruchomienia sieci doszło 18 czerwca 1992 roku. 1 marca 1998 r. PTK Centertel uruchomiła sieć IDEA Centertel (GMS 1800), która od 1 marca 2000 r. jest siecią dwuzakresową GSM 900/1800 pod nazwą handlową IDEA. W grudniu tego samego roku firma uzyskała koncesję na UMTS. Uruchomienie tej technologii jest przewidziane po 2004 roku.

Więcej informacji można uzyskać w Internecie http://www.idea.pl oraz pod numerem Informacji Handlowej 0801 234 567.

 

PTK Centertel jest sponsorem bądź sprawuje mecenat nad wieloma ważnymi wydarzeniami kulturalnymi i sportowymi oraz akcjami charytatywnymi. Wśród podmiotów, którym PTK Centertel ostatnio udzielił wsparcia były m.in.: mistrzowska drużyna koszykarzy Idea Śląsk Wrocław, turniej tenisowy Idea Prokom Open, zawody żeglarskie Idea Gdynia Sailing Days, akcja ekologiczna „Idea dla Ziemi”, drużyna in-line hokeja Idea Hockey Team, spektakl „La gazza ladra” otwierający Festiwal Rossiniego, wystawa grafik „Goya i Piranesi – symbole i wizje”, wyścig kolarski Idea Mazovia Tour, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Polska Akcja Humanitarna, akcja ekologiczna „Sprzątanie Świata”, wystawa fotografii „Nowy Jork 2001”, wystawa w Muzeum Teatralnym „Pablo Picasso – grafika, ceramika, arrasy”, a wkrótce – międzynarodowy turniej tenisa stołowego Idea Polish Open.

 

Obie sieci PTK Centertel umożliwiają dostęp do kilkudziesięciu usług dodanych, w tym m.in. do poczty głosowej, transmisji danych i faksów, Internetu (WAP, IDEA.Net), szybkiej transmisji danych GPRS, usług SMS Premium Rate, usług mobile-banking WBK24WAP, karty kredytowej VISA WBK, programu Idea Profit, tematycznych serwisów informacyjnych, informacji tekstowych SMS, usług sieci inteligentnej oraz do roamingu z ponad 240 operatorami na całym świecie.

Oferta sieci IDEA jest dostępna w kilku tysiącach punktów sprzedaży na terenie całego kraju.

 

PTK Centertel jest operatorem dwóch sieci telefonii komórkowej: cyfrowej IDEI z ponad 4 milionami użytkowników i analogowej NMT450i (Centertel), z której korzysta kilkanaście tysięcy abonentów.

W ogólnopolskiej dwuzakresowej sieci IDEA (GSM 900/1800) są dostępne: usługa bezabonamentowa IDEA POP, kompleksowa oferta IDEA OPTIMA oraz oferta wyjątkowa dla klientów biznesowych – IDEA MERITUM.